Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Precis. Men är verkligen munskydd bättre än inget alls när det gäller att skydda bäraren? Jag har inte hört eller läst något om det. Finns inte risken att det kan vara tvärtom ifall man inte hanterar det rätt? (Men det gäller nog även andra skydd). Ett munskydd har man ju i ansiktet, bara att sätta på det gör ju att man pillar i ansiktet. Kommer något på det så kommer det ju automatiskt tätt på din hud i ansiktet och därmed lätt in i mun och näsa t ex?
Och varför ska hemtjänst och äldrevård ha sämre skydd för sig själva än de i sjukvården? De är väl lika utsatta? Varför i helvete ryter inte deras fackförbund ifrån?
Kan svara med ett lite "personligt" svar.
Har ej läst studier specifikt om just användarens eget skydd, med munskydd. För perfekt skydd bör det vara de mer avancerade "andningsskydden" verkar det som...
Men! Min anhörige som arbetat inom vården i 40 år, har ändå skickat lite munskydd till mig av lite enklare sort men hyfsad kvalitet och säger till mig att använda dessa, i det fall jag måste ut bland folk/kollektivtrafik. Personen menar på att det ändå kan hjälpa "en del". Lite så: "Bättre ändå än inget". Det låter rimligt, då det bör kunna hindra lite grann. Kombinerat med avstånd så gott man kan.
Helt ovetenskapligt, men; jag har använt det i kritiska situationer, kollektivtrafik, affärer, folk gått nära, folk t.o.m. hostat precis bredvid en osv. Verkar ej ha blivit sjuk hittills på dessa 2+ månader. Lite anekdotiskt bevis..?