2020-05-22, 09:27
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, med samma enorma intresse man visat tidigare.
Du tänker på intresset som man visade pre-covid19?
Citera
2020-05-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej avståndet till solen har väldigt liten betydelse. Det är lutningen eller vinkeln som ger årstiderna.
Sedan är det troligen inte så att UV strålningen direkt har någon större effekt heller. Virus dör mest av UVC som vi inte får så mycket av från solen. Dessutom lyser inte solen på natten.

Men solen har däremot en annan effekt som är välkänd. Den ger oss d-vitamin. D-vitamin har en viktig roll i immunförsvaret och när man är sjuk ökar kroppens behov av D-vitamin.
Människor med mörk hy får mindre D-vitamin än vita. Detta kan man tydligt se genom att de drabbas hårdare i solfattiga länder som Sverige.
UVC-ljus använder man vid vattenrening exempelvis en Steripen.

Vanliga solljuset skall kunna döda patogener i varje fall i vatten när vissa förutsättningar råder:
The ultraviolet part of sunlight can also kill pathogens in water. The SODIS method uses a combination of UV light and increased temperature (solar thermal) for disinfecting water using only sunlight and repurposed PET plastic bottles.
Var man befinner skall också vara betydelsefullt:
The most favorable regions for application of the SODIS method are located between latitude 15°N and 35°N, and also 15°S and 35°S.[2] These regions have high levels of solar radiation, with limited cloud cover and rainfall, and with over 90% of sunlight reaching the earth's surface as direct radiation.[2] The second most favorable region lies between latitudes 15°N and 15°S. these regions have high levels of scattered radiation, with about 2500 hours of sunshine annually, due to high humidity and frequent cloud cover.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_water_disinfection

Solar water disinfection, in short SODIS
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-22 kl. 09:32.
Citera
2020-05-22, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sveriges strategi att smitta ned hela befolkningen med detta dödliga virus känns minst sagt tveksam. 1% dödlighet kommer ge oss 60-70 tusen döda innan flockimmunitet kan nås. Om den överhuvudtaget nås innan immuniteten går ur kroppen och allt börjar om igen. Då med en befolkning som blivit försvagad. Sedan har vi alla de som drabbas av livslånga men från sin infektion.

En vettig strategi hade ju varit att ha målet att så få människor som möjligt blir smittade tills vi kan bli vaccinerade.
Ett bra vaccin lär dröja länge om det ens kommer, finns fortfarande inget vaccin mot SARS som är snarlikt detta trots att det gått 17 år! Sen tror inte jag att dödligheten är 1%, den ligger troligtvis betydligt under den siffran för de allra flesta.
Citera
2020-05-22, 09:34
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-nastan-19-000-fler-kan-ha-dott-i-italien/

19000 fler kan ha dött av covid 19 i överdödlighet i Italien!
Citera
2020-05-22, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Krypterad? Nä. Det är en vanlig finska kvällstidning..

Har andra svårt att öppna länken?
Aha då är jag med, jag var precis på väg att plocka fram Kodboken! (för övrigt mkt läsvärd bok av Simon Singh).
Citera
2020-05-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Citat:
Då har kineserna det gemensamt med koreaner. Det verkar som att de homogena befolkningarna i regionen gör att det frodas rasism där. Och ja, jag har direkta erfarenheter av koreaner. Men att de sedan medvetet skulle sprida smittan vidare i världen trotsar all logik. Varför i hela fridens namn skulle de sabba världsekonomin som landet är ytterst beroende av. I synnerhet marknaderna i USA och Europa. Det finns liksom inget annat än rena konspirationer som förklarar det.

Citat:
Det lär dyka upp tidigare. Björn Olsen säger allt från fem till femtio år och den pandemin kommer att vara förödande om vi inte skärper oss.

I Indien blev en läkare precis svårt misshandlad och arresterad för att han protesterade emot bristen av skyddsutrustning..

Om jag måste välja mellan Trump och kineserna då är det ingen tvekan om saken. Trots att jag inte är någon Trump-anhängare i övrigt.

Hur den kinesiska ambassadören i Stockholm har försökt tysta ner pressen och krävs ursäkter om dittan och dattan och blivit kallad till UD 40ggr under en månad för uppläxning - säger väl allt.

Vet inte hur många gånger den amerikanska ambassadören har suttit på UD för att bli luggad..

Till skillnad från dig som tror gott om ryssarna då har vi flera nationer mellan Sverige och Ryssland och har egen erfarenhet om hur "pålitliga" ryssarna är när det kommer till kritan..

Och de ska svenskarna vara tacksamma för. Någon som inte litar på propagandan.. (samtidigt som vi anklagas för att vara blåögda ;-)
Citera
2020-05-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ska man gå all in i flockimmunitet som strategi? Än vet vi inte vilken immunitet cov19 ger men forskarna har tittat på andra coronor och det ser inte bra ut för flockimmunitet.

The authors stated that an alarmingly short duration of protective immunity to coronaviruses was found by both analyses. The results showed frequent reinfections at 12 months post‐infection and substantial reduction in antibody levels as soon as 6 months post‐infection.

https://www.researchhub.com/paper/816534/summary

Som privatstrategi skulle jag rekommendera. 1. Bo i villa, 2. jobba hemifrån 3. egen bil.

Fast är kvarstående antikroppar verkligen enda säkra tecknet på kvarstående immunitet?
Borde inte T-minnesceller och liknande spela roll?

Jag menar, vi vaccinerar oss mot stelkramp var trettionde år, men inte är det väl så att ak mot stelkramp simmar runt i blodet år 29?
Citera
2020-05-22, 09:37
Medlem
Snapcounts avatar
En intressant sak om grekland, och turism som skall tillåtas ifrån den 15 juni.

Här är då 15 juni länderna :

Cyprus, Israel, Germany, China, Australia, Japan, Denmark, Austria, Bulgaria, Serbia, Romania, Albania, North Macedonia, Bosnia and Herzegovina, Croatia, Hungary, Poland, Czech Republic, Slovakia, Norway

Det är bara fyra länder ifrån västeuropa.

https://greece.greekreporter.com/2020/05/21/greece-releases-list-of-first-20-nations-that-can-send-tourists-to-the-country/
Citera
2020-05-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
UVC-ljus använder man vid vattenrening exempelvis en Steripen.

Vanliga solljuset skall kunna döda patogener i varje fall i vatten när vissa förutsättningar råder:
The ultraviolet part of sunlight can also kill pathogens in water. The SODIS method uses a combination of UV light and increased temperature (solar thermal) for disinfecting water using only sunlight and repurposed PET plastic bottles.
Var man befinner skall också vara betydelsefullt:
The most favorable regions for application of the SODIS method are located between latitude 15°N and 35°N, and also 15°S and 35°S.[2] These regions have high levels of solar radiation, with limited cloud cover and rainfall, and with over 90% of sunlight reaching the earth's surface as direct radiation.[2] The second most favorable region lies between latitudes 15°N and 15°S. these regions have high levels of scattered radiation, with about 2500 hours of sunshine annually, due to high humidity and frequent cloud cover.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_water_disinfection

Solar water disinfection, in short SODIS
Jo det haren viss effekt. Men till exempel inte inomhus eller på natten. Det är ju inte så att smittsamheten är mycket lägre i de soliga länderna, det är dödligheten som är den stora skillnaden. Folk har bättre motståndskraft mot viruset. Den sämsta kombinationen är mörkhyade personer som bor i solfattiga länder.
Citera
2020-05-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, denna smitta ligger troligen nära SARS vad gäller det mesta.

Dagens pandemi måste nog delas upp i minst tre delar:
1. Smittan i sig självt, och dess farlighet.
2. Politikernas reaktion på detta.
3. Samspelet mellan politiska beslut, WHO och medias påverkan på individer.

2 och 3 gör att det spelar mindre roll hur farlig patogenen 1 faktiskt är.

Detta medför att när exempelvis WHO kommunicerar att smittan inte är systemhotande, då kommer 2. och 3. leda till att restriktionerna snabbt faller.

En del drömmer om att få stämma Tegnell (någon lär redan har gjort det). Själv drömmer jag om att kunna stämma Kina (någon hann före..), media och varför inte WHO när jag ändå är i farten.

Media piskar upp alarmisterna så att de nästan inte vågar gå ut å köpa mjölk i butiken mitt emot.

Och så fort Giesecke säger något lugnande - typ: nej, jag är inte orolig för min egen del, jag är ju bara 70 och i bra kondition - då ska det vridas till att han "trotsar reglerna"..
Citera
2020-05-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landifrittfall
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-nastan-19-000-fler-kan-ha-dott-i-italien/

19000 fler kan ha dött av covid 19 i överdödlighet i Italien!
Förut diskuterades det om att Italien överrapporterade. Det var innan smittan hade kommit på allvar till Sverige.
Att det är större överdödlighet nu kan ha flera orsaker. Till exempel kan det vara så att folk med andra sjukdomar har fått sämre vård eller inte vågat uppsöka vård.
Citera
2020-05-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Ser ut som det är samling med alla vidriga skitstövlar som gillar att mördaren i vinröd tröja pissar dem i munnen imorse.

Huh! Du ska låta bli att besöka sådana obsena webbsidor i framtiden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in