2020-05-17, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Du känner flera unga som dött?

Får jag se nu, det är 3679 som dött av 10.3 miljoner invånare. Säker bara några få procent av de 3679 kan räknas som unga, och just den lilla klicken av människor råkar du känna?

Antingen så har du en väldigt bred vänskapskrets eller så kryddar du på ordentligt nu.

Runt 50 svenskar under 50. Dom flesta av dessa 40-49 som inte är jätteungt.
Citera
2020-05-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
De destruktiva effekterna av de huvudlösa lockdownerna kommer, på några års sikt att orsaka betydligt fler förtida dödsfall än vad covid-19 någonsin kommer att göra.

Massarbetslöshet, social misär och krossade livsdrömmar är välkända faktorer som förstör folkhälsan och förkortar liv.

Så bryr du dig verkligen om liv, tänk lite längre än näsan räcker.

Säg det till alla länder i hela världen förutom "duktiga" Sverige så får vi se om dom håller med dig.
Citera
2020-05-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast nu talar du om barn! Barn som blir allvarligt sjuka av COVID-19 är nu ett faktum runt om ivärlden. Men jag antar att du inte har så många barn att tala om......

"Doctors have identified a group of blood compounds that may help to reveal which children are most at risk of developing a rare but life-threatening immune reaction to coronavirus.
Hospitals around the world have since reported hundreds of similar cases which many doctors believe are caused by the immune system overreacting to the virus sometimes weeks after infection.

About 100 children in Britain have been treated for the disease with many being admitted with a persistent fever, skin rashes, abdominal pain and cold hands or feet. At least two children in the UK have died from the disorder, one of whom was an eight-month-old baby who passed away at Plymouth’s Derriford hospital in April."

https://www.theguardian.com/science/2020/may/17/possible-breakthrough-in-coronavirus-related-syndrome-in-children

Sorry,men det där är på inga sätt bevisat i dagsläget.
Frågar du mig så handlar det snarare om pressen som på nytt försöker hitta ogrundad panikvinkel eftersom sådant säljer lösnummer.
Vi får se vad det leder till...jag förnimmer apatiska flyktingbarnsyndrom.
Citera
2020-05-17, 18:04
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag håller mig till fakta och har ingen som helst lust att varken nedvärdera hotet från detta Coronavirus samtidigt som jag på inga sätt tänker bidra till ogrundad panik runt smittan.

Fakta befriar individen.

Men du har ingen fakta på varken immunitet eller organpåverkan hos även yngre friska. Så du är inte fri, möjligtvis har du skygglappar. Fri är man när man kan känna sig trygg. Och trygghet är inget denna regering ger till svenskarna. Vi får inte ens testas i detta land om man inte står med ena benet i graven på akuten.
Citera
2020-05-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
560 har varit max på intensiven. Just nu är det ca 450 men det är troligen alla medelålders och enstaka är yngre. Det är inte ett försumbart antal det blir flera tusen när vi räknar ihop dem.

Mängden gamlingar som dör är inte större än medelålders som klarade sig med hjälp av intensivvård. Räddad riskgrupp med nageltrång och prostataförstoring.

15 procent av 450 är inte speciellt många.
Citera
2020-05-17, 18:05
Medlem
HonklerDanskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bråket kanske avslutas med att Skåne frigör sig från Sverige och ansluter sig till Danmark. Bara en outrageous call.
Blir en winwin.

Danskarna kan bestämma hur turerna till Bornholm ska se ut och Löfven blir av med en bångstyrig SDvalboskap och kriminella massinvandrare.

Och skånesmittan är hyfsad för danskarna
Citera
2020-05-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Minns att jag läste för nån månad sen att vissa forskare hävdade att hur sjuk man blir kan bero på hur mycket corona man får i sig dessutom.

Vore ännu ett skäl att täcka för mun och näsa isf.

Jag har för mig att det drogs slutsatser från insjuknade vårdare i någon artikel. Den artikeln jag läste var ett resonemang som landade i att man måste vara extra noga i virustäta miljöer. En kortare tid, under 15 min, med en smittad behövde inte betyda att man drog på sig smitta. Översattes senare till spårningsinstruktionen att man skulle spåra de personer som den smittade varit i kontakt med i 15 min eller mer. Medan i smittade virustäta miljöer (sjukhusmiljöer) skulle det räcka med en kortare tid. Har inte sett något nytt om det och hittar inte artikeln.
Citera
2020-05-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Där har du fel. Det verkar vara väldigt många som inte blir mycket allvarligt sjuka i covid men som ändå är fortsatt sjuka efter 8-11 veckor. Naturligtvis påverkar det både psyket och fysiken att vara sängliggande under en så pas lång tid.

Vem vet vad som händer när de väl blir friska? Får de några men?

Det finns mänga fler exempel att länka till då detta uppmärksammats de senaste dagarna, eller veckan.

https://www.theguardian.com/world/2020/may/15/weird-hell-professor-advent-calendar-covid-19-symptoms-paul-garner

Att folk kan bli sjuka i Covid 19 råder det ingen tvekan om.
Icke heller att knappt några kommer att dö som inte tillhör riskgrupperna.
Citera
2020-05-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Du känner flera unga som dött?

Får jag se nu, det är 3679 som dött av 10.3 miljoner invånare. Säker bara några få procent av de 3679 kan räknas som unga, och just den lilla klicken av människor råkar du känna?

Antingen så har du en väldigt bred vänskapskrets eller så kryddar du på ordentligt nu.
37st som var yngre ön 49 år enligt FHMs databas. 17st som var yngre än 39 år har dött oxå. Var de alla multisjuka eller ?!
Jag har kollat och många av de var rätt så friska.
Det är fakta.
Citera
2020-05-17, 18:07
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra att det kommer fler artiklar med reportage inifrån sjukhus. Tycker det här var bra!

https://www.expressen.se/nyheter/qs/svett-skrack-och-syrebrist-detta-ar-viruskriget-inifran/
Den där var väldigt rörande och bra. Såna där reportage är vad som behövs. Till och med outbildade regimlojala borde förstå vad Kinaviruset gör med folk istället för att se dem som en nedåtgående kurva eller vad de nu föreställer sig. Något att ta lärdom av i andra delar av samhället som tex kriminalitet och de som drabbas som offer.
Citera
2020-05-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bristerna inom vården var tyvärr kända långt innan vi drabbades av Covid 19. Många av de som jobbar inom vården sliter bokstavligt talat häcken av sig, så jag riktar ingen kritik mot dem. Däremot är ju kapacitet och samordning under all kritik. Det är med andra ord styrningen som brister. Ingen vård är per definition onödig, så att det skulle vara fullkomligt logiskt att skjuta upp operationer och cancerbehandlingar håller jag verkligen inte med om. Det visar istället på ett högst tydligt, men mycket olyckligt sätt vilka brister det finns vad gäller kapaciteten.

Ingen kan idag säga när det kommer finnas ett vaccin. Det handlar bara om olika former av prognoser och olika bedömare gör olika prognoser. Jag väljer att lyssna på dem som jobbar med frågan. Jag finner att de har högst trovärdighet.

https://www.cbsnews.com/news/coronavirus-vaccine-september-oxford-university/

Att olika länder har olika dödstal per capita skiljer sig ut av olika orsaker. Oftast en kombination av slump och vilka åtgärder man vidtagit för att stoppa att viruset kan sprida sig. Att viruset sprider sig mycket i ett land som Sverige, som knappt har vidtagit några åtgärder alls borde ingen vara förvånad över. Det är heller inte konstigt att vi då analogt får höga dödstal. Dessutom har vi ju haft stora brister inom äldreomsorgen, som det skrivits spaltmeter om. Det finns med andra ord många olyckliga omständigheter som samverkar i Sverige.

Man skjuter ju inte upp nödvändiga operationer eller cancerbehandlingar utan bara sånt som inte är akut. Du säger ena stunden att de sliter i vården men samtidigt kan du inte förstå att man skjuter på icke-akuta operationer eller behandlingar tills pandemin lättat? Knepigt.
Nej, precis, det var det jag trodde - det finns inte alls ett färdigt vaccin som du påstod i ditt inlägg. Så att stänga ned samhället är fortfarande på obestämd tid, man måste fortfarande hitta sätt att förhålla sig till smittan.
Ja, vi är ense om att olika länders dödstal beror både på slump och vilka åtgärder man vidtagit vid vilken tidpunkt. Att Sverige fått in Covid 19 i äldrevården är olyckligt.
Citera
2020-05-17, 18:08
Medlem
Hur många här är beredda att använda sig av cannabis för att blockera corona?
Enligt en ny studie så ska cannabis tydligen göra det ..

Källa:

https://interestingengineering.com/cannabis-might-block-covid-19-infection-study-shows
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in