2020-05-18, 23:05
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Infantilt är ett bra ordval. Sjukt ett något mer spetsigt ordval, och jag ber om ursäkt om jag sårar vederbörande.

”SE såg LJ vid kulturhusets hörn innan han lämnade kontoret” Om jag nu förstått saken rätt borde observationen ägt rum fyra minuter före mordet.
Teorin framförd av en person som sågar all bevisning för att SE var på mpl efter mordet men anser ändå att han inte är gm.
Var inte LJ kvar på Tre Backar då?
Kanske finns en påbyggnadsteori om att SE och LJ hade stämt träff för att böga i hörnet?

Skämmigt men stor humor!
Allt för att få ihop det, som torsken sa.

Någon nämnde i tråden att SE-hysterin handlar om auktiritetstro, det är precis vad det handlar om. Om någon i tråden framfört den här teorin för några år sedan skulle ingen orkat med människan. Titta bara på siffrorna, vars teori är vag men faktiskt inte har några konkreta brister.
Citera
2020-05-18, 23:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som vet om Åke R som förhörde Lisbet Palme på mordnatten blivit förhörd av Palmeutredningen de senaste åren?

Är det någon som sett något uttalande av Åke R i media den senaste tiden.

Fram till sommaren 2016 hade Åke Rimborn bara hörts en gång av PU, 1991.
Citera
2020-05-18, 23:15
Medlem
mvagrippas avatar
Rykten gör gällande att SÄPO kom igång sent på MOP-natten beroende på att en kvinnlig chef på SÄPO hade nyckel/kod till vissa uppgifter och inte kunde nås! . Vilka uppgifter på SÄPO är det som PG Näss, Sven-Åke Hjälmroth eller Christer Ekberg inte skulle haft kontroll över? Detta får mig att bli undrande inför ryktet. Den kvinnliga chef som verkligen satt i SÄPO-toppen var Ingalill Json Ågren, nyss hemkommen efter en sejour på FMV.
Citera
2020-05-18, 23:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
NF bor fortfarande med sina föräldrar. Är det såna som brukar vara orädda och gå fram till skottlossningar?
Ja, nu förväntar jag mig inte att han skall gå all-in Rambo som vår vän LJ, men om man tänker att Sveriges statsminister har blivit skjuten 200 m bakom en, går man inte tillbak och kollar då? Eller så åker man hem och lägger sig, vad vet jag...
Citera
2020-05-18, 23:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Siffrorna har använt det där citatet hundra gånger för att visa att GMP-gruppen tänker precis som han.

Därför ville jag påpeka att de pekar ut två olika personer.

Att NF i grunden skulle passa lika bra in på GMP har jag svårt tro. CA är verkligen extraordinär.
Helt riktigt. Tyvärr så är läsförståelsen i svenska bristfällig. Ulf Åsgård redogör för vad vittnet uppger (”säger sig ha”); det ligger ingen värdering i detta enkla konstaterande.
Citera
2020-05-18, 23:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag svarade varför jag går till motargument.

Men herregud. Om det visar sig att SE är mördaren så ger det ju inte TP rätt i alla hans tankegångar. Det känns som du har något personligt vendetta mot just honom. Att TP har en del konstiga tankar gör ju inte SE oskyldig. Hade Lars Larssons bok om SE haft med vapensamlaren och skytteklubben så hade hans bok blivit större än TP:s.

Exemplen du tar upp är inte orsaken till att folk misstänker SE. Det är det faktum att det finns möjlighet han kom ut i tid för mordet. Och att ingen tycks känna igen hans påstådda aktiviteter för att hjälpa till.

Möjligheterna för GM SE att se LJ stannar inte vid en huvudrörelse i trappen. Han kan ha sett LJ från sitt fönster på Luntmakargatan när han är på väg att gå. Han kan ha sett och hört LJ bli förhörd vid mordplatsen nån gång 23:30-23:40.

Det sista säger mycket om dig. Om man hittat mordvapnet i vapensamlarens gamla revolvrar så kommer du alltså tro att det är planterat? För att du tycker TP är så dum i sin teori? För att Henry O sa de pratat två minuter? Då värderar du konstigt.
Hur kan SE ha sett och hört LJ bli förhörd om han inte var där? Argumentet för honom som GM är att han inte var där, och det styrks av argumentet att han var där?
Citera
2020-05-18, 23:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ett problem är också att de förhörda får peka på en karta, och polisen sen skriver gatunummer i anteckningar som sedan renskrivs.
Det har du rätt i, men jag är ändå förbryllad över att NF landar på nr. 56 vid vallningen på plats 860325. Han måste ju själv inse att det är för långt (~200 m) till MP för att hans iakttagelser av personerna där skall vara rimliga.

En ide som Zag var inne på är att han var betydligt längre S vid skotten, säg AFKG. Jag tänker att eftersom uppgiften om mötet vid nr.56 hamnade i det första protokollet 860303, så kanske detta gatunummer kom med i förhör nummer två? Om NF är lite försagd så kanske FL ledde honom i den riktningen, särskilt som nr. 56 uppenbarligen var fel position för mötet med LOP. Nu stämmer in AFKG inte in i övrigt, eftersom det är för nära La Cartarie, men strax norr om kanske.

Vi skall dock komma ihåg att även från AFKG är det 120+ m till MP, så identifieringen av blå jackan ger jag inte mycket för oavsett.
Citera
2020-05-18, 23:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Att SE skulle ha tittat ut mot Luntmakargatan och sett LJ gå där söderut. Hm! Ponera då att så skulle vara o SE tänkte redan här att släcka OP. Då hade det ju isf varit bättre för SE att utföra dådet norr om Skandia så att han slapp risken att stöta på LJ vid Luntis-Tunnelgatan, om han nu räknat kallt att LJ inte skulle stanna upp utanför Bohemia? För SE måste då ha vetat att Tunnelgatan-Sveavägen östra sidan var hans sista chans. Klart, vi vet ju inte men i mina ögon så låter det orimligt, nästintill infantilt...riktat mot SE. Slutligen: hur skulle SE ha tid med det? För då måste han ju ha vetat att paret Palme var i antågande, så varför hänga ut genom ett fönster?
Äh, det finns ju ingen som helst möjlighet för SE att se LJ från sitt fönster. LJ anländer till Tunnelgatan någon minut innan mordet och då måste SE redan vara en trappa ner och stämpla ut (och sedan ta raka vägen ut). Och hur skulle han veta att LJ skulle stå där sedan?

Inte ens TP skulle väl komma med något så befängt. Eller?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-18 kl. 23:45.
Citera
2020-05-18, 23:40
Medlem
Arbetet på polisens ledningscentral verkade fungera knackigt på mordnatten.
Kan det bero på att SÄPO hade större närvaro där än man vill erkänna, de andra som jobbade på mordnatten blev osäkra på ledningsstrukturen och undvek att att ta beslut.
Citera
2020-05-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Allt för att få ihop det, som torsken sa.

Någon nämnde i tråden att SE-hysterin handlar om auktiritetstro, det är precis vad det handlar om. Om någon i tråden framfört den här teorin för några år sedan skulle ingen orkat med människan. Titta bara på siffrorna, vars teori är vag men faktiskt inte har några konkreta brister.

Jag har svårt att föreställa mig att den redan obefintliga seriositet som skenbart fanns i den ursprungliga teorin gagnas av dylik rappakalja. Det verkar som om det mest häpnadsväckande teorierna kommer upp till ytan om man bara trycker på de rätta knapparna, och man måste faktiskt beundra TP.

Bara att klämma ur sig något sådant här tyder på att man tappat greppet om verkligheten:

”Det som framgår tydligt av både väktarförhöret med Gahn, Häggströms samtal med Olofsson och personalmannen Roland Bergströms samtal med Skandiamannen dagen efter mordet är att Skandiamannen inte kunnat tro att den skjutne var statsministern, på grund av att han såg så liten ut.
Det är ett yttrande som förbryllar. Dels för att inget annat vittne kommenterat att den skjutne såg liten ut, dels för att Olof Palme inte var särskilt liten i kroppen.
Enligt obduktionsprotokollet var han 175 cm lång, och därmed låg han på genomsnittet för sin årskull, män födda 1927, enligt mönstringsrullorna
”.

Fortsättningen är att endast gm kunde ha sett att Palme var liten, eftersom SG och AH rätade ut kroppen i sin fulla längd senare, vilket gm inte kunde se.

Mönstringsrullorna! Vad fan, säger jag, och resten är värre ändå.
Läs och förundras:

https://sanningskommissionen.com/2019/03/thomas-petterssons-svar-kring-skandiamannen/
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-18 kl. 23:57.
Citera
2020-05-19, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur kan SE ha sett och hört LJ bli förhörd om han inte var där? Argumentet för honom som GM är att han inte var där, och det styrks av argumentet att han var där?
Efterson SE återvände till Skandiahuset ca 23.40.
Sedan tror man ju dessutom att han då redan varit vi mordplatsen en stund före det så det är ett fullt rimlig möjlighet.
Citera
2020-05-19, 00:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag har svårt att föreställa mig att den redan obefintliga seriositet som skenbart fanns i den ursprungliga teorin gagnas av dylik rappakalja. Det verkar som om det mest häpnadsväckande teorierna kommer upp till ytan om man bara trycker på de rätta knapparna, och man måste faktiskt beundra TP.

Bara att klämma ur sig något sådant här tyder på att man tappat greppet om verkligheten:

”Det som framgår tydligt av både väktarförhöret med Gahn, Häggströms samtal med Olofsson och personalmannen Roland Bergströms samtal med Skandiamannen dagen efter mordet är att Skandiamannen inte kunnat tro att den skjutne var statsministern, på grund av att han såg så liten ut.
Det är ett yttrande som förbryllar. Dels för att inget annat vittne kommenterat att den skjutne såg liten ut, dels för att Olof Palme inte var särskilt liten i kroppen.
Enligt obduktionsprotokollet var han 175 cm lång, och därmed låg han på genomsnittet för sin årskull, män födda 1927, enligt mönstringsrullorna
”.

Fortsättningen är att endast gm kunde ha sett att Palme var liten, eftersom SG och AH rätade ut kroppen i sin fulla längd senare, vilket gm inte kunde se.

Mönstringsrullorna! Vad fan, säger jag, och resten är värre ändå.
Läs och förundras:

https://sanningskommissionen.com/2019/03/thomas-petterssons-svar-kring-skandiamannen/
TP är ett kapitel för sig. En sak bland många andra som får mig att undra hur det står till med hans intellekt, är att han inte förstår det där som SE:s fru sa om "mördarens hus". SE gick ju ut hårt med att han blivit förväxlad med mördaren. Hans fru ville inte att tidningen skulle fotografera deras hus. Hon sa att "Hur skulle det se ut med mördarens hus, man vet ju hur tidningarna kan förvränga det". TP tolkar det som att frun visste att SE mördat OP. Hon menade ju det hon sa, det förstår ju vem som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in