2020-05-22, 11:11
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Björkmans vittnesmål lämnar mycket att önska. ”Alla i samma längd” kan väl knappats stämma?
Nog var väl OP med sina 175 ändå betydligt längre än Lisbeth, och det borde även gm ha varit, men pass på den. Var hon, över 160?
Andra vittnen har hört ”Nej vad gör du, eller ”hjälp”.
Inget utländskt språk.

Vänsterhänt skytt är bara en slutsats, liksom att de skulle gå och prata och ha det trevligt.
Inget han varken hört eller sett.

Lisbeth tyckte inte att han såg direkt utländsk ut. Brun cendré hårfärg.

Beskrivningen av mössan kan vara intressant, och han kan ha träffat rätt där.

Hans vittnesmål tycker jag inte är mycket att bygga på, osäkerhetsfaktorerna är för stora.
Han var väck av vissa psykiska orsaker i kombination med viss alkoholpåverkan.

JÅS i hovrätten.

Helin: vad heter han? (Frågan gäller AB)
JÅS: Det vet jag inte men han har i tidningarna gått under benämningen ”riksfyllot”- vilket är en orättvis bedömning, jag uppfattade honom inte som särskilt berusad
Helin: Det gjorde du inte?
JÅS: Nej.

Frun:
”Björkmans hustru Anita Dahl-Björkman verifierar dom upp*gifter som Björkman lämnat till detta förhör, hon är när*varande vid förhöret och säger att det är så som han berättade när han kom hem på natten. Hon säger dock att maken var på sitt sätt osammanhängande i sin berättelse
så tillvida att han verkade dels ha varit utsatt för en chock dels så var han påverkad av sprit.
Lisbeth bekräftar att GM var utlänning och använde ett ljuddämpat vapen

Förhör 116-B

"Lisbet tror att det kan vara kroater, tyskar, israeler, sydafrikaner eller amerikaner bakom mordet."

"Lisbet känner inte till så mycket om vapen men hon tror att vapnet måste ha varit försett med ljuddämpare."
Citera
2020-05-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Lisbeth bekräftar att GM var utlänning och använde ett ljuddämpat vapen

Förhör 116-B

"Lisbet tror att det kan vara kroater, tyskar, israeler, sydafrikaner eller amerikaner bakom mordet."

"Lisbet känner inte till så mycket om vapen men hon tror att vapnet måste ha varit försett med ljuddämpare."

Lisbet bekräftar inte att något var något alls. Hon TROR.
Citera
2020-05-22, 11:15
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Det är inte rimligt att HO blandar ihop dessa två situationer.

SE kommer tillbaka till Skandia chockad och berättar att landets statsminister blivit avrättade på gatan utanför och då ska följande utspelas:

SE - herregud, Palme blev skjuten här borta nyss och det vällde fram blod över hela ansiktet på honom. Och fru Palme sprang runt som en yr höna och skrek.

HO - å fan, jobbigt läge. Du förresten Stickan du skulle väl upp och åka lite skidor till veckan va?

SE - jajjemen...ska bli skönt att koppla av lite här nu. Speciellt efter att ha bevittnat en avrättning av landets statsminister.

Lite underligt är det, vad jag vet, att ingen väktare verkar ha gått ut och kollat på Sveavägen. Statsministern påstås mördad femtio meter ifrån och man sitter lugnt kvar och bläddrar i en gammal Expressen.
Citera
2020-05-22, 11:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Frågan är om HO 2,5 månader efter mordet kan skilja på vad SE ska ha sagt 23:19 och vad han sa 23:40? Kan det inte ha varit "Hej, jobbar du över så sent?" - "Ja jag fick köra över idag, ledig nästa vecka". Sen pratar de om resan och allt sånt efter 23:40.
När man minns ett samtal efter så lång tid brukar man mer minnas samtalets anda än själva orden. Av HO:s vittnesmål framgår det att de småpratade och han minns på ett ungefär vad de sa.
Citera
2020-05-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Lite underligt är det, vad jag vet, att ingen väktare verkar ha gått ut och kollat på Sveavägen. Statsministern påstås mördad femtio meter ifrån och man sitter lugnt kvar och bläddrar i en gammal Expressen.

Den tanken har slagit mig också. Det är oerhört märkligt.
Citera
2020-05-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Någon annan stämplade ut åt SE eftersom han knappt kunde hålla i kortet pga sin reumatism, ja kanske, det är en möjlighet. Sedan pratade SE med vakten ett par minuter. Riktigt så illa var nog inte hans reumatism ändå. Men han kan ju ha fått hjälp av andra orsaker. Vakten kanske ville vara schysst under tiden de pratade. Lite långsökt, men du kanske har rätt.
Jag vet inte om du medvetet väljer att misstolka mig,
Jag har ALDRIG påstått att någon annan stämplade ut åt SE .Om du läst vad jag skrev så skrev jag att SE stämplade ut själv.
Det var en annan skribent som framförde en teori om att SE kunde varit en Grandman och att en kompis skulle ha stämplat ut SE.
Detta inlägg kommenterades av en annan skribent som skrev att det var en intressant teori MEN eftersom väktaren mindes att han småpratade med SE i samband med dennes utstämpling så kunde den inte vara korrekt.(teorin allts).
Jag höll med den som kommenterade det första inlägget.
OM du hade läst det jag skrev så skrev jag att SE stämplade ut sig själv väktaren skulle ja ha reagerat om någon helt okänd plötsligt hade stämplat ut och mindes också ett samtal med SE.

Jag skrev bara att SE själv påstår att något samtal aldrig ägde rum just vid detta tillfälle och att det var oväsentligt eftersom den fråga vi då diskuterade gällde huruvida det var möjligt att någon annan stämplade ut SE vilket det alltså INTE var.

Sedan kan det ev samtalet med HO ha betydelse för SEs möjlighet att ha hunnit ut i tid för att utföra mordet men det var INTE det saken gällde nu,
Citera
2020-05-22, 11:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Den tanken har slagit mig också. Det är oerhört märkligt.
Nu är ju väktarna anställda för att vakta Skandia och bemanna dess reception under nattskiftet. Hur tänker du dig att de skulle kommit loss för att turista på Sveavägen?
Citera
2020-05-22, 11:24
Medlem
Signalementet på gärningsmannen verkar skapat en del huvudbry för polisen.

" De får beskedet att Palme avlidit, att brottsplatsen är avspärrad och att vittnen hörs uppe på Krim.
De informeras också om vilka som blivit underrättade och får det knapphändiga signalementet
som bara några minuter tidigare skickats ut till samtliga taxibilar genom taxis växel.

Polisen efterlyser en man som är mellan 30-40 år, han bär mössa eller keps, eventuellt mörk jacka
eller mörkbrun dunjacka som kan vara i skinn.
Han är eventuellt mörkhårig

https://tidningar.kb.se/4112714/1986-06-29/edition/156053/part/2/page/3/?q=sabbatsberg%2Bpalme&from=1986-02-27&to=2020-12-31&page=0
Citera
2020-05-22, 11:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag vet inte om du medvetet väljer att misstolka mig,
Jag har ALDRIG påstått att någon annan stämplade ut åt SE .Om du läst vad jag skrev så skrev jag att SE stämplade ut själv.
Det var en annan skribent som framförde en teori om att SE kunde varit en Grandman och att en kompis skulle ha stämplat ut SE.
Detta inlägg kommenterades av en annan skribent som skrev att det var en intressant teori MEN eftersom väktaren mindes att han småpratade med SE i samband med dennes utstämpling så kunde den inte vara korrekt.(teorin allts).
Jag höll med den som kommenterade det första inlägget.
OM du hade läst det jag skrev så skrev jag att SE stämplade ut sig själv väktaren skulle ja ha reagerat om någon helt okänd plötsligt hade stämplat ut och mindes också ett samtal med SE.

Jag skrev bara att SE själv påstår att något samtal aldrig ägde rum just vid detta tillfälle och att det var oväsentligt eftersom den fråga vi då diskuterade gällde huruvida det var möjligt att någon annan stämplade ut SE vilket det alltså INTE var.

Sedan kan det ev samtalet med HO ha betydelse för SEs möjlighet att ha hunnit ut i tid för att utföra mordet men det var INTE det saken gällde nu,
Då missuppfattade jag. Ursäkta.
Citera
2020-05-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu är ju väktarna anställda för att vakta Skandia och bemanna dess reception under nattskiftet. Hur tänker du dig att de skulle kommit loss för att turista på Sveavägen?

Jag är väl medveten om deras arbetsuppgifter. Jag själv hade begett mig ut 50 meter på gatan för att få en titt på detta historiska ögonblick. Men vi är alla olika.
Citera
2020-05-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Den diskussionen hoppar jag gärna över, men ditt påstående: ”SE själv påstår iofs att inget samtal med väktaren ägde rum just denna kväll” är inte korrekt. Det var bara detta jag ville påpeka.
Han påstår inte detta i rätten, och inte heller någon annanstans.
Någonstans har jag ju läst att SE sagt att han aldrig pratade med väktaren i samband med utstämpling men skit samma.
Givetvis tajtas dock tiden till OM samtal skedde .
Sedan vet vi ju att det är svårt att uppskatta tid .
Be någon ta tid blunda och säg till när du uppskattar att en minut gått så får vi se hur nära minuten du kommer.
2 minuters samtal kan lika gärna ha varit 1 minut och 15 sekunder .Det kan iofs också lika gärna vara 2,5 minut.
Ett ev samtal utesluter inte SE som GM MEN gör tidsschemat väldigt tajt
Citera
2020-05-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Någonstans har jag ju läst att SE sagt att han aldrig pratade med väktaren i samband med utstämpling men skit samma.
Givetvis tajtas dock tiden till OM samtal skedde .
Sedan vet vi ju att det är svårt att uppskatta tid .
Be någon ta tid blunda och säg till när du uppskattar att en minut gått så får vi se hur nära minuten du kommer.
2 minuters samtal kan lika gärna ha varit 1 minut och 15 sekunder .Det kan iofs också lika gärna vara 2,5 minut.
Ett ev samtal utesluter inte SE som GM MEN gör tidsschemat väldigt tajt

Tidsschemat blir möjligtvis tajt om mordtiden fortfarande bedöms vara 23:21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in