2020-05-22, 21:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej det gör vi inte.....sexköpslagen gäller inte "luder".

och feministers kritik gälelr heller inte "luder".

Människor får ha vilket jävla sex. hur fasen de vill, för feminister. Upp till dem.

de enda som aktivt vill begränsa människors sexualitet i denna värld är misogyna konservativa.

Så du vill inte begränsa kvinnors sexualitet genom att kriminalisea säljandet, bara mäns?
Citera
2020-05-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så du vill inte begränsa kvinnors sexualitet genom att kriminalisea säljandet, bara mäns?
Det står även manliga "luder" fritt att sälja sex, om de så önskar, så nej jag vill inte begränsa någons sexualitet.
Citera
2020-05-22, 23:08
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det står även manliga "luder" fritt att sälja sex, om de så önskar, så nej jag vill inte begränsa någons sexualitet.
Bara de som tänder på att köpa.
Citera
2020-05-22, 23:12
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
har du uppfattat att vi numera har något som heter samtyckelag i Sverige. Dvs vi prioriterar sexuellt samtycke. Dvs du som medmänniska måste se till att den du ligger med faktiskt! vill detta.
annars är det att betrakta som en form av våldtäkt.

Ja precis. Då kan man fråga om de samtycker eller inte, och är de över 18 år, dvs myndiga, så räknas ett ja som samtycke. Befinner man sig på en bordell är det dock oftast sexsäljarna som tar initiativet och frågar den potentiella köparen om den samtycker till en föreslagen transaktion.

Men visst, omyndigförklara vuxna kvinnor du om det känns bäst så.

Citat:
Nå? hur mycket tror du någon som betalar för sex, ex. ett sextraffickingoffer, respekterar den säljande partens faktiska sexuella samtycke?

Jag tror de flesta som betalar en vuxen myndig kvinna för sex respekterar hennes vilja. Om hon inte vill så säg nej, eller om hon vill avbryta mitt i kan hon säga stopp. Den som fortsätter trots detta begår övergrepp. Det blir såklart svårare att garantera deras trygghet när sådana som du har sett till att de inte kan arbeta under trygga förhållanden, i grupper, boka säkerhetsvakter osv. Men det skiter väl du i.

Ok, så här långt kan vi konstatera att du

1. Vill omyndigförklara vuxna kvinnor (åtminstone de som säljer sex)

2. Du skiter fullständigt i att sexarbetande kvinnor råkar illa ut

Fin kvinnosyn du har där.

Jag har tidigare i tråden länkat rapporter om vad som skett i Frankrike och Irland bland annat efter att dessa länder anammat den svenska modellen. Samma resultat går att se i flera andra länder. Kriminalisering leder till en BETYDANDE ökning av otrygghet, våld, utsatthet, rån, mord, våldtäkter osv för sexarbetare. Japp, din älskade sexköpslag leder till just detta. Hur ser du dig själv i spegeln? Sexköp kommer aldrig att försvinna, men du är uppenbarligen inte främmande för att offra mängder med kvinnoliv i din strävan efter att uppnå en utopi. Precis, en utopi, dvs något som är omöjligt att uppnå.

Ja, redan här har jag dragit ner dina byxor fullständigt, men vill du ha ännu mer smisk är det bara att fortsätta läsa. Det kommer mera...

Citat:
Just det.
Sexköp är i väldigt många fall, faktiskt våldtäkt.

Jaha, i väldigt många fall men inte alltid? Vilka sexköp är inte våldtäkt då?

Fråga: Vem tycker du rimligtvis bör ha tolkningsföreträde i den här frågan? Du, eller sexsäljare? Eller kanske faktiska våldtäktsoffer?

Såhär resonerar några faktiska sexsäljare och ett faktiskt våldtäktsoffer om saken:

Citat:
"Att diskvalificera vuxna människors rätt att ge sitt medgivande till sex är både kränkande och förminskande, skriver Pye Jakobsson, sexarbetare och medlem i Rose Alliance."

"En kvinna är inte ett barn, tvång är inte detsamma som frivillighet och de sexarbetare jag har träffat är fullt kapabla att särskilja våldtäkt och sexköp"

https://www.gp.se/debatt/f%C3%B6rminskande-att-likst%C3%A4lla-sexarbetare-med-v%C3%A5ldt%C3%A4ktsoffer-1.28230074?

Kränkande och förminskande, är vad du är enligt denna sexarbetande kvinna.

Citat:
"Jag säljer inte min kropp, jag säljer en tjänst. Att säga att den sexuella akt jag har med en man i 10-30 minuter av mitt liv förflyttar mig från ett subjekt till ett objekt är ett förlegat och sexistiskt antagande.

Jag vill också klargöra att trafficking och sexarbete inte är samma sak. Om allt sexarbete är våldtäkt blir vi alla reducerade till offer utan fri vilja, en kvinnosyn som jag vill påminna om att feminismen har jobbat hårt för att ändra – för alla kvinnor utom sexarbetare då. Vi klumpas i stället ihop med barn i behov av förmyndare och skydd."

https://www.expressen.se/debatt/feminister-tystar-oss-frivilliga-sexarbetare/

Se där, du är sexist också.

Tar också med den här meningen från samma artikel som är väl värd att fundera över:

Citat:
"Att attackera kvinnligt sexarbete på detta sätt skulle vara likvärdigt med att ogiltigförklara allt heterosexuellt sex pga män som våldtar kvinnor."

Och så en kvinna som råkat ut för en faktisk våldtäkt:

Citat:
"Personligen är jag sjukt tacksam att människor som du går ut och säger att sexköp inte är våldtäkt. För nån som mig, som har blivit våldtagen, så är det fruktansvärt kränkande att jämställa våldtäkt med någon som villigt säljer sin kropp."

https://twitter.com/OFpatriciazzzs/status/1263032559321124864

Och du kränker dessutom våldtäktsoffer. Fräscht.

Skulle kunna länkat en mängd ytterligare uttalanden från sexarbetare och andra som till skillnad från dig, Merapi, vet vad de talar om och som faktiskt förtjänar tolkningsföreträde i den här frågan.

Citat:
Och jag tycker fan det ålägger ER med dessa åsikter ni nu har, att förklara den "moraliska" skillnaden mellan att ex. välja köra kuken i nån som är hjälplös, inte har sagt ja, ligge roch sover, är packad, elelr via tvång elelr fyisiskt hot ex. och någon som "shopar" sex på internet och sen lular iväg till en lägenhet för att där ha sex med en vilt främmande människa man inte ens frågar vad den heter?

Är du dum? (dum fråga det vet vi redan att du är) Ja, du den "moraliska" skillnaden mellan dessa två företeelser du beskriver kallas samtycke. I det första scenariot har ingen lämnat samtycke, de är antingen tvingade eller inte vid medvetande. I det andra fallet har en vuxen, myndig och medveten människa lämnat just samtycke. Och om du inte anser att den personen har lämnat samtycke, ja då får du helt enkelt omyndigförklara den personen. Svårare än så är det inte. Är det en kvinna finns det risk att detta omyndigförklarande går tvärsemot din feministiska kamp, så var beredd på kortslutning i hjärnan.

Btw, så behöver inte alls sexköp gå till på det viset du beskriver. Men även när det gör det, vad är problemet? Ska vi införa som krav att man vet vad den andre heter för att få ha sex med den? Får man inte ha sex med vilt främmande människor?

Citat:
I min värld är skillnaden 0. Utan det handlar enkom om ett slags manligt självbedrägeri.
Ah! jag är såå snäll och betalar i vart fall för mig...typ.

Ja, men så har du också en något begränsad hjärna om man ska uttrycka det milt. I din "värld" är allting svart eller vitt. Det finns två lägen och inga som helst nyanser. Av eller på, 0 eller 1.

Det är en gigantisk skillnad mellan de två olika företeelserna du beskriver. Ser man inte det är man dum i huvudet.

Citat:
Lär er ha sex på LIKA VILLKOR och enkom med människor som VILL ha sex med er.

Båda två får något de vill ha. Så fungerar världen, så fungerar sex. Vad detta utgör, och vad som är lika villkor har DU inget som helst med att göra. Håll dina äckliga fingrar borta från andra människors privatliv. Och sluta FÖR HELVETE att omyndigförklara vuxna, myndiga kvinnor.

Herregud.

För att sammanfatta kan vi efter detta inlägg konstatera följande saker om dig, Merapi:

1. Du vill omyndigförklara vuxna kvinnor

2. Du klumpar ihop sexarbetande vuxna kvinnor med barn

3. Du skiter fullständigt i sexarbetande kvinnors säkerhet

4. Du kränker och förminskar sexarbetare

5. Du kränker våldtäktsoffer

6. Du är sexist

Allt detta alltså enligt sexarbetare själva.

Avslutar med ett citat från den eminente frihetskämpen Alexander Bard:

Citat:
"Hysterical Swedish feminists now demand the death penalty for exchanging even a penny for sexual services. To the rest of us, sex is just sex and money and is just money, and should the two ever meet, then so the fuck what? Leave sexwork policy to the sexworkers themselves!"

https://twitter.com/Bardissimo/status/1261581531988004865
Citera
2020-05-23, 10:22
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag, som feminist!, tror att det typiska sexköpet idag ser ut som följande:

Den intresserade kunden letar efter lämplig säljare på internet, på ställen så som rosa sidan. Så småningom hittar han någon som han vill kontakta. Typiskt får han då kommunicera lite med personen först för att visa att han är seriös och normalbegåvad (här varierar det givetvis, det finns ju lägenhetsbordeller t ex och då vet jag inte om man har kontakt med själva säljaren alls eller om det är med hallickar/bordellmammor, men jag gissar att det är mindre typiskt än scenariot jag beskriver).

De bestämmer en tid och en plats, eftersom det är första gången de möts så är det inte aktuellt att mötas hemma hos endera av de så det blir på ett hotell. Själva mötet tänker jag inte beskriva detaljerat, men när det är avklarat betalar kunden för sig och säljaren sticker därifrån. Kunden har betalat för hotellrummet och väljer kanske att stanna där resten av natten, det finns ju hotellfrukost och det är rätt gött.

Allting i det här scenariot antyder att säljaren är frivillig, men det är möjligt att så inte är fallet, hen kan av ett eller annat skäl vara tvingad till detta, men det är ju inte något man alls vill visa upp för kunden för det är för normala personer avtändande. Så kunder tror nog nästan alltid att handeln är frivillig, ibland är den möjligtvis inte det men det är inte konstigt att de tror det ändå.
Citera
2020-05-23, 10:42
Medlem
Citat:
Du förstod alltå verkligen inte vda jag nyss skrev... LÄS OM, tack. så jag sklipper upprepa mig 1000 ggr.
Känner du f.ö. till varför den svenska modellen är kritiserad och varför den enligt många inte håller?
Citera
2020-05-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Känner du f.ö. till varför den svenska modellen är kritiserad och varför den enligt många inte håller?

ja, jag känner till den sedvanliga kritiken.....
ex. av att sexsäljare "tvingas under jorden" och får "osäkrare" arbetsplatser.

men, jag tycker den kritiken är hycklande.
Det stora problemet med prostitution är alla fall och nivåer av tvång och kränkning.
Och "tvånget" eller "kränkningen" av människor "utbudet" minskar på intet sätt för att man gör det lagligt för "efterfrågan" eller för "koppleriverksamheten".
utan snarare tvärtom. Min slutsats är således, att ÄVEN om en grupp av fullt frivilliga sexsäljare får det lite "joxigare" på sina arbetsplatser så ärt det värt det, i andra änden av minskad sextrafficking ex.
Citera
2020-05-23, 13:38
Medlem
Citat:
ja, jag känner till den sedvanliga kritiken.....
ex. av att sexsäljare "tvingas under jorden" och får "osäkrare" arbetsplatser.

men, jag tycker den kritiken är hycklande.
Det stora problemet med prostitution är alla fall och nivåer av tvång och kränkning.
Och "tvånget" eller "kränkningen" av människor "utbudet" minskar på intet sätt för att man gör det lagligt för "efterfrågan" eller för "koppleriverksamheten".
utan snarare tvärtom. Min slutsats är således, att ÄVEN om en grupp av fullt frivilliga sexsäljare får det lite "joxigare" på sina arbetsplatser så ärt det värt det, i andra änden av minskad sextrafficking ex.
Kritiken handlar snarare om att det faktum att detta är illegalt gör sexarbetares situation värre och ökar våldet och osäkerheten i samband med sexköp. Det finns också en feministisk kritik där detta begränsar kvinnors möjlighet att göra vad de vill med sina kroppar. Samt finns det kritik om att staten inte ska tvinga människor till saker baserade på deras moral.

Med facit i hand vet vi om att lagen i Sverige inte hjälpt de prostituerade. Därför kommer också kritiken främst från de prostituerade själva. Lyssna:
https://youtu.be/SnsSc9zPCpM
Citera
2020-05-23, 13:45
Medlem
Citat:
Du är rolig du..

NÅ?
Har Amsterdam probllem med sextrafficking eller inte?
Eller måste jag kanske påminna dig om vad du själv påstod?

Läs källmaterialet, Nederländernas ”problem” med trafficking är ett resultat av andra länders restriktiva politik och lagstiftning. I Amsterdam ser du inga utländska tonåringar som springer runt i centrum och försöker få dig som kund, till skillnad ifrån nordens huvudstäder.
Citera
2020-05-23, 14:01
Medlem
Citat:
Kritiken handlar snarare om att det faktum att detta är illegalt gör sexarbetares situation värre och ökar våldet och osäkerheten i samband med sexköp. Det finns också en feministisk kritik där detta begränsar kvinnors möjlighet att göra vad de vill med sina kroppar. Samt finns det kritik om att staten inte ska tvinga människor till saker baserade på deras moral.

Med facit i hand vet vi om att lagen i Sverige inte hjälpt de prostituerade. Därför kommer också kritiken främst från de prostituerade själva. Lyssna:
https://youtu.be/SnsSc9zPCpM
Kivnnor har, tack vare feminism!, alla möjligheter göra vad de vill idag med sina kroppar...tom sälja sex.

De kan dock inte lagligen köpa sex.

Och visst, ser man nu det som en ytterst tuff begränsning av en människas frihet, att de itne får utnyttja någon annan människas brist på frihet som ex. ekonomisk trygghet ger, så well....

Återigen, jag ser inte denna kritik som speciellt värdig sådan.

de "facit" som finns, påvisar att Sverige har lägre andel sextrafficking än andra.
Citera
2020-05-23, 16:09
Medlem
Citat:
Kivnnor har, tack vare feminism!, alla möjligheter göra vad de vill idag med sina kroppar...tom sälja sex.

De kan dock inte lagligen köpa sex.

Och visst, ser man nu det som en ytterst tuff begränsning av en människas frihet, att de itne får utnyttja någon annan människas brist på frihet som ex. ekonomisk trygghet ger, så well....

Återigen, jag ser inte denna kritik som speciellt värdig sådan.

de "facit" som finns, påvisar att Sverige har lägre andel sextrafficking än andra.
För det första så håller inte sexarbetare med dig om din definition av yrket. De anser inte sig själva vara utnyttjade. Vad ger dig tolkningsföreträde i den här frågan?

Och för det andra, ja, det är de liberala feministerna som gjort det möjligt för kvinnor att göra vad de vill med sina kroppar. Att du sen är emot det är en annan sak...

Och för det tredje, Sverige har större problem med trafficking än Holland eftersom att i Hollan fokuserar man resurserna på att stoppa trafficking, inte på att stoppa prostitution. De flesta forskare och myndigheter, exempelvis Amnesty, RFSU, ILO, osv. är alla överens om att Sveriges restriktiva åtgärder mot detta inte fungerar. Så vilka ska vi lyssna på, dig eller dem?

Och för det fjärde, du har fortfarande inte förklarat varför prostitution är likvärdigt med våldtäkt.
Citera
2020-05-23, 19:19
Medlem
Citat:
För det första så håller inte sexarbetare med dig om din definition av yrket. De anser inte sig själva vara utnyttjade. Vad ger dig tolkningsföreträde i den här frågan?

Och för det andra, ja, det är de liberala feministerna som gjort det möjligt för kvinnor att göra vad de vill med sina kroppar. Att du sen är emot det är en annan sak...

Och för det tredje, Sverige har större problem med trafficking än Holland eftersom att i Hollan fokuserar man resurserna på att stoppa trafficking, inte på att stoppa prostitution. De flesta forskare och myndigheter, exempelvis Amnesty, RFSU, ILO, osv. är alla överens om att Sveriges restriktiva åtgärder mot detta inte fungerar. Så vilka ska vi lyssna på, dig eller dem?

Och för det fjärde, du har fortfarande inte förklarat varför prostitution är likvärdigt med våldtäkt.

Du tror inte sexarbetare håller med om att fattiga rumänskor ex.som tvångsforslas till Sverige ex, i sextraffickinghandel inte "utnyttjas"

Really! säger jag bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in