2020-05-24, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
1. Rebecka...har du gått en dag i ditt liv utan att dra en lögn?

2. Allt du har utsatt samhället, mig, dina vänner, dina nära och kära, dina barn, stackars stackars stackars Amos.
Finns inga ord för det du har gjort mot Esmeralda!

3. El Jah själv kommer stå vid pärleporten och ge dig en sådan lavett.
Du är fördömd att leva på denna jord i all oändlighet, tills ditt Jehovas Vittne Harmagedon kommer och
fördömer din själ!
Du kommer glömmas bort, Esmeralda lever i oss alla.
Har inget mer & säga till dig...

Känner du Rebecka?
Låter så enligt ovan?
Citera
2020-05-24, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3timeseGO
BVC-Sköterskan som va med på öppna förskolan borde byta yrke! Bifogar ett litet utdrag från fupen

https://forumfiles.com/p1h06f29o6/7E2B54F4-5446-456B-ADBF-F27215FF7B2B_jpeg
Hon är en jättebra person.
Jag har bara positivt att säga om henne.

Men hon såg E för första gången och det står i journalen att hon var smal, så hon var beredd på det, det var oroande men inte akut.
Det är inte så konstigt att barn tappar i vint under de omständigheterna att flytta till en ”ny” mamma/pappa.
Sedan gjorde sköterskan ett bra jobb med att få iväg familjen till öppna förskolan där hon iakttog familjen och rapporterade till soc.
Hon sa att hon fick en lätt dålig känsla av dem men hon såg inget konkret.
När hon varit hos dem för att väga S var det inget som var konstigt med föräldrarna eller hemmet, men när hon träffade E blev hon lite brydd och allt detta talade hon om för soc.
Vad mer skulle hon gjort?
Ska vi ha häxjakt på alla som någonsin träffat paret? Vissa är absolut skyldiga till att ha negligerat varningstecken men jag tycker inte att bvc har gjort fel. De har rapporterat de de sett.
Jag som granne känner dåligt samvete fast jag aldrig sett E eller något annat barn där. Tänker att man borde ha sett eller gjort något.
Då kan man ju tänka sig hur de som träffat flickan mår.
Tror de hade en mycket stark fasad utåt, det var nog svårt att hitta konkreta saker att anmärka på. Dessutom hade de ju inget umgänge med vänner osv för de höll sig väl inne och för sig själva.
Det där med att de var på lekplatserna varje dag tror jag inte på.
Den söta lilla flickan hade man sett om hon var ute och lekte varje dag.
Senast redigerad av Yanii 2020-05-24 kl. 08:47.
Citera
2020-05-24, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Gissningsvis upprätthöll de en fasad för att få tillbaka barnen. När de fått det de ville så började de isolera sig och gömde barnen för andra. När RS sedan träffar E på julafton ser hon alla dessa negativa saker och agerar direkt med att kontakta familjehemsmamman och göra det hon kan. Om jag var RS hade jag antagligen känt mig oerhört förrådd (och dum som vågat tro på att de skulle förändrats). Men många verkar ha sett dess positiva förändringar, och sannolikt beror det på att föräldrarna under en period lyckats upprätthålla en fasad.
Men RS hämtar häxan på häktet när hon släpps och låter henne vara hos henne... Sen är de bästisar helt plötsligt.
Citera
2020-05-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Men RS hämtar häxan på häktet när hon släpps och låter henne vara hos henne... Sen är de bästisar helt plötsligt.

Ja det där är jävligt märkligt!
Citera
2020-05-24, 09:05
Medlem
Citat:

Samtidigt är väl RS den som haft mest civilkurage hittills. En teori att hon hämtat upp RG är att hon ville se vad hon säger, få ut något värt från utredningen. Men ja, lite konstigt. Vi får se om RS är en stängd snäcka eller ser till att Esmeralda får rättvisa.
Citera
2020-05-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Polisen läser såklart tråden. Många brott har klarats upp av flashbacks Kalle Blomkvistare.

Välkommen till flashback förresten. Hoppas att du ska trivas.

Hej!
Har också tänkt på det, ska vi alla spalta upp bullers på vad vi tycker de har missat och hur vi kan hjälpa till?
Detta får INTE gå fel, Esmeralda måste få upprättelse.
Citera
2020-05-24, 09:26
Medlem
Merwinnas avatar
Förhörsledaren är skicklig (s. 249):

"F: Men alltså när ni var tillsammans allihopa under perioder och så, man vet ju hur barn
kan vara alltså."

"F: För jag menar man jobbar kanske mycket, man är trött, man har småbarn som inte sover
på nätterna och alla ska få bli sedda och ha sina alltså, det måste ju vara från noll till
tusen km i timmen tänker jag."

Han visar förståelse, ställer sig liksom på mammans sida, så att hon ska våga öppna upp med hur jobbiga hon tyckte att barnen var. Det här är antagligen något poliser lär sig under utbildningen...
Citera
2020-05-24, 09:34
Medlem
[quote=Yanii|71700798]Hon är en jättebra person.

Men hon såg E för första gången och det står i journalen att hon var smal, så hon var beredd på det, det var oroande men inte akut.
Det är inte så konstigt att barn tappar i vint under de omständigheterna att flytta till en ”ny” mamma/pappa.
Sedan gjorde sköterskan ett bra jobb med att få iväg familjen till öppna förskolan där hon iakttog familjen och rapporterade till soc.
När hon varit hos dem för att väga S var det inget som var konstigt med föräldrarna eller hemmet, men när hon träffade E blev hon lite brydd och allt detta talade hon om för soc.
Ska vi ha häxjakt på alla som någonsin träffat paret? Vissa är absolut skyldiga till att ha negligerat varningstecken men jag tycker inte att bvc har gjort fel. De har rapporterat de de sett.
Jag som granne känner dåligt samvete fast jag aldrig sett E eller något annat barn där. Tänker att man borde ha sett eller gjort något.
Tror de hade en mycket stark fasad utåt, det var nog svårt att hitta konkreta saker att anmärka på. Dessutom hade de ju inget umgänge med vänner osv för de höll sig väl inne och för sig själva.
Den söta lilla flickan hade man sett om hon var ute och lekte varje dag.[/QUOTE

Nja...
Jag har reagerat mycket på just den händelsen. Ett annat hört vittne som också var på öppna förskolan sa att hon trodde att E var cancersjuk och eller om mamman hade anorexia. Jag minns inte ordagrant. Men att andra där reagerat på familjen och att allt inte stod rätt till. Det gjorde inte Carina i den utsträckning att hon ansåg att familjen behövde än mer tätare kontroller och uppsikt mm. Hade hon agerar hade E kunnat leva idag. Hon hade kunnat sätta in hembesök, näringsdryck, veckokontakt med familjen, för att följa upp E, både gällande vikt, hår, brännskada/andra skador. Hon kunde gjort sig mer närvarande i E’s utveckling.
Så nej, hon är tyvärr medskyldig i hög grad!
Citera
2020-05-24, 09:49
Medlem
[quote=AthenaArtemis|71701146]
Citat:
Hon är en jättebra person.

Den söta lilla flickan hade man sett om hon var ute och lekte varje dag.[/QUOTE

Nja...
Jag har reagerat mycket på just den händelsen. Ett annat hört vittne som också var på öppna förskolan sa att hon trodde att E var cancersjuk och eller om mamman hade anorexia. Jag minns inte ordagrant. Men att andra där reagerat på familjen och att allt inte stod rätt till. Det gjorde inte Carina i den utsträckning att hon ansåg att familjen behövde än mer tätare kontroller och uppsikt mm. Hade hon agerar hade E kunnat leva idag. Hon hade kunnat sätta in hembesök, näringsdryck, veckokontakt med familjen, för att följa upp E, både gällande vikt, hår, brännskada/andra skador. Hon kunde gjort sig mer närvarande i E’s utveckling.
Så nej, hon är tyvärr medskyldig i hög grad!

Jag tror ni missförstår bvc roll.
BVC följer barnet fram tills det börjar förskolan.

Första tiden är det täta besök med vikt och mätning av bebis, det glesas sedan ut.
De utgår från kurvor och har riktlinjer när de ska sätta in extra näring, skicka remiss osv..
BVC är inte socialtjänst, de är heller inte barn-psykologer.
Det är alltid lätt att i efterhand tycka att det fanns mer belägg än det gjorde i stunden.
Vi vill hitta någon att skylla på för att kunna hantera de känslor en sådan här fruktansvärd händelse väcker hos oss!

Fel har begåtts på många håll!
Dock har R och P det absolut yttersta ansvaret för Es död.

Sedan antar jag att BVC och omgivning ändå förlitade sig på att socialtjänsten hade den insyn de behövde och följde upp familjen.
Där Tycker jag att socialtjänsten borde lagt mer kraft på att utnyttja sin roll som myndighet som ansvarar för barnens bästa mer!

De skulle utnyttjat sin möjlighet till att" störa " familjen med fler oplanerade besök, samtal med E och så vidare.
De ska inte nöja sig med att inte bli insläppta!
Där är ju varningstecken om något!
De skulle ju själva kunna göra en oros- anmälan och använt lagstöd för att komma in.
Ett barn som övegetts på BB med abstinensbesvär borde absolut rättfärdiga att göra täta kontroller på flickan.

"
Citera
2020-05-24, 09:56
Medlem
Tänker på de där med vikten också.. Att ha gått ner 4kg på ett halvår knappt borde märkts ganska stor skillnad. Är man då orolig för vikten och tror hon går ner pga flytten till bioföräldrarna bör dom följt upp vikten för att verkligen säkerställa sig att de berodde på flytten och inget annat. För varje gång de avbokade skulle samtidigt bvc sett de som ett varningstecken eller något sådant. Att man inte märker att en flicka är undernärd som väger endast 10kg och är 4år borde man ju ingripit, sånt syns. Min son på 2 år har varit sjuk väldigt ofta under sin levnadstid så det är många gånger vi fått följa upp hans vikt då han ibland gått ner i vikt och tappade sin kurva, men för de har de också bett oss komma in för extra kontroller bara för att se så han går upp i vikt igen. Så ja, där hade bvc kunnat göra en bättre uppföljning på alla plan.
Citera
2020-05-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3timeseGO
BVC-Sköterskan som va med på öppna förskolan borde byta yrke! Bifogar ett litet utdrag från fupen

https://forumfiles.com/p1h06f29o6/7E2B54F4-5446-456B-ADBF-F27215FF7B2B_jpeg
Usch. E har verkligen fått bli torterad och mördad för att hon har fått fel myndigheter, fel personer som ska kolla om allt står rätt till. Fått fel allting.
Ska det verkligen vara såhär? Ska det verkligen vara så att oförmögna myndigheter ska avgöra om man får leva eller dö?
Citera
2020-05-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Tänker på de där med vikten också.. Att ha gått ner 4kg på ett halvår knappt borde märkts ganska stor skillnad. Är man då orolig för vikten och tror hon går ner pga flytten till bioföräldrarna bör dom följt upp vikten för att verkligen säkerställa sig att de berodde på flytten och inget annat. För varje gång de avbokade skulle samtidigt bvc sett de som ett varningstecken eller något sådant. Att man inte märker att en flicka är undernärd som väger endast 10kg och är 4år borde man ju ingripit, sånt syns. Min son på 2 år har varit sjuk väldigt ofta under sin levnadstid så det är många gånger vi fått följa upp hans vikt då han ibland gått ner i vikt och tappade sin kurva, men för de har de också bett oss komma in för extra kontroller bara för att se så han går upp i vikt igen. Så ja, där hade bvc kunnat göra en bättre uppföljning på alla plan.
Ja, det är mycket märkligt. vi har haft flera kontroller på ena barnet som inte ökade i vikt som förväntat. Det var aldrig tal om att minska i vikt men det togs på stort allvar.

Utifrån bakgrunden borde vikten ha följts noggrant och varit anledning till att omedelbart larma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in