2020-05-21, 17:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så är det såklart, men antal inlagda på IVA är ju ändå ett tecken på hur kraftig smittspridningen är. Om antalet patienter minskar så kommer dödsfallen också sjunka. Även på äldreboenden på sikt.
Så dags då ...
Citera
2020-05-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ojojoj. Rothstein är hela 5 år yngre än Giesecke.. Jag förstår att hans kunnande som statsvetare vida överskrider en gammal epidemiologprofessors vetande över pandemier...

I denna debatt har du hamnat i fel tunna. Det är en skam det som pågått i en stat som kallar sig humanistisk, där alla beslutsfattare gömmer sig, och vet inte hur de ska ta sig ur denna lilla knipa med massdöd bland äldre, som internationellt sätt ses på som ett folkrättsbrott.

Nyss skulle antiken avskaffas i skolan, av politiker som knappt gått i skolan själva, och inte kan ett dyft om det europeiska kulturarvet där humanism består av etiska och moraliska dilemman, som sitter i ryggmärgen. Vi har en regering som inte tar ansvar och skyller på sina lojala politiskt tillsatta tjänstemän.

De förnekar strategi! De förnekar allt snack om flockimmunitet nu när det inte uppnås. Valboskapet, individer i flocken har tagit social distansering till en högre nivå, för att undvika smitta eftersom de inte är säkra på, att de som individer får vård i den humanistiska stormakten. Det är den bristande tilliten till staten och myndigheter som gjort att vi är många som aktar oss för att hamna på sjukhus i den humanistiska stormakten.

Makthavarna har inte förnekat Triage och selektionsdirektiv till läkarna om vem som skall få vård och vem som skall lämnas att dö i humanismens namn. Dessa direktiv har de inte backat ifrån, och äldre nekas vård på statens boenden. Vi är ett land med dödsänglar inom sjukvården som bara lyder order efter direktiv.

De läkare som protesterar över dödstalen och metoden att uppnå flockimmunitet, och nu Rothstein som visar civil kurage hånas av kretiner. Pöbel som är ense med makthavare om att människor är utbytbara.

De äldre ses på som ett problem som de löste, och hoppsan, det var inte till allas belåtenhet!

Du ska veta, att det finns fortfarande människor i Sverige som vet skillnaden mellan rätt och fel.
Citera
2020-05-21, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Förvisso, men stora flertalet svenskar vill nog inte semestra på hemmaplan, de , och jag, sparar väl sina pengar till senare.

Riktigt korkat i sådana fall. I år är ett utmärkt tillfälle att se andra delar av hemlandet om nu reserestriktionerna lättas nationellt.
Citera
2020-05-21, 17:57
Medlem
Gaspari-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Dessutom måste de ju ha mat. Vem skall förse 2 miljoner människor med mat i deras hem?

är man pensionär kan man ju handla när man vill, inte när familjer är där men vad vet jag..
Tidigt på dagen kanske? Nej, det är nog omöjligt. Man måste vara där efter 15:00.
Citera
2020-05-21, 17:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Gode gud... Sverige är inte i närheten av att vara värst. Pandemin har existerat mer än de fåtalet dagar som det argumentet håller.

Helt korrekt, självklart, Sverige är ju inte näre de värst drabbade och kommer aldrig att bli det heller... MEN
det borde stämma till eftertanke för de sagoberättare (AT och co.) som inbillar sig att istället
"alla andra" kommer att bli lika hårt drabbade som Sverige idag.. eller hur?
Citera
2020-05-21, 17:59
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Och när Sverige är det land med flest döda i världen räknat per innevånarantal och dödlighet.
Hur mår regeringstrollen nu ? När det är överbevisat att Sverige har den hödsta dödligheten i världen ?
Nöjda nu med att pengarna lagts på invandring ingen vill ha ? Feminism och annat skit där pengarna borde gått till vården istället.

Jo, jag mår fint. I med att det INTE finns en beprövad metod, vilken metod som lämpat sig bäst vet vi efter pandemin, är det lönlöst att fabulera om dittan och dattan, om man nu inte har en politisk agenda med högre prioritet än vetenskaplig metodik.

Idag:
  • UK: 5,0 döda/miljon invånare
  • SE: 3,9 döda/miljon invånare

Fortsätt du att politisera tråden, oavsett vilket är svenska folket emot dig, lär dig leva med det.
Citera
2020-05-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I denna debatt har du hamnat i fel tunna. Det är en skam det som pågått i en stat som kallar sig humanistisk, där alla beslutsfattare gömmer sig, och vet inte hur de ska ta sig ur denna lilla knipa med massdöd bland äldre, som internationellt sätt ses på som ett folkrättsbrott.

Nyss skulle antiken avskaffas i skolan, av politiker som knappt gått i skolan själva, och inte kan ett dyft om det europeiska kulturarvet där humanism består av etiska och moraliska dilemman, som sitter i ryggmärgen. Vi har en regering som inte tar ansvar och skyller på sina lojala politiskt tillsatta tjänstemän.

De förnekar strategi! De förnekar allt snack om flockimmunitet nu när det inte uppnås. Valboskapet, individer i flocken har tagit social distansering till en högre nivå, för att undvika smitta eftersom de inte är säkra på, att de som individer får vård i den humanistiska stormakten. Det är den bristande tilliten till staten och myndigheter som gjort att vi är många som aktar oss för att hamna på sjukhus i den humanistiska stormakten.

Makthavarna har inte förnekat Triage och selektionsdirektiv till läkarna om vem som skall få vård och vem som skall lämnas att dö i humanismens namn. Dessa direktiv har de inte backat ifrån, och äldre nekas vård på statens boenden. Vi är ett land med dödsänglar inom sjukvården som bara lyder order efter direktiv.

De läkare som protesterar över dödstalen och metoden att uppnå flockimmunitet, och nu Rothstein som visar civil kurage hånas av kretiner. Pöbel som är ense med makthavare om att människor är utbytbara.

De äldre ses på som ett problem som de löste, och hoppsan, det var inte till allas belåtenhet!

Du ska veta, att det finns fortfarande människor i Sverige som vet skillnaden mellan rätt och fel.
En dag kanske även du vinner insikt...
Citera
2020-05-21, 18:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Riktigt korkat i sådana fall. I år är ett utmärkt tillfälle att se andra delar av hemlandet om nu reserestriktionerna lättas nationellt.

Korkat? jag vet inte det. Jag har inte speciellt svårt att föreställa mig hur tråkigt och trist Sverige är ovanför Smålandsgränsen...

" kolla där ungar, lite mer granskog och en bergsknalle och en älv... och en till, kolla!!" lol
Citera
2020-05-21, 18:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Något har vi i Sverige uppenbart gjort väldigt fel när vi har så höga dödstal. Om det är så, vilket vi inte vet riktigt säkert än, att vi relativt antal döda har få smittade så har något gått rejält fel.

Det är förfärligt att läsa Yngve Gustafsson beskriva att på en del SÄBO har läkare givit ordination via telefon utan att ens träffa den sjuke och direkt givit upp om personen och ordinerat palliativ vård med morfin, midazolam och haldol.

Mycket bra att detta utreds av IVO så får vi kanske veta hur behandling av sjuka inom åldringsvården har skett. Man får väl tro och hoppas att om det visar sig att vissa läkare och vårdpersonal har missuppfattat meningen med sitt yrke så har det inte varit likadant överallt. Tror, vill tro, att man på många ställen har skött det här på allra bästa sätt.

Som många av oss på denna tråd kommenterade så uppträdde Sverige som Nazityskland i behandlingen av sina äldre. De skulle bara avlivas helt enkelt.
Citera
2020-05-21, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Helt korrekt, självklart, Sverige är ju inte näre de värst drabbade och kommer aldrig att bli det heller... MEN
det borde stämma till eftertanke för de sagoberättare (AT och co.) som inbillar sig att istället
"alla andra" kommer att bli lika hårt drabbade som Sverige idag.. eller hur?

Jag har hela tiden varit öppen med att jag vet att det finns en chans att Sveriges strategi är fel. Jag tror dock fortfarande den är rätt, personligen tycker jag det är lugnande att veta att vi förmodligen byggt upp en relativt kraftig immunitet till hösten.

Med det sagt så hoppas jag att jag har fel och att viruset brinner ut av sig självt nu i sommar utan att återkomma.
Citera
2020-05-21, 18:03
Avstängd
https://eng.belta.by/president/view/belarus-president-coronavirus-situation-on-the-mend-130571-2020/

Vitryssland visar vägen. Mindre än 200 döda och samhället är helt öppet, samtidigt som nya fall minskar. Ett riktigt föregångsland som vi borde börja studera.
Citera
2020-05-21, 18:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Ja man tycker ju det. Men samtidigt så är jag inte lika hatisk mot t ex Tegnell som många i den här tråden. Jag tror faktiskt han har hjärtat på rätt ställe och bara är en man som hamnat i en situation han aldrig borde ha varit i. Sedan pumpas han ju med mer positiv än negativ respons dagligen, så självinsikten blir svår att attackera den med.

Är egentligen ett problem på flera fronter som sträcker sig ända upp till regeringen som tillsatt honom. Hade Tegnell avgått redan i mars (som en del av mig faktiskt trodde han skulle tills jag började läsa om "Superhjälten" och tatueringar) så hade det ju lika gärna kunnat bli så att nån liktänkande ersatt honom och få saker förändrats. Även om jag anser att Tegnell har störst inflytande på strategin så är han inte ensam om den.

Ja de är ju flera hundra på myndigheten. Men bossen där verkar ju vad man läst vara lite tillbakadragen. Var ju en artikel om hur han är som chef och det verkar inte vara mycket styrning. Så man vet ju inte. Kan ju vara en tystnadskultur där vad Tegnell anser stämmer alltid.

Men vi får se vart det landar. Möjligt att man inte vill sparka folk mitt under en pågående kris. Strategin är ju redan utlagd. Inte mycket att göra åt den nu. Speciellt när länder nu börjar öppna upp. Men man får bara hoppas detta utreds ordentligt. Även om det nu kommer en "andra våg" till hösten och Sverige enligt Tegnell med flera är bättre förberedda och våra grannländer kommer få lika många döda så är det många tusen som i så fall kanske åtminstone kunde levt en sommar till. Om vi hade stängt ner mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in