Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Vi har också kvar specialavdelningarna, där mycket svåra covidfall ligger. Vi avlastar IVA. Så ser det nog ut i flera län.
Dessa avdelningar räknas troligen inte till IVA, men bedriver intensivvård.
Har funderat på vad det räknas som, som t ex i de engelskspråkiga rapporterna som talar om ICU.
Som en av mina kompisar som har mycket erfarenhet av IVA-vård, har det inte ens främst från IVA utan från IMA och AVA (akutvårdsavdelning). Kompisen jobbar på covid-IMA men vi har fortfarande covid-IVA öppet. (Flera av varje, inga stängningar än, men det kommer väl för det är lite mindre tryck.)
Iallafall är trenden så bra att de har tinat upp de infrusna semestrarna.
Konstigt om inte all intensivvård räknades även den som bedrivs på IMA. För det är nedsövda, intuberade patienter och det låter ju hyfsat intensivt, även om man då kan uppgraderas till en ännu mer intensiv avdelning om man kraschar.
Lite sidonot, något jag vet har frustrerat flera som jobbat där, de har skyddat sig minutiöst när de jobbat på covidavdelning. Sedan har de även haft skift på vanliga avdelningar nu när det är lite färre covidpatienter. Vilket man kan tycka är skönt. Men istället har det hänt flera gånger att det upptäckts covidsjuka på vanliga avdelningar och då har syrrorna vårdat dessa utan skydd. Innan någon fattat vad de har. Iofs tror jag ändå inte skydden varit förgäves även om de får covid när de jobbar oskyddade, mindre smittmängd. Men fattar ändå frustrationen.