Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-07, 17:43
  #1
Medlem
Franssonss avatar
Bestick och tallrikar behöver inte diskas tre timmar för att bli rena. Diskmaskin är slöseri med el, vatten, tid och kraft. Det är billigare, enklare, går snabbare och är bättre för miljön att diska disken för hand.
I restauranger med många folk, där ev. även smitta kan överföras via icke steriliserade bestick, så kan förstå vinsten men inom en vanlig svensk familj så är diskmaskinen bara bekymmer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskmaskin
Citat:
Golvdiskmaskiner placeras på golvet, oftast under en bänk i köket. Diskning i denna typ av maskiner tar normalt 2-3 timmar, men miljöprogram med lägre förbrukning kan ta längre tid. Även om disktiden är relativt lång har diskmaskinen inneburit en betydande minskning av hushållsarbetet. Knappt 65 procent av hushållen i Sverige hade 2007 tillgång till diskmaskin.
Jag tycker inte att påståendet "inneburit en betydande minskning av hushållsarbetet" stämmer.

Den ska köpas, installeras, tallrikar ska ställas in och plockas av, flera timmar har gått och massor av el förbrukats, silen ska rengöras osv. Jag kan inte se några klara fördelar med att ha diskmaskin.
Ni som har diskmaskin, vad tänkte ni på när ni köpte den.. Rannsaka er själva och svara ärligt.
Varför har ni diskmaskin? Köplust snarare än verkligt behov..?
Citera
2020-05-07, 17:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franssons
Bestick och tallrikar behöver inte diskas tre timmar för att bli rena. Diskmaskin är slöseri med el, vatten, tid och kraft. Det är billigare, enklare, går snabbare och är bättre för miljön att diska disken för hand.
I restauranger med många folk, där ev. även smitta kan överföras via icke steriliserade bestick, så kan förstå vinsten men inom en vanlig svensk familj så är diskmaskinen bara bekymmer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskmaskin
Jag tycker inte att påståendet "inneburit en betydande minskning av hushållsarbetet" stämmer.

Den ska köpas, installeras, tallrikar ska ställas in och plockas av, flera timmar har gått och massor av el förbrukats, silen ska rengöras osv. Jag kan inte se några klara fördelar med att ha diskmaskin.
Ni som har diskmaskin, vad tänkte ni på när ni köpte den.. Rannsaka er själva och svara ärligt.
Varför har ni diskmaskin? Köplust snarare än verkligt behov..?

Plocka i och ur en diskmaskin går mycket snabbare än att diska för hand. Massor av tid sparas. Mer än så behöver man inte säga om saken.
Citera
2020-05-07, 17:53
  #3
Medlem
franges avatar
Därför att det är så fruktansvärt, förbannat skittråkigt att diska och man kanske hellre lägger sin dyrbara tid på mer givande saker?
Citera
2020-05-07, 17:53
  #4
Medlem
Bor man själv ser jag ingen vits med en diskmaskin. Samma sak med tvättmaskin.

Flera personer i hushållet. Då är det lönt.
Citera
2020-05-07, 17:55
  #5
Medlem
Apansiktets avatar
Nu tillhör jag dom som inte har en diskmaskin och jag kan säga dig att redan efter blott 3 år i en samborelation där enbart jag sköter disken så är diskmaskinen högst upp på önskelistan. Det finns många "nackdelar" med handdisk och ett par är:
1. Händerna blir uttorkade av kemikalier och vatten.
2. Disken står öppet, framme på tork. Ohygieniskt.

Några andra nackdelar som är lite av det allvarligare slaget är:
1. Önskvärd temperatur på vattnet är för låg.
2. Ett 10- till 90-minutersmoment slukas varje dag där man dessutom har dålig hållning.
3. Disken blir aldrig någonsin lika ren som den hade blivit i en diskmaskin.

Jag vill köpa en diskmaskin, men installationen avskräcker mig. Jag har läst att om blandaren inte har inbyggt stöd för bänkdiskmaskinen så kan man orsaka vattenskador eller andra sorters skador på vattenledningarna. "Det är inte så bara" att förse bänkdiskmaskinen med vatten och lägga avloppsslangen i vasken har jag hört.
Citera
2020-05-07, 17:56
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Bor man själv ser jag ingen vits med en diskmaskin. Samma sak med tvättmaskin.

Flera personer i hushållet. Då är det lönt.
Jag bor själv. Skulle inte överleva utan diskmaskin. När du säger att man inte behöver tvättmaskin så antar jag att du menar att man har tvättstuga. Men jag skulle inte drömma om att tvätta i en tvättstuga. Självklart har man en egen även om man bor själv.
Citera
2020-05-07, 17:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag bor själv. Skulle inte överleva utan diskmaskin. När du säger att man inte behöver tvättmaskin så antar jag att du menar att man har tvättstuga. Men jag skulle inte drömma om att tvätta i en tvättstuga. Självklart har man en egen även om man bor själv.

Han menar att bör man själv kan man strunta i att tvätta för ingen klagar ändå.
Citera
2020-05-07, 17:59
  #8
Medlem
hippilis avatar
Tv klarar jag mej utan men inte diskmaskin och tvättmaskin
Citera
2020-05-07, 18:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apansiktet
Nu tillhör jag dom som inte har en diskmaskin och jag kan säga dig att redan efter blott 3 år i en samborelation där enbart jag sköter disken så är diskmaskinen högst upp på önskelistan. Det finns många "nackdelar" med handdisk och ett par är:
1. Händerna blir uttorkade av kemikalier och vatten.
2. Disken står öppet, framme på tork. Ohygieniskt.

Några andra nackdelar som är lite av det allvarligare slaget är:
1. Önskvärd temperatur på vattnet är för låg.
2. Ett 10- till 90-minutersmoment slukas varje dag där man dessutom har dålig hållning.
3. Disken blir aldrig någonsin lika ren som den hade blivit i en diskmaskin.

Jag vill köpa en diskmaskin, men installationen avskräcker mig. Jag har läst att om blandaren inte har inbyggt stöd för bänkdiskmaskinen så kan man orsaka vattenskador eller andra sorters skador på vattenledningarna. "Det är inte så bara" att förse bänkdiskmaskinen med vatten och lägga avloppsslangen i vasken har jag hört.

Apan har rätt. Stäng tråden.
Citera
2020-05-07, 18:03
  #10
Avstängd
Med diskmaskinen sparar jag tid och kraft. Och plats. Den står ju under diskbänken/köksbänken, och jag behöver inte fler skåp eller lådor i köket. Så mycket disk som diskmaskinen tar får definitivt inte plats i ett diskställ på diskbänken.

Däremot tycker jag att en bänkdiskmaskin borde vara onödigt.
Citera
2020-05-07, 18:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franssons
Bestick och tallrikar behöver inte diskas tre timmar för att bli rena. Diskmaskin är slöseri med el, vatten, tid och kraft. Det är billigare, enklare, går snabbare och är bättre för miljön att diska disken för hand.
I restauranger med många folk, där ev. även smitta kan överföras via icke steriliserade bestick, så kan förstå vinsten men inom en vanlig svensk familj så är diskmaskinen bara bekymmer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskmaskin
Jag tycker inte att påståendet "inneburit en betydande minskning av hushållsarbetet" stämmer.

Den ska köpas, installeras, tallrikar ska ställas in och plockas av, flera timmar har gått och massor av el förbrukats, silen ska rengöras osv. Jag kan inte se några klara fördelar med att ha diskmaskin.
Ni som har diskmaskin, vad tänkte ni på när ni köpte den.. Rannsaka er själva och svara ärligt.
Varför har ni diskmaskin? Köplust snarare än verkligt behov..?

Diskmaskin är bra att han man är många i hushållet eller när man har fest/gäster. När jag är ensam hemmaanvänder jag aldrig diskmaskinen. Onödigt jobb som du säger. Enklaste är att bara skölja av sakerna när man ätit och diska glaset man har för hand.
Citera
2020-05-07, 18:06
  #12
Medlem
Värt, om du har fler än två barn hemma och som är tillräckligt stora för att hjälpa till att plocka ur den.
Bor du själv, med partner eller har små barn, skaffa inte...
Annars får du stå där o plocka ur den medan partnern snyter ungarna...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback