Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Bristerna inom vården var tyvärr kända långt innan vi drabbades av Covid 19. Många av de som jobbar inom vården sliter bokstavligt talat häcken av sig, så jag riktar ingen kritik mot dem. Däremot är ju kapacitet och samordning under all kritik. Det är med andra ord styrningen som brister. Ingen vård är per definition onödig, så att det skulle vara fullkomligt logiskt att skjuta upp operationer och cancerbehandlingar håller jag verkligen inte med om. Det visar istället på ett högst tydligt, men mycket olyckligt sätt vilka brister det finns vad gäller kapaciteten.
Ingen kan idag säga när det kommer finnas ett vaccin. Det handlar bara om olika former av prognoser och olika bedömare gör olika prognoser. Jag väljer att lyssna på dem som jobbar med frågan. Jag finner att de har högst trovärdighet.
https://www.cbsnews.com/news/coronavirus-vaccine-september-oxford-university/
Att olika länder har olika dödstal per capita skiljer sig ut av olika orsaker. Oftast en kombination av slump och vilka åtgärder man vidtagit för att stoppa att viruset kan sprida sig. Att viruset sprider sig mycket i ett land som Sverige, som knappt har vidtagit några åtgärder alls borde ingen vara förvånad över. Det är heller inte konstigt att vi då analogt får höga dödstal. Dessutom har vi ju haft stora brister inom äldreomsorgen, som det skrivits spaltmeter om. Det finns med andra ord många olyckliga omständigheter som samverkar i Sverige.
Man skjuter ju inte upp nödvändiga operationer eller cancerbehandlingar utan bara sånt som inte är akut. Du säger ena stunden att de sliter i vården men samtidigt kan du inte förstå att man skjuter på icke-akuta operationer eller behandlingar tills pandemin lättat? Knepigt.
Nej, precis, det var det jag trodde - det finns inte alls ett färdigt vaccin som du påstod i ditt inlägg. Så att stänga ned samhället är fortfarande på obestämd tid, man måste fortfarande hitta sätt att förhålla sig till smittan.
Ja, vi är ense om att olika länders dödstal beror både på slump och vilka åtgärder man vidtagit vid vilken tidpunkt. Att Sverige fått in Covid 19 i äldrevården är olyckligt.