[quote=AthenaArtemis|71701146]
Citat:
Ursprungligen postat av
Yanii
Hon är en jättebra person.
Jag har bara positivt att säga om henne.
Men hon såg E för första gången och det står i journalen att hon var smal, så hon var beredd på det, det var oroande men inte akut.
Det är inte så konstigt att barn tappar i vint under de omständigheterna att flytta till en ”ny” mamma/pappa.
Sedan gjorde sköterskan ett bra jobb med att få iväg familjen till öppna förskolan där hon iakttog familjen och rapporterade till soc.
Hon sa att hon fick en lätt dålig känsla av dem men hon såg inget konkret.
När hon varit hos dem för att väga S var det inget som var konstigt med föräldrarna eller hemmet, men när hon träffade E blev hon lite brydd och allt detta talade hon om för soc.
Vad mer skulle hon gjort?
Ska vi ha häxjakt på alla som någonsin träffat paret? Vissa är absolut skyldiga till att ha negligerat varningstecken men jag tycker inte att bvc har gjort fel. De har rapporterat de de sett.
Jag som granne känner dåligt samvete fast jag aldrig sett E eller något annat barn där. Tänker att man borde ha sett eller gjort något.
Då kan man ju tänka sig hur de som träffat flickan mår.
Tror de hade en mycket stark fasad utåt, det var nog svårt att hitta konkreta saker att anmärka på. Dessutom hade de ju inget umgänge med vänner osv för de höll sig väl inne och för sig själva.
Det där med att de var på lekplatserna varje dag tror jag inte på.
Den söta lilla flickan hade man sett om hon var ute och lekte varje dag.[/QUOTE
Nja...
Jag har reagerat mycket på just den händelsen. Ett annat hört vittne som också var på öppna förskolan sa att hon trodde att E var cancersjuk och eller om mamman hade anorexia. Jag minns inte ordagrant. Men att andra där reagerat på familjen och att allt inte stod rätt till. Det gjorde inte Carina i den utsträckning att hon ansåg att familjen behövde än mer tätare kontroller och uppsikt mm. Hade hon agerar hade E kunnat leva idag. Hon hade kunnat sätta in hembesök, näringsdryck, veckokontakt med familjen, för att följa upp E, både gällande vikt, hår, brännskada/andra skador. Hon kunde gjort sig mer närvarande i E’s utveckling.
Så nej, hon är tyvärr medskyldig i hög grad!
Jag tror ni missförstår bvc roll.
BVC följer barnet fram tills det börjar förskolan.
Första tiden är det täta besök med vikt och mätning av bebis, det glesas sedan ut.
De utgår från kurvor och har riktlinjer när de ska sätta in extra näring, skicka remiss osv..
BVC är inte socialtjänst, de är heller inte barn-psykologer.
Det är alltid lätt att i efterhand tycka att det fanns mer belägg än det gjorde i stunden.
Vi vill hitta någon att skylla på för att kunna hantera de känslor en sådan här fruktansvärd händelse väcker hos oss!
Fel har begåtts på många håll!
Dock har R och P det absolut yttersta ansvaret för Es död.
Sedan antar jag att BVC och omgivning ändå förlitade sig på att socialtjänsten hade den insyn de behövde och följde upp familjen.
Där Tycker jag att socialtjänsten borde lagt mer kraft på att utnyttja sin roll som myndighet som ansvarar för barnens bästa mer!
De skulle utnyttjat sin möjlighet till att" störa " familjen med fler oplanerade besök, samtal med E och så vidare.
De ska inte nöja sig med att inte bli insläppta!
Där är ju varningstecken om något!
De skulle ju själva kunna göra en oros- anmälan och använt lagstöd för att komma in.
Ett barn som övegetts på BB med abstinensbesvär borde absolut rättfärdiga att göra täta kontroller på flickan.
"