2020-05-21, 06:29
Medlem
V4s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9xVdR/experten-99-procent-vet-inte-om-att-de-haft-corona

https://www.svd.se/professor-stockholm-kan-na-flockimmunitet-i-maj
Citera
2020-05-21, 06:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Jag tror inte att vi ska lita blint på någon. Vi i Sverige har tagit oss en bit på vägen och det är inte på grund av internetande eller Fria Tider, utan på grund av bedömningar efter att ha gått igenom data. Sommaren kommer och då tar det nog slut, då har vi en särställning i världen.

Ni är bara intresserad av förbannad populism, människor dör av sånt, de räddas inte.
Vi dör av att FHM trott att viruset går att förutse genom en matematisk formel. Seriösa forskare som har traditionella metoder som grund erkänner sina begränsningar och försöker undvika att komma med sådana förutsägelser som du just nu kom med och istället bygger sina rekommendationer på worst case scenarios.
Citera
2020-05-21, 06:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9xVdR/experten-99-procent-vet-inte-om-att-de-haft-corona

https://www.svd.se/professor-stockholm-kan-na-flockimmunitet-i-maj
Det var då det och nu slutar vi med käbblet och går vidare med det spännande och intressanta vägvalet Sverige har gjort.

Citera
2020-05-21, 06:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eller så har du haft helt jävla tokfel från början till slut med dina teorier.

Till skillnad ifrån dig så skulle jag inte ha något som helst problem att erkänna att jag haft 'tokfel" med mina hypoteser, om så skulle bli fallet.

Oavsett vad du tror, så gäller det även Anders Tegnell och FHM som helhet. Dvs, de är alltid beredda att anpassa sina hypoteser till vad de empiriska resultaten visar.

(Och om de, mot förmodan, inte skulle göra det så skulle jag, snabbare än man hinner säga "flashback", förlora allt förtroende för dem.)
Citera
2020-05-21, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Däremot så verkar resultaten i den senaste serologiska undersökningen för Skåneregionen och Västra Götalandsregionen vara helt sinnessjuka. Min gissning är att antalet undersökta där varit för få och att de ej är representativa för befolkningen som helhet där.

Ja men var väl ganska stor osäkerhet på siffrorna....

men Skåne verkar ju ha koll på hur man ska hantera corona dom utklassar ju alla andra regioner....

trots att man testar minst

Citat:
På tisdagen presenterades också siffror som visar att Skåne är sämst i landet på provtagning.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-19/inte-bara-akut-sjuka-ska-testas-for-covid-19-skane-samst-i
Citera
2020-05-21, 06:47
Medlem
Mia Phillipson i Aktuellt om FHMs studie.

- Vi vet att 7,3% utvecklat antikroppar på en månad från att allmän spridning startade i Sverige.

Alltså då har vi en uppfattning av hur fort spridningen går och med den takten så kommer vi nog inte upp till 40% i flockimmunitet i snar framtid eller ens i mitten på juni är min bedömning.

Det här pekar på de matematiska modellernas haveri. Jag misstänker att modellerna bygger på gamla erfarenheter från u-länder där folk inte följer råd och inga bromsar finns för smittan. Och där folk dessutom lever ovanpå varandra.

Phillipson resonerar kring att viruset inte skulle vara så smittsamt. Men jag tror att det beror på att vi har många singelhushåll och avskyr att trängas. Det skiljer oss samhälleligt och kulturellt från många andra länder.

Vi lyder också vad överheten säger. Enligt MSB (från en pressis) har bara 1% helt struntat i rekommendationer. Dessutom kom det en undersökning från SIFO att 4% skulle resa under denna helg. Alltså hela 96% gör det inte. Antar en stor del pga rekommendationerna. Med den följdsamheten är det inte att undra på att smittan sprids saktare.

Aktuellt
https://www.svtplay.se/video/24740986/aktuellt/aktuellt-20-maj-21-00-2
Citera
2020-05-21, 06:49
Medlem
Citat:
På 6 veckor har säkert andelen som hunnit varit sjuka i covid-19 i Stockholmsregionen, (mätbara nivåer av antikroppar kan detekteras två veckor efter tillfrisknandet, så det är vecka 15 man skall räkna ifrån eftersom den serologiska undersökningen gjordes vecka 17), hunnit öka till minst 20 procent.

Men du har rätt: Räknar man med 20 procent som som hunnit haft covid-19 fram till vecka 21, dvs nu, och sätter in det i RE formlen och dessutom utgår ifrån följande:

R0 = 2,5
c = 0,5

Så blr resultatet RE=1

Vilket skulle innebära att smittspridningen vare sig ökar eller minskar i Stockholmsregionen.

Och det stämmer inte med det som hänt i Stockholmsregionen:

Antalet officiellt rapporterade covid-19 fall har minskat.

Antalet covid-19 patienter som vårdats på iva har minskat.

Antalet covid-19 patienter på sjukhus har minskat.

Så antingen gäller något av följande:

R0 för SARS-COV2 är mindre än 2,5
"i" är större än 0,2
"c" är större än 0,5

Urvalet i undersökningen var inte representativt för befolkningen i Stockholmsregionen.

Mest troligt är att "i" dvs andelen som hunnit bli immuniserade ökat till 25 procent ,plus att "c" dvs effekten av våra smittskyddsåtgärder varit något mer effektiva än vad vi trott. T.ex kan "c" ligga på 0,55. Om vi sätter in detta i RE formeln så får vi:

2,5 X (1-0,25) X (1-0,55) = 0,85375

Ett RE på cirka 0,85 stämmer bättre med det som hänt i Stockholmsregionen. Dvs att smittspridningen, långsamt, verkar avta där.

Svar på vad som hänt i Stockholmsregionen får vi hur som helst ganska snart, då en ny serologisk undersökning skall göras redan nästa vecka.

Däremot så verkar resultaten i den senaste serologiska undersökningen för Skåneregionen och Västra Götalandsregionen vara helt sinnessjuka. Min gissning är att antalet undersökta där varit för få och att de ej är representativa för befolkningen som helhet där.
Sammanfattningsvis är du säker på att 25% måste ha haft covid-19 och därför väljer du ett c som gör att ekvationen går ihop. Vilket illustrerar hur värdelös formeln är. Det går inte att mäta c så det blir en slaskvariabel där man slänger in den siffra som ger det resultat man vill ha.

Att modellen inte går att använda för att göra förutsägelser vet vi redan från Tom Brittons pajas-framträdanden i statstelevisionen, där han för folket har presenterat gissningar som sminkats upp med lite enkel matematik för att slänga en gnutta akademiskt glitter över skiten.
Citera
2020-05-21, 06:54
Medlem
madchances avatar
Citat:

För en månad sedan: "WHO warns that few have developed antibodies to Covid-19"

https://www.theguardian.com/society/2020/apr/20/studies-suggest-very-few-have-had-covid-19-without-symptoms
Citera
2020-05-21, 06:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Till skillnad ifrån dig så skulle jag inte ha något som helst problem att erkänna att jag haft 'tokfel" med mina hypoteser, om så skulle bli fallet.

Oavsett vad du tror, så gäller det även Anders Tegnell och FHM som helhet. Dvs, de är alltid beredda att anpassa sina hypoteser till vad de empiriska resultaten visar.

(Och om de, mot förmodan, inte skulle göra det så skulle jag, snabbare än man hinner säga "flashback", förlora allt förtroende för dem.)
Men det verkar de inte göra utan hamnar tokfel varje gång. Jag misstänker att vi har att göra med grava metodfel hos myndigheten. Det verkar också mer och mer uppenbart då man har avslöjat lite av sina tillvägagångsätt. Man förlitar sig på matematiska modeller. Detta är en helt nytt metodfält som uppkommit med datorernas frammarsch. Det kanske har en relevans med kända patogener som influensa men är högst tvivelaktig med nya virus och med coronavirus i synnerhet där överraskningar i deras patofysiologi möter oss i princip varje dag. Istället för att ägna sig åt traditionellt epidemiologiskt arbete där man utgår från kliniska resultat och observationer tror man sig kunna prognostisera utvecklingen genom att mata in siffror i excelark. Det verkar slå fel varenda gång och inte konstigt det då varje insatt person som försöker tillägna sig ny kunskap ser att SARS:CoV-2 just när det gäller vårt immunförsvar uppför sig väldigt paradoxalt ju mer vi lär oss om det.

Så där har du hela felkällan hos myndigheten vilket även en amatör som jag kan se. Man har valt den vägen för den traditionella kräver så mycket mer. Den kräver ytterst goda kunskaper hos alla medarbetare. Den är tidskrävande och antagligen betydligt dyrare och ger inte samma möjligheter till att glänsa. Men som mest ger den inte tillfällen att komma med tvärsäkra uttalanden.

Och det är det sistnämnda jag som amatör försöker få fram här i tråden nämligen att kunskapsläget är lågt och att man bör agera efter det. Se bara idag där jag försöker reda ut en av de immunologiska mysterier man ser hos SARS-CoV-2
Citera
2020-05-21, 07:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Vi vet inte hur bra antikroppstestet är som använts. Att värdena i Skåne är mycket högre i relation till antal döda visar att testet troligen inte är tillförlitligt att mäta låga nivåer av antikroppar i populationen.
Att Skåne skulle ha högre nivå antikroppar än Frankrike borde vara osannolikt

"On the surface, those numbers seem pretty good. But “threshold is set by context,” says Sarah Cobey, an associate professor of ecology and evolution at the University of Chicago. “So if the seroprevalence,” or the proportion of the community that has antibodies against SARS-CoV-2, “is 3 percent versus 5 percent, you have to have an exceedingly good test” to distinguish that, she says. “If you’re [only] trying to identify if the prevalence is above 50 percent or below 50 percent, you can get away with a test that’s maybe less good. But nobody is in that category [with COVID-19].”

https://www.scientificamerican.com/article/what-covid-19-antibody-tests-can-and-cannot-tell-us/
Citera
2020-05-21, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mia Phillipson i Aktuellt om FHMs studie.

- Vi vet att 7,3% utvecklat antikroppar på en månad från att allmän spridning startade i Sverige.

Alltså då har vi en uppfattning av hur fort spridningen går och med den takten så kommer vi nog inte upp till 40% i flockimmunitet i snar framtid eller ens i mitten på juni är min bedömning.

Det här pekar på de matematiska modellernas haveri. Jag misstänker att modellerna bygger på gamla erfarenheter från u-länder där folk inte följer råd och inga bromsar finns för smittan. Och där folk dessutom lever ovanpå varandra.

Phillipson resonerar kring att viruset inte skulle vara så smittsamt. Men jag tror att det beror på att vi har många singelhushåll och avskyr att trängas. Det skiljer oss samhälleligt och kulturellt från många andra länder.

Vi lyder också vad överheten säger. Enligt MSB (från en pressis) har bara 1% helt struntat i rekommendationer. Dessutom kom det en undersökning från SIFO att 4% skulle resa under denna helg. Alltså hela 96% gör det inte. Antar en stor del pga rekommendationerna. Med den följdsamheten är det inte att undra på att smittan sprids saktare.

Aktuellt
https://www.svtplay.se/video/24740986/aktuellt/aktuellt-20-maj-21-00-2

Positivt att vårt sätt att hålla social distans och de åtgärder vi gjort verkligen bromsat smittspridningen. Och det utan fullständig karantän
Citera
2020-05-21, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det var då det och nu slutar vi med käbblet och går vidare med det spännande och intressanta vägvalet Sverige har gjort.

Då funkade ju vår väg. 😃👍
Vi har lyckats bromsa smittspridningens hastighet rejält med vår sociala distansering och andra åtgärder utan fullständig karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in