2020-04-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Nej, just det. Glömde att alla partier utom SD och AfS är onda.

Alla som är anställda av något av sjuklöverpartierna är inkompetenta.

Åkesson och Kasselstrand är de enda som är kompetenta nog att anställa experter.

Ja du verkar lite dement. Det här handlade inte om det utan om ATs verkliga meriter.
Du menar att ATs största merit är att ha blivit anställd av Reinfeldt? Om det stämmer är det ju verkligen inte bra.
Citera
2020-04-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja du verkar lite dement. Det här handlade inte om det utan om ATs verkliga meriter.
Du menar att ATs största merit är att ha blivit anställd av Reinfeldt? Om det stämmer är det ju verkligen inte bra.
Är du full eller?

Nej, jag menar verkligen inte att Tegnells meriter ligger i vem som anställde honom. Däremot gjorde du själv underförstått det när du hånfullt kallade honom för sossebyråkrat. Därför ville jag bara slå hål på ditt påstående genom att berätta att han anställdes när alliansen regerade.

När blev du själv folkhälsoexpert förresten? Förra veckan, eller längre tillbaka?
Citera
2020-04-04, 13:56
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Om vi börjar med mina meriter: Jag har på universitetet läst datalogi, matematik och statistik. Jag anse mig kunna dra logiska slutsatser. Därav min tvivlan om den mannen. Jag har resonerat lite så här:

Anders Tegnell: Smittan kommer stanna i Kina och kommer absolut inte hit.
Min slutsats: Om någon/några smittade personer flyger till andra länder och till Sverige så är det väl självklart att man kan smitta personer på hemresan och när man kommer fram

Anders Tegnell: Vi har några smittade men det kommer inte att spridas. Vi har effektiv smittspårning.
Min slutsats: Om en person efter hemresan har umgåtts med 13 andra personer kanske man kan isolera dom. Men har någon av dom smittat andra? Och alla andra som han har passerat förbi i mataffären, bussar och så vidare. Det går rimligen inte att spåra ALLA.

Anders Tegnell: peaken kommer att nås på tisdag eller onsdag
Min slutsats: Kurvorna hade redan då gått spikrakt uppåt. Vad skulle få dessa kurvor att plötsligt brytas av. Vad hade han för belägg för det?

Hur har DU resonerat?

p.s. Säg inget ont om Linda Skugge. Jag står med på hennes mailinglista och tycker att hon uttrycker sig riktigt bra. Att jag inte riktigt har samma åsikter som henne är en annan sak

Anders och FHM får hård kritik av andra experter:
”Kända forskare riktar kritik mot statsepidemilogen Anders Tegnell i en intern mejlkonversation, skriver SVT Nyheter.
Folkhälsomyndigheten anklagas för att sakna kompetens.
– Det här är blodigt allvar, säger Fredrik Elgh, docent i virologi vid Umeå universitet, till SVT. ”
Citera
2020-04-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Ni som tycker Tegnell är fel ute och borde stänga ned Sverige istället:
-vem hindrar er från en egen karantän?
Lås in er för all del
Hjälps ju inte att man själv suttit isolerad i flera månader om blindtarmen spricker eller det ska födas barn och det inte finns sjukvårdsplatser då för många ränner runt som vanligt.
Citera
2020-04-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Är du full eller?

Nej, jag menar verkligen inte att Tegnells meriter ligger i vem som anställde honom. Däremot gjorde du själv underförstått det när du hånfullt kallade honom för sossebyråkrat. Därför ville jag bara slå hål på ditt påstående genom att berätta att han anställdes när alliansen regerade.

När blev du själv folkhälsoexpert förresten? Förra veckan, eller längre tillbaka?

Jag hånar gärna verklighetsfrånvända byråkrater oavsett vem som anställt dem. Jag ifrågasatte hans meriter för den här situationen. Du säger att han minsann inte är en sosse och sen spårar det ur för dig.

Du kanske är en kränkt Sossebyråkrat själv!? Jobbar på fhm och känner dig upprörd över att en lekman vågar ifrågasätta era dogmer.
Citera
2020-04-04, 14:49
Medlem
Citat:
Jag hånar gärna verklighetsfrånvända byråkrater oavsett vem som anställt dem. Jag ifrågasatte hans meriter för den här situationen. Du säger att han minsann inte är en sosse och sen spårar det ur för dig.

Du kanske är en kränkt Sossebyråkrat själv!? Jobbar på fhm och känner dig upprörd över att en lekman vågar ifrågasätta era dogmer.
Ja, du ifrågasatte hans meriter utan att bemöda dig att kolla upp fakta först. En gemensam nämnare bland alla er nyblivna hobbyepediemologer.

Hans akademiska meriter är gedigna och väldigt lätta att kolla upp. Något du och dina meningsfränder också verkar ha svårt att förstå är att Tegnell är språkrör för en organisation med rätt många välutbildade experter inom samma område. Det är alltså inte Tegnell som "leder sverige genom krisen" utan en större grupp experter på FHM, tillsammans med regeringen.

Du verkar även hänga upp dig på dokumenterade erfarenheter av att leda vårt land genom en pandemi. Har du något bättre förslag på någon person som är bättre lämpad?

Nej, jag är inte byråkrat. Jag är civilingenjör och jobbar inom IT-branschen. Har dock inom mitt eget yrke erfarenheter av människor som saknar så väl utbildning som djupgående kunskaper, men ändå anser sig själva vara bäst i världen på sitt jobb. Ingen av dessa har blivit särskilt långlivade på sina jobb.
Citera
2020-04-04, 14:54
Medlem
Rysk-Bots avatar
Som jag varnat för tidigare för flera veckor sedan. Det handlar inte om droppsmitta som svenska myndigheter verkar vilja övertyga folk om. Det är luftburet.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/who-m%C3%B6jligt-att-corona-kan-vara-luftburet-1.26375951

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00974-w

Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Kollektivtrafik bör stängas med omedelbar verkan. Man blir smittad av att bara befinna sig nära en smittad som andas nära dig i instängt område med dålig ventilation, som buss/tåg.
Kina har undersökt och dokumenterat att så är fallet.
Se denna video han tar upp det;
https://youtu.be/FZV9z0RVhy4
Citera
2020-04-04, 16:29
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Som jag varnat för tidigare för flera veckor sedan. Det handlar inte om droppsmitta som svenska myndigheter verkar vilja övertyga folk om. Det är luftburet.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/who-m%C3%B6jligt-att-corona-kan-vara-luftburet-1.26375951

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00974-w

Sveriges regering och FHM har samma tillgång till alla rapporter som alla andra. Detta är självklarhetern för normalbegåvade världen över men inte för svenska myndigheter.

De oberoende experterna har haft kusligt rätt i ALLA sina prognoser sedan i januari.

Anders Tegnell har FORTFARNDE lyckats hålla sin streak med 100% fel i alla sina prognoser.

Sverige gör fortfarande tvärt om resten av världen och nu fåt tiotusentals medborgare betala misstagen med sina liv.

Bara det faktum att man inte stängt ner grundskolan gör alla andra åtgärder meningslösa. Det spelar ingen roll vad svensken själv gör - extremt få av oss kommer undan smittan så länge skolorna är öppna.

På samma sätt som Malmö är vägvisaren för vilken kriminalitet vi kommer att ha i Sverige är Stockholm nu vägvisaren för hur Coronaviruset kommer att drabba resten av Sverige. Och det är NU, alltså NU det börjar.

Ni naiva svennebananer som gått och klurat på om Tengil hade rätt ändå kan betrakta exponentiell ökning i Stockholm och fundera på när ni själva kommer att ligga på en bår och försöka få luft. Ta era sista andetag och tacka Anders.
Citera
2020-04-04, 16:43
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Sveriges regering och FHM har samma tillgång till alla rapporter som alla andra. Detta är självklarhetern för normalbegåvade världen över men inte för svenska myndigheter.

De oberoende experterna har haft kusligt rätt i ALLA sina prognoser sedan i januari.

Anders Tegnell har FORTFARNDE lyckats hålla sin streak med 100% fel i alla sina prognoser.

Sverige gör fortfarande tvärt om resten av världen och nu fåt tiotusentals medborgare betala misstagen med sina liv.

Bara det faktum att man inte stängt ner grundskolan gör alla andra åtgärder meningslösa. Det spelar ingen roll vad svensken själv gör - extremt få av oss kommer undan smittan så länge skolorna är öppna.

På samma sätt som Malmö är vägvisaren för vilken kriminalitet vi kommer att ha i Sverige är Stockholm nu vägvisaren för hur Coronaviruset kommer att drabba resten av Sverige. Och det är NU, alltså NU det börjar.

Ni naiva svennebananer som gått och klurat på om Tengil hade rätt ändå kan betrakta exponentiell ökning i Stockholm och fundera på när ni själva kommer att ligga på en bår och försöka få luft. Ta era sista andetag och tacka Anders.

Ja, så länge vi inte stänger grundskolan agerar vi inte.

Det hemska med exponentiell ökning är att man inte ser effekterna av den förrän det är för sent.

Som tur är finns det människor som studerar dessa kurvor och spridningar och som kan förutse och begränsa spridningar som denna. Ja, i resten av världen då. I Sverige verkar regeringen blivit lurad av någon som har som mål att göra sig av med så många Svenskar som möjligt.

Det är vidare högst troligt att nedsänkningen, som MÅSTE komma, blir betydligt längre än vad den skulle behövt vara vid ett tidigt agerande.
Citera
2020-04-04, 16:45
Medlem
Blåtås avatar
Taktiken som används är att svenskar ska kunna klara av själva att göra rätt beslut. Men hur blir det då med invandrare, de har ju inte alls samma kultur som svenskar och följer staten. Hur kommer det gå för invandrare kan man undra?
Citera
2020-04-04, 17:10
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Hjälps ju inte att man själv suttit isolerad i flera månader om blindtarmen spricker eller det ska födas barn och det inte finns sjukvårdsplatser då för många ränner runt som vanligt.
Problemet som är nu är att det sprider sig på äldreboenden, men vad kan jag göra åt det, eller vad hjälper det att mina barn är hemma från skolan o min fabrik står stilla???
Citera
2020-04-04, 17:21
Medlem
Citat:

Räcker det inte med att han är smittskyddsläkare och en av ett handfull i Sverige som har behörigheten att faktiskt hantera filovirus, det med stor internationell erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in