Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Att de inte hittade IgM heller har du förvisso rätt i. Men det här sätter verkligen antikroppstesterna i ett annat ljus. Om de bara hittar symptomatiska så kan man ju lika gärna göra intervjuer.
Varför skulle dödligheten vara 0.5-1.0 procent menar du?
Spanien har just nu en dödlighet på 0.058 procent, en tiondel så mycket. Om 25 procent av Spanien har haft viruset så är dödligheten 0.23 procent. Men då kan Spanien ha haft en överdödlighet av kollapsad sjukvård på det, så det är kanske inte representativt för ett land med kontrollerad spridning.
Dödlighet anger antal döda/antalet fall. Med denna undersökning är detta mellan 0.5-1% beroende på vad för lagg man anta för antikroppar/döda.
Nu antar du bara att det finns asymptotiska fall som inte går att detektera alls. PCR visar inte och antikroppstest visar inte. Jag håller med om att det finns såna fall, men vi har inga sätt kvantifiera hur många dessa är. vi behöver belägg för det,men det är jäkligt svårt att empiriskt hitta.
Jag skulle lika gärna kunna säga att i Spanien var redan 90% immuna och därför är det bara 5% fall och de har flockimmunitet. Men bevisbördan är på mig då.
Spaniens test är den största hittills, det är också den mest noggranna, dubbelcheckat 16000 prov osv. Detta ger alla berörda myndigheter världen över att ta detta seriöst.