2020-05-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebell11
Kan någon som förstår barnpsykologi förklara för mig hur och varför E kunde tros av utomstående vara så glad och ha ”en fin relation ” med sina föräldrar. Var hon lojal mot dem? Eller bara så liten så att hon kanske inte förstod att det föräldrarna gjorde mot henne var fel? Det är den biten jag inte får ihop.
är inte barnpsykolog men jag hade samma uppväxt som E.
Hot och köpa dem med saker.
Du får titta på frost om du...
I ett barns värld är det typ det bästa som finns, kanske någon som kan jämföra i vuxen ålder?
Sen fanns det ju vuxna som inte vågade vittna mot paret i rättegången pga uttalade hot.. Krävs inte mycket mer än så för ett barn heller

Barn tror att det är deras fel. När föräldrarna skäller, säger dumma saker eller slår. Många vuxna tror inte att det är något dem kommer ihåg men det gör dem. Och det sätter sig djupt som en rot i hjärnan och finns med hela vägen.
Senast redigerad av Citra 2020-05-22 kl. 19:40.
Citera
2020-05-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Läser på Melindas instagram att hon läser FUP. Fyfan, vad man lider med dom!

Ser även att hon tackar för att folk skickar blommor och presenter. Det ska jag också göra. Den familjen behöver all kärlek just nu.

Såg på schemat för förhandlingarna att hon dessutom ska vittna 😢❤️
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Ngt hände där den sjunde och åttonde december, Patric* skriver i sina sms att han måste prata med Rebeck* om det som händt, kan inte prata med ngn annan om ”den här prylen med Esme” etc den 7., og Rebeck* svarar den 8.:
Lura henne dessutom o säg att mamma bara vill prata lite o kolla på frost om hon sköter sig så att vi får med henne utan utbrott och att hon säger konstiga saker. Om hon tror att hon ska ner till källaren så kommer hon att vara hysterisk hela bilresan och när hon ska in i trappen.”

Kan Rebeck* här syfta till pigtrappan, att E ska inn i pigtrappan?

Finns det ingen alls från Norrköping som varit inne i det huset och vet hur trappan ser ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengummangickinte
Är det inte vanligt med suicid i häktet? man kan ju inte stoppa knark i personerna för det!
Det är inte vanligt nej, mkt mer vanligt på sjukhus. har man mördat sitt barn, är det 100% suicid risk och troligen vak dygnet runt och för lång tid framöver. Om hon ens befinner sig på häktet. Kan tänkas hon försämrats kraftigt i måendet inför rättegången, förvånar mig inte om hon är på sjukhus. En och en annan tar död på sig själv i häktet, men det gör folk överallt, när samvetet tar över! Och sen kan ja lova dig att hälften vi har på fängelse /institutioner i Sverige äter medicin mot både ångest och sömnen, o diverse diagnoser, det är mkt vanligt. Det är inget knarkande det är medicinering.
Citera
2020-05-22, 19:42
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Kan någon som förstår barnpsykologi förklara för mig hur och varför E kunde tros av utomstående vara så glad och ha ”en fin relation ” med sina föräldrar. Var hon lojal mot dem? Eller bara så liten så att hon kanske inte förstod att det föräldrarna gjorde mot henne var fel? Det är den biten jag inte får ihop.

Barn tvingas vara lojala mot vuxna, de fungerar helt enkelt så i brist på val.
Citera
2020-05-22, 19:43
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Vad de än har gjort, så har det funkat på både A och E.

Att A en enda gång har vågat berätta om hur han hade det hemma, och både innan och efter valt att inte yppa ett ord säger ju ganska mycket. Hur gammal var han när han fick flytta första gången - nio?
Att i fyra, fem år sitta och hålla på dessa högst troligt hemska hemligheter indikerar vilken makt Rebecka och Patrik hade över honom.

En vild gissning (utan att vara kunnig inom barnpsykologi) är att det var en blandning av kärlek och skräck. Och säkerligen har de vuxna projicerat problemen på barnen, typ ”om du inte hade gjort sådär så hade inte jag behövt bli så arg” blandat med ”jag är så ledsen över det som hände! Du vet ju att jag älskar dig! Jag ska aldrig göra så igen!”, ungefär på samma sätt som våldsamma män får deras kvinnor att stanna kvar.
Citera
2020-05-22, 19:47
Medlem
Citat:

Barn som lever i otrygga förhållanden med våld /övergrepp tenderar att upplevas som mer klängiga och" krävande " på den föräldern så de ständigt söker efter kärlek och bekräftelse i en värld där de aldrig vet hur sin förälder kommer bete sig.
I utomståendes ögon kan det lätt tolkas som att barnet söker ständig kontakt med föräldern pga av anknytning, men det kan dessvärre vara än skadad /sjuk anknytning.
Lite lätt /enkelt beskrivet.
Citera
2020-05-22, 19:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Vad de än har gjort, så har det funkat på både A och E.

Att A en enda gång har vågat berätta om hur han hade det hemma, och både innan och efter valt att inte yppa ett ord säger ju ganska mycket. Hur gammal var han när han fick flytta första gången - nio?
Att i fyra, fem år sitta och hålla på dessa högst troligt hemska hemligheter indikerar vilken makt Rebecka och Patrik hade över honom.

En vild gissning (utan att vara kunnig inom barnpsykologi) är att det var en blandning av kärlek och skräck. Och säkerligen har de vuxna projicerat problemen på barnen, typ ”om du inte hade gjort sådär så hade inte jag behövt bli så arg” blandat med ”jag är så ledsen över det som hände! Du vet ju att jag älskar dig! Jag ska aldrig göra så igen!”, ungefär på samma sätt som våldsamma män får deras kvinnor att stanna kvar.

Ja.
Och barn ser inte alternativen på samma sätt som ungdomar och vuxna gör. De känner att det är föräldrarna som är allvetande och bestämmer. dessutom finns oftast en irrationell kärlek/bindning även om föräldrarna behandlar barnen dåligt nästan hela tiden, lite som stockholmssyndrom.

Barn behöver anknyta, kan de inte skapa en sund anknytning så skapar de en osund.
Citera
2020-05-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Det är inte vanligt nej, mkt mer vanligt på sjukhus. har man mördat sitt barn, är det 100% suicid risk och troligen vak dygnet runt och för lång tid framöver. Om hon ens befinner sig på häktet. Kan tänkas hon försämrats kraftigt i måendet inför rättegången, förvånar mig inte om hon är på sjukhus. En och en annan tar död på sig själv i häktet, men det gör folk överallt, när samvetet tar över! Och sen kan ja lova dig att hälften vi har på fängelse /institutioner i Sverige äter medicin mot både ångest och sömnen, o diverse diagnoser, det är mkt vanligt. Det är inget knarkande det är medicinering.

Tror hon befinner sig på en rättpsykatrisk avdelning då hon bedömts vara i för dåligt skick för häktet
Självklart har de högsta vak-graden( de vill säga konstant tillsyn, en armlängd i från, inte släppa blicken från patienten) på mödrar som dödat sina barn.

Suicidrisken blir dessutom högre ju mer kvinnan "nyktrar" till från sitt missbruk, någit som inte endast sker direkt efter avslut av själva substansen, utan det tar månader /år för känslor och så vidare att orienteras tillbaka till "normalläge".
Dock kommer de naturligtvis inte kunna ha vak på henne den tiden ut, så jag gissar att hon kommer begå suicid.
Citera
2020-05-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
OM den dörren är fungerande så är det helt onödigt att polisen byter lås på lägenhetsdörren..?

Allt de (polis och åklagare) har måste väl stå med i förundersökningen? Just för att den åtalade och dess advokat ska veta och kunna förbereda sig på vad som komma skall?
Jag hade hoppats på ett ess i rockärmen i form av exempelvis DNA, skrapmärken eller Es hår i det där utrymmet.
Jag känner själv hur smaklöst det låter att hoppas på sådant, men hoppas att ni förstår att det är för att jag tycker det är det näst bästa efter att E hade fått stanna hos sin familj (alltså fosterfamiljen), är att det ska finnas så mycket bevis som möjligt mot asen som valde att avsluta hennes liv.

Allt måste inte vara med. Det kan finnas omfattande sidomaterial som inte bedöma tillföra utredningen något. Men allt som ska åberopas i rätten måste vara med. Dvs ligger det i sidomaterial kan det inte dras upp i rätten.

Så t ex kan polisen undersökt och dokumenterat trappen men åklagare inte bedömt det för utredningen framåt eller påverkar den. Så att den inte är med i FUP behöver inte betyda att den inte undersökts eller kontrollerats. Men om den undersökts och inte är med i FUP så tillförde det inget att undersöka den.
Citera
2020-05-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Du verkar känna henne bra?
Då är hon alltså lika manipulativ som hon låter i smsen.

Jag har känt henne!
Vill inte gå in på vilket sätt då FB är vidrigt där folk skriver en massa skit som inte stämmer.

Men ja, hon är den mest manipulativa människan jag känner till!
Hon är "intelligent" alltså. Det märks, psykopater är oftast det.

FUP bevisar dock att hon är precis som hon var när jag lärde henne 2004.

När hon smsar och skäller på sin langar-kompis (för att hon tror hon har bilvit blåst på 500 kr) och drar in sin döda vän (Jussi) i samtalet är såååååå typiskt beteende från henne!
Och sen kallt ljuger om det i förhören "jag skulle inte dra in Jussi bla bla bla"
Jo det skulle du ditt egoisitska pilleroffer!
Det var du som smsade det där.
Spelar dum genom att påstå att det BARA fanns receptbelagd medicin..är du dum i huvudet på riktigt eller?

Heroin har hon också brukat i sina yngre dagar, det sa hon till mig själv för fan! Ljuger om det i förhören!
Hon ljuger så larvigt mycket..visst det finns 1% chans att Patrik gjorde allt detta ensam mot Esmeralda, men sättet på hur hon ljuger och talar i förhören bevisar hennes skuld!
Hade hon varit ärlig istället om hennes bruk så hade hon haft en chans i andra vittnesmål från gamla vänner osv.
Men icke....det är lögn på lögn...

Det står något i FUP att hon påstår att hon inte har druckit sprit (alkohol menar hon väl då) på över 6 år.
Väldigt svårt o tro på det då hon mer eller mindre tog allt som kunde bedöva hennes sinne.
Citera
2020-05-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Tror hon befinner sig på en rättpsykatrisk avdelning då hon bedömts vara i för dåligt skick för häktet
Självklart har de högsta vak-graden( de vill säga konstant tillsyn, en armlängd i från, inte släppa blicken från patienten) på mödrar som dödat sina barn.

Suicidrisken blir dessutom högre ju mer kvinnan "nyktrar" till från sitt missbruk, någit som inte endast sker direkt efter avslut av själva substansen, utan det tar månader /år för känslor och så vidare att orienteras tillbaka till "normalläge".
Dock kommer de naturligtvis inte kunna ha vak på henne den tiden ut, så jag gissar att hon kommer begå suicid.

Det tror inte jag, med tanke på att hon troligtvis har ngn slags diagnos och utifrån det hon gjort saknar hon helt empati. Jag tror därför varken hon ångrar sig eller känner sig ledsen eller förtvivlad över det som hänt. Därför tror jag inte på suicid, dock hoppas jag ngn annan kan ta hand om henne!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in