2020-05-23, 22:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Haft ont i halsen en hel månad nu, kan man få veta om det är covid eller?
Citera
2020-05-23, 22:59
Medlem
Varför pratar man bara om munskydd som i de enklaste varianterna. När frågor om detta ställs till FHM i intervjuer etc så svaras det enbart utifrån dessa enkla munskydd där evidensen inte riktigt finns, på ett sätt som känns oärligt då journalisterna uppenbarligen inte förstår att ställa frågan om skydd med ffp2 och ffp3 skyddae mot att faktiskt FÅ smittan Tillskillnad från munskydd där det mest handlar om att inte föra eventuell smitta vidare.

Så, hur väl skyddar ffp3 och 2 masker från att ådra sig smittan under förutsättning att dessa hanteras korrekt?
Citera
2020-05-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tycker denna är fantastisk redogörelse för hur det ligger till med munskydd, ändo fortsätter folk tjata om munskydd hit o dit...
Ett andningsskydd ffp3 är det enda som kan hjälpa bäraren från smitta.
Men hur
Många klarar av att andas i en sådan? Det är för er som inte provat jobbigt.....
Hur
Många klarar av ta av den på rätt sätt efter andvändning??

Bästa sättet Hålla ner smittan är trots allt hålla avstånd, tvätta/sprita händer Skydda våra äldre etc....

Inte särskilt jobbigt alls att andas i dessa och då har jag ändå rejäl astma.
Citera
2020-05-24, 06:31
Medlem
MrWins avatar
En primitiv form av vaccinering.

Det tycks vara så att om man får i sig mindre mängd smittämnen blir man lindrigare sjuk än om man får i sig stor mängd smittämnen.

För att uppnå immunitet tillför man en liten mängd smittämnen på en grupp personer och dessa blir lindrigt eller inte alls sjuka.

Är det något som fungerar?
Citera
2020-05-24, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drottningen70
Inte särskilt jobbigt alls att andas i dessa och då har jag ändå rejäl astma.
Då har du förmodligen bara testat ett vanligt munskydd, inte ett ffp3 andningsskydd sedan ut o gå gärna i trappor..
Då kommer du märka
Citera
2020-05-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
En primitiv form av vaccinering.

Det tycks vara så att om man får i sig mindre mängd smittämnen blir man lindrigare sjuk än om man får i sig stor mängd smittämnen.

För att uppnå immunitet tillför man en liten mängd smittämnen på en grupp personer och dessa blir lindrigt eller inte alls sjuka.

Är det något som fungerar?

Nu är jag inte kunnig inom virologi men det låter lite som att spela rysk roulette. Ett virus förökar sig ju genom att ställa om dina celler att producera nya virus. Om du blir "lite smittad" så kanske immunsystemet hinner lära sig och få bort viruset innan viruset hinner få igång masstillverkningen. Men kanske immunsystemet inte hinner och då är du körd även om bara fick liten smitta.

Men om har ett rent statistiskt synsätt, så som i någon mening FHM har, så kanske din idé fungerar. Att medvetet smitta massan "lite" och då i slutändan få färre döda. Har dock svårt tro någon skulle ställa upp på att "vaccineras" med aktivt virus i förhoppning att immunsystemet är snabbast.
Citera
2020-05-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Finns möjligheten att länder helt lyckas eliminera viruset genom åtgärder? Norge, Danmark och Finland har i nuläget extremt få döda. Är det möjligt för dem, eller kommer det vara det om några veckor, att öppna helt, och lösa de fall som kommer genom smittspårning? Eller kommer det spridas okontrollerat vid en återöppning?

Undrar också vad du bedömer att R0 var vid spridningens början, och om du har samma uppfattning om R0 nu som du hade i mars?

Lite långsökt men kan det vara så att viruset muterat och finnes i olika strängar och det e därför vi drabbas så olika??
Citera
2020-05-24, 15:26
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Hur inkompetent anser du att Tegnell är på en skala 1-10 där 1 är ganska inkompetent och 10 är Stefan Löfven?
Citera
2020-05-24, 16:47
Medlem
Jofs avatar
Jag hatar att städa. Hyr därför in folk som gör det. Om dom nu är smittade. Hur länge bör jag väna innan jag återvänder till min boning. För att vara säker på att ev virus har försvunnit/dött?
Citera
2020-05-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Är det sant att de flesta som dör i covid19 inte dör av själva virussjukdomen utan av efterföljande pneumoni?

Hej,

Det som ofta tyvärr orsakar död är när virusinfektionen sprider sig till de nedre luftvägarna, ända längst ut till lungblåsorna (alveolerna) och immunförsvaret i lungorna reagerar så att ARDS (acute respiratory distress syndrome) utvecklas, orsakat av ett hyperaktivt immunförsvar/cytokinstorm. Kombinationen av cytokinstormen och en fortsatt försämrad syresättning leder till multipel organsvikt och död.
Citera
2020-05-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liliththewitch
Jag undrar om butiksbakat bröd och sånt som folk kan ha tagit i i matbutiken. Går det att frysa kakor och sånt så dör virusen eller kan man ta död på dem om man kör dem i mikron?

Hej,

Frysning hjälper inte. Det är så virus för/bevaras på laboratorier.
Mikrovågsugn är jag osäker på. Det är en temperatur och tidsaspekt. Ju högre temperatur och längre tid desto effektivare mot SARS CoV-2.
Citera
2020-05-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Är det onödigt att sprita av matvaror mer än att man tvättar händerna före/efter hantering eller låter de stå ett tag och hur gör ni själv?

Skulle du åka med kollektivtrafiken?

Jobbar du hemifrån?

Hej,

Jag spritar själv inte av matvaror. Däremot undviker jag ex grönsaker som andra kan ha hostat/pillat på.

Ja, men undvika rusningstrafik och hålla avstånd. Undvika ansikte mot ansikte och sprita händerna lite då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in