2020-05-22, 10:58
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det fanns en vis gammal man som sa att "den som offrar frihet för säkerhet förtjänar ingetdera". Jag tycker att det är fascinerande, men ändå på något sätt talande att sossar här på forumet mer än gärna ser att staten tar ifrån folk friheter. SDare, som är överrepresenterade på forumet, är före detta sossar med något striktare syn på invandring. Att kalla SD för "höger" är en skymf mot konservativa och riktiga högern. Lockdown och restriktioner är en vänster-ideologi.

Jag tycker att "alarmisterna" på den här tråden kallar "förnekarna"sossar och spyr galla på Löfven och regeringen. Jag vet inte om jag håller med om att Lockdown förespråkarna på FB är sossar.
Citera
2020-05-22, 10:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast just idag (enl finska tidningar) säger ju just kineserna att viruset är svårare att tygla än vad de hittills har trott. Viruset bluppar ju upp plötsligt på ett annat ställe med andra symptom och med längre inkubationstid än hittills.
Precis! Klustersmitta m.a.o. Ingen heller som säger att det kommer bli lätt. Men kineserna ligger nog ljusår före oss svenskar iaf. Vad tror du?
Citera
2020-05-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Det var det enda jag hörde....bla bla bla. Igen, man har förbjudit förtäring av vilda djur. Simpelt, men ändå så svårt för din hjärna att acceptera det.

Uppenbarligen betraktas inte ormar, kloakråttor, fladdermöss etc som tillräckligt "vilda" djur..
Citera
2020-05-22, 11:00
Bannlyst
Citat:
Uppenbarligen betraktas inte ormar, kloakråttor, fladdermöss etc som tillräckligt "vilda" djur..

Dessa är också förbjudna att förtära. Prova att Googla istället för att fortsätta bajsa ut dynga.
Citera
2020-05-22, 11:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
I Indien blev en läkare precis svårt misshandlad och arresterad för att han protesterade emot bristen av skyddsutrustning..

Om jag måste välja mellan Trump och kineserna då är det ingen tvekan om saken. Trots att jag inte är någon Trump-anhängare i övrigt.

Hur den kinesiska ambassadören i Stockholm har försökt tysta ner pressen och krävs ursäkter om dittan och dattan och blivit kallad till UD 40ggr under en månad för uppläxning - säger väl allt.

Vet inte hur många gånger den amerikanska ambassadören har suttit på UD för att bli luggad..

Till skillnad från dig som tror gott om ryssarna då har vi flera nationer mellan Sverige och Ryssland och har egen erfarenhet om hur "pålitliga" ryssarna är när det kommer till kritan..

Och de ska svenskarna vara tacksamma för. Någon som inte litar på propagandan.. (samtidigt som vi anklagas för att vara blåögda ;-)
Du har aldrig funderad över varför vi har en kinesisk ambassadör med så urusla sängkammarmanér? Inte ens engelska kan han. Skickar en klar signal diplomatiskt. Gissa vilken?
Citera
2020-05-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Den förstår jämförelsen förstår jag inte Sno. Grekerna har ju skött det på ett utomordentlighet vis

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/greece/

De Vill inte ha smittade länder och nekar Sverige med all rätt. Vad menar du i samma klass som Sverige när de har 168 döda bara och ett land som strax igång med hela landet? Jag förstår inte jämförelsen faktiskt.

Finnarna anser att de har skött pandemin minst lika bra som grekerna. Åtminstone hundra ggr bättre än svenskarna. Ändå nekas finnarna och svenskarna - men inte danskarna och norrmän..

Det kan inte finnas ett effektivare sätt för grekerna att skaffa livslånga fiender bland finnar..
Citera
2020-05-22, 11:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Zombierna kommer då de lansera otestad vaccin nästa år.

Jo det var uppenbart fake, om inte annat för att sådant skulle mainstream media älska om det vore sant. Vi skulle också ha sett massvis med sådana fall i väst redan i januari.

Man måste ju också ifrågasätta saker. Sådana klipp är ju ganska så lätt att fejka. Folk kan kollapsa, så sätt sett var nog inte alla klipp fake per sig. Men vad som var uppenbart fake var att det hade någon som helst relevans till corona, fanns absolut inget stöd för att det hade någon som helst relevans till corona eller ens hade inträffat i år.

Sedan fanns det inget i vad vi visste om sjukdomen då som skulle förklara varför man skulle gå ifrån ett tillsynes frisk tillstånd till att på ett par sekunder kollapsa. Alltihopa var löjligt och att majoriteten av trådens skribenter trodde på det säger ganska så mkt.

Det finns belagt att människor som har infektionen tror sig ha den bakom sig, går ut och anstränger sig - och plötsligt får syrebrist och faller ihop. Har inget med zoombies att göra. (Sedan kan de där klippen ni diskuterar vara falska för det, men att man känner sig frisk och plötsligt får syrebrist och faller ihop, är inget omöjligt.)
Citera
2020-05-22, 11:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratanax2
Undrar egentligen vad det första fröet till Sveriges strategi av åtgärder, jag menar vad är egentligen anledningen till att Sverige skulle välja en egen ensam väg genom. Kan det va pengar/ makt som alltid där man kalkylerat att det ät värt att offra gamla, då besparas ju även alla bidrag och pensions utbetalningar in samtidigt kanske statens kassa inte drabbas så hårt. Det är ju minst sagt tragiskt att en outbildad knapp medel Svenssons tankegång ser ut så här dessa dagar.
Sticka ut och slå världen med häpnad.
Brist på resurser och kompetens för en annan lösning
Ta rygg på UK med flockimmunitet.
Göra tvärtemot Kina (som ju inledde kedjan av nedstängningar).

Mycket möjligt att minskade utbetalningar ligger i nån av modellerna, och att man bara tittat på den totala summan och blundat för vad som ingår i den.
På ett sätt vår det typiskt svenskt att betrakta det med rationella ingenjörsögon. ”Ekonomi” har ju blivit ett väldigt kraftladdat uttryck - samtidigt som man inte tvekar att ösa pengar på identitetspolitiska projekt.
Citera
2020-05-22, 11:05
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Nej, jag har inte besökt vården på länge. Men menar du verkligen att sjukhusen är tomma?

Jag förstår att besök på mottning och operationer får vänta. Men menar du att vi har en massa tomma salar och sjukvårdspersonal som sitter utan arbete?

Självklart är sjukhusen inte tomma.
Men beläggning har gått ner drastiskt.
Inte bara i Sverige utan i hela Västvärlden.
Massdöden och bristen på IVA-platser uteblev.
Jag har bekanta som är läkare i Sthlm och den första info jag får är att de inte har samma patientryck som tidigare.
Delvis för att vården helt prioriterat den här Wuhan-snuvan och ställt in operationer men också att många patienter inte vågar besöka sjukhuset för rädsla att bli smittade.
Citera
2020-05-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att man tror att man drabbats av en covid19-infektion är inte detsamma som att man faktiskt har gjort det. Vanliga åkommor har inte försvunnit bara för att covid-19 finns i omlopp.

Dessa damer som varit sjuka i 7-9 veckor och berättar i tidningen att de vägras test för covid-19 efter att ha kontaktat sjukvårdsupplysningen. Dessa nekas för att man inte vill riskera att få in smitta på primärvårdsinrättningar, samt att den inringades rympotom inte är tillräckligt allvarliga.

Någons väninna visade sig ha en svampinfektion i lungorna, men hade ringt in och frågat om hon inte kunde få testas - fick svaret nej.
Hade det då inte varit vettigare att hon sökte vård utifrån sina symptom, och lät läkaren ta beslut om behandling och även vilken åkomma hon drabbats av?

Det är uppenbart att varningsklockorna ringer när man signalerar att "jag kan bära på covid-19".
Och samtidigt mår realtivt bra, då ska man inte in och smitta andra som söker vård.

Är det svårt att förstå?[
Ja det är svårt att förstå, eftersom oro drabbar ens hälsa negativt. Det vet alla som har läst en kurs om folkhälsa.

Man bör naturligtvis garantera varje enskild svensk rätten att testa sig en gång.

Sedan om någon vill testa sig en andra gång då gäller andra regler; man måste kunna verifiera en någorlunda "tidslig" kontakt med en konstaterad smittad individ. Eller ha manifesta symtom; feber etc. Det är sjukvårdspersonal som bedömer testandet en andra gång efter ha träffat personen ifråga.
-----------
To spare hospitals from being overrun with patients, as they were in 2015, Korean officials opened 600 testing centers and pioneered the use of drive-through testing stations to reduce face-to-face contact indoors. Inspired by drive-through counters at fast-food restaurants, these pop-up centers offered patients 10-minute tests without forcing them to leave their cars.
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/05/whats-south-koreas-secret/611215/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-22 kl. 11:14.
Citera
2020-05-22, 11:09
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
EU vill öppna gränserna för turism, men det är upp till de enskilda länderna sist och slutligen att göra det.

Sen är frågan :

Skulle du som enskild resenär våga resa, och trotsa "ditt lands" nuvarande reserekommendationer ?

-Problem då att få konsulär hjälp..
-Man kan nog se sig till både månen och solen, över att man får något ifrån reseförsäkringen vid insjuknande..

Mja. De två faktorer du räknar upp gör att min tröskel nog är lägre för att resa inom EU än utom EU.

Och så skulle jag noga väga in länders strategi och utfall hittills. Så snarare Grekland och Tyskland än Italien och Spanien.

Men hellre väntar jag på att rekommendationerna förändras (hoppas på 15 juni för det), också om det litet irriterar när det gäller t.ex. Baltikum.

Den här estniska artikeln (på engelska) om vilken flygtrafik som tillåts nämner ett ganska intressant kriterium: färre än 25 nya fall /miljon de senaste två veckorna.
Det är en vid första anblicken helt fiffigt sätt att styra saken, men löper risken att premiera dålig testning, skulle vara bra att koppla ihop den med ngt mått på testning antingen test/befolkning eller tillgång till testning.
Citera
2020-05-22, 11:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
...

Vet inte hur många gånger den amerikanska ambassadören har suttit på UD för att bli luggad..

...
Ingen, antar jag.
Och det beror inte på nåt annat än en kombination av idoldyrkan och feghet toppat med rövslickeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in