2020-05-18, 17:53
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Jag har mestadels kört Creed Viking på senaste.
Skulle vilja påstå att Creed GIT saknas mig, det är en riktigt trevlig vårdoft imo.
Har nog aldrig riktigt testat Pradas dofter alls mer än snabbt på nån taxfree på sin höjd.
Guerlain Vetiver var längesen jag testade nu men det var en doft jag inte klarade av. Tycker det blir för mycket vetiver. Ända sen jag testade Heeley Vetiver Veritas som kändes lite som en atombomb av massa vetiver jag har lite svårt för noten i vissa sammanhang. Guerlain fick mig lite att känna samma sak, började få svårt för Chanel Sycomore efter det också.

Creed Viking har jag inte provat. När jag ville köpa samples var de alltid slut. Enligt några ska den lukta som pepparmint. GIT har jag samples av och det är en härlig doft. Dock vet jag inte om jag tycker den är värd priset för en full flaska.

Prova Prada L'Homme vid tillfälle. Om du sprayar handlederna kommer det under flera timmar lukta som om nu nyligen tvättat händerna med en lyxtvål. Förra veckan frågade en kvinnlig kollega vem det var som hade använt en mycket väldoftande hudlotion. Jag hade lite tidigare gått förbi där hon stod och tydligen lämnat ett rejält doftspår. Doften är inte maskulin, men inte feminin heller. Som kontorsdoft och lite finare vardagsdoft är den svårslagen imho.

GIT och Guerlain Vetiver påminner lite om varandra och fyller ungefär samma funktion, även om de doftar väldigt olika. De är fräscha, trevliga och gröna dofter som passar utmärkt till våren. Av de två är Vetiver mer retro och lite gammalmodig (inte överdrivet). Den har ett par drag av den klassiska Eau Sauvage, och jag tror det är mossan som skapar den lite "äldre" vibben. I början tycker jag den luktar lyxigt badrum för att sedan övergå till en lite mer gräsgrön känsla med en lätt citrusnot som stannar kvar förvånansvärt länge. I bakgrunden finns det lite trä eller något liknande som ger doften djup. Om någon hade frågat vad jag hade på mig och sagt att jag använt en ekologisk naturtvål hade ingen ifrågasatt det.

Ungefär så här tänker jag mig att Vetiver: https://image.shutterstock.com/image-photo/portrait-young-handsome-guy-classic-260nw-1511476619.jpg

En del verkar ha problem med vetivernoten. I de dofter jag provat då noten är framträdande tycker jag det mest luktar gräs, eller möjligtvis gräsrötter som man nyligen ryckt upp ur jorden. Jag har sällan haft problem med det.

En annan fin Guerlain att använda så här under våren är L'Eau Boisée. Helt förträfflig.

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Guerlain-Homme-L-Eau-Bois-e-14180.html
Citera
2020-05-18, 20:22
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azcii
Köpte en flaska PdM - Layton. Haft den en vecka och den har typ dödat alla andra sommarparfymer för mig.

Har inte provat den. Har hört att det ska vara en lyxig version av Boss Bottled, och kollar man noterna på Fragrantica så verkar det inte orimligt. Funkar den bra på sommaren?

https://www.fragrantica.com/perfume/Parfums-de-Marly/Layton-39314.html
Citera
2020-05-18, 20:49
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Har inte provat den. Har hört att det ska vara en lyxig version av Boss Bottled, och kollar man noterna på Fragrantica så verkar det inte orimligt. Funkar den bra på sommaren?

https://www.fragrantica.com/perfume/Parfums-de-Marly/Layton-39314.html
Har noll likhet med Boss Bottled enligt mig. Första upplevelsen för mig var att den (Layton) doftade lite som på 80-talet när man gick in i en sådan där liten kombinerad kiosk/tobaksbutik. Doftade lite (orökt) tobak och frukter som brukade ligga framme vid disken. Riktigt trevlig tyckte jag då, men efter ett tag vet jag inte vad som hände, det var för mycket noter och för rörigt så blev aldrig att jag använde den. Numera såld.
Citera
2020-05-19, 21:50
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har noll likhet med Boss Bottled enligt mig. Första upplevelsen för mig var att den (Layton) doftade lite som på 80-talet när man gick in i en sådan där liten kombinerad kiosk/tobaksbutik. Doftade lite (orökt) tobak och frukter som brukade ligga framme vid disken. Riktigt trevlig tyckte jag då, men efter ett tag vet jag inte vad som hände, det var för mycket noter och för rörigt så blev aldrig att jag använde den. Numera såld.

Då jag älskar Boss Bottled EdP är jag intresserad av att pröva Layton, även om de kanske inte är så lika. Som jag förstått det gör PdM många dofter som tilltalar massorna, likt designers, fast med dyrare innehåll. Är det verkligen värt att köpa sånna grejer för att få en "designig" nischdoft?
Senast redigerad av Prayuth 2020-05-19 kl. 21:52.
Citera
2020-05-19, 22:12
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Då jag älskar Boss Bottled EdP är jag intresserad av att pröva Layton, även om de kanske inte är så lika. Som jag förstått det gör PdM många dofter som tilltalar massorna, likt designers, fast med dyrare innehåll. Är det verkligen värt att köpa sånna grejer för att få en "designig" nischdoft?
Föredrar ju Layton framför Boss Bottled, men de är inte lika på något vis enligt mig. Sedan har jag ett problem med PdM generellt. Gillar dofterna mycket vid ett första sniff, men efter ett tag tröttnar jag väldigt snabbt på dem. De är lite som en hitlåt som låter bra i början, men som man tröttnar på snabbt. Föredrar dofter som sakta växer framför sådana här "hittar". Har haft några olika, bland annat Herod (riktig super iso e super-bomb) och Layton men de är sålda. De enda jag har kvar nu är Darley (en lyxigare version av JPG Le Male) och Oajan (doftar äppelpaj och vaniljsås typ) som jag tycker är värda att behålla.
Citera
2020-05-21, 01:04
Medlem
Prayuths avatar
Jag undrar vad experterna i tråden tycker om Hugo Boss Number One. Jag blindköpte den för ca 6 mån sen. Jag hade för länge sedan en Boss Number One-deo som jag verkligen tyckte om. De luktade härligt manligt men tyvärr har tillverkningen upphört. Då jag gillade deon gissade jag att jag skulle gilla parfymen. Den kostade ca 350kr online så det var inte någon större utgift.

Jag är verkligen kluven om denna. Den luktar onekligen 80-tal och det var Hugo Boss första parfym. Den är förmodligen gjord i samma anda som Kouros men är inte lika extrem eller animalisk. Doften har såklart blivit omformulerad vid det här laget men många påstår att det inte är någon större skillnad doftmässigt, bortsett från prestandan. Den doftar som en blandning mellan tvål, raklödder, klassisk after shave och pissoar. Ibland tycker jag den luktar mestadels tvål men vid andra tillfällen luktar den verkligen pissoar. Den luktar inte direkt urin utan snarare som själva rummet där urinoarerna står. Jag kan tänka mig att någon av karaktärerna i American Psycho skulle kunna använda denna doft. Någon annan som har en åsikt om denna klassiker?

https://www.fragrantica.com/perfume/Hugo-Boss/Boss-Number-One-6278.html
Citera
2020-05-22, 14:05
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Jag undrar vad experterna i tråden tycker om Hugo Boss Number One. Jag blindköpte den för ca 6 mån sen. Jag hade för länge sedan en Boss Number One-deo som jag verkligen tyckte om. De luktade härligt manligt men tyvärr har tillverkningen upphört. Då jag gillade deon gissade jag att jag skulle gilla parfymen. Den kostade ca 350kr online så det var inte någon större utgift.

Jag är verkligen kluven om denna. Den luktar onekligen 80-tal och det var Hugo Boss första parfym. Den är förmodligen gjord i samma anda som Kouros men är inte lika extrem eller animalisk. Doften har såklart blivit omformulerad vid det här laget men många påstår att det inte är någon större skillnad doftmässigt, bortsett från prestandan. Den doftar som en blandning mellan tvål, raklödder, klassisk after shave och pissoar. Ibland tycker jag den luktar mestadels tvål men vid andra tillfällen luktar den verkligen pissoar. Den luktar inte direkt urin utan snarare som själva rummet där urinoarerna står. Jag kan tänka mig att någon av karaktärerna i American Psycho skulle kunna använda denna doft. Någon annan som har en åsikt om denna klassiker?

Har inte testat denna, tror inte ens jag sett den i butik någonsin. Maskulina 80-talsdofter är ju alltid något som triggar mitt intresse 1000 ggr mer än nån ny pissig flanker från samma trötta serie.
Kouros är ju t.ex en stor favorit hemma och man behöver dessutom inte leta vintage för att vara nöjd. Är ju lite tveksam till att det är en honungsnot i Boss-doften, har haft en del dåliga upplevelser med just honung. Kan lätt bli nån slags urindoft beroende på hur allt sätter sig på huden. Kilians Back to Black luktar ju t.ex kiss på mig efter ett antal timmar.
Citera
2020-05-22, 17:54
Medlem
Berra76s avatar
Citat:

Haha, urinoar? Själv tycker jag att den är helt ok. Förmodligen den bästa tobak/honungsdoften jag provat, jämfört med såna som Xerjoff - Nachos, A*Men - Havane, Diptyque - Volutes, Serge Lutens - Chergui. Är väl kanske inte riktigt samma stil, den här är ju lite tyngre 80-tal och med mycket ekmossa, men ändå.

Fast jag måste erkänna att jag kanske är lite färgad av det nostalgiska med att det var min allra första parfym. Fick den stora flaskan av min mamma back in -92 ca. Köpte en miniatyrflaska för ett tag sen som jag luktar på ibland. Kanske blir en 125ml flaska till höst/vinter.

Annars finns ju Trussardi - Uomo, samma epok, samma stil, mera ekmossa + läder. Vill du ha något liknande med lite mindre honung och lite mer manlig så prova den.
Citera
2020-05-24, 20:45
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Har inte testat denna, tror inte ens jag sett den i butik någonsin. Maskulina 80-talsdofter är ju alltid något som triggar mitt intresse 1000 ggr mer än nån ny pissig flanker från samma trötta serie.
Kouros är ju t.ex en stor favorit hemma och man behöver dessutom inte leta vintage för att vara nöjd. Är ju lite tveksam till att det är en honungsnot i Boss-doften, har haft en del dåliga upplevelser med just honung. Kan lätt bli nån slags urindoft beroende på hur allt sätter sig på huden. Kilians Back to Black luktar ju t.ex kiss på mig efter ett antal timmar.

Jag har heller aldrig sett den i butik. Jag upptäckte den som sagt när jag försökte hitta en ny Number One-deo. Det är ju honung även i Kouros. Bossdoften är inte så muskig som en del andra parfymer från 80-talet utan mer tvålig och badrumslik. Jag är väldigt osäker på hur andra uppfattar den på min hud, har bara vågat använda den hemma några gånger. Pissdoften är inte alltid närvarande men den dyker upp ibland. Om den haft en tydligare rakvatten-/raklödderton hade jag nog gillar denna väldigt mycket. Gillar du Kouros kommer du nog gilla denna.
Citera
2020-05-24, 20:57
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Haha, urinoar? Själv tycker jag att den är helt ok. Förmodligen den bästa tobak/honungsdoften jag provat, jämfört med såna som Xerjoff - Nachos, A*Men - Havane, Diptyque - Volutes, Serge Lutens - Chergui. Är väl kanske inte riktigt samma stil, den här är ju lite tyngre 80-tal och med mycket ekmossa, men ändå.

Fast jag måste erkänna att jag kanske är lite färgad av det nostalgiska med att det var min allra första parfym. Fick den stora flaskan av min mamma back in -92 ca. Köpte en miniatyrflaska för ett tag sen som jag luktar på ibland. Kanske blir en 125ml flaska till höst/vinter.

Annars finns ju Trussardi - Uomo, samma epok, samma stil, mera ekmossa + läder. Vill du ha något liknande med lite mindre honung och lite mer manlig så prova den.

Man ska inte underskatta nostalgi när det gäller dofter. Det är en av anledningarna till att jag började intressera mig för parfym. Varje gång jag åker utomlands köper jag en ny parfym som jag använder konstant medan jag är borta. Efter jag kommit hem kan jag plocka fram flaskan efter ett par veckor och sniffa lite och då kommer upplevelserna tillbaka på ett ögonblick. Det bästa av allt är att doften sitter kvar i minnet. Jag kan återuppleva minnen från 20 år sen som om det vore igår bara genom att lukta på en parfym.

Jag säger inte att Number One luktar illa, men den är väldigt speciell jämfört med det som säljs idag. Det som får mig att tveka inför att använda den är som sagt pissoarvibben som kommer ibland. Funkar doften bra med ens hudkemi tror jag det kan bli en riktig fullträff. Man kan vara ganska säker på att det inte är många som doftar som en själv när man använder Boss Number One.
Citera
2020-05-27, 14:35
Medlem
OddDs avatar
Citat:
Någon som testat de olika koncentrationerna av Chanel Coromandel? Jag har ett litet sample som doftar helt fantastiskt, vet inte om det är EdP eller EdT. Fragrantica listar tre olika varianter: EdT, EdP och även Les Exclusif EdP. De två senare verkar också vara olika dofter även om noterna är desamma, men de har olika betyg på Fragrantica. Några idéer om vad som skiljer de olika åt?

Ingen aning om skillnaden men min fru har Coromandel EdP och den är helt magisk. Skulle själv inte bära den då den är för feminin för min smak.
Citera
2020-05-27, 14:44
Medlem
OddDs avatar
Citat:
För mig ny vårfavorit (och antagligen även sommarfavorit): Profumum Roma Acqua Viva. Kommer nog bara bli den och AdP Colonia i vår och sommar .

Colonia är bra. Dessutom en human prislapp. Velar mellan Acqua Viva och Ischnusa som en sista vår & sommardoft.

I övrigt återfinns följande för vår & sommar.

Aqua di Parma - Fico di Amalfi
Parfums De Marly - Layton
Parfums De Marly- Pegasus
Xerjoff - Renaissance
Tom Ford - Mandarino di Amalfi
Creed - Virgn Islands Water
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem