2020-05-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Det där är väl lite väl hårt. På min tid kallades såna här damer för "nymfomaner" (men så kan man ju inte säga längre i det post-maskulina samhället...) Ett sådant beteende skapar naturligtvis kaos bland de inblandade, men faktum är att den absoluta majoriteten av nymfomaner inte blivit mördade. Tvärtom verkade de ha utgjort ett pikant och uppskattat inslag i samhället och litteraturen.

Hårt och hårt, frågan är väl snarare om det är sant eller falskt? Litteratur och kultur har ofta dekadenta och depraverade källor och inspiration som djupast sett handlar om mörker av psykiskt lidande och förnedrande misär. Det kan man förvisso vältra sig i och upphöja till "pikanta och uppskattade inslag..." Myten om den lyckliga horan, still going strong.

I det aktuella fallet syns det snarare vara ett identitetsproblem och anknytningstrauma i bakgrunden, en tvångsmässigt behov efter bekräftelse och uppmärksamhet. Den trasigheten levererar vanligtvis ingen djupare glädje och förnöjsamhet för personen själv i fråga, utan är som ett tomt hål, som aldrig fylls med mening och mål.

L, hade ett riskbeteende, inte främst för att hon var promiskuös, utan för att hon var provokativ. Sedan underlättar knappast det omfattande sexuella utbytet, då det kan generera svartsjuka och hämndmotiv. Men du har rätt i sak, de flesta nymfomaner dödas inte. De flesta katter dödas inte heller när de går över vägen, men de som dröjer eller har fel tajming blir lättare påkörda.

Att markera makt, och förakta och förnedra människor vid fel tillfälle får ofta oönskat resultat. L, dröjde sig kvar alltför länge dessutom. Hon skulle lämnat och omorienterat för länge sedan.
Citera
2020-05-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag lyssnade till förhöret i TR m HÅ och kan inte höra att HÅ såg varför det var så viktigt för (varsig) LW eller HD. HÅ sa dels att det var spänt mellan LW och HD och dels att LW tyckte att rätt skulle vara rätt och kunnat avlogga andra om hon visste att de inte varit på plats. Tidigare har uppgifter om längsta obrutna svit som ger göra framkommit i tråden, men inte ngt om kvalifikation för jacka. Rotar vidare.
Tack! Det vore ju bra om vi kan få fram fakta så att inte en eventuellt viktig pusselbit
missas på grund av att man missbedömt värdet av den. Att fuskloggningen av cacherna
var viktig för både LW och HD är ju ställt utom allt tvivel, eftersom ingen av dem gav sig förrän
LW inte längre kunde agera.

Hur kan man för övrigt inom geo-cachingen tillåtas logga cacher som man inte har besökt? Vilket drömläge för de som har rymligt samvete, eftersom mängden cacher och vilka av dem man har, har betydelse om man tar hobbyn på allvar.
Citera
2020-05-21, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Hårt och hårt, frågan är väl snarare om det är sant eller falskt? Litteratur och kultur har ofta dekadenta och depraverade källor och inspiration som djupast sett handlar om mörker av psykiskt lidande och förnedrande misär. Det kan man förvisso vältra sig i och upphöja till "pikanta och uppskattade inslag..." Myten om den lyckliga horan, still going strong.

I det aktuella fallet syns det snarare vara ett identitetsproblem och anknytningstrauma i bakgrunden, en tvångsmässigt behov efter bekräftelse och uppmärksamhet. Den trasigheten levererar vanligtvis ingen djupare glädje och förnöjsamhet för personen själv i fråga, utan är som ett tomt hål, som aldrig fylls med mening och mål.

L, hade ett riskbeteende, inte främst för att hon var promiskuös, utan för att hon var provokativ. Sedan underlättar knappast det omfattande sexuella utbytet, då det kan generera svartsjuka och hämndmotiv. Men du har rätt i sak, de flesta nymfomaner dödas inte. De flesta katter dödas inte heller när de går över vägen, men de som dröjer eller har fel tajming blir lättare påkörda.

Att markera makt, och förakta och förnedra människor vid fel tillfälle får ofta oönskat resultat. L, dröjde sig kvar alltför länge dessutom. Hon skulle lämnat och omorienterat för länge sedan.

Anser mig inte ha tillräckligt mycket på LW för att kunna ställa någon diagnos. Jag tror däremot att nymfomani kan vara en framgångsrik reproduktionsstrategi hos kvinnor. Rent av adaptivt hos vissa individer. Så jag köper inte analogin med katten. Nöjer med att konstatera att man inte behöver patologisera allting.
Citera
2020-05-21, 16:25
Avslutad
Finns det rättsläkarutlåtande i fupen? Från obduktionen?
Citera
2020-05-21, 16:29
Medlem
Citat:
Anser mig inte ha tillräckligt mycket på LW för att kunna ställa någon diagnos. Jag tror däremot att nymfomani kan vara en framgångsrik reproduktionsstrategi hos kvinnor. Rent av adaptivt hos vissa individer. Så jag köper inte analogin med katten. Nöjer med att konstatera att man inte behöver patologisera allting.
Hur definitierar man nymfomani? Jag kan googla iofs, men ett intressant ämne. Jag tror definitivt inte hon var nymfoman i den bemärkelsen att hon behövde massor av sex. Jag tror hon behövde sex, och beröring, för att känna sig älskad och behövd. Är det nymfomani? Många kvinnor (och kanske män) som är kärlekstörstande och i behov av att bli sedda, tar till sex och ger gärna sex just för att bli sedda. Är det nymfomani? Jag frågar seriöst - för jag vet inte riktigt hur man definierar det.
Citera
2020-05-21, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hur definitierar man nymfomani? Jag kan googla iofs, men ett intressant ämne. Jag tror definitivt inte hon var nymfoman i den bemärkelsen att hon behövde massor av sex. Jag tror hon behövde sex, och beröring, för att känna sig älskad och behövd. Är det nymfomani? Många kvinnor (och kanske män) som är kärlekstörstande och i behov av att bli sedda, tar till sex och ger gärna sex just för att bli sedda. Är det nymfomani? Jag frågar seriöst - för jag vet inte riktigt hur man definierar det.

Jag vet inte hur det definieras, men det kan man ju googla. Som jag använder begreppet så innefattar det en gränslöshet när det gäller fysisk kontakt/flörtighet tillsammans med en sorts naivitet/ignorans vad gäller hur män uppfattar signaler. Hos icke-nymfomaner är intimitet en begränsad vara. Inget man "slösar" med. LW verkar inte kunna ha relationer med män utan att de till slut blir sexuella. Det måste alls inte ha något med fysiskt sexbehov att göra, utan kan lika gärna handla om saker som dåligt självförtroende, ett tvång att bli "sedd", allmänt gränslöst beteende mm.
Senast redigerad av löktårta 2020-05-21 kl. 16:41.
Citera
2020-05-21, 16:44
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur det definieras, men det kan man ju googla. Som jag använder begreppet så innefattar det en gränslöshet när det gäller fysisk kontakt/flörtighet tillsammans med en sorts naivitet/ignorans vad gäller hur män uppfattar signaler. Hos icke-nymfomaner är intimitet en begränsad vara. Inget man "slösar" med. LW verkar inte kunna ha relationer med män utan att de till slut blir sexuella. Det måste alls inte ha något med fysiskt sexbehov att göra, utan kan lika gärna handla om saker som dåligt självförtroende, ett tvång att bli "sedd", allmänt gränslöst beteende mm.
Ok, då tror jag att jag är med.
Jag tror detta handlar om att bli sedd. Inget annat. Ett tomrum i hennes självkänsla som måste fyllas, och detta sätt var det enda hon förstod sig på. Så vitt jag vet var hon aldrig otrogen mot UW, men där kan jag ju ha fel.
Citera
2020-05-21, 17:33
Medlem
Smhfs avatar
Från ett förhör med en vän till LW,

Aktb 150 s 424.

FL: P*ernilla tillfrågas om Lena pratade något om hennes sexuella upplevelser? P*ernilla berättar att Lena berättade litegrann, hon beskrev ju också där som att dom eller den hon hade sex med, hade sagt att det var det bästa dom varit med om, om det också var något sätt att få bekräftelse. P*ernilla vet inte om hon sa, dem pratade inte om några sexuella preferenser, men P*ernilla fick uppfattningen av att hon var ohämmad och det var det som personerna hon träffade uppskattade. Den gången som var något annat var det tillfället med K*enneth J*ohansson, annars tror P*ernilla Lena tyckte väldigt mycket om sex. Det hon pratade mer om, vad som var fint efteråt, att dom låg nära, att dom höll om varandra eller om denne vände ryggen åt efteråt, det var hon lika känslig över, det var minst lika viktigt, det jättestora ömhetsbehovet som hon hade.
Citera
2020-05-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Från ett förhör med en vän till LW,

Aktb 150 s 424.

FL: P*ernilla tillfrågas om Lena pratade något om hennes sexuella upplevelser? P*ernilla berättar att Lena berättade litegrann, hon beskrev ju också där som att dom eller den hon hade sex med, hade sagt att det var det bästa dom varit med om, om det också var något sätt att få bekräftelse. P*ernilla vet inte om hon sa, dem pratade inte om några sexuella preferenser, men P*ernilla fick uppfattningen av att hon var ohämmad och det var det som personerna hon träffade uppskattade. Den gången som var något annat var det tillfället med K*enneth J*ohansson, annars tror P*ernilla Lena tyckte väldigt mycket om sex. Det hon pratade mer om, vad som var fint efteråt, att dom låg nära, att dom höll om varandra eller om denne vände ryggen åt efteråt, det var hon lika känslig över, det var minst lika viktigt, det jättestora ömhetsbehovet som hon hade.

Ja, det finns många olika sätt att söka uppskattning och bekräftelse på. En del hälsosammare, andra inte. Kanske var det hämningslöshetens och gränslöshetens alla varierande och olikartade uttryck mellan S och L som var förutbestämt att avslutas i mord?

När man läser Fup är det lätt att få det intrycket. Eller som UW spekulerade i att han trodde Lena jagade livet ur Stefan. Tippar på att Ulf kände L bäst av alla. Han kom nog sanningen närmast. Han visste om den intensiva sidan hos L. Hon accepterade inte att avvisas.
Citera
2020-05-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
.... Hon accepterade inte att avvisas.
Jag avstår från att citera resten av dina fantasier och ditt förtal på en nivå som inte är relevant för sakfrågan.

Som om SD var ett viljelöst offer som med alla medel försökte freda sig från LW?
Han tog sig till och med in i hennes hus och sovrum nattetid utan att de hade kommit överens om det. Varför skyddar du honom?
Citera
2020-05-21, 18:09
Medlem
Citat:

Vad tillför ditt inlägg om mordet på LW?
Citera
2020-05-21, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Vad tillför ditt inlägg om mordet på LW?

Jag tycker mig se en tendens till "victim blaming" i tråden, samt det där behovet vissa har av att patologisera för mycket. Nymfomani, som jag använder begreppet, är inte nödvändigtvis en sjukdom eller en störning. Antar att jag på något sätt vill stå upp för BO. De sjuka i den här soppan är SD. Jag tycker det är viktigt.

Avseende mordet så anser jag det vara polisiärt uppklarat. Självklart är SD GM. Nu är det upp till rättvisans kvarnar att få dit honom.
Senast redigerad av löktårta 2020-05-21 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in