Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag bagatelliserar inte döden genom konstaterandet att den är oundviklig. Förr eller senare kommer den..
Det är däremot naivt att tro att något land i hela världen (eller ens i universum) skulle ha besegrat detta virus. Nej, det har de inte. Och vaccinet vet vi inte när det kommer – om det kommer. Och inte ens vaccinet kommer att rädda alla. Annars skulle det inte dö NÅGON i den årliga säsongsinfluensan.
Jag orkar inte googla och servera allt åt dig på en fat. Du har ju en dator själv? Finnarna, irakierna, iranierna, somalierna och kanske några grupper till är överrepresenterade bland de döda.
Journalisterna försökte göra detta till en ”big deal” bland sverigefinnarna – med ingen succés. Finnarna konstaterade: ”Jaha. Så kan det vara. Många är ju överviktiga, har högt blodtryck eller diabetes 2”. Där slutade dramatiken.
Ingen hotade med att stämma Tegnell.
Att äldre vården har varit en stor snackis kan du inte förneka. Men om du inte har tagit in det beror det kanske på att detta inte har varit ett ämne som har berört dig. Det handlar ju om ”de andra”. Dvs. de som ligger där – och de som jobbar där. Annars har de varit lugnt. En gång i månaden en larmrapport i media – sen har allting varit glömd igen.
Jag hoppade förresten inte på dig. Jag visade bara mha länkarna att du inte har läst tidnignarna särskilt noggrant om du påstår att du aldrig ha hört talas om att det råder kaos på äldreboendena.
Förra året bara slog man ju larm flera gånger.
Du bagatelliserar viruset regelbundet och uppenbarligen döden med. Det gör inte ens FHM i sina uttalanden. Därför tycker jag som sagt att ni bör bege er till konspirationsdelarna i forumet om ni vill få det att låta som att alla länder utom några enstaka överdriver faran i det av någon anledning. Jag är för konspirationer i många fall, men att alla dessa världsledare och experter ska ha ingått i nån global pakt för att köra sina egna länder i botten känns otroligt osannolikt.
Jag bad dig om länkar till infon om nationalitet på döda eftersom jag inte sett något sådant mer specifikt. Allt jag hört var att somalier var överrepresenterade för nån månad sen och det var all info jag hittade i gamla artiklar nu när jag sökte med. Somalier och irakier när vi hade 1000 döda var det jag såg och då blev jag intresserad när du verkade påstå dig sitta på mer info.
Nej och återigen så har jag inte förnekat att äldrevården varit en snackis förr med, men som sagt kan du inte jämföra hur det varit nu och tidigare. Betydligt fler har fått upp ögonen för det nu. Det kan DU inte förneka och borde därför sluta beskylla folk för att ilskan över det inte varit lika utbredd förr. Att ilskan över det är en stor del av allt missnöje här är inte märkligt alls.
Jag har aldrig påstått att du hoppat på just mig. Jag tycker inte heller du är otrevlig eller så och vi skulle säkert komma bra överens irl, men jag tycker du är fel ute i var du lägger din energi som jag förklarat nu i dessa inlägg, och det blir tröttsamt att läsa om det i typ vart tredje inlägg under perioder när man försöker läsa ikapp några sidor i tråden sista dagarna. Speciellt när du/ni är ute och cyklar eftersom i princip alla länder och experter vet att detta är betydligt värre än influensan.