2020-05-20, 18:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Svartsjuka är förstås överbevisad, men det syns i FUP att utredningen grävt i för andra för uteslutanden. Det framgår tydligt tycker jag att det inte finns andra med samma "engagemang" som SD. Och överhuvudtaget är hans beteende med t.ex. smygfotande genom hennes fönster+ att han hade hennes dörrkod mm, udda och uppseendeväckande. Att han höll koll på HDs mail och kanske dotterns framgår också.

Fast vet vi fullt vilket engagemang LW och andra partners haft? KJ, MGLs kompis, förnekar i förhör att han haft en sexuell relation med LW. Enligt LWs väninna så hade LW legat med KJ fast hon egentligen inte ville, KJ hade väl velat mer men blivit "tokig" när han fått reda på relationen med SD. LW uttryckte till Pernilla att hon hade "två kränkta vita män" som blivit galna(*).
KJ å sin sida menar att det skar sig mellan honom och LW för att han är vän medMGL, som LW dejtade och han gillade inte att få veta att LW samtidigt som hon dejtade vännen fortsatte med rajtantajtan med SD. Någon far med osanning om vad som hände där men något verkar hänt.
I en förhörssituation är det väl också så att människor har en aversion att nämna om BOs mindre smickrande sidor. Man kanske inte vill vara den som pekar ut någon felaktigt.
PJ var ju upprörd över hur det pratades om LW här på Flashback, att hon skulle haft paralella förhållanden. PJ visste att det var strunt, hon var inte sådan. Men det var hon ju. Dock vet man förstås inte om PJ överdrev LWs dygder, sådant kan väl också finnas egoistiska skäl till (jfrt med en genuin beundran för någon som gör att man kanske ger en idealiserad beskrivning av personen).
Citera
2020-05-20, 18:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det finns ju mycket som man tycker sig kunna hålla för visst, utifrån någon form av probabilitetsresonemang; som tex att någon som kände LW väl fick ut henne ur bostaden och gick med henne till planket och att sättet hon mördades på tyder på relation med GM.

Men vad man då missar är ju det faktum att TR i allt väsentligt bedömt detta som ett indiciemål och gällande såna så måste man kunna utesluta annan GM.
Vilket man inte kunde.
Och därför friade TR.
Du skriver ”Inom radien 2,5 km och tiden 02.10 finns det med säkerhet många andra personer som är vakna, ute eller inne. Ska alla dessa också misstänkas?

Säkert fanns det någon som tankade på macken, någon som gick ut med hunden 2 km från brottsplatsen. Någon gick upp och kissade, och tände lampan i badrummet.”

Svaret på ovanstående blir, menar jag, ja i princip. Annan GM kunde ju inte uteslutas. I så motto kan alla andra misstänkas.

Hur sedan HR ser på bevisningen vet vi ju inte.

Jag kan hålla med om att bevisningen inte är stark.
Däremot finns det väldigt mycket indicier. En del starkare, en del svagare.
Tillsammans bildar de ett mönster som är svårt att bortse från.

På det de många lögnerna och avvikande beteenden. Försvårande av utredning genom att radera, få vänner att använda Telegram, undanhålla inloggningsuppgifter och ljuga. Att allt detta är lagligt är för mig en gåta, särskilt när det kan motbevisas.

Jag som lekman har redan innan överklagandet tyckt att TR har missbedömt alibit, anat att TR missuppfattat vissa saker vilket bidragit mycket till att TR anser att det inte går att utesluta annan gm. Också får jag en känsla av att TR har sett på indicierna som att de har varit bevisning och inte indicier just, detta för att de menar att det krävs hårdare granskning då det saknas mordvapen och Lenas mobil är borta.

Nu tycker jag att det verkar som att åklagarna stramar upp bevisningen genom att bemöta TR invändningar. Jag känner inte till vilka modeller som vanligen gäller för bevisvärdering.

Nu vill åklagarna använda en bevisningsmodell med en bevisvärderingen enligt den som HD använde i det sk "balkongfallet". Där använder man sig av något som man kallar "konkurrerande hypoteser" och i fallet med mordet på Lena vill man använda sig av en konkurrerande hypotes om annan gärningsman än SD.

Jag har själv väldigt liten erfarenhet av rättsfall, domar, överklaganden, bevisning, indicier osv.
Därför har jag svårt att bedöma hur TR värderat indicierna egentligen, även om jag som lekman uppfattar TR onödigt hård.

Jag tror dock att om TR hade förstått åklagaren bättre, och åklagaren hade varit tydlig, så hade man kanske bedömt övrig bevisning/indicier starkare. Då hade SD även haft förklaringsbörda, vilket han nu slapp hundra procent.

Jag tror att det sticker i ögonen på allmänheten när man fått klart för sig hur mycket lögner, raderingar och krypterade kommunikationer som använts för att undslippa lagen.

Och för rättvisan tror jag att toleransen för lögnerna har sin begränsning när nu åklagarna använder sig av den modell som de nu försöker sig på, med bevisning i lika steg.

Det här kan bli intressant att sätta sig in i...
Citera
2020-05-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast vet vi fullt vilket engagemang LW och andra partners haft? KJ, MGLs kompis, förnekar i förhör att han haft en sexuell relation med LW. Enligt LWs väninna så hade LW legat med KJ fast hon egentligen inte ville, KJ hade väl velat mer men blivit "tokig" när han fått reda på relationen med SD. LW uttryckte till Pernilla att hon hade "två kränkta vita män" som blivit galna(*).
KJ å sin sida menar att det skar sig mellan honom och LW för att han är vän medMGL, som LW dejtade och han gillade inte att få veta att LW samtidigt som hon dejtade vännen fortsatte med rajtantajtan med SD. Någon far med osanning om vad som hände där men något verkar hänt.
I en förhörssituation är det väl också så att människor har en aversion att nämna om BOs mindre smickrande sidor. Man kanske inte vill vara den som pekar ut någon felaktigt.
PJ var ju upprörd över hur det pratades om LW här på Flashback, att hon skulle haft paralella förhållanden. PJ visste att det var strunt, hon var inte sådan. Men det var hon ju. Dock vet man förstås inte om PJ överdrev LWs dygder, sådant kan väl också finnas egoistiska skäl till (jfrt med en genuin beundran för någon som gör att man kanske ger en idealiserad beskrivning av personen).

Absolut verkar LW haft röriga förhållanden, men de verkar ( nästan litet väl) väldokumenterade och då framgår det att det med SD är mycket speciellt.
Citera
2020-05-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Att svartsjuka finns/fanns med i bilden är inte så konstigt, med alla karlar LW själasörjaren omgav sig med, det var många hon hade intimt förhållande med, som dög för stunden, när inte SD kunde ställa upp på hennes inviter.

Utom PJ, honom hade inte LW någon sexuell relation med, och därför kanske PJ antar att ingen hade sexuella relationer med LW.
Men ändå fäller han kommentaren att han hade frågat LW om hon ville följa med till Göteborg var han skulle på affärsmöte, och där då kommenterade att hon skulle ha levt om hon kommit med?!? Det kan han väl bara veta om det var P "Valiant" J själv som dödat henne? Märkligt uttalande, ser lite grandiost ut.

Men svartsjukan verkar också gått ibåda riktningar, inte bara vissa av LWs partners utan även LW själv, andra i omgivningen märkte att hon liksom försökte tränga bort HD (hon kräver att HD ska flytta någon annanstans utöver att hon sätter sig mellan HD och SD på event m.m.). Hon var extremt kontrollerande mot exet UWs nya flickvän/fru (men ingen hänsyn alls till att HD kanske också, precis som LW, finner det bekvämt att bo i hyfsad närhet till barnens far?) och väl frågvis till någon av JS vänner. Hon var liksom vårdslös med andra på ett sätt som nog kan uppfattas som väldigt kränkande. Det är ju andra människor som reagerar på hennes inställning till HD som något negativt. Jag blev nästan förbannad på MH, att hon inte bara reste sig och gick från "anställningsintervjun" så snart hon märkte att det inte var en artig "bekanta oss litegrann" fika hon blev inbjuden till.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-20 kl. 18:33.
Citera
2020-05-20, 18:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Nja, något spionprogram har jag aldrig misstänkt. Enligt IT-protokollet öppnar SD två mejl på sin mobil (mitt i flödet av andra händelser) som är till ena dottern. Båda har suspekta avsändare och är antagligen vanligt spam. Jag tror det är så enkelt som att han via sitt googlekonto har skapat e-postadresser till sina döttrar (dottern har en gmail-adress) och på så sätt har han också inloggning till dessa. Troligen har han undrat vad det har varit för något och öppnat för att kolla.

Aha, då missförstod jag dig.
Ber så mycket om ursäkt!
Citera
2020-05-20, 18:26
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Utom PJ, honom hade inte LW någon sexuell relation med, och därför kanske PJ antar att ingen hade sexuella relationer med LW.
Men ändå fäller han kommentaren att han hade frågat LW om hon ville följa med till Göteborg var han skulle på affärsmöte, och där då kommenterade att hon skulle ha levt om hon kommit med?!? Det kan han väl bara veta om det var P "Valiant" J själv som dödat henne? Märkligt uttalande, ser lite grandiost ut.

När skulle denna resa till GBG ha varit?
Citera
2020-05-20, 18:36
Medlem
doktor-millers avatar
I Förhör 19 med SD: ( alltså dagen för bakhållsincidenten)
FL; fredagen den 11 maj har du gjort en sökning 11:32 på jobbdatorn via google ”find my android” i vilket syfte ?
SD;vet inte
FL ;men vad skulle du kunna ha för syfte med en sån sak
SD; att jag vill ta reda på var en android-telefon finns eller vilka enheter som är inloggade på nåt visst konto.........
Lena hade android
Varför pressade man inte SD gällande detta vid rättegången ??
Citera
2020-05-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
När skulle denna resa till GBG ha varit?

Han for väl ned samma dag som LW mördades, han hade möte morgonen därpå. Men hans möte sammanföll ju då med födelsedagsfirandet. Hon skulle ju ändå till Norge därefter.

Även om LW skippat födelsedagsfirandet för barnet så är det väl ingen garanti att hon inte skulle dödats vid annat tillfälle om nu någon som var vred på henne hade bestämt sig för att göra det.

Synd att inte LW hade samma känsla för stil som 60-tals sirenerna Anita Pallenberg och Marianne Faithfull, men det förutsätter ju öppenhet om valet att vara lössläppt i sin livsstil. Faithfull käkade sig fet för att Jagger skulle sluta hänga efter henne.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-20 kl. 18:51.
Citera
2020-05-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aha, då missförstod jag dig.
Ber så mycket om ursäkt!

Inget att be om ursäkt för, det är så mycket som skrivs om både det ena och andra och spionprogram har förekommit i andra inlägg (inte mina dock). Det är lätt att blanda ihop.
Citera
2020-05-20, 18:48
Medlem
Citat:

Han menade nog bara helt enkelt att om hon hade följt med till Göteborg så hade hon inte befunnit sig bakom planket måndag kväll och inte heller blivit mördad - inte då i varje fall.

Ur förhör med PJ
PJ uppger att då var han i Göteborg. Han hade frågat LW på helgen om hon skulle med
dit, sen åkte han till Göteborg på måndag förmiddag och sen chattade han med henne lite på
dagen och sist på kvällen. Sen var han på möte på tisdag morgon i Göteborg och åkte hem
tisdag kväll. Bodde på Scandic Opalen, tror han det heter, mitt i stan mittemot någon SF-bio,
inte så långt ifrån Liseberg. Han tog med min (ska nog stå sin) dotter dit, hon gick inte skolan då så han tog
med henne istället.
Citera
2020-05-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Han menade nog bara helt enkelt att om hon hade följt med till Göteborg så hade hon inte befunnit sig bakom planket måndag kväll och inte heller blivit mördad - inte då i varje fall.

Ur förhör med PJ
PJ uppger att då var han i Göteborg. Han hade frågat LW på helgen om hon skulle med
dit, sen åkte han till Göteborg på måndag förmiddag och sen chattade han med henne lite på
dagen och sist på kvällen. Sen var han på möte på tisdag morgon i Göteborg och åkte hem
tisdag kväll. Bodde på Scandic Opalen, tror han det heter, mitt i stan mittemot någon SF-bio,
inte så långt ifrån Liseberg. Han tog med min (ska nog stå sin) dotter dit, hon gick inte skolan då så han tog
med henne istället.

Jo, jag förstår det men tycker ändå det är en märklig kommentar, särskilt om han verkligen tror det är SD.
Citera
2020-05-20, 19:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan hålla med om att bevisningen inte är stark.
Däremot finns det väldigt mycket indicier. En del starkare, en del svagare.
Tillsammans bildar de ett mönster som är svårt att bortse från.

På det de många lögnerna och avvikande beteenden. Försvårande av utredning genom att radera, få vänner att använda Telegram, undanhålla inloggningsuppgifter och ljuga. Att allt detta är lagligt är för mig en gåta, särskilt när det kan motbevisas.

Jag som lekman har redan innan överklagandet tyckt att TR har missbedömt alibit, anat att TR missuppfattat vissa saker vilket bidragit mycket till att TR anser att det inte går att utesluta annan gm. Också får jag en känsla av att TR har sett på indicierna som att de har varit bevisning och inte indicier just, detta för att de menar att det krävs hårdare granskning då det saknas mordvapen och Lenas mobil är borta.

Nu tycker jag att det verkar som att åklagarna stramar upp bevisningen genom att bemöta TR invändningar. Jag känner inte till vilka modeller som vanligen gäller för bevisvärdering.

Nu vill åklagarna använda en bevisningsmodell med en bevisvärderingen enligt den som HD använde i det sk "balkongfallet". Där använder man sig av något som man kallar "konkurrerande hypoteser" och i fallet med mordet på Lena vill man använda sig av en konkurrerande hypotes om annan gärningsman än SD.

Jag har själv väldigt liten erfarenhet av rättsfall, domar, överklaganden, bevisning, indicier osv.
Därför har jag svårt att bedöma hur TR värderat indicierna egentligen, även om jag som lekman uppfattar TR onödigt hård.

Jag tror dock att om TR hade förstått åklagaren bättre, och åklagaren hade varit tydlig, så hade man kanske bedömt övrig bevisning/indicier starkare. Då hade SD även haft förklaringsbörda, vilket han nu slapp hundra procent.

Jag tror att det sticker i ögonen på allmänheten när man fått klart för sig hur mycket lögner, raderingar och krypterade kommunikationer som använts för att undslippa lagen.

Och för rättvisan tror jag att toleransen för lögnerna har sin begränsning när nu åklagarna använder sig av den modell som de nu försöker sig på, med bevisning i lika steg.

Det här kan bli intressant att sätta sig in i...

Det jag fetat i din text, den bevisvärderingen gällde ju om det över huvud taget begåtts något mord i fallet åklagarna vill ha som referens för bevisvärderingen i deras fall (det fall vi diskuterar i tråden) vilket i mina ögon är väldigt konstigt att försöka få som underlag till hur det här fallet ska bedömas.

Det tyder på att de inte har något som helst avgörande bevis mot MGM och går in med en överklagan där deras enda hopp om en fällande dom är att HR går emot allt vad bevisvärdering i indiciemål för mord innebär, den bevisuppgift som de ska lämna in senast den 17/6 är alltså inte en "slamdunk" för Hiding & Johansson, om den haft potential själv att fälla MGM så hade de inte behövt köra denna nödlösning med att åberopa Balkongfallet.

Vi får se hur HR resonerar, jurister är ganska snarstuckna om någon pekar finger åt dem och försöker styra hur de ska agera och i det här fallet döma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in