2020-05-21, 15:54
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här har också varit så jag har uppfattat det:

Från början har det handlat om ett spel för gallerierna. Man ska ligga i framkant och slå världen med häpnad.
Pyttsan att man har lyssnat på ”experterna” - man har bara låtsats om att det är så. Och utifrån hur hårt man har gått ut med ”Folkvettslinjen” så har svenskarnas självdisciplin - sett ur det perspektivet - inte varit en höjdare.
Även i andra länder har folk struntat i restriktioner, men det har man där räknat med.

Undrar också hur Sveriges linje har påverkat folk i andra länder? Folk i USA ville ju göra detsamma som svenskarna, dvs leva som vanligt.

i och med att Sverige linje nästintill är unik så tror jag ingen har lyssnat. USA ville men gjorde det inte. Nä nu skrattar de andra länderna åt oss tyvärr och det kommer bli jobbigt under sommaren och hösten den saken är säker för oss svenskar.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Varför får alltid denna idiot få säga sitt? Är det svenska folket så korkade att man inte ser Aftonbladets agenda? Är verkligen 80% av en befolkning så här svagt begåvade?

Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19, enligt University of Oxford.

Förre statsepidemiologen Johan Giesecke och statsvetaren Bo Rothstein drar helt olika slutsatser av siffrorna.

– Katastrof, säger Rothstein, medan Giesecke anser att Sverige gjort allt rätt.

Precis. Aftonbladet med sitt "superhjälten Tegnell" och "Giesecke = nya GW".

Enkelt sätt att få fler att stötta dem. Framförallt Giesecke som nya GW är endast pinsamt. Han har i princip noll trovärdighet nu, men fortsätter synas.

Önskar att han nästa gång AB ringde sa:
- Vi släpper det..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om det har varit så väl. Nu är det ju allmänt känt att när Tegnell öppnar truten så blir nästan alltid tvärtemot vad han säger. En person som har ca 1-5% rätt i sina påståenden är ju inte den trygghet som ska tala till folket.
Raka besked tror jag alla vill, bara dom kommer från rätt personer.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-tegnells-ord-ar-inte-guds-lag/

Rubriken ju nu på första sidan på expressen säger det mesta

Å andra sidan om man jämför Tegnells uttalanden med min läkares - då framstår Tegnells prognoser som mycket trovärdiga..

Och för att tala om "guds lag" i sekulariserade Sverige är det lite komiskt?

Vad vill Olsen säga med det uttalandet? Menar han att majoriteten i Sverige tror på "Gud och hans lagar"? Eller tvärtom att nästa ingen tror på en sagofigur eller de "lagar" någon vill tuta i oss?
Citera
2020-05-21, 15:56
Medlem
Image is everything?

"Höga dödstal och frågetecken om Sveriges strategi mot coronaviruset riskerar att stänga in svenskar när Europas länder öppnar sina gränser.

– Det är ett problem när länder inte har den rätta bilden, säger utrikesminister Ann Linde (S).
"

Det här tycker jag är ett himla läskigt uttalande! Vadå "rätta bilden"... För att de ser verkligheten, liksom, då har de inte "rätt bild". Får riktigt dåliga vibbar av det här.

Sa härinne för ett tag sen, image is everything, för politikerna. Nu börjar jag fundera, hur skall de göra för att "rädda Sverigebilden"... 🤐

https://www.svd.se/linde-fel-bild-av-sverige
Senast redigerad av Maharaja79 2020-05-21 kl. 16:09.
Citera
2020-05-21, 15:58
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Trots att Sverige har högst dödlighet i världen just nu, så anser vissa fortfarande att Sverige gjort allt rätt.

De kommer förmodligen aldrig backa och erkänna att de haft fel.

Är rädd för det. Det finns för mycket prestige i det hela. Och Tegnell känner att han har stöd så han tänker inte backa heller.
Det är oroväckande detta. Om man ska se något positivt så börjar PK-media i alla fall inkomma med kritiska inlägg emot detta vilket är bra.
Och vi vet ju vilka kappvändare dom är. Fortsätter dödsantalet och kritiken från andra länder så kommer våra svenska tidningar haka på om det blir fler som skriver om det.

Så funkar det i Sverige.

Jag tycker det sägs bäst här

https://twitter.com/StegetEfter/status/1246789571779723269/photo/1

https://twitter.com/StegetEfter/status/1246082248711057410/photo/1

https://twitter.com/StegetEfter/status/1250387507306430470/photo/1

https://twitter.com/StegetEfter/status/1245650763088416772/photo/1
Citera
2020-05-21, 15:59
Medlem
Gusselbys avatar
Något har vi i Sverige uppenbart gjort väldigt fel när vi har så höga dödstal. Om det är så, vilket vi inte vet riktigt säkert än, att vi relativt antal döda har få smittade så har något gått rejält fel.

Det är förfärligt att läsa Yngve Gustafsson beskriva att på en del SÄBO har läkare givit ordination via telefon utan att ens träffa den sjuke och direkt givit upp om personen och ordinerat palliativ vård med morfin, midazolam och haldol.

Mycket bra att detta utreds av IVO så får vi kanske veta hur behandling av sjuka inom åldringsvården har skett. Man får väl tro och hoppas att om det visar sig att vissa läkare och vårdpersonal har missuppfattat meningen med sitt yrke så har det inte varit likadant överallt. Tror, vill tro, att man på många ställen har skött det här på allra bästa sätt.
Citera
2020-05-21, 16:04
Medlem
Citat:
Trots att Sverige har högst dödlighet i världen just nu, så anser vissa fortfarande att Sverige gjort allt rätt.

De förnekar fortfarande och har nytt argument.
Nästan alla länder redovisar fel också ljuger.
De är mycket uppfinningsrika.
Citera
2020-05-21, 16:04
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Å andra sidan om man jämför Tegnells uttalanden med min läkares - då framstår Tegnells prognoser som mycket trovärdiga..

Och för att tala om "guds lag" i sekulariserade Sverige är det lite komiskt?

Vad vill Olsen säga med det uttalandet? Menar han att majoriteten i Sverige tror på "Gud och hans lagar"? Eller tvärtom att nästa ingen tror på en sagofigur eller de "lagar" någon vill tuta i oss?

Med all respekt så tror jag "om jag skulle vara läkare" så skulle jag nog också framhålla Tegnell ord som trovärdiga(ska förklara så ingen tror jag ändar mig)
Tegnell är ansiktet utåt. Han är läkarna och sjukhusens förlängda arm. Dvs om patienter kommer till en läkare så svarar ju givetvis läkarna så. Dels för då har de ryggen fri om det inte skulle vara så.
Sticker du ut och går emot så får du ett helvete hur du än gör just nu.

Så läkarna är ju smarta och följer bara med det som FHM säger och gör.

Gällande Olsen ord så är det just det. Tegnell borde passas sig noga med vad han säger. Är det så att han har fel så har vi en katastrof i Sverige likt inget annat vi varit med om. Just att vi gått vår egen väg, dels för att vi säger att vi kan och vet. Sedan hävdar vi fortfarande långt in i denna pandemi att vi har rätt och alla andra har fel. Även om länder som öppnar upp och haft sin lockdown så säger Tegnell att de kommer få och vi svenskar inom kort är immuna och är folket i världen alla kan ta emot för vi inte har någon smitta.

Med tanke på hur Fel Tegnell har haft så här långt så är det magstarkt att han får fortsätta tala fritt och just i dessa termer.
Citera
2020-05-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Du får medalj för dagens dummaste kommentar utan att tänke poängen min inlägg.
Läs någa och kom med konstruktiv kritik.
Man behöver inte oroa och meta varje timme.
De som har lite symptom kan meta för att se om man är drabbas lungorna eller inte och hur mycket. Alla får på sina fingrar på under sjukhus behandlingen. Det är några hundra kronor och vissa klockor också har det.

Du kanske inte behöver meta varje timme om du får napp direkt!

Var och en får väl göra som hen vill? Meta varje timme - eller låta bli helt. Varför ska du bestämma över det?

P.S. De flesta klockor kosta mer än några hundra kronor..
Citera
2020-05-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Kostar ungefär 250 kr från Kina, i Sverige kostar de från 500kr och uppåt, men är ofta slut i lager...

Pulsoximeter brukar de kallas...

Ok.

Då går det fett bort enligt min nyvunna etik. Jag kan inte för ens för mitt liv gynna kineserna med en krona till - om jag har ett val.
Citera
2020-05-21, 16:10
Medlem
madchances avatar
Citat:

Helt galet.
Citera
2020-05-21, 16:13
Medlem
Om FHM hade haft pressträff varje timma och presenterat dödsoffer hade det blivit fina kurvor..Inga döda den senaste timmen..raka fina diagram.
Dom måste visa minst 2 veckors linjära diagram utan den här eftetsläpningen för att visa skräckdatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in