2020-05-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den drastiska minskningen? Vad menar du? Vad har du för källa på det? Senast nu ikväll visade de ett reportage på SVT som tydde på motsatsen.

Du spenderar ditt liv i de här trådarna och vet inte hur du hittar de siffrorna??? Bye
Citera
2020-05-19, 22:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi har också kvar specialavdelningarna, där mycket svåra covidfall ligger. Vi avlastar IVA. Så ser det nog ut i flera län.

Dessa avdelningar räknas troligen inte till IVA, men bedriver intensivvård.

Har funderat på vad det räknas som, som t ex i de engelskspråkiga rapporterna som talar om ICU.

Som en av mina kompisar som har mycket erfarenhet av IVA-vård, har det inte ens främst från IVA utan från IMA och AVA (akutvårdsavdelning). Kompisen jobbar på covid-IMA men vi har fortfarande covid-IVA öppet. (Flera av varje, inga stängningar än, men det kommer väl för det är lite mindre tryck.)

Iallafall är trenden så bra att de har tinat upp de infrusna semestrarna.

Konstigt om inte all intensivvård räknades även den som bedrivs på IMA. För det är nedsövda, intuberade patienter och det låter ju hyfsat intensivt, även om man då kan uppgraderas till en ännu mer intensiv avdelning om man kraschar.

Lite sidonot, något jag vet har frustrerat flera som jobbat där, de har skyddat sig minutiöst när de jobbat på covidavdelning. Sedan har de även haft skift på vanliga avdelningar nu när det är lite färre covidpatienter. Vilket man kan tycka är skönt. Men istället har det hänt flera gånger att det upptäckts covidsjuka på vanliga avdelningar och då har syrrorna vårdat dessa utan skydd. Innan någon fattat vad de har. Iofs tror jag ändå inte skydden varit förgäves även om de får covid när de jobbar oskyddade, mindre smittmängd. Men fattar ändå frustrationen.
Citera
2020-05-19, 22:41
Medlem
DikTs avatar
SvD skriver om att vi har högst antal döda i Covid-19 per capita enligt statistiken.

Tegnell tycker inte det är så intressant
Citat:
Han tycker inte att man ska fästa stor uppmärksamhet vid dödstalet en enskild vecka.

Vad ska man säga om att de som tagit fram vår strategi uppenbarligen inte visste hur det såg ut i verkligheten? Ingår det inte i jobbet att basera rekommenderade åtgärder på hur det ser ut i verksamheten?
Självkritik är inte hans signum direkt (min fetning).
Citat:
Det är förstås fruktansvärt att vi haft så höga dödstal på våra äldreboenden och det blir verkligen en läxa för många som jobbar med den typen av verksamhet inför framtiden

Men ingen läxa för de som beslutar om vår strategi då...?
https://www.svd.se/hogst-dodlighet-i-sverige-komplicerat-att-jamfora
Citera
2020-05-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Rätt ballt att man kallas synsk eller statsepidemiolog för detta:
Men 90-99% av våra grannländer kommer befinna sig i Sveriges öppenhet nu ungefär fast med ansiktsmasker, smittspårning och enskilda isolationer. Och aldrig mer få tvåsiffrigt döda på en dag.
Ok. Tack för ditt svar.
Citera
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har funderat på vad det räknas som, som t ex i de engelskspråkiga rapporterna som talar om ICU.

Som en av mina kompisar som har mycket erfarenhet av IVA-vård, har det inte ens främst från IVA utan från IMA och AVA (akutvårdsavdelning). Kompisen jobbar på covid-IMA men vi har fortfarande covid-IVA öppet. (Flera av varje, inga stängningar än, men det kommer väl för det är lite mindre tryck.)

Iallafall är trenden så bra att de har tinat upp de infrusna semestrarna.

Konstigt om inte all intensivvård räknades även den som bedrivs på IMA. För det är nedsövda, intuberade patienter och det låter ju hyfsat intensivt, även om man då kan uppgraderas till en ännu mer intensiv avdelning om man kraschar.

Lite sidonot, något jag vet har frustrerat flera som jobbat där, de har skyddat sig minutiöst när de jobbat på covidavdelning. Sedan har de även haft skift på vanliga avdelningar nu när det är lite färre covidpatienter. Vilket man kan tycka är skönt. Men istället har det hänt flera gånger att det upptäckts covidsjuka på vanliga avdelningar och då har syrrorna vårdat dessa utan skydd. Innan någon fattat vad de har. Iofs tror jag ändå inte skydden varit förgäves även om de får covid när de jobbar oskyddade, mindre smittmängd. Men fattar ändå frustrationen.
Bra inlägg.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Allt för att förminska nazitysklands krigsförbrytelser. Way to go! Hoppas du är stolt över dig själv.

Idiot. Jag är inte kränkt och du borde inte vara det heller.
Citera
2020-05-19, 22:45
Medlem
Är det någon som vet varför FHM vägrar rekommendera användning av skyddsmasker medan alla andra pålitliga källor rekommenderar det?!

https://www.cnbc.com/amp/2020/05/19/coronavirus-wearing-a-mask-can-reduce-transmission-by-75percent-new-study-claims.html?__twitter_impr ession=true
Citera
2020-05-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Så sjuka gamlingar isoleras på sjukhus i 3 månader?

Läs det som står...
Citera
2020-05-19, 22:46
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Idiot. Jag är inte kränkt och du borde inte vara det heller.
Va? Att du eller jag inte är kränkta är det sista jag tänkte på.
Citera
2020-05-19, 22:47
Medlem
Säger ju det.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/covidsjuka-jan-81-fick-palliativ-vard-blev-frisk-nar-familjen-satte-stopp/
Citera
2020-05-19, 22:48
Medlem
Här följer alla officiella siffror från den 14 Maj.
Källa är Socialstyrelsen.

Döda totalt...3395 st
Döda under 70 år...322 st
Antal smittade..28582

Jag har sett siffror på allt mellan 15 till 24 procent angånde personer under 70 som INTE har underliggande sjukdom och därmed defintionsmässigt icke tillhör någon riskgrupp.Jag skattar risker högt så jag har använt mig av 24 procent.

Vidare så antager jag att det går 20 oupptäckta fall på varje upptäckt.Det må tyckas vara lågt i sammanhanget men det är ju bättre att underskatta detta tal än att överskatta det.

Totalt antal smittade således...571640 personer.

Antal personer döda som inte ingår i riskgrupp..322 X 0,24 vilket ger ungefär 77 st.

Förhöjd dödsrisk för icke riskgruppspersoner..77/571640 vilket ger 0,0013 procents förhöjd risk att dö i Covid 19 för denna majoritet av personer.
Senast redigerad av Lookalike 2020-05-19 kl. 22:50.
Citera
2020-05-19, 22:49
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Säger ju det.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/covidsjuka-jan-81-fick-palliativ-vard-blev-frisk-nar-familjen-satte-stopp/
Bra om du gör ett litet utdrag eftersom det är en låst artikel.
Men jag antar att allt är Tegnells fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in