Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-11, 20:50
  #85
Medlem
Tullamores avatar
Det är så jävla lönt! Helt värdelöst att handdiska!
Citera
2020-05-11, 21:55
  #86
Medlem
Hade jag oändligt med fritid hade jag väl kunnat handdiska. Nu har jag inte det. Ungarna + min bättre hälft är dessutom helt otroliga när det gäller att ta fram nya glas istället för att återanvända ett gammalt så det blir i snitt en full maskin om dagen. Jag sparar nog minst en dryg kvart om dagen på att använda diskmaskin.

Har man dessutom många gäster i huset blir det ju en helvetisk mängd disk. Nu är det bara att mata in allt i maskinen när man dukar av efter middagen, sen är disken färdig av sig själv lagom tills det är dags att plocka undan gästernas glas och annat när de sagt tack och godnatt.

Värt varenda öre.
Citera
2020-05-12, 00:30
  #87
Medlem
Jag förstår inte. Hur svårt är det - att efter uppäten måltid - skölja tallriken och besticken i diskhon? Ev diska av dom också direkt, vilket tar HELA 15 sekunder.

Varför tycker ni att en diskmaskin är gudsgåva till mänskligheten? Hur lata är ni?

Tvättmaskin kan jag förstå eftersom man får gå med tvättpåse ned i källaren flera gånger osv - men diskmaskin är ju fullständigt , totalt , ovärt.
Citera
2020-05-12, 00:59
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukelikukluxklan
Jag förstår inte. Hur svårt är det - att efter uppäten måltid - skölja tallriken och besticken i diskhon? Ev diska av dom också direkt, vilket tar HELA 15 sekunder.

Varför tycker ni att en diskmaskin är gudsgåva till mänskligheten? Hur lata är ni?

Tvättmaskin kan jag förstå eftersom man får gå med tvättpåse ned i källaren flera gånger osv - men diskmaskin är ju fullständigt , totalt , ovärt.
Förstår att du tillagar din mat i en Micro på en tallrik ur en förpackning. Vi andra använder några grytor, stekjärn och formar. Plus lite olika knivar, slevar, stekspade, skärbräda, fat osv. Sedan har vi kanske även hushållsassistent, blender, stavmixer, matberedare osv. Det blir lite att diska men så blir maten även godare!
Citera
2020-05-12, 01:21
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Förstår att du tillagar din mat i en Micro på en tallrik ur en förpackning. Vi andra använder några grytor, stekjärn och formar. Plus lite olika knivar, slevar, stekspade, skärbräda, fat osv. Sedan har vi kanske även hushållsassistent, blender, stavmixer, matberedare osv. Det blir lite att diska men så blir maten även godare!
Nu tror jag att du drar lite förhastade slutsatser här. Du har väl ingen aning om vad jag gör i mitt kök?

För övrigt skulle jag ligga lågt med att skrävla med att använda ”stavmixers och bakmaskiner” om jag vore du. Och karl. (vilket jag antar att du är) 🤣
Citera
2020-05-12, 01:36
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukelikukluxklan
Nu tror jag att du drar lite förhastade slutsatser här. Du har väl ingen aning om vad jag gör i mitt kök?

För övrigt skulle jag ligga lågt med att skrävla med att använda ”stavmixers och bakmaskiner” om jag vore du. Och karl. (vilket jag antar att du är) 🤣
Jag läste ju vad din disk bestod av. Tallrik och bestick. Dricker tydligen även direkt ur förpackningen då det inte finns glas eller kaffekopp.

Jo jag bakar bröd, bullar, gör pannkakor osv ibland. Ibland vill man även finfördela något snabbt och då är stavmixer eller blender ett hyfsat verktyg. Det är inget konstigt för min generation att själv tillaga sin mat. Men visst jag är en bit över 50 år och vet att mycket blir godare om man själv tillagar och inte minst billigare!
Citera
2020-05-12, 01:47
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag läste ju vad din disk bestod av. Tallrik och bestick. Dricker tydligen även direkt ur förpackningen då det inte finns glas eller kaffekopp.

Jo jag bakar bröd, bullar, gör pannkakor osv ibland. Ibland vill man även finfördela något snabbt och då är stavmixer eller blender ett hyfsat verktyg. Det är inget konstigt för min generation att själv tillaga sin mat. Men visst jag är en bit över 50 år och vet att mycket blir godare om man själv tillagar och inte minst billigare!
Kul, du och jag är i princip i samma åldersspann.

Skulle uppskatta om du slutade klistra på mig en massa etiketter, typ ”som att jag dricker mjölk ut förpackningen” etc. För det gör jag inte.

Men min tes kvarstår. Vad gör det så svårt att inte diska direkt när du är färdig med din måltid? För jag antar att du använder väl inte ALLTID dina bakmaskiner och din stavmixer när du grejar i köket? 💋💅🏻
Citera
2020-05-12, 02:23
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukelikukluxklan
Kul, du och jag är i princip i samma åldersspann.

Skulle uppskatta om du slutade klistra på mig en massa etiketter, typ ”som att jag dricker mjölk ut förpackningen” etc. För det gör jag inte.

Men min tes kvarstår. Vad gör det så svårt att inte diska direkt när du är färdig med din måltid? För jag antar att du använder väl inte ALLTID dina bakmaskiner och din stavmixer när du grejar i köket? 💋💅🏻
Det tar minst 60 minuter att diska efter två dagar. Normalförbrukning, men ibland blir det mer och oftare. Det är en full diskmaskin. Har provat det ett tag då det satt en liten glasbit fast och hindrade en pump. Avstår gärna det jobbet och dessutom gör diskmaskinen det bättre!
Citera
2020-05-12, 02:36
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det tar minst 60 minuter att diska efter två dagar. Normalförbrukning, men ibland blir det mer och oftare. Det är en full diskmaskin. Har provat det ett tag då det satt en liten glasbit fast och hindrade en pump. Avstår gärna det jobbet och dessutom gör diskmaskinen det bättre!
Men va, 60min för att diska två dagars disk? Har du något handikapp eller syndrom mån tro?

Nä, nu får du sluta larva dig om jag ska ta dig på allvar och fortsätta diskussionen. 😄
Citera
2020-05-12, 02:55
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukelikukluxklan
Men va, 60min för att diska två dagars disk? Har du något handikapp eller syndrom mån tro?

Nä, nu får du sluta larva dig om jag ska ta dig på allvar och fortsätta diskussionen. 😄
Vi lever uppenbarligen olika liv i köket. Här blir det mycket disk men å andra sidan gör diskmaskinen jobbet. Du gör all matlagning i micron och jag har inte ens en. Här tillagas maten!
Citera
2020-05-12, 03:28
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vi lever uppenbarligen olika liv i köket. Här blir det mycket disk men å andra sidan gör diskmaskinen jobbet. Du gör all matlagning i micron och jag har inte ens en. Här tillagas maten!
Jag lagade mat idag jag också.

Stekte färs, hackade grönsaker, mm till en mumsig köttfärssås + kokade pasta. Denna kulinariska cirkuskonst skapar ungefär 1 min disk idag - Tallrik plus bestick. Hade en färdigblandad funlight klar sedan innan. Imorgon blir disktiden samma. Och dagen efter det likaså. Sen den fjärde dagen så tvingas jag ju även diska traktörpannan - så då blir det 30 sekunder extra då! 😭

Hur många är ni i din familj egentligen? 15 pers? Bedriver du asylhem eller flyktingförläggning hemma hos dig?

Vi är samma ålder så du kan inte skylla på att du är gammal och gaggig. Vad gör ni i ert kök egentligen eftersom ni får så mycket disk att det tar dig 60(!!?) minuter att diska. Vi har redan förstått att stavmixer och köksberedare används flitigt hemma hos dig, men du kan väl för fan inte köra matberedaren varje gång du lagar mat?

Lagar ni aldrig något enkelt hemma hos er?

Frågorna är många och jag tror dig inte för fem öre. Antingen är det något allvarligt fel på dig eller så ljuger du.
Citera
2020-05-12, 20:57
  #96
Moderator
rotadents avatar
Tycker att det är skönt att slippa diska, men en nästan ännu större poäng är att slippa se disken, utan att man plockar undan den och så är den utom synhåll tills den diskas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback