2020-05-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Fast nu hävdade ju du själv att prostitution är detsamma som våldtäkt, vilket juridiskt sett är två olika handlingar. Eftersom att lagar är den yttersta källan till moral för dig så borde du också inse att en sådan differens är viktig att ta.

Ska vi ta en titt i lagboken?
6 kap 11 § Brottsbalken
Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse, döms - om inte gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken - för köp av sexuella tjänster till böter eller fängelse i högst sex månader

Om dessa nu är "specialregler" vette fan. Skulle en person köpa sex och samtidigt våldta kvinnan skulle han dömas till brott mot sexköpslagen och våldtäkt. Han hade inte enbart dömts till våldtäkt! Det där är ett resultat av din fantasi snarare än något som baseras på verkligheten.

Om det nu skulle vara samma brott som våldtäkt, varför är det två helt olika brottsrubriceringar? Så nej, prostitution är inte detsamma som våldtäkt enligt varken lagen eller någon annanstans heller. Det är bara din fantasi och vilja som säger detta...

Men hur vet du nu att kvinnan som säljer sex inte vill det? Du har fortfarande inte gett några konkreta belägg för detta, annat än att du tycker att det är fel av kvinnor att sälja sex. Som jag sa, vad ger dig mandat att säga vad som är en frivillig handling eller inte? För som jag sa, såna som dig har funnits i alla tider, d.v.s. ser sig som moraliskt överlägsna och därför tar sig friheten att bestämma över andras liv. Men förutom att du själv tycker att du är moraliskt överlägsen, finns det några faktiska argument för varför du kan ta dig dessa friheter?

Fast det är ditt halmbygge.....

jag har sagt att sexköp är att betrakta som en slags våldtäkt, från sexköparens håll, eftersom att sexköparen löper oerhört stor risk att just köpa någon som egentligen intervill ha sex med köparen. "risken" att hen skulel köpa någon som faktiskt är superkåt på en, är förmodlgien avsevärt mindre. Vilket är den "allmänna" definitionen för just våldtäkt.
"Metoderna" för att försöka förmå någon ha sex med en , mot dens vilja är många:

Tjat, hot om våld, våld, utnyttjande ( passa på när vederbörande inte kan försvara sig ex.) eller betala för sig....

Alla olika sätt "komma åt" någon mot dens sexuella vilja. och rätt många av dem att betrakta som just...våldtäkt... återigen från den som är aktivs vinkel.

Sen tycker jag du får skärpa upp resonemangen lite.

Sexbrott är en brottskategori med en radda "underurecieringar", dvs man har delat upp dem i olika grupper och "titlar" beroende på olika förhållanden. lagar och ex. straffskalor.
Våldtäkter ex. har en hel radda med olika varianter....ex. grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, oaktsam våldtäkt, gruppvåldtäkt etc etc.
Sen ahr du ytterligare andra varianter som ligger nära men inte bedöms som våldtäkt ex.
sexuellt ofredande...sexuellt övergrepp etc.

men gemensamt med dem alla är att de handlar om brott mot person av sexuell karaktär.
Dvs du gör något mot någon annans vilja.
Sexköpslagen är en rel. ny lag bland andra lagar gällande sexbrott. Och inte nån special variant.
Den går under en egen rubrik, qav samma skäl som man särskiljer andra.

Motfråga:

Hur vet DU ?????

Hur VET DU att en människa som kräver dig på 1500 kr är jättekåt på just dig? och glatt vill ha sex med dig?

Brukar du kräva dina sexpartners, som du är jättekåt på och jättegärna vill ha sex med på ebtalning? för att du ska "ställa upp"?

Eller är det betydligt mer sannolikt att människor som nu har sex med dig på exakt samma villkor, utan betalning faktiskt gör detta för att de just VILL och INTE för att de vill ha/ behöver desperat pengar?

Sen har jag ingenstans sgt att jag tycker det är "fel" att sälja sex, jag har sagt att jag tycker det är direkt omoraliskt och FEL att KÖPA.
De som säljer har sina skäl till detta, och de utsätter inte någon för nån form av tvång, itne ehlelr är sexsäljande något som skadar annan part än en själv.

Get it?

Använd hjärnan nån gång, tack,
Senast redigerad av Merapi 2020-05-22 kl. 15:25.
Citera
2020-05-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

jag har sagt att sexköp är att betrakta som en slags våldtäkt, från sexköparens håll, eftersom att sexköparen löper oerhört stor risk att just köpa någon som egentligen intervill ha sex med köparen. "risken" att hen skulel köpa någon som faktiskt är superkåt på en, är förmodlgien avsevärt mindre. Vilket är den "allmänna" definitionen för just våldtäkt.

Sen tycker jag du får skärpa upp resonemangen lite.

Sexbrott är en brottskategori med en radda "underurecieringar", dvs man har delat upp dem i olika grupper och "titlar" beroende på olika förhållanden. lagar och ex. straffskalor.
Våldtäkter ex. har en hel radda med olika varianter....ex. grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, oaktsam våldtäkt, gruppvåldtäkt etc etc.
Sen ahr du ytterligare andra varianter som ligger nära men inte bedöms som våldtäkt ex.
sexuellt ofredande...sexuellt övergrepp etc.

men gemensamt med dem alla är att de handlar om brott mot person av sexuell karaktär.
Dvs du gör något mot någon annans vilja.
Sexköpslagen är en rel. ny lag bland andra lagar gällande sexbrott. Och inte nån special variant.
Den går under en egen rubrik, qav samma skäl som man särskiljer andra.

Motfråga:

Hur vet DU ?????

Hur VET DU att en människa som kräver dig på 1500 kr är jättekåt på just dig? och glatt vill ha sex med dig?

Brukar du kräva dina sexpartners, som du är jättekåt på och jättegärna vill ha sex med på ebtalning? för att du ska "ställa upp"?

Eller är det betydligt mer sannolikt att människor som nu har sex med dig på exakt samma villkor, utan betalning faktiskt gör detta för att de just VILL och INTE för att de vill ha/ behöver desperat pengar?

Sen har jag ingenstans sgt att jag tycker det är "fel" att sälja sex, jag har sagt att jag tycker det är direkt omoraliskt och FEL att KÖPA.
De som säljer har sina skäl till detta, och de utsätter inte någon för nån form av tvång, itne ehlelr är sexsäljande något som skadar annan part än en själv.

Get it?

Så inom vilket "underkategori" jämställs sexköpsbrott med sexual- eller sedlighetsbrott? Ge konkreta exempel!

//Juridiskt basår, 60 HP
Citera
2020-05-22, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ja legalisera mord och stöld också när vi ändå är i farten. Det har ju inte försvunnit trots att vi förbjudit det.

Vad har det med offerlösa brott att göra? Men om det inte fanns några lagar alls skulle det faktiskt vara farligare att begå mord och stöld, eftersom man då skulle riskera en blodig hämnd från offren eller deras anhöriga.
Citera
2020-05-22, 15:50
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:

jag har sagt att sexköp är att betrakta som en slags våldtäkt, från sexköparens håll, eftersom att sexköparen löper oerhört stor risk att just köpa någon som egentligen intervill ha sex med köparen.
Du får såklart betrakta vad du vill, hur du vill.

Lagen, fakta, verkligheten eller logik stämmer dock inte med dina betraktelser, denna gången heller.
Citat:
Apropå din signatur.
Citera
2020-05-22, 16:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
har du uppfattat att vi numera har något som heter samtyckelag i Sverige. Dvs vi prioriterar sexuellt samtycke. Dvs du som medmänniska måste se till att den du ligger med faktiskt! vill detta.
annars är det att betrakta som en form av våldtäkt.

Nå? hur mycket tror du någon som betalar för sex, ex. ett sextraffickingoffer, respekterar den säljande partens faktiska sexuella samtycke?

Just det.
Sexköp är i väldigt många fall, faktiskt våldtäkt.

Och jag tycker fan det ålägger ER med dessa åsikter ni nu har, att förklara den "moraliska" skillnaden mellan att ex. välja köra kuken i nån som är hjälplös, inte har sagt ja, ligge roch sover, är packad, elelr via tvång elelr fyisiskt hot ex. och någon som "shopar" sex på internet och sen lular iväg till en lägenhet för att där ha sex med en vilt främmande människa man inte ens frågar vad den heter?

I min värld är skillnaden 0. Utan det handlar enkom om ett slags manligt självbedrägeri.
Ah! jag är såå snäll och betalar i vart fall för mig...typ.

Lär er ha sex på LIKA VILLKOR och enkom med människor som VILL ha sex med er.

Hur vet du det utan något adekvat underlag? Har du själv pratat med luder ute på stan?
Citera
2020-05-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Det verkar ju som att de flesta feminister - iallafall de som hörs och syns mest - tror att ett sexköp går till så att ett äckligt svin till mansgris kommer in till en fastkedjad stackars hora som lever i total misär, är psykiskt nerbruten och egentligen bara vill fly därifrån.

Han våldtar sedan henne och njuter av att se henne plågas och lida. Ju mer utsatt, förnedrad, psykiskt förstörd och livlös hon är desto bättre. När han är klar slänger han till henne några hundralappar och lämnar henne i sin misär, varvid en hallick kommer in och tar det mesta av pengarna och kanske ger henne en tallrik mat. Att ätas på golvet, som den hund hon är. Samtidigt som mannen går därifrån med ett stort leende på läpparna vid tanken på att horan verkligen verkade lida och avsky våldtäkten som han gått och längtat så länge efter att få utsätta någon för.

Är det så ni feminister föreställer er att det går till vid ett sexköp?
Haha. Svårt med sarkasm när de flesta kvinnor beskrivit exakt detta scenario. Här på fb också av feminizzterna...
Citera
2020-05-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur vet du det utan något adekvat underlag? Har du själv pratat med luder ute på stan?
Vi pratar inte om "luder".

Vi pratar om sexköpare...så?

har DU pratat med alla sexköpare i världen så du VET med största säkerhet att de altlid anstänger sig hårt för att ta reda på att de de köper, säljer frivillligt?

För det är DET saken och lagen gäller nämligen.

Roberto avslöjade sig just som väl medveten om att han köpte ett sextraffickinoffer...så ? vad tror du?
Hur noga är resten av X miljoner sexköpare i världen att kolla detta?
Citera
2020-05-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Så inom vilket "underkategori" jämställs sexköpsbrott med sexual- eller sedlighetsbrott? Ge konkreta exempel!

//Juridiskt basår, 60 HP

Du förstod alltå verkligen inte vda jag nyss skrev... LÄS OM, tack. så jag sklipper upprepa mig 1000 ggr.
Citera
2020-05-22, 17:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Vi pratar inte om "luder".

Vi pratar om sexköpare...så?

har DU pratat med alla sexköpare i världen så du VET med största säkerhet att de altlid anstänger sig hårt för att ta reda på att de de köper, säljer frivillligt?

För det är DET saken och lagen gäller nämligen.

Roberto avslöjade sig just som väl medveten om att han köpte ett sextraffickinoffer...så ? vad tror du?
Hur noga är resten av X miljoner sexköpare i världen att kolla detta?

Klart vi även pratar om luder. De står ju ofta för 50% av utbytet. JAg har inte pratat med vare sig köpare eller säljare.

Vill du även kriminalisera säljandet, eller ska du som duktig feminist hävda kvinnors rätt till sin kropp istället?
Citera
2020-05-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Klart vi även pratar om luder. De står ju ofta för 50% av utbytet. JAg har inte pratat med vare sig köpare eller säljare.

Vill du även kriminalisera säljandet, eller ska du som duktig feminist hävda kvinnors rätt till sin kropp istället?
nej det gör vi inte.....sexköpslagen gäller inte "luder".

och feministers kritik gälelr heller inte "luder".

Människor får ha vilket jävla sex. hur fasen de vill, för feminister. Upp till dem.

de enda som aktivt vill begränsa människors sexualitet i denna värld är misogyna konservativa.
Citera
2020-05-22, 19:20
Medlem
Citat:
Du förstod alltå verkligen inte vda jag nyss skrev... LÄS OM, tack. så jag sklipper upprepa mig 1000 ggr.
Så, nu har läst om 1000 ggr och fattar fortfarande det som att du hävdar att sexköp är detsamma som våldtäkt. Varför inte stå för vad du säger?
Citera
2020-05-22, 20:39
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Nej utnyttjande är att använda sig av någons desperation för att förmå den göra något den absulut inte vill och att medvetet ex. köra kuken i någon, man VET inte vill ha din kuk där, under täckmanteln....men? jag har ju betalat!

Allright?

Där har alltlid funnits ett gravt utnyttjande av fattiga, eller papperslösa i världen ex. är en människa hungrig och desperat så kan man nästan tvinga henne göra vad som helst.....det kallas utnyttjande, exploatering etc.
Och ja, det kan även gälla städningen av ditt dass.
Helt enkelt en "handel" där två parter inte står lika.
Det är inte upp till dig att avgöra vad andra vill. Dina åsikter är inte allenarådande.

Följdfråga: Ska vi då förbjuda städtjänster? Ska vi förbjuda slamsugning? Ska vi förbjuda allt som "någon" anser är äckligt?

"Handel" där två parter inte står lika gäller alltid. De flesta arbetare är beroende av sina jobb, medan de flesta arbetsgivare kan välja och vraka bland arbetskraft. Vad är din lösning på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in