2020-05-22, 12:06
Medlem
Vad hände med den här killen?

2 april

Mystiske tysken: ”Sverige anses naivt och blint”

På pressträffarna upprepar Stichler bland annat frågan om människor utan symtom kan smitta andra – en fråga som experter i Sverige och Tyskland besvarar helt olika.

Blev han portad, någon som vet? Nu ska jag inte vara konspiratorisk men lite skum känsla när en bra, kritisk journalist plötsligt försvinner från scenen.. Han bidrog ju till en bra allsidig granskning av covid och ställde relevanta frågor för allmänheten.

https://omni.se/mystiske-tysken-sverige-anses-naivt-och-blint/a/Xg7jBB
Citera
2020-05-22, 12:06
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan också påstå att lockdown halverade Ro-talet på 2 veckor - som i Danmark - och sen komma ursäktandes efteråt för de "felaktiga sifforna".. Det var finns från 1,5 till 1,3 och inte från 2,4... ojojoj. Svårt detta med matematik, men nu har vi stängt hela skiten ändå..

Eller man kan införa lockdowm - och inte registrera alla Corona-döda.. Då ser det också bättre ut än verkligheten. Som i Italien..

Jag har redan svarat på din fråga varför man tillverkar munskydd i ett land som har massor av luftföroreningar - och varför man nu har tiodubblat tillverkningen - och priset - för att de SÄLJER..

Skule du inte tillverka något som har en stor efterfrågan oavsett om folk sen använde prylen till något annat det är menat för?

Munskydd tillverkas kanske i Kina för föroreningar eller i länder de lider av av svåra föroreningar. Men inom sjukvård används också munskydd. Men enligt dig är just det användningsområdet helt onödigt för att Tegnell har sagt så. Konstigt för om jag inte minns fel har vi sett bilder på personal inom intensivvården som har både munskydd och visir. De har alltså helt fel. Intressant.
Citera
2020-05-22, 12:07
Medlem
Absolut att mask fungerar

Här är en bra studie som summerar resultat från flertals studier):
https://erj.ersjournals.com/content/early/2020/04/27/13993003.01260-2020

Nu är det ju känt att covid-19 även sprids via mikrodroppar när man pratar:
https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2020/05/17/need-proof-that-masks-protect-against-covid-19-study-finds-speech-droplets-can-stay-airborne-for-min utes/

https://www.pnas.org/content/early/2020/05/12/2006874117#F1

PNAS är en av världens mest respekterade vetenskapliga tidsskrifter.
Citera
2020-05-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Läser att AT är kritisk mot sättet att mäta veckosnitt per capita

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorns-kritik-efter-sveriges-hoga-dodstal/

Det skulle i så fall enligt AT vara korrekt att mäta veckosnitt per capita med utgångspunkt från x, där x representerar dag noll (enligt visst kriterium)?

Skall jag pilla ihop ett dylikt diagram för att visualisera hur Sverige står sig mot andra länder under de förutsättningar som AT talar om?

Det är just det Financial Times har gjort
Seven-day rolling average of new deaths (per million), by number of days since 0.1 average deaths (per million) first recorded
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=esp&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=deaths
Citera
2020-05-22, 12:08
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Munskydd tillverkas kanske i Kina för föroreningar eller i länder de lider av av svåra föroreningar. Men inom sjukvård används också munskydd. Men enligt dig är just det användningsområdet helt onödigt för att Tegnell har sagt så. Konstigt för om jag inte minns fel har vi sett bilder på personal inom intensivvården som har både munskydd och visir. De har alltså helt fel. Intressant.

Tänker du dig att sjuksköterskan använder en mask med korrekt klassning vid vård av en verifierat covid19-sjuk person? Om ja, då har sköterskan även ett visir samt övrig skyddstäckning på kroppen.

Sedan efter vårdtillfället kasseras den materiel som inte kan återanvändas.

Sköterskan har ett system uppbyggt av utrustning och rutiner.
Privatpersonen har en mask.

Ser du skillnaden?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorns-kritik-efter-sveriges-hoga-dodstal/

Det skulle i så fall enligt AT vara korrekt att mäta veckosnitt per capita med utgångspunkt från x, där x representerar dag noll (enligt visst kriterium)?

Skall jag pilla ihop ett dylikt diagram för att visualisera hur Sverige står sig mot andra länder under de förutsättningar som AT talar om?

Tegnell : – Andra länder ligger ännu längre fram så att dödstalen har hunnit gå ned ordentligt och vissa länder är på väg upp. Så jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att jämföra en enskild vecka.

Han har inte själv haft några problem med att säga att andra länder skall drabbas lika hårt i framtiden som Sverige. "Försiktig"..., jo pyttsan..
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har sagt att det var en klustersmitta i Stockholm - men inte nu längre. Och flera med honom anser att smittspridningen måste vara större än vad statistiken visar.

Olsen kan säkert säga det exakta antalet smittade i Stockholm och i hela Sverige om du bara frågar honom.

Men va? Snacket man hörde i samband med FHM:s egna antikroppstester nyligt var väl att smittan INTE var så utspridd som de hade trott?
Citera
Medlem
Citat:
Rent gastronomiskt tror jag inte hund är bekymret. Däremot ställer jag mig tveksam till jäst aphjärna i gelé och nyslaktad fruktätande fladdermus på en bädd av torkad krispig rått-njure.
Det där lät ordentligt äckligt så jag tror jag håller mig till vår svenska surströmming och pölsa, engelsmännen har också en del märkliga rätter. Hur som helst, ska Kineserna envisas med att äta hundar och fladdermöss så borde dom studera våra livsmedelslagar och se till att dom följs för nu vill vi inte ha fler virus från dom på ett bra tag.
Citera
2020-05-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Konspirationsteorier har en egen tråd.

Japp sökte allt efter en sån tråd. Men hamnade bara i denna i sökresultaten. Var bara en spontant nyfiken fråga ✌ - stay safe
Citera
2020-05-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag är oxå överens med dig att det är precis som vanlig i Stockholm. Igår var jag på Byggmax, Bauhaus, biltema och Jula och en runda vid Kaananbadet.
Jag skulle vilja säga att hela folket var ute. Jag tror inte att någon satt hemma igår i Stockholm. Alla kompisar och bekanta vi känner var ute oxå.
Så att säga FHMs dröm om att de milda restriktionerna ska hjälpa till att sänka R talet under 1 verkar inte vli verklig.
Det är som vanlig en påhittad fantasi som har ingenting med verkligheten att göra.

Det är definitivt inte som vanligt i Sthlm, mycket folk är utomhus och rör sig, vilket är bra.
Man håller avstånd, tar inte i hand. Det finns egoister som inte tänker på de stackars hjältarna inom vården som har kämpat sista 10 veckorna.
Det är upp till var och en av oss att ta detta på allvar, kan man inte skylla på FHM, vilket en del verkar göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Källa på det? Ja just det.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex

Denna rankinglista över korruption i olika länder duger väl? Kina ligger först på runt plats 80 trots att de har väldigt hårda lagar och regler mot korruption.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-05-22 kl. 12:18.
Citera
Medlem
Citat:

Det har Financial Times redan gjort, och Sverige i topp där också. AT är naturligtvis oärlig. Man kan inte göra sådana jämförelser, då Sverige i mars hade annan information än Italien i februari. I Italien i februari spred sig smittan helt fritt, det gjorde den inte i Sverige i mars. Det är därför som Italien fick så många döda trots lockdown. Lockdown var dock väldigt effektiv med 3-4 veckors fördröjning (man ska räkna i snitt med 26 dagar från att man blir smittad till att ens död rapporteras in). Storbritannien väntade med lockdown (flockimmunitetsstrategin formulerades där), och de har högst antal döda i Europa nu. Kom ihåg, på fem dagar har en person smittat 3, på 10 dagar 9, på 15 dagar 27 (med reproduktionstal på 3) - bara en dags betänketid kostar mycket människoliv.
De två länder vi bör jämföras oss med är Norge och Danmark. Där låg vi ungefär samtidigt på kurvan i början av mars, och förutsättningar är ungefär desamma, även om Danmark är mer tätbefolkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in