2020-05-19, 09:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jo det minns man. Sverige stängde ner helt, länder gick i konkurs och demokratin sattes på undantag. Eller, nej. Sanningen är att jag inte ens märkte av det.

Frågan är vad som kommer hända om tio år när nästa stora influensa kommer? Inte ett skit tror jag. 2020 kommer gå till historien som året då världen fick hjärnsläpp.
Citera
2020-05-19, 09:38
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
2.000 forskare som inte står bakom FHM - men majoriteten av andra 40.000st forskare är det

1. Det är inte så vetenskap fungerar
2. Vilka 40000 forskare? Står man automatiskt bakom FHM om man inte protesterar?
Citera
2020-05-19, 09:39
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jaså? Var Refugees Welcome ett exempel på det..?
Vad menar du?
Att folk brinner för en fråga betyder inte att alla andra tycker likadant.
Citera
2020-05-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förbannat också, andra medlemmar är inte har för att utföra räkneoperationer åt dig din trollande slöfock. Gå tillbaks och läs det inlägg du en gsnd svarade på. Personen ifråga så helt riktigt att Spanien hade tusentalet nya dagliga fall, i linje med Sveriges siffror. Gillar du inte det får du väl utföra beräkningarna själv och motivera dina påhopp på det sättet. Du kan inte diktera att ändra ska rakna det du inte ids. Särskilt efter att du själv varit så förbannat oarlug och ohederlig. Du måste börja arbeta på ditt förtroendekapital! Din klumpiga slusk.
Så du vågar inte räkna fram det hela, svagt.

Spanien har en befolkningen som är cirka 4,5 gånger större än Sveriges.
Det ger omräkningsfaktorn 4,5, när man jämför.

Tänk vad man lär sig på Flashback?
Citera
2020-05-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag tror både Spanien och Italien är relativt noggranna och sköter distansering mm. Dom vill INTE tillbaka i karantän igen, så det kan vara en förklaring till deras "positiva" tal.

MEN det kan ju även vara så att de inte testar i tillräcklig utsträckning för att hålla smittan under kontroll.
Jag får känslan av att alla länder som öppnat upp riskerar nya klusterutbrott. Inte i närtid men om någon månad. Dessa utbrott tenderar ju att "smyga i vassen" tills dess att de blossar upp.
Rent praktiskt så tror jag inte heller att det finns uthållig förmåga att testa allt och alla under särskilt lång tid.
Om man tar fram effektiva självtester skulle det kunna funka, men annars blir det svårt att upprätthålla över tid.
Det är för tidigt att dra några slutsatser och befolkningen är med all säkerhet extra försiktiga.
Trots det är iallafall jag lite förvånad att det inte har ökat överhuvudtaget.
Citera
2020-05-19, 09:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Operationsköerna växer nu kraftigt eftersom mycket vård har styrts om till att rädda Corona-sjuka.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kon-till-operationer-historiskt-stor?fbclid=IwAR2_MyKPIQMxCJ-sEQBEFtLZ9xi68Cx8YpXLexH1hCr8vxtG48C2A0 gkocA

Det är klart bekymmersamt. Får man inte kraftigt ned antalet smittade och personer som behöver sjukhusvård för sin coronainfektion kommer ännu fler personer dö i vårdkön.

Det här med att inte införa lockdown, ta kontroll över smittan, smittspåra och frysa ut sjukdomen har onekligen sitt pris. Nu sitter vi här med fri smittspridning, de högsta dödstalen per capita i hela världen och inte en tillstymmelse till någon flockimmunitet. För mig är det obegripligt hur man kan tycka att det här var rätt väg att gå. Till på köpet får vi ett oräkneligt antal människor som behöver lång rehabilitering från sina infektioner. Vi vet inte hur många människor som får kroniska skador på sina inre organ.

Det här med att "nästan alla kommer bli smittade", som Tegnell yttrat anser jag vara helt galet. Det är total brist på ambition och den här sjukdomen är verkligen inte bra att ha ute i samhället. Vi saknar effektiv bot, effektiva mediciner och ännu finns inget vaccin färdigt att distribueras. I det läger bör man isolera viruset så långt det bara är möjligt.

Jag tycker Sverige borde införa sådana restriktioner man infört i många andra länder. Framförallt borde man stänga förskolor och grundskolor. Det borde vara krav på munskydd i alla offentliga miljöer som behöver hålla öppet. Det är allvar och vi behöver få ned smittspridningen till ett minimum. Det borde gälla året ut, eller egentligen till dess vi har ett vaccin.

Nej dom dör inte i vårdkön, akuta operationer görs alltid. Det är sådant som alltid får vänta som inte utförs nu. Ortopediska ingrepp steloperationer, menisker, tidig cancer får också vänta, gallsten. Vissa hjärtoperationer som att korrigera arytmier genom att bränn av nervtrådar. Nervöst för patienten men inte vanligt att man dör av det. Finns massor av fler exempel.
Citera
2020-05-19, 09:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jovisst. Men stormen har än så länge uteblivit. Överklass, övre medelklass, och medelklass hade reagerat. Viruset drabbar både rika som fattiga.

Du har rätt - och dom rika borde ju resa mera också, dra på sig det på det sättet. Borde bli klustersmitta bland dom rika... Ja, det måste finnas någon annan förklaring också.
Citera
2020-05-19, 09:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vad menar du?
Att folk brinner för en fråga betyder inte att alla andra tycker likadant.
Det var rena zoombie-paraden då ...
Citera
2020-05-19, 09:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Frågan är vad som kommer hända om tio år när nästa stora influensa kommer? Inte ett skit tror jag. 2020 kommer gå till historien som året då världen fick hjärnsläpp.
Alla beslutande politiker utom Putin kommer att vara utbytta om 10 år.
Så om vi inte lagstiftar om hur en pandemi ska hanteras, kommer vi att sitta i exakt samma situation då som nu.

Olika spelare, samma spel.
Citera
2020-05-19, 09:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Senaste veckan har snittat på 1000-2000 dagligen. Allvarligt, sluta vara oärlig.
Nej. Spanien har inte snittat 1,000-2,000 dagligen utan 510 (de senaste sju dagarna).
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-19 kl. 09:50.
Citera
2020-05-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du har rätt - och dom rika borde ju resa mera också, dra på sig det på det sättet. Borde bli klustersmitta bland dom rika... Ja, det måste finnas någon annan förklaring också.

Ja något lurt är det 🙂 men sen har flera länder i mellan östern än yngre befolkning..,
Citera
2020-05-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
1. Det är inte så vetenskap fungerar
2. Vilka 40000 forskare? Står man automatiskt bakom FHM om man inte protesterar?

Du får fråga Anders om listan. Jag bara förmedlar vad som sas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in