2020-05-23, 23:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Tillgångssidan tas aldrig med vid nationalekonomiska jämförelser internationellt eller nationellt över tid. Tillgångarna är värderade till ett "marknadspris" medan skulderna nominellt är vad de är. Nettot finns bokfört i nationalräkenskaperna och kan ses här https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__NR__NR0103__NR0103K/SektorENS2010ArBR/table/tableViewLayout1/?rxid=2280eb38-f3b5-4ca5-9d8c-3f5ec158e94c

26 736 mdr kr

Försök realisera det!
Det går inte realisera mer än det finns M1. Är din uppfattning att det måste finnas lika mycket M1 som det finns andra tillgångar?
Ser du något problem med det?
Citera
2020-05-23, 23:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Offentliga skulder 38% av BNP
Hushållens skulder 205% av BNP

Beklämmande

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/finansrakenskaper-kvartal-och-ar/pong/tabell-och-diagram/arstabeller/konsoliderade-skulder-i-forhallande-till-bnp/
Hushålles skulder utgör ca 22% av hushållens tillgångar om jag inte missminner mig.

Med sparande kommer stora tillgångar.

Alla gör ju inte slut på lönen varje månad.
Citera
2020-05-23, 23:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Italiens statsskud, som andel av BNP, förväntas nå minst 150% nästa år. USA kommer hamna kring 130%.
Sveriges statsskuld kommer efter extraordinära corona-utgifter att landa på strax över 50%.

Allt ser bra ut, eller hur?

USAs privata skulder är ca 150% av BNP, Italiens ca 35% av BNP och Sveriges 200% av BNP.
Siffrorna för Sverige inkluderar något som är unikt för Sverige, nämligen bostadsrättsföreningarnas skulder.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/finansrakenskaper-kvartal-och-ar/pong/tabell-och-diagram/arstabeller/konsoliderade-skulder-i-forhallande-till-bnp/

Såhär fördelar sig skuldbördan i verkligheten:

Land : statlig skuld + privat skuld = summa skulder
Italien: 150% + 35% = 185%
Sverige: 50% + 200% = 250%
USA: 130% + 150% = 280%

Ovanstående är bara statliga skulder. Kan någon fylla i hur det ser ut med övriga offentliga skulder? Jag har för mig att regioner och kommuner också sitter på enorma skuldberg?

Med ovanstående siffror i minne, vem kommer klara sig bäst och vem kommer behöva mest stöd?
För Sverige gäller att bruttoskulden för staten ligger på ca 22%. Och lägger man på hela offentlig sektor kommer man upp i ca 34% av BNP. (Jag kan missa på någon enstaka %. Den intresserade kan gå till riksgälden och kolla).
Citera
2020-05-23, 23:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Tillgångssidan tas aldrig med vid nationalekonomiska jämförelser internationellt eller nationellt över tid. Tillgångarna är värderade till ett "marknadspris" medan skulderna nominellt är vad de är. Nettot finns bokfört i nationalräkenskaperna och kan ses här https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__NR__NR0103__NR0103K/SektorENS2010ArBR/table/tableViewLayout1/?rxid=2280eb38-f3b5-4ca5-9d8c-3f5ec158e94c

26 736 mdr kr

Försök realisera det!

Du måste väl förstå att det inte bara har betydelse hur mycket lån en privatperson har utan även hur stora tillgångar denne har. Om man har 5 miljoner i lån har det förstås betydelse om har 0, 3 eller 10 miljoner i aktier.
Citera
2020-05-24, 00:05
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För Sverige gäller att bruttoskulden för staten ligger på ca 22%. Och lägger man på hela offentlig sektor kommer man upp i ca 34% av BNP. (Jag kan missa på någon enstaka %. Den intresserade kan gå till riksgälden och kolla).

Dårarnas räkneparadis. Ens orka. Men dom orkar säkert räkna och det om igen utan problem.

Oavsett allt så är att Sverige snart i mitten av världens största pandemi/ekonomiska krasch och det sedan 30-talet.

Bara till att leva med det.

Och inget annat.

https://www.youtube.com/watch?v=pnYfIos4CqY
Citera
2020-05-24, 00:12
Medlem
Sleeptalkers avatar
Och just det: det här är Nazareths tunga fuzz 1973 tolkning av Bob Dylans låt.

Vackert så eller vadå?!
Citera
2020-05-24, 00:45
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Ha ha. Vilken slutledningsförmåga! Bra mätdata. Case closed!

TS: Varför har inte du delat din egna analys förresten? Det är en oskriven regel när man skapar spekulationstrådar.

LYCKA TILL.

Varför är du glad över andras eventuella olycka vad gäller bostäder och lån?

Är du opinionsbildare på fb?
Citera
2020-05-24, 00:57
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBar
EXAKT!!

Snart kan man köpa en 50 000 kr kamera begagnad för 15.000 som är 3-4 månader gammal. Idioti och köpa nytt i dessa dagar. Elektronik tappar alltid värde men nu kommer man kunna fynda rejält på blocket, tradera m.m. Redan sett exempel då jag köpte en 3 månaders gammalt objektiv för halva priset mot vad det kostade nytt.
Eller så var det en kinesisk kopia du köpte och säljaren skrattar fortfarande åt dig.
Citera
2020-05-24, 01:43
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Varför är du glad över andras eventuella olycka vad gäller bostäder och lån?

Är du opinionsbildare på fb?

Jag tror att vi alla vill kunna köpa ett husobjekt för 1/10 av värdet. Vi får se om det blir så.
Citera
2020-05-24, 01:55
Medlem
Själv renoverar/bygger jag om för +10M just nu!
Blir klart lagom till älgjakten.
Alla jävla olyckskorpar har inte fattat hur det fungerar över huvud taget.

Allt handlar om läget..
Bor du i ghettot så blir det aldrig bra, bor du på gräddhyllan så kan det aldrig bli fel, bor du mitt emellan så går det upp och ner...

Tur att man investerat i att bo på en gräddhylla, det går inte att förlora.
Citera
2020-05-24, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
ja vi får se hur det går. Vanligtvis brukar ju hösten vara svag och bottna ur framåt december för att ta ett skutt upp i januari. Kan ju bli ytterligare några procent ner, men jag skulle inte tro vi får se något avsevärt fall. Men med lite tajming kan man ju göra en hyfsad affär (om man klivit av).

Värt att nämna är ju att alla bedömningar utgår från att man inte kommer att se en våg två av Corona med nedstängningar och allt vad det innebär i med start i Q4 i år.

Vet inte riktigt vad den här idéen kring en andra våg kom ifrån. Den första vågen lever vi fortfarande mitt i..! Kom det en andra våg skulle vi inte upptäcka den.

Idéen bygger på antagandet att viruset väntar i träden i de länder som hade lyckan att stänga ner fort och tidigt.

Men viruset hoppar från människa till människa och överlever inte länge utanför kroppen.

Skandinavien (Sverige undantaget) kan få våg Nr 2-28 utan att komma upp i våra siffror. Man blir fan hjärndöd av att lyssna på idioterna som pratar som barn när man hör på nyheterna..
Citera
2020-05-24, 05:25
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Så länge man betalar ränta och amortering kan inte banken kräva tillbaka huset, det ändrades på reinfeldts tid.
De borde däremot kunna ändra räntevillkoren pga av 'förändrade omständigheter' vilket alltid finns i det finstilta längst ner på alla kontrakt.

Hur många skulle orka med att betala räntor och amortering om, låt oss säga, räntan fördubblades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in