2020-05-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AthenaArtemis
Känner du Rebecka?
Låter så enligt ovan?

Ja, jag har varit henne nära förut i några år...
Citera
2020-05-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiebug
Jag förstår fortfarande inte hur varken förskola eller bvc inte gjort en orosanmälan? Det krävs inget mer än en dålig magkänsla som bvc fick för att göra en orosanmälan. Även fast dom vet socialen är involverade. För att jämföra andra händelser kring familjer utan missbruk eller sociala insatser i samma kommun; Jag var med när en vän gick till vårdcentralen en fredag em och bad om att få förnyat recept på ersättning då de ev inte skulle räcka över helgen. Bad dom kolla journalen att det fanns sedan innan och behövde förnyas men i värsta fall fick vännen köpa vanlig om den tog slut trots risk för mer magknip hos bebis. Vården vägrade förnya receptet vilket självklart stressade min vän som ordnade en burk på annat vis tillslut ändå (senare fick vi reda på att det går att köpa utan recept. Inget vården informerade om). Veckan efter fick min vän samtal av socialen att vårdcentralen hade valt att göra en orosanmälan av den oron att bebis inte fick mat som den skulle?

Samma stad. En vanlig familj. Så åter igen. HUR kommer det sig att INGEN har gjort en orosanmälan mot dessa uppenbart dysfunktionella föräldrar? Det krävs INGEN grund. Inget bevis. Det krävs verkligen INGET för en anmälan och det går inte ens tillrättavisa anmälaren om en felaktig anmälan gjorts för det anses inte finnas felaktiga anmälningar! Detta för att kunna fånga upp alla barn.

Ett barn som går ner ska ha extra kontroller. De ska kollas oftare så barnet följer kurvan och ökar i vikt. Det fanns så många chanser att träffa familjen oftare utan att familjen kunde skylla på sin osämja med socialen.

Förskolan som ser denna familj, som helt plötsligt avslutar inskolningen? Var det inget dom reagerade på? Har socialen eller polisen ens pratat med förskolan när orosanmälan inkom eller efter stackars E död?

Jag undrar fortfarande över socialens befogenheter när den kvinnliga socialsekreteraren reagerade på S som dom såg? FÅR dom inte fokusera på det barnet och oro kring det när dom är där för ett annat barn? Hur kan dom välja att inte se ett barn när de reagerat på ett annat? Hur kan dom två socialsekreterarna ha så olika uppfattningar?

Så många frågor kvar. Såg att det var några socionomer här inne. Snälla kan ni förklara för mig Ang juldagens besök?

Exakt såhär. Jag kan även jag skriva ärenden hos socialen där familjer inte har ett enda problem med ändå blivit orosanmälda för ingenting och sedan utredda. Utredningen i sig visade att allt stod bra till men det var långa utredningar för INGENTING. här har vi ett par med 2 LVU och missbruksproblem. Som var sjukskrivna båda två när dem fick rätt i kammarrätten (helt sinnessjuk då alla vet att sjukskrivning kan öka missbruk) samt får 4 orosanmälningar på sig och barnet visar TYDLIGA tecken på vanvård.
Ändå väljer man att förbise allt? Hur? Varför denna offerförklaringen till R och P?
Pratade NÅGON NÅGONSIN med E?
Citera
2020-05-24, 12:24
Medlem
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur varken förskola eller bvc inte gjort en orosanmälan? Det krävs inget mer än en dålig magkänsla som bvc fick för att göra en orosanmälan. Även fast dom vet socialen är involverade. För att jämföra andra händelser kring familjer utan missbruk eller sociala insatser i samma kommun; Jag var med när en vän gick till vårdcentralen en fredag em och bad om att få förnyat recept på ersättning då de ev inte skulle räcka över helgen. Bad dom kolla journalen att det fanns sedan innan och behövde förnyas men i värsta fall fick vännen köpa vanlig om den tog slut trots risk för mer magknip hos bebis. Vården vägrade förnya receptet vilket självklart stressade min vän som ordnade en burk på annat vis tillslut ändå (senare fick vi reda på att det går att köpa utan recept. Inget vården informerade om). Veckan efter fick min vän samtal av socialen att vårdcentralen hade valt att göra en orosanmälan av den oron att bebis inte fick mat som den skulle?

Samma stad. En vanlig familj. Så åter igen. HUR kommer det sig att INGEN har gjort en orosanmälan mot dessa uppenbart dysfunktionella föräldrar? Det krävs INGEN grund. Inget bevis. Det krävs verkligen INGET för en anmälan och det går inte ens tillrättavisa anmälaren om en felaktig anmälan gjorts för det anses inte finnas felaktiga anmälningar! Detta för att kunna fånga upp alla barn.

Ett barn som går ner ska ha extra kontroller. De ska kollas oftare så barnet följer kurvan och ökar i vikt. Det fanns så många chanser att träffa familjen oftare utan att familjen kunde skylla på sin osämja med socialen.

Förskolan som ser denna familj, som helt plötsligt avslutar inskolningen? Var det inget dom reagerade på? Har socialen eller polisen ens pratat med förskolan när orosanmälan inkom eller efter stackars E död?

Jag undrar fortfarande över socialens befogenheter när den kvinnliga socialsekreteraren reagerade på S som dom såg? FÅR dom inte fokusera på det barnet och oro kring det när dom är där för ett annat barn? Hur kan dom välja att inte se ett barn när de reagerat på ett annat? Hur kan dom två socialsekreterarna ha så olika uppfattningar?

Så många frågor kvar. Såg att det var några socionomer här inne. Snälla kan ni förklara för mig Ang juldagens besök?

Håller med dig om alla frågetecken.
Jag kan berätta hur jag tror det gått till angående juldagens besök. Utan att bli dömd för att hålla med eller smutskasta, bara min ärliga uppfattning.
Två olika socialsekreterare och två olika uppfattningar av samma händelse. Tänker att förhören är gjorda efter man har vetat utgången. Den ene försöker skydda sig/sin anställning/rykte genom att säga att man inte såg ngt som tydde på ngt allvarligt. För då har denne begått allvarliga fel.
Den andre hade nog en magkänsla men kunde inte riktigt sätta fingret på vad..förrän efteråt då hon visste vad som hänt. Det är lättare att se saker i efterhand.
När de inte blev insläppta så ringdes socialchefen som gjorde beslutet att de skulle avvakta.
Jag tror av följande anledningar;
Främst för att det redan fanns en dom från kammarrätten, för att soc ska använda sig av tvång så ska det finnas starka misstankar om att ett barn far illa som gör att man inte kan avvakta och använda sig av frivillighet (i detta fallet att dem kommer tillbaka nästa dag)
Socialtjänsten bygger på frivillighet och man får bara använda sig av tvång vid uppenbar fara. Tvångsbeslut måste också godkännas av förvaltningsrätten...
I detta fallet tror jag socialchefen även gjorde bedömningen utifrån att anmälarna kan ha en egen vinning i form av hämnd/ konflikt eller dylikt. RS var P ex och de hade gemensamma barn. Trovärdighet? M uppgifter var från densamme (RS).
Det är faktiskt tyvärr inte ovanligt att folk ringer och gör orosanmälningar mot varandra när dem är i vårdnadstvister/konflikt/grannosämja osv för att ”jävlas”.
Det väger därför inte lika tungt när orosanmälningar görs av privatpersoner som av en sakkunnig.
Bara vad jag tror, vet såklart inte och försvarar inget.
Senast redigerad av Bananapie 2020-05-24 kl. 12:28.
Citera
2020-05-24, 12:31
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:

Håller med dig i allt. Det är många socionomer inne i denna tråd men många verkar ha tystnat när fup kom ut. Bilden var inte så svart/vit som innan.

Magkänslan är att alla verkar rädda för P. Varför är svårt att förstå. Men jag har hört från advokater att barn vars pappor är medlemmar i kriminella gäng som tex Hells Angels kommer undan. Det borde vara tvärtom men de är nog rädda då samhället inte kan skydda myndighetspersoner idag.
Citera
2020-05-24, 12:38
Medlem
Citat:

Det var väl aldrig fråga om att ens börja inskola på förskola eftersom de valde bort förskola vilket många gör när de är föräldralediga med syskon.
Verkar som att det var endast ett besök på öppna förskolan och som gjordes i samband med BVC
Att det inte ställdes krav på att flickan skulle börja förskola kan ju bero på att alla tänkte att hon först skulle landa i familjen
Rimligtvis borde socialtjänsten ha tät uppföljning när barn som bott länge i familjehem kommer hem till biologiska familjen än längre och tätare när barn placerats som mycket små och där biologiska familjen är främlingar eller på sin höjd bara lite bekanta
Citera
2020-05-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det var väl aldrig fråga om att ens börja inskola på förskola eftersom de valde bort förskola vilket många gör när de är föräldralediga med syskon.
Verkar som att det var endast ett besök på öppna förskolan och som gjordes i samband med BVC
Att det inte ställdes krav på att flickan skulle börja förskola kan ju bero på att alla tänkte att hon först skulle landa i familjen
Rimligtvis borde socialtjänsten ha tät uppföljning när barn som bott länge i familjehem kommer hem till biologiska familjen än längre och tätare när barn placerats som mycket små och där biologiska familjen är främlingar eller på sin höjd bara lite bekanta

Instämmer med allt du skrivit
Citera
2020-05-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Exakt såhär. Jag kan även jag skriva ärenden hos socialen där familjer inte har ett enda problem med ändå blivit orosanmälda för ingenting och sedan utredda. Utredningen i sig visade att allt stod bra till men det var långa utredningar för INGENTING. här har vi ett par med 2 LVU och missbruksproblem. Som var sjukskrivna båda två när dem fick rätt i kammarrätten (helt sinnessjuk då alla vet att sjukskrivning kan öka missbruk) samt får 4 orosanmälningar på sig och barnet visar TYDLIGA tecken på vanvård.
Ändå väljer man att förbise allt? Hur? Varför denna offerförklaringen till R och P?
Pratade NÅGON NÅGONSIN med E?

Det är så skamligt! Och här tydligt att mycket behöver tittas över och rutiner ändras så de "riktiga" fallen inte faller mellan stolar. Vid allvarliga fall anser jag tex att sekretessen mellan socialen, bvc, polis och barnomsorg ska brytas (allt rörande barnet) på rutin och inte enbart med vårdnadshavares medgivande. Barnpsykolog ska även på rutin involveras i fall där missbruk finns/funnits. Uppföljningsplanen ska vara bindande som ett kontrakt med konsekvenser om det bryts i fall på denna nivå. Vi kan inte ha ett samhälle där orosanmälan uppmuntras utan grund och sedan hantera alla fall lika.

Åter till detta fall mer specifikt
Om bvc var rädda tappa familjen vid en orosanmälan måste dom ändå erbjuda och försöka få tätare kontakter för att lugna sig själva och säkerställa att barnet mår bra. Jag vill verkligen förstå och är medveten om att det kan vara svåra avvägningar i vissa situationer men E bodde där ett år!

Har du mer kunskap kring regler och hur situationer likt den runt jul när dom inte blev insläppta ska hanteras?

Om socialen har en orosanmälan rörande E och reagerar på S, hur ska dom förhålla sig då?
Är polisen aktiva i samtalet eller väntar dom på avstånd?
Varför hördes inte polisen om den händelsen eller missade jag det i fup?
Om mamman uppfattas påverkad kan dom inte be polisen lysa för att se pupillernas reaktioner?
Hur mycket av omständigheterna får och ska socialen reagera på?
Hur mycket information/detaljer överlämnas till ordinarie personal efter ett jourbesök? Tex är de så att vid jour ang misstänkt misshandel finns inte befogenhet att drogtesta förälder men om misstanke på plats uppstår skrivs det ner så ansvarig personal kan följa upp?

Vill förstå mer så jag tydligare får en bild av vad som är felhanterat och vad som kräver lagändring.
Citera
2020-05-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina

Det stod väl att de påbörjat inskolningen men valde att avbryta för att "dagis inte var flexibla med tiderna och att dom krockade med S sovrutiner?"
Dom pratade om det även till bvc och läkaren på bvc som pressade dom lite om vikten av socialt umgänge i den åldern?
Citera
2020-05-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Håller med dig i allt. Det är många socionomer inne i denna tråd men många verkar ha tystnat när fup kom ut. Bilden var inte så svart/vit som innan.

Magkänslan är att alla verkar rädda för P. Varför är svårt att förstå. Men jag har hört från advokater att barn vars pappor är medlemmar i kriminella gäng som tex Hells Angels kommer undan. Det borde vara tvärtom men de är nog rädda då samhället inte kan skydda myndighetspersoner idag.

Mig vetligen tar ex HA och liknande helt avstånd från de som utsätter barn och kvinnor för våld.
Att han ev kan ha haft sådana kopplingar innan kan man ju spekulera i.
Men har svårt att tro att de skulle stå bakom någon som orsakat sitt barn död.
Citera
2020-05-24, 12:51
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Men RS hämtar häxan på häktet när hon släpps och låter henne vara hos henne... Sen är de bästisar helt plötsligt.
Det är något märkligt ja, men samtidigt - vad skulle du gjort om den misstänkte i ett brottsfall som berörde dig plötsligt släpptes från häktet när utredningen inte var klar, och riskerade att snacka ihop sig med andra? Med den lösningen hade i alla fall någon som inte är en galen missbrukare koll på Rebecka. Det är svårt att veta hur mycket RS litar på vad RG sagt under helgen där, eftersom hon mest tillfrågas om vad som skett snarare än vad hon tror. Men visst är det möjligt att RS litar för snabbt på människor, ja, helt enkelt är naiv.
Citera
2020-05-24, 12:52
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ah enligt undersökningen ska det finnas en källare som E varit rädd för.
Vi spekulerar om lägenheten har en "hemlig dörr" eller dörr ner till en källare med utrymme som dem har slängt ner E i för att slippa henne. Finns i sms kontakter mellan R och P.

Men det finns inga bilder i FUP om ett sånt rum så vi är lite kluvna😓
Fy fan, jag mår så dåligt över detta. Jag kan försöka kika in i morgon
Citera
2020-05-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet

Alla socionomer tycker inte likadant.
Jag tycker att detta fallet visar på hur en kedja med myndigheter gömmer sig bakom sekretess och byråkrati. Hur barn faller mellan stolarna och far riktigt illa av detta system. Korrupta system som utnyttjas av folk som har ”kontakter”, vårt rättsystem är inte tillförlitligt.
Det finns så många barn som lever i liknande hem som E där utgången inte blir att barnet faktiskt dör. Som växer upp och blir trasiga själar. Något måste göras! Nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in