Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Tillgångssidan beror på värderingen av tillgångarna.
Just hur högt är värdet på en fastighet som inom några år kommer ligga i ett kaoz-område?
Just vem vill bo på en skjutbana för pittögda kaozblattar med noll impulskontroll?
När jag kollar priser i Kista/Husby/Rinkeby mot de som ligger på samma avstånd från centrum ser jag ingen skillnad. Eller iaf väldigt liten skillnad. Och det kan man vara lite förvånad över, speciellt med tanke på allt negativt som skrivs.
Och det gick ju att sälja nyproduktionen på Rinkeby terrass för 55k/kvm.
Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Personligen inbillar jag mig att det är fler än jag som planerar för exodus, då Sverige högst sannolikt är bortom point-of-no-return.
Försvinner kapitalstarka individer utomlands lär efterfrågekurvan, enligt klassisk ekonomisk teori, skifta radikalt.
Vi får komma ihåg alla förbättringar som Alliansen trots allt hann med. Sveriges tillväxt mätt från 2006 var bland de högsta i Europa.
Och nu har C&L blockerat allt för mycket vänsterpolitik. Och har även fått med liberalisering så som uppluckring av hyres- och arbetsmarknadsregleringar.
Så länge inte alltför mycket vänsterpolitik blockerar investeringar och arbetskraftsinvandring så är faran inte så stor. Men vi måste upprätthålla brain gain. Det är viktigt. Och för det är borttagande av hyresreglering viktig.
Sedan måste man få stopp på de sk kompetensutvisningarna. Där ägnar sig S & SD åt ren Mugabe-politik.
Sverige står och faller med Stockholms tillväxt.
Åker vi på brain drain och negativ tillväxt är det godnatt med Sverige. Då blir det inte bara halverade bostadspriser. Då kommer Sverige att tömmas på sikt. Kvar blir några bönder od som får leva som på 30-talet. I bästa fall.
(Om V+SD+S slår sig ihop kommer detta att inträffa. Vår lycka är att de inte är samarbetsvilliga).
Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Således riskerar hushållens nettoskulder bli en politiskt färgad gissningstävling.
Givet FI's ytterst restriktiva hållning så ser jag inte hur det skulle kunna bli ett problem.