2020-05-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Den 1 februari klassade regeringen corona som samhällsfarlig.
Den 2 februari varnade EU samtliga medlemsländer för faran med corona.

Samtidigt nedtonade FHM faran långt efter det ovan anförda. En annan viktig fråga är, vad gjorde myndigheterna för att säkerställa beredskapen med tanke på varningarna då?

Ja vad gjorde regeringen, inte ett smack är väl svaret. Löfven har nog inte förstått att han är statsminister än så han insåg inte att det var han som skulle agera. Han såg det inte komma.
Citera
2020-05-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
"Men man ska ju veta det att vi har ju fått plockat hem 7500 svenskar med över 250 flyg som bara fastnat ute i världen. Och det var säkert inte så kul.", sade Ann Linde på SVT Aktuellt igår.
.

Såg hur några amerikanare som flytt från Shanghai till USA nu flydde tillbaka till Shanghai. Så de där svenskarna utomlands kanske inte har det så jäkligt ändå? Ann Linde borde kanske fundera på det. Hur kul är det att åka till Sverige egentligen i dagsläget och under nuvarande strategi. Personligen hade jag gärna befunnit mig i Asien idag. Inte i Sverige.
Citera
2020-05-14, 17:18
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tegnell är naturligtvis inte ensam om de beslut som tas. Då borde väl även de övriga straffas?

I politiken så ska huvudena rulla men det behöver inte vara alla utan det brukar utses en synda bock som får all skit. I detta fall blir det Tegnell som får ta smällen först. Han är inte oskyldig utan har ett stor ansvar för händelseförloppet. Sen kan vi ta övriga eftersom. Löven ligger jävligt illa till.
Citera
2020-05-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
I politiken så ska huvudena rulla men det behöver inte vara alla utan det brukar utses en synda bock som får all skit. I detta fall blir det Tegnell som får ta smällen först. Han är inte oskyldig utan har ett stor ansvar för händelseförloppet. Sen kan vi ta övriga eftersom. Löven ligger jävligt illa till.

Ja det är ju Löfven som valt att lyssna på denne tokstolle så det ansvaret har han som regeringschef.
Citera
2020-05-17, 17:18
Medlem
Livshacks avatar
När kommer det uppmärksammas hur mycket Tegnellen, Gisecke och FHM har ljugit och gjort bort sig? Kommer media någonsin att visa någon slags kritik? När kommer den här masspsykosen ta slut, om någonsin?

Sverige känns verkligen som en sekt med tanke på hur folket nästintill avgudar Tegnell och FHM och att hela övriga världen idiotförklarar Sverige och myndigheterna verkar de inte ens kunna ta in.
Citera
2020-05-20, 19:13
Medlem
Var det inte ”Dr” Tegnell som gick ut och sa att barn varken smittar eller kan bli sjuka i Covid-19? Och om de nu mot all förmodan blir sjuka så är det så lindrigt att de knappt märker det...

https://www.expressen.se/gt/tva-barn-vardas-i-respirator-for-covid-19/

Återigen ger verkligheten Tegnell på nöten, för vilken gång i ordningen kan jag inte hålla reda på...
Citera
2020-05-20, 23:34
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det är facit som gäller. Hittills har det gått bra.

Och vad tycker du nu 2 månader senare? Har det fortfarande gått bra, med bland den absolut högsta dödligheten i världen per capita?
Citera
2020-05-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Var det inte ”Dr” Tegnell som gick ut och sa att barn varken smittar eller kan bli sjuka i Covid-19? Och om de nu mot all förmodan blir sjuka så är det så lindrigt att de knappt märker det...

https://www.expressen.se/gt/tva-barn-vardas-i-respirator-for-covid-19/

Återigen ger verkligheten Tegnell på nöten, för vilken gång i ordningen kan jag inte hålla reda på...

Inte för att försvara Tegnell, men det finns nästan alltid statistiska outliers i alla grupper som råkar illa ut.

Jag tycker det är ok att använda ordalaget "inte kan" om det är på nivån att faktiskt händer bråkdelen av en promille i en viss grupp.
Citera
2020-05-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Och vad tycker du nu 2 månader senare? Har det fortfarande gått bra, med bland den absolut högsta dödligheten i världen per capita?

Och kan vi göra en så enkel jämförelse när det finns fakta som visar att registrering och statistik kan ha betydande skillnader mellan olika länder...? Alltså, att man inte registrerar alla döda och vad de dött av på exakt samma sätt, beroende på var när hur de dog etc.

Det betyder inte att vi kan kasta all statistik i runda arkivet, men inte heller kan vi redan nu dra stenhårda slutsatser på vissa saker utifrån den idag tillgängliga statistiken. Sannolikt blir den rejält genomarbetad och mer rättvisande när allt lugnat sig och man får tid att gå igenom allt bättre.
Citera
2020-05-21, 10:02
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och kan vi göra en så enkel jämförelse när det finns fakta som visar att registrering och statistik kan ha betydande skillnader mellan olika länder...? Alltså, att man inte registrerar alla döda och vad de dött av på exakt samma sätt, beroende på var när hur de dog etc.

Det betyder inte att vi kan kasta all statistik i runda arkivet, men inte heller kan vi redan nu dra stenhårda slutsatser på vissa saker utifrån den idag tillgängliga statistiken. Sannolikt blir den rejält genomarbetad och mer rättvisande när allt lugnat sig och man får tid att gå igenom allt bättre.

Ursäkta, men var det dig jag frågade?

Dessutom är det nog värre för Sveriges del än vad det ser ut, då Sverige mörkar siffror och ej följer WHO:s råd och riktlinjer. Långtifrån alla som dör i misstänkt Covid-19 provtas, inte ens de som dör på sjukhus..
Jag vet en äldre kvinna som hade många av symptomen och som dog på Karolinska för 2v sedan, dödsorsaken var lunginflammation. Trots anhörigas vädjan så har hon inte provtagits för SARS-CoV-2, de anhöriga ville sedan ha en obduktion för att fastställa dödsorsaken och om den orsakades av viruset, vilken även det förvägrades dem!
Citera
2020-05-21, 12:50
Medlem
Citat:
Så vad du vill säga är att "experten" bara haft en jäkla otur?

Du är fan e mig lika korkad som din idol (inte för att jag blir förvånad men ändå)!

Nej. Det finns inte otur i forskning. Nya bevis har ändrat slutsatsen. Slutsatser ändras hela tiden i ny forskning, det är så det blir om man följer bevis.

Om du anser Tegnell vara korkad säger det nog mer om dig själv.
Citera
2020-05-21, 12:57
Medlem
Citat:
Källa på dina påståenden annars kan du knipa käft.

Det handlade om att stoppa importen av viruset när utbrottet var begränsat till Kina. Så inte ens om du har källa för ditt påstående är det värt något.
Vilken vårdinrättning har du rymt ifrån?

Jag förstår verkligen inte människor som dig som frågar andra om källor. Det går ju snabbare att googla det själv. Konstig attityd..
https://www.healthline.com/health-news/covid19-and-pets-dogs-cats-answers-to-questions

Du inser att det finns rapporterade fall i USA innan Kina ens sa något. Hur skulle vi stoppa något vi inte kände till? Så ställer frågan tillbaka till dig. Var har du rymt ifrån? Du tycker alltså Sverige bara random skulle stängt gränsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in