2020-05-18, 21:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Hur skulle nedanstående kommentarer från KP (2020-02-28) kunna avse SE som gärningsman:

- Vi har varit i kontakt med utlandet i olika avseenden, det är riktigt, säger Krister Petersson.

- Det handlar om rättslig hjälp från utlandet, vid flera tillfällen under de senaste åren.

- Vi har haft vissa spår att följa upp, och vi har haft anledning att kontakta utländska myndigheter. Men vilka länder och vad det avsett kan jag inte gå in på, säger Krister Petersson.

Förklaring 1: KP säger "spår" i plural
Förklaring 2: Utlandet har kriminaltekniska avdelningar
Citera
2020-05-18, 21:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag svarade varför jag går till motargument.

Men herregud. Om det visar sig att SE är mördaren så ger det ju inte TP rätt i alla hans tankegångar. Det känns som du har något personligt vendetta mot just honom. Att TP har en del konstiga tankar gör ju inte SE oskyldig. Hade Lars Larssons bok om SE haft med vapensamlaren och skytteklubben så hade hans bok blivit större än TP:s.

Exemplen du tar upp är inte orsaken till att folk misstänker SE. Det är det faktum att det finns möjlighet han kom ut i tid för mordet. Och att ingen tycks känna igen hans påstådda aktiviteter för att hjälpa till.

Möjligheterna för GM SE att se LJ stannar inte vid en huvudrörelse i trappen. Han kan ha sett LJ från sitt fönster på Luntmakargatan när han är på väg att gå. Han kan ha sett och hört LJ bli förhörd vid mordplatsen nån gång 23:30-23:40.

Det sista säger mycket om dig. Om man hittat mordvapnet i vapensamlarens gamla revolvrar så kommer du alltså tro att det är planterat? För att du tycker TP är så dum i sin teori? För att Henry O sa de pratat två minuter? Då värderar du konstigt.
NF är i så fall en minst lika osannolik mördare.
Citera
2020-05-18, 21:10
Medlem
Citat:
Rimligt tvivel du vet. "Kan inte se från trappen" är inte mycket bättre bevis....

Vi får se om SE tål en Quick-kontroll.
Men vilken tur att vi står på samma sida. Både du och jag kämpar ju för att slå hål på TP:s argument, men du är mer som ”djävulens advokat” som du själv uttryckte det, och där måste jag nog ge dig en eloge för att du lägger ner din själ i projektet.
Vi är på samma linje i det avseendet.
SE är inte gärningsman
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-18 kl. 21:29.
Citera
2020-05-18, 21:10
Medlem
Citat:

Men herregud. Om det visar sig att SE är mördaren så ger det ju inte TP rätt i alla hans tankegångar. Det känns som du har något personligt vendetta mot just honom. Att TP har en del konstiga tankar gör ju inte SE oskyldig. Hade Lars Larssons bok om SE haft med vapensamlaren och skytteklubben så hade hans bok blivit större än TP:s.

Exemplen du tar upp är inte orsaken till att folk misstänker SE. Det är det faktum att det finns möjlighet han kom ut i tid för mordet. Och att ingen tycks känna igen hans påstådda aktiviteter för att hjälpa till.

Möjligheterna för GM SE att se LJ stannar inte vid en huvudrörelse i trappen. Han kan ha sett LJ från sitt fönster på Luntmakargatan när han är på väg att gå. Han kan ha sett och hört LJ bli förhörd vid mordplatsen nån gång 23:30-23:40.

Det sista säger mycket om dig. Om man hittat mordvapnet i vapensamlarens gamla revolvrar så kommer du alltså tro att det är planterat? För att du tycker TP är så dum i sin teori? För att Henry O sa de pratat två minuter? Då värderar du konstigt.

Det fetade. Jag drar väl upp min gamla käpphäst för vilken gång i ordningen
Någon drar i OP:s ben och Anna H frågar vad håller du på med, han ligger bra som han ligger.
Karin J vittnar om att nån säger varför gör ni så här, jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge.
Vi har ett vittne som tjatar om framstupa sidoläge. Om det inte är SE vem är det då? Inget av de andra vittnesmålen ger någon ledning i den frågan.
Citera
2020-05-18, 21:27
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonLEITZ
Skrev tidigare idag om det. Oavsett en eller flera inblandade så har östra sidan av Sveavägen nära korsning Tegnérgatan definitivt varit platsen där någon väntat för att följa paret palmes väg från Grand. Om det förhållandet utesluts har vi bara ett scenario, det som beskriver den ensamme galningen som traskar omkring i trakterna och får sitt livs chans att använda revolvern i fickan.
Vill gärna få in de tre män som vittne LN ser när han jobbar i gatuköket på västra sidan samt vittne AnnaBritta som kl 23.05 ser tre ursinnigt springande män på Holländargatan och som viker mot Sveavägen. dessa tycks likna till stor del i signalementet, åtminstone en av dem som beskrivs som storvuxen blond.
Citera
2020-05-18, 22:16
Medlem
Finns det någon känd koppling mellan VG och SE, tänker EAP. SE var ju grafiker. Kan han ha producerat flygblad åt EAP?
Citera
2020-05-18, 22:26
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:

Att SE skulle ha tittat ut mot Luntmakargatan och sett LJ gå där söderut. Hm! Ponera då att så skulle vara o SE tänkte redan här att släcka OP. Då hade det ju isf varit bättre för SE att utföra dådet norr om Skandia så att han slapp risken att stöta på LJ vid Luntis-Tunnelgatan, om han nu räknat kallt att LJ inte skulle stanna upp utanför Bohemia? För SE måste då ha vetat att Tunnelgatan-Sveavägen östra sidan var hans sista chans. Klart, vi vet ju inte men i mina ögon så låter det orimligt, nästintill infantilt...riktat mot SE. Slutligen: hur skulle SE ha tid med det? För då måste han ju ha vetat att paret Palme var i antågande, så varför hänga ut genom ett fönster?
Citera
2020-05-18, 22:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Men nu vill vi försöka återskapa hur PU kom fram till sin lösning, så Grandmannen kan man lämna åt sidan. KP säger att man omtolkade mordplatsvittnena och fick en ny bild av hur mordet gick till. Grandmannen är inte inblandad i själva mordet som Grandmannen i sig. Vill man ha med Grandmannen så får man leda GM bakåt till Grand sen när man fått sin bild av mordet.

Du resonerar inte som PU, du utgår från Grand, inte mordplatsen.

Det ska vara nåt som går mot gängse bild. Att Tensonmannen är GM kan vara en sån. Men det ser jag inte som en omtolkning, det är ju en lösning i sig. Men kanske. Att GM inte väntade vid Dekorima utan förföljde utanför Skandia är det som passar bäst tycker jag.

Tensonmannen måste inte vara så långt norrut, jag tror man kan justera.

Som PeoFallmo redogjort för så har AB:s kollegor med stor sannolikhet gått från bankomaten minst ett par minuter innan mordet. Det skapar då frågan vad AB gjorde dessa två minuter. Han verkar inte veta själv. Min gissning är att han väntade på eftersläntrarna. Och jag tror han då trampade i benen, att han kommit 20-30m norrut utan att minnas det är inte sensationellt.

Tänk på vad AB säger. Kollegorna från bankomaten går ifrån honom. Han tycker det är dålig stil, de väntar inte ens in honom, de går bara. Han väntar på de andra istället. Sen ändrar han sig och vill gå hem. Framför mig ser jag hur de går, AB traskar efter en bit. Stannar och väntar. Bestämmer sig för att gå hem.

Jag måste erkänna att jag inte förstår hur du tänker nu?

Är allt annat än sträckan Skandia-Dekorima oviktigt?

"Grandmannen kan man lämna åt sidan"?

Varför ska Tensonmannen flyttas söderut?

Varför ska jag särskilt tänka på vad AB säger?

Varför är inga andra vittnen vid mordplatsen intressanta?

Och genom att göra denna övning ska vi kunna ringa in vem som är GM?

Hur ska vi få fram GM:s identitet på detta sätt?

Hur vet du hur PU tänker?

Just nu förstår jag inte syftet med övningen.

Ska vi genom att flytta Tensonmannen söderut komma fram till vem som är GM?

Sorry, för mig landar detta i ett nytt antagande.

Vad som behövs är ju bindande bevis, inte fler antaganden.
Citera
2020-05-18, 22:36
Medlem
Är det någon som vet om Åke R som förhörde Lisbet Palme på mordnatten blivit förhörd av Palmeutredningen de senaste åren?

Är det någon som sett något uttalande av Åke R i media den senaste tiden.
Citera
2020-05-18, 22:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Finns det någon känd koppling mellan VG och SE, tänker EAP. SE var ju grafiker. Kan han ha producerat flygblad åt EAP?

Nej en sådan koppling har aldrig kunnat fastställas.
Citera
2020-05-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Att SE skulle ha tittat ut mot Luntmakargatan och sett LJ gå där söderut. Hm! Ponera då att så skulle vara o SE tänkte redan här att släcka OP. Då hade det ju isf varit bättre för SE att utföra dådet norr om Skandia så att han slapp risken att stöta på LJ vid Luntis-Tunnelgatan, om han nu räknat kallt att LJ inte skulle stanna upp utanför Bohemia? För SE måste då ha vetat att Tunnelgatan-Sveavägen östra sidan var hans sista chans. Klart, vi vet ju inte men i mina ögon så låter det orimligt, nästintill infantilt...riktat mot SE. Slutligen: hur skulle SE ha tid med det? För då måste han ju ha vetat att paret Palme var i antågande, så varför hänga ut genom ett fönster?
Infantilt är ett bra ordval. Sjukt ett något mer spetsigt ordval, och jag ber om ursäkt om jag sårar vederbörande.

”SE såg LJ vid kulturhusets hörn innan han lämnade kontoret” Om jag nu förstått saken rätt borde observationen ägt rum fyra minuter före mordet.
Teorin framförd av en person som sågar all bevisning för att SE var på mpl efter mordet men anser ändå att han inte är gm.
Var inte LJ kvar på Tre Backar då?
Kanske finns en påbyggnadsteori om att SE och LJ hade stämt träff för att böga i hörnet?

Skämmigt men stor humor!
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-18 kl. 22:55.
Citera
2020-05-18, 23:04
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Infantilt är ett bra ordval. Sjukt ett något mer spetsigt ordval, och jag ber om ursäkt om jag sårar vederbörande.

”SE såg LJ vid kulturhusets hörn innan han lämnade kontoret” Om jag nu förstått saken rätt borde observationen ägt rum fyra minuter före mordet.
Teorin framförd av en person som sågar all bevisning för att SE var på mpl efter mordet men anser ändå att han inte är gm.
Var inte LJ kvar på Tre Backar då?
Kanske finns en påbyggnadsteori om att SE och LJ hade stämt träff för att böga i hörnet?

Skämmigt men stor humor!

Ja, om nu observationen var typ 4 minuter (det tar ganska precis 5 minuter till hörnet Luntis-Tunnelgatan) innan mordet så hade LJ just svängt in på Luntmakargatan och beroendes på var SE hade sitt kontor, så visst hade han kunnat se en figur gåendes på Luntis. Allt verkar ju vara möjligt i denna mordsaga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in