2020-05-22, 16:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och kan vi göra en så enkel jämförelse när det finns fakta som visar att registrering och statistik kan ha betydande skillnader mellan olika länder...? Alltså, att man inte registrerar alla döda och vad de dött av på exakt samma sätt, beroende på var när hur de dog etc.

Oavsett hur man räknar är det helt uppenbart att Sverige gjort fel på väldigt många punkter och det går inte att diskutera att Sverige är bland de sämsta i världen. Vi ska inte jämföra oss med Spanien och Italien utan med Taiwan, Sydkorea och Japan som gjort som man ska göra enligt skolböckerna.
Citera
2020-05-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flottamiralen
Det är ingen vanlig googlare som tror sig veta bättre än forskare och professorer, däremot så har den överväldigande majoriteten av smittskyddsexperter i resten av världen förespråkat en helt annan strategi för att hindra viruset än vad man gjort i Sverige. Som vanlig googlare(vilket gäller 99,9% av alla personer i den här frågan) måste man ändå kunna få ha en åsikt om FHM och ytterst regeringens strategi.

Regeringen och FHM har misslyckats totalt med sin strategi men verkar för stolta att erkänna det.

Åsikter får man ha ja, och jag gav min. Det är ok hoppas jag....?

Dessutom är det väl flertalet som på senare tid givit mer erkännande för Sveriges strategi etc...?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Oavsett hur man räknar är det helt uppenbart att Sverige gjort fel på väldigt många punkter och det går inte att diskutera att Sverige är bland de sämsta i världen. Vi ska inte jämföra oss med Spanien och Italien utan med Taiwan, Sydkorea och Japan som gjort som man ska göra enligt skolböckerna.

Är det du, som sådan där ”expert” jag skrev om tidigare, som nu talar.....? Har du tid att slösa tid här du ”experten”? Släpp tangenterna och gå ut och rädda Sverige, världen, du som vet hur allt ska göras....

Förresten, håller du på att räkna på en massa statistik etc, och drar stenhårda slutsatser av dessa, fast jag förklarade att det kanske man inte ska/kan göra då det kan skilja rätt rejält i hur olika länder för statistik, hur de registrerar dödsfallen och hur de sen redovisar detta. Så, kanske bättre att vänta lite till man fått mer överblick och kontrollerat siffrorna bättre land för land etc.
Citera
2020-05-22, 16:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Är det du, som sådan där ”expert” jag skrev om tidigare, som nu talar.....? Har du tid att slösa tid här du ”experten”? Släpp tangenterna och gå ut och rädda Sverige, världen, du som vet hur allt ska göras....

Förresten, håller du på att räkna på en massa statistik etc, och drar stenhårda slutsatser av dessa, fast jag förklarade att det kanske man inte ska/kan göra då det kan skilja rätt rejält i hur olika länder för statistik, hur de registrerar dödsfallen och hur de sen redovisar detta. Så, kanske bättre att vänta lite till man fått mer överblick och kontrollerat siffrorna bättre land för land etc.

Jag är inte expert men jag har studerat virologi tillräckligt för att fatta vad Sydkorea, Japan och Taiwan i synnerhet gjorde rätt och vad Italien, Spanien, UK och Sverige gjorde fel. Man behöver inte vara expert för att fatta att man inte rekommenderar folk att sticka ut och resa under en pågående epidemi, att opponera sig mot att folk använder masker etc. I synnerhet inte när man är epidemiolog. Det står i fucking jävla kurslitteraturen.
Citera
2020-05-22, 17:12
Medlem
Citat:
Jag är inte expert men jag har studerat virologi tillräckligt för att fatta vad Sydkorea, Japan och Taiwan i synnerhet gjorde rätt och vad Italien, Spanien, UK och Sverige gjorde fel. Man behöver inte vara expert för att fatta att man inte rekommenderar folk att sticka ut och resa under en pågående epidemi, att opponera sig mot att folk använder masker etc. I synnerhet inte när man är epidemiolog. Det står i fucking jävla kurslitteraturen.

Ah.... du vill alltså ändå framstå som em liten ”expert”....? Virolog, nära på...? Jojo, med eller utan snöre.... Det låter fint det, från en anonym snubbe på ett sketet forum...

Om jag kollar dina tidigare inlägg på FB, kommer jag att hitta spår av att du läst virologi....?
Eller kommer jag att hitta spår av att du har läst en massa olika saker, beroende på ämnet i trådarna där du argumenterar....?

Nåväl, har FHM eller Tegnell verkligen rekommenderat att man ska ut och resa då....?
Så lång jag sett så har man väl sagt att man bör undvika ut och resa, även inom Sverige, om det inte är alldeles nödvändigt....? Tycker de tjatat om detta varje dag kl 14 typ....?

Så, har det verkligen rekommenderat att man ska resa, eller är det bara dina egna ord, och påhitt...?
Citera
2020-05-22, 17:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ah.... du vill alltså ändå framstå som em liten ”expert”....? Virolog, nära på...? Jojo, med eller utan snöre.... Det låter fint det, från en anonym snubbe på ett sketet forum...

Om jag kollar dina tidigare inlägg på FB, kommer jag att hitta spår av att du läst virologi....?
Eller kommer jag att hitta spår av att du har läst en massa olika saker, beroende på ämnet i trådarna där du argumenterar....?

Jag skiter väl vad fan du tror och tycker. Gissningsvis är du en doktor i genusvetenskap om du på riktigt tror att duktiga Bamse-Sverige är hela 9 gånger bättre än Norge på att "rapportera dödsfall". Herregud. Jag har bott utomlands så länge nu att jag börjar fatta varför folk tycker att svenskar är korkade.

Citat:
Nåväl, har FHM eller Tegnell verkligen rekommenderat att man ska ut och resa då....?

Eh, ja:

Citat:
Reporter: – Så om du skulle göra någon bedömning hur stor är risken att det här skulle kunna komma till Europa det här viruset?
Tegnell: – Nej men det är väl så att enstaka person är ju fortfarande inte helt omöjligt. Nu börjar ju tiden gå också och man har stängt marknaden, man har gjort väldigt mycket åtgärder i Kina så vi vet ju längre tiden går ju säkrare kan vi känna oss på att just den här källan har man lyckats bli av med även om man inte är helt säker på var den är någonstans.

Reporter: – Och finns det någon anledning för människor som ska resa i de här områdena att tänka på något särskilt?
Tegnell: – Nej, det tycker jag inte. Det är ju som alltid att man ska vara noga med handhygien och sådant men allting talar väl för att man har lyckats bli av med källan till infektionen just den här gången i de här delarna av Kina också.

Citat:
Men kinesiska regeringsexperter har i dag bekräftat för nyhetsbyrån AFP att viruset smittar mellan människor.
Enligt Anders Tegnell förändrar det inte läget avsevärt.
– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.

Anders Tegnell tror att ytterligare några fall kan dyka upp, men att spridningen i så fall fortsätter att vara lokal.
– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.

Citat:
– Även om det finns munskydd som är så täta att de stoppar virus är de inte användbara utanför vården, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.

– Det finns inga belägg för att användning av munskydd i samhället skulle hjälpa mot spridningen av virus.

Inte ett ord om att det minskar transmissionsmängden.

Citat:
Anders Tegnell tycker att fokuset på munskydd blir olyckligt i sammanhanget. Det är få som smittas utomhus, de flesta får viruset av en nära anhörig i hemmiljö. Och där bärs inga munskydd.
– Just nu är det en onödig rädsla, och ju mer man diskuterar munskydd, desto större blir rädslan.

Det är klart att det är värre att vara rädd för ett munskydd än att man smittar någon som dör, så får man alltid lära sig i biologiklassen.

Citat:
Frågeställare: – Kommer dem som flygs hem från Kina till Sverige att kontrolleras och sättas i karantän eller kommer dem bara släppas ut i samhället?
Anders Tegnell: – Hej, de kommer uppmanas till frivillig hemkarantän i två veckor eftersom ingen av dem är sjuka.

Citat:
Om sportlovsresor i Alperna:
– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudlaget.

Var det något av det där som man behövde vara expert att granska eller?
Citera
2020-05-22, 17:41
Medlem
Citat:
Jag skiter väl vad fan du tror och tycker. Gissningsvis är du en doktor i genusvetenskap om du på riktigt tror att duktiga Bamse-Sverige är hela 9 gånger bättre än Norge på att "rapportera dödsfall". Herregud. Jag har bott utomlands så länge nu att jag börjar fatta varför folk tycker att svenskar är korkade.

Eh, ja:

Det är klart att det är värre att vara rädd för ett munskydd än att man smittar någon som dör, så får man alltid lära sig i biologiklassen.

Som jag trodde.... Att du bara hittade på att Tegnell eller FHM skulle ha rekommenderat folk att resa.... Varför sitter du och hittar på skit på egen hand när du inte ens sen kan styrka det...?

Ingenstans i de citat du nu gav säger de att man rekommenderar folk att resa...

Att inte säga att man inte ska resa, är inte desamma som att man rekommenderar att man ska resa...
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-05-22 kl. 17:44.
Citera
2020-05-22, 17:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Som jag trodde.... Att du bara hittade på att Tegnell eller FHM skulle ha rekommenderat folk att resa.... Varför sitter du och hittar på skit på egen hand när du inte ens sen kan styrka det...?

Ingenstans i de citat du nu gav säger de att man rekommenderar folk att resa...

Att inte säga att man inte ska resa, är inte desamma som att man rekommenderar att man ska resa...

Det är för att du inte visste vad jag citerade:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGgzk9/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet

Citat:
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

Det är en direkt rekommendation att ge sig ut att resa under pågående epidemi av en statsepidemiolog.
Citera
2020-05-22, 18:57
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:

Eh, ja:

Du skriver: ” Jag har bott utomlands så länge nu att jag börjar fatta varför folk tycker att svenskar är korkade.”
Ja, svenskar är allmänt korkade. Hela denna Corona historia visar på att svensken är sanslöst naiv.”Storebrorsyndromet”, man förlitar sig på Anders T och regeringen...

Vad andra säger, WHO, övriga länder och experter skiter man i...

Sen finns det också , tack och lov, tänkande varelser även i svedala
Citera
2020-05-22, 20:13
Medlem
Lagerthas avatar
Kulturen i Sverige gör att smittspridningen sker väldigt långsamt jämfört med andra länder. Sverige hade ypperliga möjligheter att få till världens smidigaste stopp på smittospridningen genom att följa tidiga framgångsrika modeller. Testa, spåra och blocka inresor från drabbade länder. Det hade troligtvis räckt.

Istället har denna mentalt störde pajas fått tramsa på trots världens i särklass sämsta trackrecord på prognoser.

Vår stadsminister må vara dum, på gränsen till efterbliven, men sveriges befolkning med sin extrema naivitet tar ändå priset.
Citera
2020-05-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Kulturen i Sverige gör att smittspridningen sker väldigt långsamt jämfört med andra länder. Sverige hade ypperliga möjligheter att få till världens smidigaste stopp på smittospridningen genom att följa tidiga framgångsrika modeller. Testa, spåra och blocka inresor från drabbade länder. Det hade troligtvis räckt.

Istället har denna mentalt störde pajas fått tramsa på trots världens i särklass sämsta trackrecord på prognoser.

Vår stadsminister må vara dum, på gränsen till efterbliven, men sveriges befolkning med sin extrema naivitet tar ändå priset.

Delvis rätt
Citera
2020-05-22, 23:12
Medlem
tjallepetters avatar
Känner ett sånt starkt hat gentemot Tegnell, Giesecke och Hallengren.
Citera
2020-05-22, 23:40
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Så lång jag sett så har man väl sagt att man bör undvika ut och resa, även inom Sverige, om det inte är alldeles nödvändigt....? Tycker de tjatat om detta varje dag kl 14 typ....?

Så, har det verkligen rekommenderat att man ska resa, eller är det bara dina egna ord, och påhitt...?

Hur tolkar du detta?

Citat:
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

https://kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in