Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-14, 00:07
  #97
Medlem
Jag gillar han som körde två diskmaskiner och körde disken däremellan. 😂 🤘🏻Det skulle väl vara det i så fall om jag hade platsen och ekonomin för det. Men annars så nej, det är så klart enklast och lättast att bara blötlägga och handdiska efter varje måltid.

Det tar typ max 1 minut.
Citera
2020-05-14, 06:59
  #98
Medlem
Oavsett vad vissa i tråden tror, så är det bevisat att en modern diskmaskin generellt sett är energisnålare och ger renare disk än att diska för hand.

Har man ett litet hushåll, och inte gör några större kulinariska utsvävningar särskilt frekvent, så kan det givetvis funka bra att handdiska om man har för vana att ta det direkt och inte spara på hög, typ. Men, säger man att det bara tar minuten eller så då blir disken knappast heller helt ren, eller i alla fall inte lika ren som med diskmaskin. Detta för att på så kort tid som det då lär bli med hett vatten och diskmedel samt lite gno med borste/svamp, så är det risk att man inte får bort allt jox från disken. Visst, det kan se helt rent ut, men det är inte ett helt säkert bevis på att det verkligen är helt rent. Men, oftast är det ju ingen större risk för det.

Jag själv har handdiskat i ca 40 år innan jag för nåt år sedan skaffade en diskmaskin. Jag drog igång en total köksrenovering/ombyggnad, och hade först planen att skita i diskmaskin för Jaguar inte säker på att den verkligen skulle tillföra så pass mycket att den försvarade det utrymme den tog. Men förstod ändå att det kunde vara bra att ha. Det slutade i alla fall med att en 45cm diskmaskin installerades, en toppmodell från Bosch med belysning i diskutrymmet och allt. Och det tog ta mig fan inte ens en vecka så var jag klar över att det var det bästa val jag någonsin gjort för köket, att skaffa diskmaskin.

Nu tar det mycket mindre tid att plocka i/ur diskmaskinen än det någonsin tog att handdiska samma mängd disk (halvfull-full maskin) och det blir mycket renare, och jag får tid över till annat, eller kan mer fritt välja att diska när jag vill. Det diskas dessutom mer ekonomiskt vad gäller energi och vattenåtgång. Skulle aldrig välja att gå tillbaka till handdisk igen fast jag bara har ett litet hushåll. Kör diskmaskinen en runda vanligen varannan till var tredje dag.
Citera
2020-05-16, 23:46
  #99
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukelikukluxklan
Jag förstår inte. Hur svårt är det - att efter uppäten måltid - skölja tallriken och besticken i diskhon? Ev diska av dom också direkt, vilket tar HELA 15 sekunder.

Varför tycker ni att en diskmaskin är gudsgåva till mänskligheten? Hur lata är ni?

Tvättmaskin kan jag förstå eftersom man får gå med tvättpåse ned i källaren flera gånger osv - men diskmaskin är ju fullständigt , totalt , ovärt.
Tja har man bara en tallrik, ett par bestick och ett glas så förstår jag din frågeställning. Men är man 3-4 pers i familjen så blir det en hel del. Plus grytor och pannor man använder vid matlagning så har du plötsligt en hel hög. Då tar det inga 15 sekunder. Då är diskmaskin jävligt bra att ha.
Citera
2020-05-17, 01:41
  #100
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukelikukluxklan
Jag gillar han som körde två diskmaskiner och körde disken däremellan. 😂 🤘🏻Det skulle väl vara det i så fall om jag hade platsen och ekonomin för det. Men annars så nej, det är så klart enklast och lättast att bara blötlägga och handdiska efter varje måltid.

Det tar typ max 1 minut.
Är du ensam och äter mest halvfabrikat så kanske det räcker med en minut men är man 4 i familjen och lagar mycket mat från grunden så diskar du inte på en minut kan jag lova dig.
Citera
2020-05-18, 06:58
  #101
Medlem
glajarns avatar
Jag tror det är så att dom som inte har en fru som diskar skaffar sig diskmaskin😉😁
Själv har jag ingen diskmaskin. Är gift😆😂😂
Citera
2020-05-23, 13:50
  #102
Medlem
Scrapers avatar
När jag bott solo har jag inte använt diskmaskin ens om det finns. Om man har rutinen att diska/skölja efter varje måltid så snackar vi sekunder. Då krävs dessutom bara ett (max två) examplar av varje grej. För er som bor solo rekommenderas den taktiken. När det blivit rutin går det automatiskt utan eftertanke. Om ni däremot sparar disk tills det är dags för "stordisk" - då är nog maskin att föredra. Det är ju först när maten är ingrodd som det tar tid att handdiska. Gör man det direkt räcker det oftast att skölja av. Familjer med ungar bör dock absolut ha diskmaskin!

När jag bodde solo i varmare land hade jag inte ens tvättmaskin (varken egen eller gemensam). Tvättade för hand trots att jag är långt ifrån en hippie. Torkar ju i solen på 1-2h. 😎
__________________
Senast redigerad av Scraper 2020-05-23 kl. 13:52.
Citera
2020-05-23, 14:04
  #103
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Visst, det kan se helt rent ut, men det är inte ett helt säkert bevis på att det verkligen är helt rent.


Nu får jag nog be om en definition av "helt rent". Menar du sterilt så bör du köpa en medicinsk autoklav.

Om man handdiskar (matbestick och sånt man endast använt själv) och det ser helt rent ut är risken nog exakt noll att det skulle leda till bekymmer. Du har dock en poäng om vi snackar t.ex vass kniv som hanterat rått kött. Dessa bör naturligtvis diskas extra noga😎.
Citera
2020-05-23, 14:29
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Nu får jag nog be om en definition av "helt rent". Menar du sterilt så bör du köpa en medicinsk autoklav.

Om man handdiskar (matbestick och sånt man endast använt själv) och det ser helt rent ut är risken nog exakt noll att det skulle leda till bekymmer. Du har dock en poäng om vi snackar t.ex vass kniv som hanterat rått kött. Dessa bör naturligtvis diskas extra noga😎.

Det handlar bara om att normal handdisk knappast blir lika rent som en normal diskmaskin klarar. Därmed inte sagt att det är nån större fara på taket med handdisk generellt sett.
Citera
2020-05-23, 18:03
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det handlar bara om att normal handdisk knappast blir lika rent som en normal diskmaskin klarar. Därmed inte sagt att det är nån större fara på taket med handdisk generellt sett.

Med handdisk får inte matrester möjlighet att ruttna på tallrikarna 24-48 timmar pga de diskar jag omedelbart och allt är tillbaka i skåpet inom typ 30 minuter rent och torrt

Som jag förstår så spolar folk inte ens sina matrester innan man stoppar disk i maskinen, ja då blir det fest i diskmaskinen för alla bakterier och just därför krävs 3 timmar för att diska.
Citera
2020-05-23, 18:33
  #106
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liggist
Värt, om du har fler än två barn hemma och som är tillräckligt stora för att hjälpa till att plocka ur den.
Bor du själv, med partner eller har små barn, skaffa inte...
Annars får du stå där o plocka ur den medan partnern snyter ungarna...
Precis tvärtom: Om du har barn som är tillräkligt stora så är problemet med disken löst. Barn måste ju lära sig att hjälpa sina föräldrar och lite diskning klarar de mycket bra.
Citera
2020-05-23, 18:54
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbaRegia
Med handdisk får inte matrester möjlighet att ruttna på tallrikarna 24-48 timmar pga de diskar jag omedelbart och allt är tillbaka i skåpet inom typ 30 minuter rent och torrt

Som jag förstår så spolar folk inte ens sina matrester innan man stoppar disk i maskinen, ja då blir det fest i diskmaskinen för alla bakterier och just därför krävs 3 timmar för att diska.

Då är det tydligt att du faktiskt inte förstår....

Oavsett det du skrev så blir disk generellt sett alltid renare med diskmaskin än vad den blir med handdisk. Detta beror på flera saker. Kraftigare diskmedel i maskinen, längre kontakt med vattnet, ofta högre temperatur än folk har lust att slabba med händerna i etc etc.

Att det går år mycket mindre vatten i en diskmaskin än vid handdisk, beror på att man återanvänder en mindre mängd vatten under varje diskning, och istället låter tiden göra jobbet. Det spelar ju ingen större roll om diskmaskinen står och tuggar i nån timme när man ändå kan göra nåt annat själv.

https://www.reviewed.com/dishwashers...ng-your-dishes


Citat:
What Cochrane didn't know was that hand-washing dishes was less sanitary than cycling them through the dishwasher. Today's dishwashers use scalding hot water, high-tech spray nozzles, and other features to cleanse dishes and rid them of germs and bacteria. Handwashing doesn't even come close. That's because our hands, as The Washington Post points out, cannot withstand the "140 or 145 degrees Fahrenheit [60 to 62 degrees Celsius] — that many dishwashers use to get stuff really clean."

Moreover, the sponge a person uses is a cesspool of some of the most awful, sickening creatures in your kitchen. Scientists have found nearly 400 different species of bacteria on household kitchen sponges. The density is astronomical — around 45 billion per square centimeter. Yuck!

Experts say using a dishwasher is not only healthier, but it will save you time, money, water and energy. According to the Environmental Protection Agency and the U.S. Department of Energy, new ENERGY STAR dishwashers use less energy and water — 5,000 gallons a year — than handwashing.

Now you see why Josephine Cochrane needs to be immortalized with a monument. Romania in 2013 had the good sense to put her on one of its stamps.

Källa: https://home.howstuffworks.com/what-...dishwasher.htm
Citera
2020-05-23, 19:01
  #108
Medlem
UnknownJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franssons
Bestick och tallrikar behöver inte diskas tre timmar för att bli rena. Diskmaskin är slöseri med el, vatten, tid och kraft. Det är billigare, enklare, går snabbare och är bättre för miljön att diska disken för hand.
I restauranger med många folk, där ev. även smitta kan överföras via icke steriliserade bestick, så kan förstå vinsten men inom en vanlig svensk familj så är diskmaskinen bara bekymmer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskmaskin
Jag tycker inte att påståendet "inneburit en betydande minskning av hushållsarbetet" stämmer.

Den ska köpas, installeras, tallrikar ska ställas in och plockas av, flera timmar har gått och massor av el förbrukats, silen ska rengöras osv. Jag kan inte se några klara fördelar med att ha diskmaskin.
Ni som har diskmaskin, vad tänkte ni på när ni köpte den.. Rannsaka er själva och svara ärligt.
Varför har ni diskmaskin? Köplust snarare än verkligt behov..?


När jag bodde själv diskade jag för hand.
Varje söndag när jag gjorde storkok inför nästa vecka.

Nu... nej, för mycket disk när det är flera i hushållet.
Lathet kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback