2020-05-24, 16:13
Medlem
krautbrains avatar
Svt:s "vetenskapsreporter" skriver lugnande besked om Covid men glömmer helt att nämna de nya rönen av att så få varit smittade. Något som ändrar gissad dödlighet. Hon försöker spinna positivt ifrån de höga väntade dödssiffrorna i mars. Dom siffrorna har man släppt sen länge, men om man vill spinna något positivt för folket så passar det perfekt att utgå ifrån det värsta. Vi ser dig Therese Bergstedt. Vi glömmer inte.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fler-ljusglimtar-viruset-inte-lika-farligt-som-befarat
Citera
2020-05-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Regarding deaths outside established riskgroups I´ve seen numbers between 15 up to 25 percent dead without preexisting condition(s).
Regarding the true real infection ratio..it is an estimation.Mine gives that a total of around 6,7 percent of the population has or have had the disease.To me it actually looks like little on the downside of things given the study that came this week who´s numbers was relating to early April.

I think 400-500K simply is too low estimation.Looking at other studies from countries that has endured rigorous lockdowns like Spain or Belgium for example..even their studies shows higher infection ratios than this..and Sweden should be higher than those given our rather weak recommendations.

Spain showed a 5% infection rate. I think Sweden is in line with this. Compare it to Denmark’s 1% and it makes sense. I can see it being at 6.7% at this moment in time although I imagine an antibody test would likely find 4-5%. I’m not willing to die on this hill until we get some results with better test parameters though.

But 15% to 25% without pre-existing conditions would be anywhere from 600 to 1,000 deaths in Sweden, not 88.
Citera
2020-05-24, 16:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Testningen ökar. Dödstakten minskar dock, och även sjukhusbeläggningen.
Mja, testningen ökar inte speciellt mycket, i synnerhet om man tittar på den senaste månaden. Jämför med andra länder som ökat sin testning tiofallt.

Antalet i Sverige har ökat från drygt 3,200 tester/dag i April till 4,600 i mitten på Maj. Marginellt i sammanhanget.

https://cdn-35.forumfiles.com/FfUdJe23o7/52921b79-1590330516/Screenshot%202020-05-24%20at%2015.18.17.png
Citera
2020-05-24, 16:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Andra länders beslut kan väl inte påverka smittan i vårt land? Smittan sker genom nära kontakt mellan människor, den hoppar inte genom luften mellan länder.

Vi har restriktioner på allmänna sammankomster, men smittan har avtagit länge nu utan att dessa restriktioner har skärpts.

Kanske är det en säsongsbunden nedgång. Jag påstod att sommaren skulle hjälpa oss tidigt i tråden, men fick då fullt med mothugg om att "kolla på Iran och Italien (och liknande) -- där är det varmt och smittan sprider sig".

Om det är säsongsbundet kommer smittan att växla mellan södra och norra halvklotet, så det är ingen större tröst. Lika bra att släppa alla restriktioner direkt om vi aldrig blir av med viruset.
Vad jag beskriver är klustersmitta som vi andra med insikt talat om. Du är bara en ignorant fåne som jag inte kommer att ha något utbyte med.

Ha en trevlig söndag!
Citera
2020-05-24, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mja, testningen ökar inte speciellt mycket, i synnerhet om man tittar på den senaste månaden. Jämför med andra länder som ökat sin testning tiofallt.

Antalet i Sverige har ökat från drygt 3,200 tester/dag i April till 4,600 i mitten på Maj. Marginellt i sammanhanget.

https://cdn-35.forumfiles.com/FfUdJe23o7/52921b79-1590330516/Screenshot%202020-05-24%20at%2015.18.17.png

Det ser ju väldigt illa ut.
Citera
2020-05-24, 16:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Klart man blir immun på något sätt och om inte så blir man inte lika sjuk andra gången, det är bara domedagsprofeterna här på fb som förnekar det
Vad är det för domedag med det? Andra länder klarar ju av att minimera utfallen och fortsatt spridning.

Här förklaras varför vi aldrig uppnår fullständig immunitet från ett annat coronavirus och förklarar mekanismerna som gör att de kan runda immunförsvaret och på så sätt vara en ständig närvarande följeslagare hos människan. Finns inget som motsätter att SARS-CoV-2 kommer att fungera på samma vis som sina släktingar:

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution
Abstract

Coronaviruses (CoVs) continuously threaten human health. However, to date, the evolutionary mechanisms that govern CoV strain persistence in human populations have not been fully understood. In this study, we characterized the evolution of the major antigen-spike (S) gene in the most prevalent human coronavirus (HCoV) OC43 using phylogenetic and phylodynamic analysis. Among the five known HCoV-OC43 genotypes (A to E), higher substitution rates and dN/dS values as well as more positive selection sites were detected in the S gene of genotype D, corresponding to the most dominant HCoV epidemic in recent years. Further analysis showed that the majority of substitutions were located in the S1 subunit. Among them, seven positive selection sites were chronologically traced in the temporal evolution routes of genotype D and six were located around the critical sugar binding region in the N-terminal domain (NTD) of S protein, an important sugar binding domain of CoV. These findings suggest that the genetic drift of the S gene may play an important role in genotype persistence in human populations, providing insights into the mechanisms of HCoV-OC43 adaptive evolution.
https://www.nature.com/articles/srep11451
Citera
2020-05-24, 16:30
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Det är tvärtom
(FB) Ny studie: Man blir inte immun efter att ha haft Covid-19

Fast det finns ännu inga exempel på folk som har återinsjuknat. Den rapport som kom för en månad sedan från Asien om att några återinsjuknat i Singapore visade sig ju bero på falska testresultat.

Så, det mesta tyder ju på att man får en immunitet. Inget ännu på att så inte skulle vara fallet.
Citera
2020-05-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad är det för domedag med det? Andra länder klarar ju av att minimera utfallen och fortsatt spridning.

Här förklaras varför vi aldrig uppnår fullständig immunitet från ett annat coronavirus och förklarar mekanismerna som gör att de kan runda immunförsvaret och på så sätt vara en ständig närvarande följeslagare hos människan. Finns inget som motsätter att SARS-CoV-2 kommer att fungera på samma vis som sina släktingar:

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution
Abstract

Coronaviruses (CoVs) continuously threaten human health. However, to date, the evolutionary mechanisms that govern CoV strain persistence in human populations have not been fully understood. In this study, we characterized the evolution of the major antigen-spike (S) gene in the most prevalent human coronavirus (HCoV) OC43 using phylogenetic and phylodynamic analysis. Among the five known HCoV-OC43 genotypes (A to E), higher substitution rates and dN/dS values as well as more positive selection sites were detected in the S gene of genotype D, corresponding to the most dominant HCoV epidemic in recent years. Further analysis showed that the majority of substitutions were located in the S1 subunit. Among them, seven positive selection sites were chronologically traced in the temporal evolution routes of genotype D and six were located around the critical sugar binding region in the N-terminal domain (NTD) of S protein, an important sugar binding domain of CoV. These findings suggest that the genetic drift of the S gene may play an important role in genotype persistence in human populations, providing insights into the mechanisms of HCoV-OC43 adaptive evolution.
https://www.nature.com/articles/srep11451

Skulle det va så illa så skulle inte vaccin heller funka för det är samma sak som immunitet...
Men du kanske tycker vi skall gömma oss bakom en Sten resten av vår tid😀
Citera
2020-05-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
Sverige är ett stort skämt.hjärntvättad befolkning som tror på allt media och statsministern säger

Man kan utrota covid 19.om alla länder jobbar ihop så behövs ingen vaccin.

Om thailand och vietnam kan så kan även Sverige. .. pinsamt att u länder har gjort mer för sina medbogare än så kallade "rika" sverige.

Man gör lockdowns och smittspårning för att köpa tid för sin befolkning tills ett vaccin/behandling finns.eller tills man vet mer om viruset.. det är inte ens säkert att flockimmutiet är möjligt för just detta virus.det finns studier att flera som har återhämtat sig har fått lung- eller organ- skador.
Anders tegnell och löfven spelar rysk roulette med svenska folket och man godkänner detta och hyllar de. Vidrigt och pinsamt..

Kan bara hålla med.

Svenska folket är alldeles för godtrogna och tror inte högt uppsatta tjänsteman på en svensk myndighet kan ha fel, utan slukar allting med hull och hår, även då deras äldre släktingar avlider i onödan.

Verkligen obehagligt !
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-05-24 kl. 16:37.
Citera
2020-05-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Du bagatelliserar viruset regelbundet och uppenbarligen döden med. Det gör inte ens FHM i sina uttalanden. Därför tycker jag som sagt att ni bör bege er till konspirationsdelarna i forumet om ni vill få det att låta som att alla länder utom några enstaka överdriver faran i det av någon anledning. Jag är för konspirationer i många fall, men att alla dessa världsledare och experter ska ha ingått i nån global pakt för att köra sina egna länder i botten känns otroligt osannolikt.

Jag bad dig om länkar till infon om nationalitet på döda eftersom jag inte sett något sådant mer specifikt. Allt jag hört var att somalier var överrepresenterade för nån månad sen och det var all info jag hittade i gamla artiklar nu när jag sökte med. Somalier och irakier när vi hade 1000 döda var det jag såg och då blev jag intresserad när du verkade påstå dig sitta på mer info.

Nej och återigen så har jag inte förnekat att äldrevården varit en snackis förr med, men som sagt kan du inte jämföra hur det varit nu och tidigare. Betydligt fler har fått upp ögonen för det nu. Det kan DU inte förneka och borde därför sluta beskylla folk för att ilskan över det inte varit lika utbredd förr. Att ilskan över det är en stor del av allt missnöje här är inte märkligt alls.

Jag har aldrig påstått att du hoppat på just mig. Jag tycker inte heller du är otrevlig eller så och vi skulle säkert komma bra överens irl, men jag tycker du är fel ute i var du lägger din energi som jag förklarat nu i dessa inlägg, och det blir tröttsamt att läsa om det i typ vart tredje inlägg under perioder när man försöker läsa ikapp några sidor i tråden sista dagarna. Speciellt när du/ni är ute och cyklar eftersom i princip alla länder och experter vet att detta är betydligt värre än influensan.

Den första siffran talar om antalet döda. Den andra överrepresentationen. Inte dagens siffror, men från 7.4.2020. Du får själv leta nyare om du är intresserad av invandrarnas överrepresentation bland de döda.

Somalien
283
7
Turkiet
150
5,1
Irak
242
2,9
Finland
188
2,3
Eritrea
55
2,1
Syrien
197
1,8
Iran
83
1,8
F.d. Jugoslavien
60
1,6
Citera
2020-05-24, 16:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Artikeln kunde hetat der stürmer och bollat siffror på hur många judar som ”transiterats”. Pandemin har på ett obarmhärtigt sätt ryckt masken av och synliggjort antalet kallhamrade psykopater som vimlar i socialstyrelsen och fhm.

Fast nu har FHM till slut blivit avslöjade som en skitorganisation som har arbetat med allt annat än att förbereda Sverige för en epidemi.
Citera
2020-05-24, 16:37
Medlem
Citat:
Har vi några siffror från Google/Telia eller liknande som stödjer detta? Skrev inte Alex Schulman att Stockholmarna totalt hade övergivit social distansering?

Senaste jag hittar är från 2 veckor tillbaka. Rörligheten låg då fortfarande -16% under referensnivån. Men vädret är ju bättre nu så det är väl naturligt att folk går ut mer. Behöver ju inte betyda att man umgås tätare, snarare tvärtom.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/nya-siffror-fran-telia-svenskar-otaliga-rorligheten-okar-6995324

http://press.telia.se/pressreleases/svenskarnas-resande-oekar-igen-2999007
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in