2020-05-21, 23:12
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

- Man kan behöva låsa in friska personer, ifall dom kan misstänkas bära på smitta. Det är tanken bakom karantän.

Nej, Det finns ingen som helst evidens för det. Seriöst! Förstår du vad du skriver?

Tanken med karantän sedan mäniskans tideräkning har alltid, alltid varit att isolera sjuka. Allt från spetälska till spanska sjukan.
Aldrig någon under historiens gång har man låst in friska personer som nu.
Friska människor har något som kallas immunförsvar. Det immunförsvar hålls aktivt genom att man dagligen utsätt för bakterier i sin miljö och träffar andra personer m m.

Vad tror du händer nu när alla släpps ut ur sina hemarrester utan att ha stimulerat sitt immunförsvar?
Antal sjuka kommer gå upp rejält.

Okunskapen, naiviteten och flockmentaliteten i denna tråd gör mig förbannad.

Ni skall vara tacksamma att staten inte stängde in oss. Har syskon i utlandet som knappt fått gått utanför dörren på två månader.

Världsekonomin är totalförstörd.
Sveriges ekonomi rasar just nu och detta är bara början. Yttesrt få av oss kommer ha ett arbete nästa år. Men fortsätt ni skrika "KARANTÄN!!!!"

Miljoner människor runt om i världen kommer till följd av lockdowns och nu arbetslöshet inte ha pengar att sätta mat på bordet till sig själva och sin familj.
Allt för något som inte dödat fler än influensan världen över 2017-2018.

Ni sitter här dagarna ut och in och hetsar om massdöd. Utan att ens titta på statistiken på SCB och ta med vår ecpplosiva befolkningsökning. Inte ens utan befolkningsökning hade vi haft någon massdöd.

Sveriges regering består av landsförrädare som kommer staraffas i krigstribunalen i Finspång.
Men ert hat till Löfven&Co gör er blinda för att regeringen för en gång skull gjorde något rätt.
Sveriges regeringen har förråt vårt faolk i årtionden. Så därför måste de göra fel nu.
Ni ser inte skogen för träden.

Ni borde alla skämmas. Tack och hej leverpastej!
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-05-21 kl. 23:24.
Citera
2020-05-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Nä, det är nog två olika projekt.

https://www.google.com/amp/s/www.evaluate.com/node/15862/amp

Är du säker?
Citera
2020-05-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nej, Det finns ingen som helst evindens för det. Är du sjuk i huvydet? Seriöst! Förstår du vad du skriver?

Tanken med karantän sedan määniskan tideräkning har alltid varit att isolera sjuka. Allt från spetälska till spanska sjukan.
Aldrig någon under historiens gång har man låst in friska personer som nu.
Friska människor har något som kallas immunförsvar. Det immunförsvar hålls aktivt genom att man dagligen utsätt för bakkterier i sin miljö. Man träffar andra personer m m.

Vad tror du händer nu när alla släpps ut ur sina hemarrester utan att ha stimulerat sitt immunförsvar?
Antal sjuka kommer gå upp rejält.

Okunskaper, naiviteten och flockmentaliteten i denna tråd gör mig förbannad.

Ni skall vara tacksamma att staten inte stängde in oss. Har syskon i utlandet som knappt fått gått utanför dörren på två månader.
Världseknomin är totalförstörd.
Sverigse ekonomi rasar just nu och detta är bara början.
Miljoner människor runt om i världen kommer till följd av lcokdowns och nu arbetslöshet, inte ha pengar att sätta mat på bordet till sig själva och sin familj.
Allt för något som inte dödat fler än inflyensan världen över 2017-2018.

Ni sitter här dagarna ut och in och hetsar om massdöd.

Ni borde alla skämmas. Tack och hej leverpastej!

Förrän gångs skull håller jag delvis med dig
Citera
2020-05-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Ja, Sverige var enda landet i världen som inte kunde ta ekonomisk smäll.
Hela världen kunde ta ekonomiska smällen.
Sverige var enda landet som inte hade råd med det.
Nej, Sverige hade råd med det. Hade Grekland råd med det, hade också Sverige råd med det.
Varför man gjort det är för att man varit giriga. För att man valt ekonomi före människoliv. Men det vet nu alla.

Den ekonomiska smällen har vi inte ens börjat skrapa på för vissa länder.

Tror du Grekland precis torkat pannan ”...phu, vilken pärs. Men vi klarade oss...”.
Citera
2020-05-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Njaa..

15 juni för ett knippe länder, sedan kanske andra länder även den 1 juli. Tror de flesta är nog välkomna till Grekland då, för de behöver inkomsterna nu.

-Sen är ju frågan hur folk skall ta sig dit ?
-Och har folk lust att resa i år ?
-Har de ens råd ?

Tror turistnäringen är "finito" detta år i europa.

Jo precis, för Sverige blir det nog lite senare inträde till en hel del länder, vad det verkar.

Tror också det kan bli svårt med massturism i sommar i alla fall, vilka försäkringsbolag kommer vilja stå för den stora kostnaden ifall många blir sjuka nånstans och behöver resa hem, eller att en massa flyg kanske ställs in helt oväntat. Eller vad det nu kan vara som händer, ifall det blir nya utbrott av Corona nånstans.

Och kommer turisterna våga resa om man vet att man inte har full försäkring t.ex. För min del tycker jag det skulle kännas rätt osäkert att ge mig ut i Europa denna sommar...
Citera
2020-05-21, 23:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Sweden is still nowhere near 'herd immunity,' even though it didn't go into lockdown
https://edition.cnn.com/2020/05/21/health/sweden-herd-immunity-coronavirus-intl/index.html

Sverige i ropet igen på löp i CNN. Inget vidare om vi ska gå igång turismen igen. Men de överdriver ju alltid i utländsk media som att allt skulle vara öppet här. Så är det ju inte. Man kan väl kalla det en semi-lockdown. Sedan att folk/företag själva gjort mer än vad myndigheterna begärt.
Citera
2020-05-21, 23:19
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greendreams420
Hur många här är beredda att använda sig av cannabis för att blockera corona?
Enligt en ny studie så ska cannabis tydligen göra det ..

Källa:

https://interestingengineering.com/cannabis-might-block-covid-19-infection-study-shows

"“The key thing is not that any cannabis you would pick up at the store will do the trick,” Olga told CTV, with the study suggesting just a handful of more than 800 varieties of sativa seemed to help.
All were high in anti-inflammatory CBD — but low in THC, the part that produces the cannabis high."

https://nypost.com/2020/05/21/scientists-believe-cannabis-could-help-prevent-treat-coronavirus/
Citera
2020-05-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nej.
Sverige valde att hålla öppet det man ansåg kunde hållas öppet gör att minimera skador på både ekonomi och folkhälsa.
Tyvärr har dödstalen vsrit för höga och stor del av det ligger på åratal av misskött äldrevård.

You mean that thousands of people with years of life left have died and our economy is just as fucked as our neighbors and the rest of Europe?
Citera
2020-05-21, 23:21
Medlem
Gladiators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Orsakade av eller även hade coronan?

Såvitt jag vet så räknar Italien alla avlidna som har corona medan Tyskland inte gör det. I Italien anger man också smittade intagna i vård respektive de som är smittade i hemmakarantän.

Men det är klart, hur man än vrider och vänder på det så gör Sverige alltid rätt och är alltid ensamma om att göra det ...
”Vad Fader Sverige säger är alltid rätt!”
Johan Giesecke idag: ”En viktig grej man ska tänka på är hur dödligheten mäts i olika länder. Jag tror man ska vara försiktig med att dra alltför stora växlar på enskilda resultat. Det visade sig till exempel för några veckor sedan att Holland inte hade redovisat sina dödsfall på äldreboenden på hela tiden.”
Citera
2020-05-21, 23:22
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det är ju droppsmitta som kan hänga kvar i luften upp till 4 timmar.
Men om du är frisk och inte träffar äldre släktingar eller sjuka människor, då kan du ju chansa.
En man i sina bästa år har 90 procent chans att överleva.

Tyvärr tvingas jag f.n. bo med mina föräldrar på 60 år. De är dock friska och krya och träffar dagligen folk på jobb och går och handlar och hela köret. Det är så klart för deras skull jag inte gått tillbaka till gymmet redan, men de säger att jag lika gärna kan gå tillbaka eftersom de själva redan är i närheten av så mycket folk och kollegor osv., vilka i sin tur verkar bry sig långt mycket mindre om smittan än jag. De gymmar och festar på som vanligt medan jag själv inte ens träffar mina vänner annat än för utomhuspromenader en gång i månaden.
Citera
2020-05-21, 23:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag skulle åkt tre veckor till Grekland.
Men ställde in.
Är nog ett förlorat år för turismen.
Och det kan räcka för att många fina etablissemang försvinner.

Det är ju 21 maj nu, så jag tror nog att hotellen står tomma den 16 juni i Grekland. För de flesta vill planera semestern lite längre fram, än 4 veckor.

En bekant snackade även om situationen på kanarieöarna. De räknar med och måste (inga andra alternativ finns) ha "normalt" ifrån hösten, annars är det kört med ekonomisk ruin som följd.
Citera
2020-05-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You mean that thousands of people with years of life left have died and our economy is just as fucked as our neighbors and the rest of Europe?

Well, not really.
There is one fucked up country on an Island west of Sweden with lockdown, higher death rates and screwed economy.
And at this age and time they can not concour colonys around the world.....
Senast redigerad av wakkawalla 2020-05-21 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in