Citat:
Fast nu hävdade ju du själv att prostitution är detsamma som våldtäkt, vilket juridiskt sett är två olika handlingar. Eftersom att lagar är den yttersta källan till moral för dig så borde du också inse att en sådan differens är viktig att ta.
Ska vi ta en titt i lagboken?
6 kap 11 § Brottsbalken
Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse, döms - om inte gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken - för köp av sexuella tjänster till böter eller fängelse i högst sex månader
Om dessa nu är "specialregler" vette fan. Skulle en person köpa sex och samtidigt våldta kvinnan skulle han dömas till brott mot sexköpslagen och våldtäkt. Han hade inte enbart dömts till våldtäkt! Det där är ett resultat av din fantasi snarare än något som baseras på verkligheten.
Om det nu skulle vara samma brott som våldtäkt, varför är det två helt olika brottsrubriceringar? Så nej, prostitution är inte detsamma som våldtäkt enligt varken lagen eller någon annanstans heller. Det är bara din fantasi och vilja som säger detta...
Men hur vet du nu att kvinnan som säljer sex inte vill det? Du har fortfarande inte gett några konkreta belägg för detta, annat än att du tycker att det är fel av kvinnor att sälja sex. Som jag sa, vad ger dig mandat att säga vad som är en frivillig handling eller inte? För som jag sa, såna som dig har funnits i alla tider, d.v.s. ser sig som moraliskt överlägsna och därför tar sig friheten att bestämma över andras liv. Men förutom att du själv tycker att du är moraliskt överlägsen, finns det några faktiska argument för varför du kan ta dig dessa friheter?
Ska vi ta en titt i lagboken?
6 kap 11 § Brottsbalken
Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse, döms - om inte gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken - för köp av sexuella tjänster till böter eller fängelse i högst sex månader
Om dessa nu är "specialregler" vette fan. Skulle en person köpa sex och samtidigt våldta kvinnan skulle han dömas till brott mot sexköpslagen och våldtäkt. Han hade inte enbart dömts till våldtäkt! Det där är ett resultat av din fantasi snarare än något som baseras på verkligheten.
Om det nu skulle vara samma brott som våldtäkt, varför är det två helt olika brottsrubriceringar? Så nej, prostitution är inte detsamma som våldtäkt enligt varken lagen eller någon annanstans heller. Det är bara din fantasi och vilja som säger detta...
Men hur vet du nu att kvinnan som säljer sex inte vill det? Du har fortfarande inte gett några konkreta belägg för detta, annat än att du tycker att det är fel av kvinnor att sälja sex. Som jag sa, vad ger dig mandat att säga vad som är en frivillig handling eller inte? För som jag sa, såna som dig har funnits i alla tider, d.v.s. ser sig som moraliskt överlägsna och därför tar sig friheten att bestämma över andras liv. Men förutom att du själv tycker att du är moraliskt överlägsen, finns det några faktiska argument för varför du kan ta dig dessa friheter?
Fast det är ditt halmbygge.....
jag har sagt att sexköp är att betrakta som en slags våldtäkt, från sexköparens håll, eftersom att sexköparen löper oerhört stor risk att just köpa någon som egentligen intervill ha sex med köparen. "risken" att hen skulel köpa någon som faktiskt är superkåt på en, är förmodlgien avsevärt mindre. Vilket är den "allmänna" definitionen för just våldtäkt.
"Metoderna" för att försöka förmå någon ha sex med en , mot dens vilja är många:
Tjat, hot om våld, våld, utnyttjande ( passa på när vederbörande inte kan försvara sig ex.) eller betala för sig....
Alla olika sätt "komma åt" någon mot dens sexuella vilja. och rätt många av dem att betrakta som just...våldtäkt... återigen från den som är aktivs vinkel.
Sen tycker jag du får skärpa upp resonemangen lite.
Sexbrott är en brottskategori med en radda "underurecieringar", dvs man har delat upp dem i olika grupper och "titlar" beroende på olika förhållanden. lagar och ex. straffskalor.
Våldtäkter ex. har en hel radda med olika varianter....ex. grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, oaktsam våldtäkt, gruppvåldtäkt etc etc.
Sen ahr du ytterligare andra varianter som ligger nära men inte bedöms som våldtäkt ex.
sexuellt ofredande...sexuellt övergrepp etc.
men gemensamt med dem alla är att de handlar om brott mot person av sexuell karaktär.
Dvs du gör något mot någon annans vilja.
Sexköpslagen är en rel. ny lag bland andra lagar gällande sexbrott. Och inte nån special variant.
Den går under en egen rubrik, qav samma skäl som man särskiljer andra.
Motfråga:
Hur vet DU ?????
Hur VET DU att en människa som kräver dig på 1500 kr är jättekåt på just dig? och glatt vill ha sex med dig?
Brukar du kräva dina sexpartners, som du är jättekåt på och jättegärna vill ha sex med på ebtalning? för att du ska "ställa upp"?
Eller är det betydligt mer sannolikt att människor som nu har sex med dig på exakt samma villkor, utan betalning faktiskt gör detta för att de just VILL och INTE för att de vill ha/ behöver desperat pengar?
Sen har jag ingenstans sgt att jag tycker det är "fel" att sälja sex, jag har sagt att jag tycker det är direkt omoraliskt och FEL att KÖPA.
De som säljer har sina skäl till detta, och de utsätter inte någon för nån form av tvång, itne ehlelr är sexsäljande något som skadar annan part än en själv.
Get it?
Använd hjärnan nån gång, tack,
Senast redigerad av Merapi 2020-05-22 kl. 15:25.
Senast redigerad av Merapi 2020-05-22 kl. 15:25.