Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Ah.... du vill alltså ändå framstå som em liten ”expert”....? Virolog, nära på...? Jojo, med eller utan snöre.... Det låter fint det, från en anonym snubbe på ett sketet forum...
Om jag kollar dina tidigare inlägg på FB, kommer jag att hitta spår av att du läst virologi....?
Eller kommer jag att hitta spår av att du har läst en massa olika saker, beroende på ämnet i trådarna där du argumenterar....?
Jag skiter väl vad fan du tror och tycker. Gissningsvis är du en doktor i genusvetenskap om du på riktigt tror att duktiga Bamse-Sverige är hela
9 gånger bättre än Norge på att "rapportera dödsfall". Herregud. Jag har bott utomlands så länge nu att jag börjar fatta varför folk tycker att svenskar är korkade.
Citat:
Nåväl, har FHM eller Tegnell verkligen rekommenderat att man ska ut och resa då....?
Eh, ja:
Citat:
Reporter: – Så om du skulle göra någon bedömning hur stor är risken att det här skulle kunna komma till Europa det här viruset?
Tegnell: – Nej men det är väl så att enstaka person är ju fortfarande inte helt omöjligt. Nu börjar ju tiden gå också och man har stängt marknaden, man har gjort väldigt mycket åtgärder i Kina så vi vet ju längre tiden går ju säkrare kan vi känna oss på att just den här källan har man lyckats bli av med även om man inte är helt säker på var den är någonstans.
Reporter: – Och finns det någon anledning för människor som ska resa i de här områdena att tänka på något särskilt?
Tegnell: – Nej, det tycker jag inte. Det är ju som alltid att man ska vara noga med handhygien och sådant men allting talar väl för att man har lyckats bli av med källan till infektionen just den här gången i de här delarna av Kina också.
Citat:
Men kinesiska regeringsexperter har i dag bekräftat för nyhetsbyrån AFP att viruset smittar mellan människor.
Enligt Anders Tegnell förändrar det inte läget avsevärt.
– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.
Anders Tegnell tror att ytterligare några fall kan dyka upp, men att spridningen i så fall fortsätter att vara lokal.
– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.
Citat:
– Även om det finns munskydd som är så täta att de stoppar virus är de inte användbara utanför vården, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.
– Det finns inga belägg för att användning av munskydd i samhället skulle hjälpa mot spridningen av virus.
Inte ett ord om att det minskar transmissionsmängden.
Citat:
Anders Tegnell tycker att fokuset på munskydd blir olyckligt i sammanhanget. Det är få som smittas utomhus, de flesta får viruset av en nära anhörig i hemmiljö. Och där bärs inga munskydd.
– Just nu är det en onödig rädsla, och ju mer man diskuterar munskydd, desto större blir rädslan.
Det är klart att det är värre att vara rädd för ett munskydd än att man smittar någon som dör, så får man alltid lära sig i biologiklassen.
Citat:
Frågeställare: – Kommer dem som flygs hem från Kina till Sverige att kontrolleras och sättas i karantän eller kommer dem bara släppas ut i samhället?
Anders Tegnell: – Hej, de kommer uppmanas till frivillig hemkarantän i två veckor eftersom ingen av dem är sjuka.
Citat:
Om sportlovsresor i Alperna:
– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudlaget.
Var det något av det där som man behövde vara expert att granska eller?