2020-05-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Stod det ngt mer av intresse i det dokumentet? Går ej att öppna, kan iheller inte klicka på länken du lagt upp. Eller länken i trådstarten, just om omhändertagandet av S och A efter mordet? Mkt konstigt för jag får ner alla dem andra dokumenten.

Skrev ett inlägg med det mest intressanta (i mina ögon) några sidor bak
Ska se om jsg hittar mer men jag pausar en del för just nu är mitt tålamod för henne noll. Aldrig stött på en människa som har sämre verklighetsuppfattning än henne. Hon nämner inte ens E i domen.. Bara att hon måste börja om på ruta ett för att få tillbaka dem andra och att hon alltid är samarbetsvillig och att P var felet inte hon.

Hur kan alla myndigheter lyssna på henne utan att fråga efter fakta? Det känns som ALLA har lyssnat blint på vad hon säger även om vi alla vet att missbrukare ljuger om allt.
Okej alla utom socialtjänsten i Norrköping, kammarrätten och advokaten Martin
Citera
2020-05-23, 23:08
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
OM den dörren är fungerande så är det helt onödigt att polisen byter lås på lägenhetsdörren..?

Allt de (polis och åklagare) har måste väl stå med i förundersökningen? Just för att den åtalade och dess advokat ska veta och kunna förbereda sig på vad som komma skall?
Jag hade hoppats på ett ess i rockärmen i form av exempelvis DNA, skrapmärken eller Es hår i det där utrymmet.
Jag känner själv hur smaklöst det låter att hoppas på sådant, men hoppas att ni förstår att det är för att jag tycker det är det näst bästa efter att E hade fått stanna hos sin familj (alltså fosterfamiljen), är att det ska finnas så mycket bevis som möjligt mot asen som valde att avsluta hennes liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Allt måste inte vara med. Det kan finnas omfattande sidomaterial som inte bedöma tillföra utredningen något. Men allt som ska åberopas i rätten måste vara med. Dvs ligger det i sidomaterial kan det inte dras upp i rätten.

Så t ex kan polisen undersökt och dokumenterat trappen men åklagare inte bedömt det för utredningen framåt eller påverkar den. Så att den inte är med i FUP behöver inte betyda att den inte undersökts eller kontrollerats. Men om den undersökts och inte är med i FUP så tillförde det inget att undersöka den.

Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Jag läste också det! Man får ju verkligen hoppas att polisen sökt igenom det utrymmet annars är dem ju totalt inkompetenta. Men varför står det inte i FUP i så fall..

Bananpie Jag frågade samma sak igår, o fick ett svar från Vial som lät rimligt (jag kan ju inte gå i god för att det stämmer, men det låter tillräckligt logiskt för att jag skulle nöja mig med det iaf).
Citera
2020-05-23, 23:11
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Lite fascinerande hur Rebecka minns vissa saker i detalj, såsom Patriks brors ansiktsuttryck när han lämnade lägenheten samt vilken dag det var. Samtidigt minns hon ingenting om Esmeralda?
Visst kan hjärnan blockera/stänga ner vid traumatiska händelser, men borde inte hela minnet vara borta tisdag-torsdag då? Eller att man har vaga minnen om att någon har varit i lägenheten, men man minns inte vilken dag eller tid?

Jag vet inte hur det funkar, men i mitt lekmannasinne känns det för selektivt.

Inte alls konstigt. Det kallas patologisk lögnare för självklart minns man inte de delar som är fördelaktiga och blockerar andra. Hon är verkligen medvetet störd
Senast redigerad av Kellywoman 2020-05-23 kl. 23:16. Anledning: felstavat
Citera
2020-05-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ska se om jsg hittar mer men jag pausar en del för just nu är mitt tålamod för henne noll. Aldrig stött på en människa som har sämre verklighetsuppfattning än henne. Hon nämner inte ens E i domen.. Bara att hon måste börja om på ruta ett för att få tillbaka dem andra och att hon alltid är samarbetsvillig och att P var felet inte hon.

Hur kan alla myndigheter lyssna på henne utan att fråga efter fakta? Det känns som ALLA har lyssnat blint på vad hon säger även om vi alla vet att missbrukare ljuger om allt.
Håller med dig fullt ut, fyfan för Rebecca alltså! Ska kika bakåt i tråden, tack
Citera
2020-05-23, 23:21
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Lite fascinerande hur Rebecka minns vissa saker i detalj, såsom Patriks brors ansiktsuttryck när han lämnade lägenheten samt vilken dag det var. Samtidigt minns hon ingenting om Esmeralda?
Visst kan hjärnan blockera/stänga ner vid traumatiska händelser, men borde inte hela minnet vara borta tisdag-torsdag då? Eller att man har vaga minnen om att någon har varit i lägenheten, men man minns inte vilken dag eller tid?

Kan inte annat än att hålla med.. hon har ”glömt” bort allt hon inte vill erkänna.
Citera
2020-05-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kate88
Till alla naiva människor , Herrgud vakna upp. Rebecka är inget offer som har blivit såhär galen pågrund av droger och någon ” fejk-trauma.

Människors personlighet brukar komma fram när de är fulla eller påverkade av annat.Rebecka njöt av att plåga sin dotter , kvinnan planerade ju för fan hur hon kan plåga barnet ännu mer. Hon har medvetet plågat sina barn och hon älskade varje minut av det. Barnen var fan drogade och gjorde inte så mycket väsen av sig, men ändå skulle häxan plåga dem ytterligare .

Hoppas det monstret aldrig kommer ut , fan att njuta när ens barn far illa ut.

Naiv vet jag inte om jag är.
Jag ser en fruktansvärd avskyvärd handling som ligger långt i från de flestas natur.
Däremot vet jag att det finns omständigheter som gör att människor utvecklas åt ett felaktigt håll.

Det finns alltid en rad osaker som driver människan att begå ond och bråd, att anta att en person föds som mördare ligger inte riktigt i fas med den forskning som finns.
Okej, vi föds alla med anlag att utveckla mer eller mindre av olika drag, men sedan är det i mångt och mycket livet som formar oss!
Att använda avtrubbadande narkotika är en faktor av många i detta fall.

Tror det eller ej, men inom de flesta gärningsmän finns innerst inne ett offer! Störningar hos människor utvecklas av att relationer och miljö varit motsägesfulla eller i värsta fall innehållit övergrepp och brist på kärlek och empati.

R är inget offer i den handling hon deltagit i, där har hon agerat empatilöst, rått och vidrigt! Men har hon gjort det för att hon ÄR ett monster?
Troligtvis inte.
Jag tycker som du att kvinnan ska få ett märkbart straff, men jag tror att när känslorna hinner i kapp får hon leva med det värsta en människa kan utstå, vetskapen om att man orsakat sitt eget barn döden.
Hon kommer vara ensam och utan sympatier.
Rädd för att någon ska hämnas osv.
Så ja, att kvinnan straffas tills döden tror jag inte är något vi behöver betvivla.

Det jag tycker är viktigt är hur allt sköts från myndigheterna under tiden E utsattes för alla trauman! Svårt när man inte kan kasta skit på en person utan ett helt system som fallerart.
Att de inte drogtestades, att inte flickan fick träffa en psykolog som kunde bedöma hur illa hon farit av hemslussning till sin bio-familj ect?
Ja listan över misslyckanden som ledde till Es död är lång.. Det får aldrig någonsin hända igen!!
Citera
2020-05-23, 23:23
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Precis, det var detta jag reagerade på. Någon ljuger. Hoppas det inte är farbrorn.

Minns inte vad P sa om det och jag orkar inte leta.
Citera
2020-05-23, 23:26
Medlem
3timeseGOs avatar
BVC-Sköterskan som va med på öppna förskolan borde byta yrke! Bifogar ett litet utdrag från fupen

https://forumfiles.com/p1h06f29o6/7E2B54F4-5446-456B-ADBF-F27215FF7B2B_jpeg
Citera
2020-05-23, 23:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

I hennes fall tror jag att det är av praktiska skäl, åtminstone bitvis.

Försökte dock minnas hur min egen hjärna fungerar med samma diagnos och på samma droger i mitt förflutna, nu har jag inte haft något barn som dött, men väl varit med om andra traumatiska upplevelser, och just de traumatiska upplevelserna sticker ut, men tror jag hade haft svårt att placera dem i tid då dagar flyter ihop ganska bra på droger. Dock hemska upplevelser kommer jag i alla fall bäst ihåg av alla upplevelser.

Tror ändå minnet kan vara lite selektivt även för mig.

Däremot saker som skett när jag var yngre och drogfri, har jag i hög grad glömt, andra har berättat vissa saker för mig i efterhand. Så visst är det möjligt att saker försvinner vid trauma, jag har bara svårt att tro att hon minns vid det första förhöret, men sedan glömmer det vid övriga förhör.
Citera
2020-05-23, 23:31
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra

Det där med att hon inte nämner E sker även under förhören på ett par ställen när hon ska räkna upp barnen, eller berätta vad barnen gjorde en viss dag. Det känns bara lite som hon kanske inte tänker naturligt på E som ett av sina barn.
Citera
2020-05-23, 23:38
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosahav
Tror inte alls dom stängde ut E i det trapphuset. Ekar väldigt bra. Min erfarenhet är att flera av den här typen trapphus som går till kök, går heller inte ner källaren. Bara utgång till gården. En del "bommar/plomberar" igen sin dörr.

Stämmer. Utrymmet bakom denna dörr är ca 3 dm. Sen spiraltrappa till valvet. Inte någon källare. Lägenheterna på samtliga våningsplan i fastigheten har denna utgång. Ledsen alla som har en Fritzlhangup—släpp trappen nu! Det är ett hyreshus med en massa boende och gemensam källare med hobbyrum. Bara för att E var rädd för källaren har det inget samband med utrymmet R talade om. Blir så mycket skräpinlägg med strunt( inkl.mina nu)som inte är relevant för själva brottet. DNA från E bör finnas precis överallt i och utanför lägenheten i och med att hon bodde där. Barn leker kurragömma också tex.

Jag är dock förvånad att A inte utfrågas mer. Liksom brodern som P åkt bil med. Vad de pratade om. Om P och R velat få kroppen att försvinna behövs ju en bil. Därav att P ville åka runt kanske? Han berättade nog också detta för brodern och bad om hjälp. Den han litade på eftersom han är familj. Brodern blir såklart upprörd och de ska höras dagen efter. Vid 11 var det kanske sagt att ett beslut skulle tas, men mitt i allt får de kanske båda ”psykbryt” på hela grejen och beslutar sig för att också prata med den tredje brodern eftersom de är desperata och vill ha råd. Den brodern är dock betydligt mer normal och ringer 112 direkt.

R kommer aldrig någonsin säga sanningen. Hon tror än idag på fullaste allvar att hon kan och ska få tillbaka Sil*s och börja om igen.

Som jag skrivit i tidigare inlägg, P var en svag känslomänniska. R är kall och beräknande liksom manipulativ. Hon har talets gåva och fick P att utföra handlingar som han sedmera trodde var hans idéer. Kallas för kvinnlig list också. Vad jag kan utläsa av Fupen sörjde ändå P, på sitt sätt. R har däremot inte visat någon känsla för sin förlorade dotter. Om hon känner något så är det nog enbart för att hon förlorat sin nya bebis(tillfälligt som hon tror).
Citera
2020-05-23, 23:40
Medlem
Snitsigares avatar
Ja det där kan man bli galen på. E var mager en dryg vecka senare, så då var hon ju såklart det då bvc-sköterskan träffade henne. Men nej, hon såg inget konstigt. Eller ville hon inte stöta sig med P och R. Hellre fria än fälla för att slippa konfrontation? På bekostnad då av ett litet barns liv...

En annan sak jag funderat på som kanske redan diskuterats? Men Rebeca S talade väl gott om P och R föräldraförmåga i kammarrätten? Men sedan när E väl är i bioföräldrarnas våld skräder hon plötsligt inte orden om framförallt P:s oförmåga att ta hand om de tre gemensamma barnen plus A och E. Varför skiftade hon så i åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in