2020-05-05, 15:20
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Bergamotto Marino, helvete vilken toppdoft ändå. Synd att den utgått men får hoppas min jättelika 200 ml flaska håller i många år.

Ja, men verkligen! Jag vill minnas att du var med och inspirerade mig till ett köp för några år sedan. Fick också 200 ml till otroligt bra pris och jag har väl runt 150 ml kvar. Ett av de mer prisvärda parfymköp jag gjort.

Räknar kallt med att den kommer räcka i många år, vill inte tänka längre än så
Citera
2020-05-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Criss-Cross
Tidigare var jag ett stort fan av Creed men sedan man började slarva med jämnheten på olika batchar har charmen försvunnit lite för mig. Plus att man har envisats med att göra ännu större flaskor. Nya Erolfa luktar bara en bråkdel så bra som den gamla.
Större flaskor? De är ju mindre nu än tidigare!
Håller med om ojämnheten, har haft tre olika Aventus som alla doftat olika. Dock har jag aldrig gillat Erolfa innan men den här gillade jag. Så tur för mig att de gjort om den då
Citera
2020-05-07, 13:38
Medlem
JustZlatans avatar
Vilka dofter är manliga? Då menar jag inte olika parfymer man kan köpa, utan bara själva dofterna.
Citera
2020-05-07, 19:05
Medlem
LillBenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilka dofter är manliga? Då menar jag inte olika parfymer man kan köpa, utan bara själva dofterna.

Lavendel, tobak, barrträd.
Citera
2020-05-07, 19:14
Medlem
Berra76s avatar
Citat:

Ambroxan skulle jag säga är manligt. Även cederträ, ek, sandelträ, ekmossa, rom, cypress, svartpeppar, läder, tobak?

Feminint = iris, ros, jasmin, blommor över lag, vanilj, olika frukter.
Citera
2020-05-07, 19:18
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Läder/tobak/trä-toner(tex. sandelträ)/oud/ambra/cypress/davana/rökiga toner/spritiga toner(gin, whisky, rom..)/mysk/marina toner etc..
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2020-05-07 kl. 19:21.
Citera
2020-05-08, 08:56
Medlem
Criss-Crosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Problemet med många av de Creed som är sommarfräscha är imo prestandan. På mig så tycker jag dofter som Millesime Imperial (nog en av mina favoriter doftmässigt all time), Silver Mountain Water och Erolfa försvinner/tonas ner alldeles för lätt och för mycket. Speciellt då med tanke på vad en flaska kostar.
Att dom har gjort större flaskor förstår jag inte vad du menar? Flaskorna har ju krympt från 120/75 till 100/50? Däremot har väl priset gått upp vilket är helt sjukt.

Äger bara två fullflaskor av Creed i dagsläget, en Aventus från 2012 och en hyfsat ny Viking. Enda andra doften jag skulle kunna lägga pengar på är GIT för den är doften och prestandan ändå tillräckligt bra på för att motivera prislappen. Snålar även en hel del på min dekant av Spice & Wood, bra doft men för dyr överlag.

Jag får ut helt okej effekt av SMW, eller så inbillar jag mig det för att motivera prislappen(), men den är så bra. Kommer inte köpa igen pga. priset gått upp som du nämner. Blandade ihop flaskkornas storlek.
Citera
2020-05-08, 09:22
Medlem
Criss-Crosss avatar
Köpte en split av Floraiku Perfume - One Umbrella For Two. Vilken doft! Den öppnar starkt med grönt te och svarta vinbär, nästan för intensivt, för att sedan tonas ner och smälta ihop med cederträ. Flaskan är dessutom ett mästerverk. Kul/Nördigt är att man kan använda locket som ett reseetui för 10 ml flaskan som med följer.
Citera
2020-05-09, 21:56
Medlem
Prayuths avatar
Såg att Guerlain ska släppa ännu en flanker i L'Homme Idéal-serien, L'Homme Idéal Extrême. Av det som går att utläsa på Fragrantica misstänker jag att denna doft antingen kommer suga fett eller vara förträfflig.

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/L-Homme-Id-al-Extr-me-60284.html
Citera
2020-05-09, 22:04
Medlem
Prayuths avatar
Vad har herrskapet för vårfavoriter hittills? Jag har kört Prada L'Homme ett ganska bra tag nu. Den har funkat utmärkt och överraskat lite. Väldigt bra prestanda och om man sprayar kläderna får man en lite annan doftkaraktär än om man har den på huden. Mycket härligt att spraya både på pulspunkter och på skjortan för att få bästa effekt. Nästa vecka kommer Guerlain Vetiver att plockas fram. Jag har fastnat för tvåltemat såhär i Coronatider. Det har ännu inte blivit tillräckligt varmt för att plocka fram freshiesarna. Mina Acqua di Parma-flaskor står redo för varmare väder.
Citera
2020-05-10, 18:52
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Vad har herrskapet för vårfavoriter hittills? Jag har kört Prada L'Homme ett ganska bra tag nu. Den har funkat utmärkt och överraskat lite. Väldigt bra prestanda och om man sprayar kläderna får man en lite annan doftkaraktär än om man har den på huden. Mycket härligt att spraya både på pulspunkter och på skjortan för att få bästa effekt. Nästa vecka kommer Guerlain Vetiver att plockas fram. Jag har fastnat för tvåltemat såhär i Coronatider. Det har ännu inte blivit tillräckligt varmt för att plocka fram freshiesarna. Mina Acqua di Parma-flaskor står redo för varmare väder.

Jag har mestadels kört Creed Viking på senaste.
Skulle vilja påstå att Creed GIT saknas mig, det är en riktigt trevlig vårdoft imo.
Har nog aldrig riktigt testat Pradas dofter alls mer än snabbt på nån taxfree på sin höjd.
Guerlain Vetiver var längesen jag testade nu men det var en doft jag inte klarade av. Tycker det blir för mycket vetiver. Ända sen jag testade Heeley Vetiver Veritas som kändes lite som en atombomb av massa vetiver jag har lite svårt för noten i vissa sammanhang. Guerlain fick mig lite att känna samma sak, började få svårt för Chanel Sycomore efter det också.
Citera
2020-05-18, 09:38
Medlem
Azciis avatar
Köpte en flaska PdM - Layton. Haft den en vecka och den har typ dödat alla andra sommarparfymer för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in