2020-05-19, 23:16
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
OK, Löfven är bevisligen den nye Führern och Tegnell är hans Tengele.
Du har övertygat mig.

Nu börjar du spåra ur helt.
Citera
2020-05-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är klart ingen dör på äldreboendet, om man omedelbart isolerar alla smittade gamlingar på sjukhus i tre månader.

Det är så jävla konstigt att ni inte fattar att det här inte alls är i 92-åringens intresse.

Du kan fråga hundra stycken 92-åringar och samtliga skulle ta sina chanser med sjukdomen framför att isoleras i ett kvartal på sjukhus.

Om man hanterar smittan korrekt redan initialt, så är det ingen stor grupp av människor som behöver isoleras, utan ett fåtal.

1000 isolerade personer i några månader, eller 15.000 döda. Jag tror inte det är så svårt val....
Citera
2020-05-19, 23:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Många u-länder vi först efteråt kommer kunna uppskatta hur många som eg dog. Lite som under Stalins välde. Eller Förintelsen. Ingen har en aning förrän efteråt..
Enda jag vet är att det grävs massgravar på olika håll i sydamerika.
Fasa

Japp det kommer ta åratal att reda ut detta. Om de ens är ärliga efteråt hur många som exakt dog.
Citera
2020-05-19, 23:19
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp det kommer ta åratal att reda ut detta...
Helt rätt. Förutom Flashbackare som har sanningen redan nu.
Citera
2020-05-19, 23:21
Medlem
Citat:
Bra om du gör ett litet utdrag eftersom det är en låst artikel.
Men jag antar att allt är Tegnells fel?

Nä det här med att mörda folk är Löfvens fel.
Citera
2020-05-19, 23:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch vad jag har svårt för dumma människor på positioner som de inte borde inneha!

Självklart hade det haft effekt, om personalen i äldrevården bara hade åkt fram och tillbaka till arbetet, i stället för att ränna ute på stan på kvällarna, och deras makar/sambos och barn hade varit hemma från sina industrijobb, och deras barn hemma ifrån skolan och dagis. Då hade sannolikheten för dem att smittas varit nära noll! Och alltså hade de inte kunnat dra in smittan på äldreboendena.
[[/b]/I]

Jag ska säga dig att där jag arbetat under denna tid, så har majoriteten av sjuksköterskor, undersköterskor och rehabpersonal, varit oerhört försiktiga. Jag vet ingen som "ränner på stan" - tvärtom har den här vårdpersonalen som jag mött, bara rört sig mellan jobbet och hemmet.

Den stora delen personal som insjuknat har uppenbarligen blivit smittade på arbetsplatsen, av de gamla som insjuknat. Det räcker med att en personal kommer dit och jobbar, utan symtom eller i början av infektionen. Jag tror att det varit oerhört svårt att förhindra smitta på äldreboenden, och att säga att det är personalens fel som springer ute på nätterna - ja, det känns väldigt skevt. Du skulle bara veta hur mycket de kämpar och ställer upp.
Citera
2020-05-19, 23:22
Medlem
Citat:
De kvarvarande från förintelsen.

De som inte är i livet längre blir inte kränkta, helt rätt, Men du kränker deras minne.

Kan man skicka screenshot som sagt?
Citera
2020-05-19, 23:22
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Var tredje.
Som städbolaget som städar skolorna i kommunen. Väljer det billigaste. Tre år senare välja den nya billigaste.

Men det är ju bara om kommunen väljer att privatisera äldreboendena istället för att driva dom i kommunal regi.

Skulle vara intressant med en jämförelse mellan avlidna i Covid 19 på privata äldreboenden jämfört med kommunala äldreboenden.
Citera
2020-05-19, 23:23
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nä det här med att mörda folk är Löfvens fel.
Jaja, självklart! Att jag inte tänkte på det.
Citera
2020-05-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
FHM kan ge direktiv om att äldreboenden ska bemannas med enbart fast personal? Det visste jag inte.

Nej, men de kunde ha gett tusan i att:

- ignorera presymptomatiska och asymptomatiska smittare, under lång tid. Troligen den absolut största orsaken till att äldre blivit smittade.

- gå emot WHOs rekommendation att räkna 14 dar, för att räknas som smittfri. Istället har FHM sagt att det räcker med 2 dagar.

Det finns en DN-artikel om detta och att det har bidragit till att sjukhusen i Sverige skickat ut äldre till äldreboenden väldigt snabbt, vilket har bidragit till smittan. Precis det som Hong Kong talar om som den viktigaste åtgärden, just att hindra sjukdomen att spridas från sjukhus till äldreboenden.

Vidare kunde de ha tydligt rekommenderat bra skyddsutrustning på äldreboenden. Det har de inte gjort.

Allt i FHMs hantering gällande råden har varit katastrofalt. Finner det intressant att de inte är så intresserade av självrannsakan, utan endast vill skylla på personal ute på boendena.
Citera
2020-05-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja och sviter av influensan. Våra äldre framförallt inom äldrevården smittas och avlider när vaccinet fungerar sämre. Är ett resultat av hur svenska folket vill ha det genom sina politiker. Det fungerar så länge inget rubbar cirklarna och avslöjar bristerna. Influensan har vi vant oss vid, det är det normala som ingen ser. Så kom covid-19 och plötsligt fick politikerna och svenska folket upp ögonen.

- Äldrevård är en station för de allra sköraste (de flesta ska bo hemma så länge som möjligt) och mest förvirrade personerna som inte klarar vardagen.
- Äldrevård satsar på trivsel där många i personalen kan lite av varje. Jag har inga data men misstänker att finns det en generell överrepresentation av personal som är relativt nya i Sverige.
- Spetskompetens inom olika områden är en bristvara och kostar för mycket.
- Struktur och ledning fungerar varierat. Dålig pandemiberedskap och smittskyddskompetens.
- Äldrevård är något som kommunerna måste upphandla var tredje år. Byte av strukturer och personalneddragningar är ett resultat av att "lägsta bud till specificerad kvalitet" vinner.

Aha ja du menar att det alltid sugit- det stämmer.
Men det är lite som med judarna då; de hade det fan inte bra i Europa enda sedan romarriket egentligen. Men det vart riktigt jävla tydligt i och med Förintelsen.
Citera
2020-05-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
FHM driver inte äldreboenden.

Precis. Det är kommuner som ansvarar men inte heller kommunerna driver dem i många fall utan de upphandlar driften. Och kommunerna har ingen egen sjukvård, vårdhygien, smittskydd utan måste samverka med regionerna. Det blir många led där allt ska fungera på boenden. MASarna gör vad de kan.

Såg även detta kring äldreboenden från UK som också drivs i princip i privat regi (85%), där man även kan se att många fler avlidit än som fått Covid-19-diagnos.

https://www.bbc.com/news/health-52284281?intlink_from_url=&
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in