2020-05-23, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det enda viktiga att komma ihåg, för er som är föräldrar till barn under 18 år, är att om ni med ert godtyckande låter era barn vaccineras (när vaccinet kommer) och följderna skulle visa sig vara katastrofala, är att ni inte skyller på vare sig WHO, FHM eller någon annan. Ansvaret är till fullo ert eget!

Alla vet att 99% av svenskarna kommer göra det. Jag citerar min mamma när det var prat om att vaccineras mot svininfluensan: "klart du måste vaccineras, du har ju diabetes och DOM säger att har man det MÅSTE man det. Så jävla indoktrinerat att jag blev mörkrädd men samtidigt glad över att jag inte tillhör flocken som lyder blint
Det roliga är ju att massor av människor som har viftat bort den här pandemin och inte vidtagit några åtgärder ändå kmr vaccinera sina barn med allt vad det kan innebära. Fattar ni hur efterblivet det är?
Senast redigerad av sibbann 2020-05-23 kl. 02:24.
Citera
2020-05-23, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Precis. Men är verkligen munskydd bättre än inget alls när det gäller att skydda bäraren? Jag har inte hört eller läst något om det. Finns inte risken att det kan vara tvärtom ifall man inte hanterar det rätt? (Men det gäller nog även andra skydd). Ett munskydd har man ju i ansiktet, bara att sätta på det gör ju att man pillar i ansiktet. Kommer något på det så kommer det ju automatiskt tätt på din hud i ansiktet och därmed lätt in i mun och näsa t ex?

Och varför ska hemtjänst och äldrevård ha sämre skydd för sig själva än de i sjukvården? De är väl lika utsatta? Varför i helvete ryter inte deras fackförbund ifrån?

Kan svara med ett lite "personligt" svar.

Har ej läst studier specifikt om just användarens eget skydd, med munskydd. För perfekt skydd bör det vara de mer avancerade "andningsskydden" verkar det som...

Men! Min anhörige som arbetat inom vården i 40 år, har ändå skickat lite munskydd till mig av lite enklare sort men hyfsad kvalitet och säger till mig att använda dessa, i det fall jag måste ut bland folk/kollektivtrafik. Personen menar på att det ändå kan hjälpa "en del". Lite så: "Bättre ändå än inget". Det låter rimligt, då det bör kunna hindra lite grann. Kombinerat med avstånd så gott man kan.

Helt ovetenskapligt, men; jag har använt det i kritiska situationer, kollektivtrafik, affärer, folk gått nära, folk t.o.m. hostat precis bredvid en osv. Verkar ej ha blivit sjuk hittills på dessa 2+ månader. Lite anekdotiskt bevis..?
Citera
2020-05-23, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så ser det ut.

Göteborgsläkare räknade dessutom ut att 75% i det åldersspannet var dementa.

Synd att det är så dålig löpande statistik på hälsostatus på den som är under 70 och som får svåra besvär och/eller avlider. Presenteras bara klumpsummor i det här landet. Börjar dock komma en del intressant rapporter från USA om de i medelåldern och nedåt.

Vad för rapporter? Har du någon länk?
Citera
2020-05-23, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sunt förnuft säger mig att vi kommer att vinna den här tävlingen, om än föga smickrande. Jag hoppas bara att vi inte glömmer att det finns människor bakom de här siffrorna. Människor med erfarenheter som vi borde lära oss av, förhoppningsvis har deras närmaste lärt sig något. Det gäller förstås inte alla, finns galningar överallt.

Vad fint att du säger "människor bakom siffrorna".

Vill verkligen passa på att tipsa dig om det här klippet med Björn Eriksson när han pratar allvarsamt och faktiskt fint, om Covid. 3 min. klipp på SVT. Rekommenderas starkt. Jag blev nästan lite rörd.. trots att man försökt stänga av det här coronaeländet lite, känslomässigt...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bjorn-eriksson-fruktar-ny-smittvag
Citera
2020-05-23, 02:38
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vad för rapporter? Har du någon länk?
https://eu.jsonline.com/story/news/2020/05/08/coronavirus-wisconsin-men-over-70-health-issues-dying/5171431002/

Nämns även där att antalet dementa är högt bland de avlidna.
Citera
2020-05-23, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
"Ja, med tanke på att situationen på landets sjukhus mer eller mindre består i att rulla tummarna till den gräns att folk skickas hem i brist på arbetsuppgifter i dagsläget så är det nog inget problem ifall det skulle uppstå en situation i framtiden när det Verkligen behövs personal."

Nej.
Vad menar du?
Sjukhusen är spökligt tomma i hela landet oavsett län eller kommun. Har du missat det?
Pga corona så har operationer och icke akuta behandlingar skjutits fram på obestämd tid, samtidigt som antalet corona patienter inte är i närheten av det som förberedde för.
resultatet är tomma sjukhus och personal som beordras gå hem pga arbetsbrist.

Tror inte alla i vården håller med dig..

Till en början så var det något lugnare med ”vanliga” medicinpatienter. Man kan ju undra varför? Vågade folk inte söka vård och körde mer med egenvård än tidigare? Det har i vilket fall släppt nu och det är fullt söktryck, precis som tidigare. På det så har vi dessutom dessa transitplatser. Vi kämpar och sliter, alla har blivit beordrade att jobba varannan helg (istället för två av fem) och vi vet inte hur sommaren kommer att bli...

Denna pandemi påverkar ALLA som jobbar inom vården, även de som inte jobbar på covid-avdelningar eller covid-iva. Vi har det minst lika tufft som alla andra.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/maj/corona-paverkar-alla-inom-varden/
Citera
2020-05-23, 02:45
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Vad hände med Spanien?

Höga dödssiffror igen. Beror det på öppnandet av samhället eller eftersläpning? Hittar inget i nyheterna än.
Citera
2020-05-23, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det var länge sen jag var på ett sjukhus. Men om de har så lite och göra så förstår jag inte varför det diskuteras om semester i september?

Du har rätt, många ställen diskuterar semester i september och det är inte så lugnt som vissa vill ge sken av. Har följt vårdpersonals berättelser mycket. Här är en om att det inte alls är så lugnt:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/maj/corona-paverkar-alla-inom-varden/
Citera
2020-05-23, 02:49
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Vad hände med Spanien?

Höga dödssiffror igen. Beror det på öppnandet av samhället eller eftersläpning? Hittar inget i nyheterna än.

Precis vad jag tänkte skriva och fråga när jag såg ditt inlägg. 52 döda igår, 688(!) idag. Det måste vara gamla oregistrerade fall de har grävt upp, väl? De har ju öppnat ganska nyss, och det borde inte slå till så snabbt.

Edit: hittade det här nu. Det är bara 56 av fallen som är från det senaste dygnet, resten är gammalt. Katalonien har tydligen släpat efter med rapporteringen. (Länken på spanska.)
https://www.infosalus.com/salud-investigacion/noticia-sanidad-incorpora-688-muertos-covid-19-tablas-fallecidos-56-son-ultimas-24-horas-20200522185 350.html
Senast redigerad av Saltkatt 2020-05-23 kl. 02:54.
Citera
2020-05-23, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Knappast, både Brasilien och Peru kommer slå oss, förmodligen Ecuador också...

Ja u-länder med favelor där 20 pers bor i en plåtburk, utan välfärd eller sjukvård blir alltså värre drabbade?
Wow heja Svärje!
Citera
2020-05-23, 03:10
Medlem
En mann fortalte om at han mistet 23 kilo i respirator. Han lå 2 måneder i respirator.
https://www.dagbladet.no/nyheter/mistet-23-kilo-i-respirator/72494003

Jeg leste her i diskusjonen tidligere at det er muskler som tæres bort under respiratorbehandlingen. Er det slik at fett på kroppen ikke tæres bort og at det kun er musklene som tæres bort? Hvorfor er det slik i så fall?

Hvordan blir det med mennesker som før respiratorbehandlingen er på grensen til undervektig eller som er undervektig, ved langvarig respiratorbehandling? Vil de da bli svært helseskadelig undervektige? Kan man ikke tilføre nok næringsmidler slik at mennesker i respirator ikke går ned så mye i vekt?
Citera
2020-05-23, 03:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Pinsamt med antivaxer 2020. Gå till konspirationsforumet med dig.

Kommer vaccin bör man ta det. Denna sjukdom är inte att leka med. Vaccin räddar sannolikt 1000 gånger fler liv än de som får en biverkning av något slag. Största risken med vaccin är om det inte ger något skydd, att det inte fungerar. Även vaccinet mot svininfluensan tror jag var bra. 4 miljoner tog det. 150 rapporterades få en biverkning i form av trötthet. Ingen har dött vad jag känner till. Sannolikt skonades en mängd liv även där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in