2020-05-21, 18:16
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ja, det finns många olika sätt att söka uppskattning och bekräftelse på. En del hälsosammare, andra inte. Kanske var det hämningslöshetens och gränslöshetens alla varierande och olikartade uttryck mellan S och L som var förutbestämt att avslutas i mord?

När man läser Fup är det lätt att få det intrycket. Eller som UW spekulerade i att han trodde Lena jagade livet ur Stefan. Tippar på att Ulf kände L bäst av alla. Han kom nog sanningen närmast. Han visste om den intensiva sidan hos L. Hon accepterade inte att avvisas.

Ja, uppenbarligen kände UW LW bäst efter deras år som gifta.

Detta säger ganska mkt om vad LW malde på till UW han tröttnade säkert på hennes tjatande om sitt liv med sina karlar.

Aktb 146 s 96, ett förhör med UW:

Ulf sa till slut till Lena att han inte ville veta allting, att han inte ville vara hennes bollplank. Han sa att han kan lyssna på henne men att han inte kunde vara hennes ventil
Citera
2020-05-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan hålla med om att bevisningen inte är stark.
Däremot finns det väldigt mycket indicier. En del starkare, en del svagare.
Tillsammans bildar de ett mönster som är svårt att bortse från.

På det de många lögnerna och avvikande beteenden. Försvårande av utredning genom att radera, få vänner att använda Telegram, undanhålla inloggningsuppgifter och ljuga. Att allt detta är lagligt är för mig en gåta, särskilt när det kan motbevisas.

Jag som lekman har redan innan överklagandet tyckt att TR har missbedömt alibit, anat att TR missuppfattat vissa saker vilket bidragit mycket till att TR anser att det inte går att utesluta annan gm. Också får jag en känsla av att TR har sett på indicierna som att de har varit bevisning och inte indicier just, detta för att de menar att det krävs hårdare granskning då det saknas mordvapen och Lenas mobil är borta.

Nu tycker jag att det verkar som att åklagarna stramar upp bevisningen genom att bemöta TR invändningar. Jag känner inte till vilka modeller som vanligen gäller för bevisvärdering.

Nu vill åklagarna använda en bevisningsmodell med en bevisvärderingen enligt den som HD använde i det sk "balkongfallet". Där använder man sig av något som man kallar "konkurrerande hypoteser" och i fallet med mordet på Lena vill man använda sig av en konkurrerande hypotes om annan gärningsman än SD.

Jag har själv väldigt liten erfarenhet av rättsfall, domar, överklaganden, bevisning, indicier osv.
Därför har jag svårt att bedöma hur TR värderat indicierna egentligen, även om jag som lekman uppfattar TR onödigt hård.

Jag tror dock att om TR hade förstått åklagaren bättre, och åklagaren hade varit tydlig, så hade man kanske bedömt övrig bevisning/indicier starkare. Då hade SD även haft förklaringsbörda, vilket han nu slapp hundra procent.

Jag tror att det sticker i ögonen på allmänheten när man fått klart för sig hur mycket lögner, raderingar och krypterade kommunikationer som använts för att undslippa lagen.

Och för rättvisan tror jag att toleransen för lögnerna har sin begränsning när nu åklagarna använder sig av den modell som de nu försöker sig på, med bevisning i lika steg.

Det här kan bli intressant att sätta sig in i...

Har själv ingen koll på ”Balkongfallet” och de konkurrerande hypoteserna men har sett att Reimer besvarat dig ang det. Så om ett liknande resonemang är applicerbart i detta fall återstår att se. Blir upp till HR att avgöra.
Kanske kan det i kombination med Hidings kompletterande uppgifter förändra bevisbilden, och därmed domen?
Intressant blir det. Men mest av allt är det ju en tragik att en mördare går fri.
Citera
2020-05-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Jag avstår från att citera resten av dina fantasier och ditt förtal på en nivå som inte är relevant för sakfrågan.

Som om SD var ett viljelöst offer som med alla medel försökte freda sig från LW?
Han tog sig till och med in i hennes hus och sovrum nattetid utan att de hade kommit överens om det. Varför skyddar du honom?

Jag tror helt enkelt som UW, LWs make. Hans teori tror jag stämmer, och är en del av motivbilden, även om den innehåller fler bitar. Jag skyddar inte SD, utan förstår alldeles utmärkt vem som utfört mordet. Precis som du, hoppas jag vederbörande blir lagförd, fastän jag inser att han kommer frias i hovrätten också.

När jag talar om avvisande menar jag Stefans ovilja att ha en öppen offentlig relation med Lena. Att ha sex ville han ju gärna ha, som han själv medgett. Han ville ligga, och behålla äktenskapet. Sedan ville han återförenas med Hanna, och var färdig med L. L försvårade den återföreningen och hotade ödelägga den eftersom L hade insiderinformation om fortsatt otrohet. På slutet började hon även håna och förlöjliga Stefan då han trodde att H ej låg med Sillen och liknande. Lena hatade och föraktade Hanna också enligt pastor S.A. När Lena mördades blev hon själv föraktad. Så det fäktades åt alla håll och kanter.

Oundvikligen ett mord serverat på fat.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-05-21 kl. 19:02.
Citera
2020-05-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har själv ingen koll på ”Balkongfallet” och de konkurrerande hypoteserna men har sett att Reimer besvarat dig ang det. Så om ett liknande resonemang är applicerbart i detta fall återstår att se. Blir upp till HR att avgöra.
Kanske kan det i kombination med Hidings kompletterande uppgifter förändra bevisbilden, och därmed domen?
Intressant blir det. Men mest av allt är det ju en tragik att en mördare går fri.

Om lögnerna:
Det är ok att ändra sig fram till hf. Dock finns vissa undantag enligt RB. Några av lögnerna kanske kan tas med som indicier för att SD kan vara den skyldige i Hovr.

Om överklagan:
Jag tror på en kombination från åklagarens sida, att erkänna NJA 1991 s. 53 som ett rättsfall med bäring men att det finns x, y, z bitar till som Hovr måste beakta och se på genom att kombinera flera principer. Om åkl inte erkänner eller åtminstone inte i sak motsätter sig NJA 1991 s.53 kan det bli svårt väl? Att göra en analogi till en annan princip sprunget HD:s avgörande från 2015 om mordförsök är lite vågat - särskilt som åkl inte på djupet genom fler hänvisningar motiverar bättre varför principen är applicerbar i fallet.

Något som anser sig kunna lite juridik får gärna kommentera detta.
Citera
2020-05-21, 19:18
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Nu sitter jag åter och lusläser FUP.

Det jag funderar över är om LW har/hade någon hemsida. Detta eftersom inloggning på hennes dator 15/5 -18 kl. 05.23.46 skedde via mail.one.com, och one.com är ju en leverantör av webbhotell.

Jag känner inte till hur vanligt det är att man använder sej av one.com:s tjänster, det kanske är jättevanligt. Jag vet dock inte så många som gör det.
De som jag känner till har hemsidor.
Citera
2020-05-21, 19:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tänker tvärtom.
ALLA (nåja) blev förvånade och bestörta över att hon hittades JUST DÄR, SÅ NÄRA HEMMET. Det är ju en av de saker som förbryllar.
”Bara drygt 100 meter hemifrån...”
”Hur kunde man inte hitta henne, så nära hemmet?”
Jo, för att ingen trodde att hon skulle vara där.
Mer troligt att hon skulle ”sitta i skogen för att jävlas”, eller ligga i skogen skadad.
När då SOA och HD ser avspärrning/blåljus/flera polisbilar/åtminstone en bil (beroende på vilket förhör) och inte nämner det överhuvudtaget (enligt vissa förhör) så ter det sej mycket märkligt att HD egentligen drar ”en logisk slutsats” att LW är funnen död.
Däremot, om SOA och HD i alla förhör sagt:
”-Ja, vi såg blåljus, och vi sa till varann att nu har det fan hänt nåt, nu kan man ha hittat LW, vi kollade genast in på NA...” osv då hade det kanske varit en trovärdig historia.
Men så är det inte, så säger de inte.
Och de ändrar sej.
Varför?

Tillägg:
Kollade lite på de första sidorna i denna tråd nu för att se om tanken är: leta efter LW i närheten! Och det är ungefär tvärtom. Inte minst med tanke på hennes stora intresse för geocaching.

Håller med dig helt och hållet.

Man kan ju inte ens veta att man har hittat den död person, även om det är en massa aktivitet och polisbilar? Det skulle ju kunna vara något annat av vikt för försvinnandet, såsom saker som har med bortförandet att göra, mordvapen, mobil, blodiga kläder osv?

Och sedan när det är fastställt att det är en kropp man hittat, hur logiskt det än är att det borde vara Lena som har hittats, så saknas alla de uttryck som de flesta skulle ha; just de som du räknar upp.

Man skulle förstås tänka att det är nog Lena och då uttrycker man kanske att vem skulle det kunna vara om det inte var Lena? Inte ATT det är Lena.

Ingen förvåning, ingen undran hur det kunde hända så nära hemmet, vad som har hänt, hur polisen kunnat ha missat det, hur kan ingen ha märkt något, vad har hänt? VEM? Varför? Ingen sorg, INGENTING. Tomt.

Alla normala tankar saknas i det knastertorra konstaterandet.
Hans hjärna funkar inte som normala hjärnor gör.
Därför fattar han inte hur andra känner och reagerar, och kan därför inte heller härma en tänkbar reaktion.
Citera
2020-05-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Jag tycker mig se en tendens till "victim blaming" i tråden, samt det där behovet vissa har av att patologisera för mycket. Nymfomani, som jag använder begreppet, är inte nödvändigtvis en sjukdom eller en störning. Antar att jag på något sätt vill stå upp för BO. De sjuka i den här soppan är SD. Jag tycker det är viktigt.

Avseende mordet så anser jag det vara polisiärt uppklarat. Självklart är SD GM. Nu är det upp till rättvisans kvarnar att få dit honom.
Jag skulle vilja säga att det är långt ifrån polisiärt uppklarat. Vad exakt är det som gör att det skulle vara det menar du?

Finns ingenting som binder aktuell mgm till mordet. Inte ett enda bevis som är användbart för ett åtal. Kan lika gärna vara helt annan gm. Finns åtminstone en med solklart bättre motiv.

Jag sitter inte och försvarar någon men sålänge det inte finns några bevis måste man såklart utgå från att personen är oskyldig - thats it.
Citera
2020-05-21, 20:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Vad kan det kompletterande bestå av?
Det har ju utretts i två år nu?

Kanske täpper de till något hål som TR pekat på, men jag misstänker att många bevis har gått till spillo i början av utredningen. TR har ju också missat några poänger, kanske beroende av att åklagarna inte varit tillräckligt tydliga.

Kommer media att följa rättegången i HR? Eller får man bara besked om hur domen lyder?

Ja, jag oroar mig för att en mördare kommer att gå fri.
Det var ju det han visste själv redan från början.

Minns inte när vi första gången fick höra detta som SD sa; att de aldrig kommer att lösa mordet. Och att de har inget på mig.

En av alla konstiga saker som SD sagt.
Citera
2020-05-21, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Jag sitter inte och försvarar någon men sålänge det inte finns några bevis måste man såklart utgå från att personen är oskyldig - thats it.

Det var precis därför jag skrev polisiärt uppklarat. Domstolarna har en högre grad av beviskrav. Här finns inget utrymme för tvivel öht. Jag kan nog tycka att kraven på utredare och åklagares arbete idag, i vissa fall, är smått absurda. Personer som hade dömts till vatten & brö för 50 år sedan går idag fria och rättssäkerheten firar nya triumfer. Det är en balansakt.
Citera
2020-05-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Det var precis därför jag skrev polisiärt uppklarat. Domstolarna har en högre grad av beviskrav. Här finns inget utrymme för tvivel öht. Jag kan nog tycka att kraven på utredare och åklagares arbete idag, i vissa fall, är smått absurda. Personer som hade dömts till vatten & brö för 50 år sedan går idag fria och rättssäkerheten firar nya triumfer. Det är en balansakt.
Och jag undrade exakt VAD det är som skulle göra det polisiärt uppklarat. För mig känns det som att det lika gärna skulle kunna vara en annan gm, dvs långt ifrån polisiärt uppklarat.

Vi ska nog vara glada för åt att det krävs mer bevis idag än för 50 år sedan då massvis av oskyldiga dömdes till höger och vänster.

I det här fallet finns alltför många frågetecken kvar att räta på.
Citera
2020-05-21, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Och jag undrade exakt VAD det är som skulle göra det polisiärt uppklarat. För mig känns det som att det lika gärna skulle kunna vara en annan gm, dvs långt ifrån polisiärt uppklarat.

Motiv, brist på alibi, forensiska spår, sparad kommunikation. För mig är det klockrent.

Jag har förstått att många i FB:s mordtrådar tycker om att sitta och hitta detaljer här och där som inte "stämmer" och bygga egna teorier. "Påsmän" och annat trams. Själv är jag ingen Sherlock Holmes. Jag är här för att hålla mig ajour med ett fall som intresserar mig.
Senast redigerad av löktårta 2020-05-21 kl. 20:50.
Citera
2020-05-21, 20:49
Medlem
T34Panzers avatar
ANGÅENDE FUP;
SÅ FINNS DEN HÄR

ALLA BILAGOR SAMLADE

(det verkar vara problem
med Jottacloud

/Mvh T34
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera