Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Titta lite på google hur svarta behandlas nu i Kina, dom anses vara virusbärare och kastas ut från restauranger, shoppingcentrum och attackeras på gatorna och blir utstlängda från hotell och boenden, finns hundratals videos postade av sura afrikaner.
Kina är inte lite otrevliga, de är fullblods apartheid-rasister som suger ut Afrika som de värsta av kolonisatörer. Jag har sett deras härjningar first hand.
Det fanns ett enormt motiv att sprida det medvetet, när det drabbade Kina så var det näst bästa att låta det drabba resten av världen. Kina VISSTE 15 Januari att det smittade från person-person men dom protesterade högljutt mot flygstopp fram till slutet Januari.
Då har kineserna det gemensamt med koreaner. Det verkar som att de homogena befolkningarna i regionen gör att det frodas rasism där. Och ja, jag har direkta erfarenheter av koreaner. Men att de sedan medvetet skulle sprida smittan vidare i världen trotsar all logik. Varför i hela fridens namn skulle de sabba världsekonomin som landet är ytterst beroende av. I synnerhet marknaderna i USA och Europa. Det finns liksom inget annat än rena konspirationer som förklarar det.
Citat:
Om du tror det är du naiv, USAs militärbudget är som resten av världens tillsammans (lite lätt överdrivet för effekt) så deras boxhandske har en hästsko och den kinesiska boxhandsken dubbel vaddering. Detta kommer du inte se innan ett krig men mina slantar är på att USA går segrande ur en konflikt.
Jepp, USA håller sig med dyra hangarfartyg med stödflottor. Fruktansvärt dyra alltså rent extrema kostnader i jämförelse. Tråkigt nog i princip utslagna under pandemin och sittande ankor mot de nya hypersoniska vapnen både ryssarna och kineserna har.
Citat:
Du tycker vi skall förbättra relationen med super-diktaturen Ryssland
Tillhör du den gruppen som verkligen hoppades att Sovjet skulle invadera oss på 80-talet?
Det räcker väl att minnas vad som hände de kommunister som åkte till arbetar-utopiat Sovjet på 30-talet för att förstå att Ryssland skall man hålla på armlängds avstånd.
Det är bara psykotiska människor typ Oksanen som tror att Ryssland är på väg att invadera oss. För det första är det dyrt och Ryssland har knappast råd med att ockupera andra länder. För det andra så är Putin ute efter att göra Ryssland Great Again. Han vill att Europa köper så mycket olja och gas de kan och gärna inleda samarbeten på andra områden. Då är det liksom ingen bra grej att göra sig ovän med länderna eller rent av bomba dem. FYI: Sverige importerar ungefär 40% av oljebehovet från Ryssland.
Citat:
Det var 9 läkare som greps eller försvann, man vet det för dom försvann från sociala medier.
Taiwans regering varnade WHO i ett officiellt brev i December att smittan var från person till person.
Fram till 30 Januari motsatte sig Kina flygstopp.
Så fort det klingat av i Kina och det tog fart i resten av världen införde Kina direkt flygstopp
Det var en läkare som fick besöka den lokala polisstationen efter det att han spridit rykten på sociala medier. Och ja, Kina hanterar oliktänkande och andra väldigt bryskt. Det gör vi i Sverige med med tanke på hur de 22 forskarna fick löpa gatlopp. Och nej, det var WHO som propsade på att man inte unilateralt skulle införa flygstopp i början vilket retrospektivt kanske inte var någon bra idé. Men så är det när protokoll kräver vetenskaplig bekräftelse på. Det är något som inte Taiwan har kunnat producera likväl som de "visselblåsare" man pratar om. Dessutom har de alla anledningar i världen att baktala Kina vilket jag har förståelse för. Du får acceptera att den formella gången är dokumenterad och verifierad av internationella forskare. Och varför i hela fridens namn drog inte de amerikanska representanterna i WHO igång larmet då? De sitter (satt?) med i WHO:s panel.
Citat:
Skönt att vi kan enas om att man var klar över person-person smitta mitten Januari 2020.
För då kan vi ju slå fast att Kina valde att sprida viruset då dom motsatte sig flygstopp fram till slutet Januari.
Fortfarande så var det rekommendationerna från WHO.
Citat:
Skitsnack, varje land kan agera och stänga sin gräns om dom vill.
Klart de kan. Vi gjorde det inte, tyvärr.
Citat:
Ja det kan man ju alltid göra och ha ett väl fungerande system tills nästa pandemi kommer om 100 år...
Det lär dyka upp tidigare. Björn Olsen säger allt från fem till femtio år och den pandemin kommer att vara förödande om vi inte skärper oss.
Citat:
Sinofob?
Du framstår mer och mer som en kinavän vilket är intressant, finns nog inte många såna i tråden.
Du misstar sinofob från att vara antifob vilket jag är. I grunden är vi människor lika och fungerar i de flesta fall på samma sätt. Den erfarenheten har jag med mig efter att ha bott utomlands och stiftat bekantskap med vitt skilda kulturer faktiskt även taiwaneser och fastlandskineser. Vi svenskar urskiljer sig dock i det att vi tror att vi är måttstocken.