2020-05-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Näe håller inte med. Jag skulle med lätthet kunna erkänna ifall FHM hade gjort något väldigt bra och korrekt, något som har verkligen objektivt visat sig vara väldigt i framkant, när det gäller pandemin och att rädda liv från covid.

Än så länge har jag bara sett killgissningar, vilda spekulationer och väldigt höga dödstal, dock.

Men visst, jag håller en chans öppen, för att jag ändrar mig innan pandemin är slut. Jag gissar att chansen är ungefär 0.001% att det händer.

Själv har jag upprepat stora brister som jag anser att FHM har. Speciellt hur de (inte) skyddat äldre vilket jag redogjort tidigare hur de skulle ha gjort tillsammans med regeringen. Nu har man mer eller mindre hoppats på turen.

Sen kanske du kan erkänna att FHM gör något rätt men många kan absolut varken erkänna att de gör något rätt eller att något annat land gör något fel.

Jag tycker långt ifrån att Tegnell eller FHM är ofelbara men det är ju så att det är roligare att välja sida än att vara mitt emellan
Citera
2020-05-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PareidolicHuman
Tänk att fler dog av vaccinlös influensa i november 1993 respektive januari 2000 (i absoluta respektive relativa tal) jämfört med covid-19 i april 2020.

Ja tänkt! Det kan du stilla ligga och le om under duntäcket innan du stilla somnar in ikväll.
Citera
2020-05-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Haha men ge dig. Det känns som "ren terror" i Sverige? Jävla tönt. Släpp viruset ett tag och gör någonting annat, skiten har uppenbarligen påverkat dig mentalt. Terror!

Vilket hån mot alla i riskgrupp.
Jag är inte alls rädd, är 20-30 bast och frisk.
Men jag är inte så skrämmande egoistisk och individualistisk som du.
Jag hör varje dag folk i riskgrupp vara ledsna och rädda eftersom de löper kring 5-10% risk att dö om de blir smittade. Vilket risken finns i Sverige för ögonblicket. Avstånd etc är ingen garanti att inte smittas i en viruskontaminerat samhälle.
Vidrig kommentar verkligen
Citera
2020-05-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men du ville inte svara på frågan: Hur många tror du skulle dö i Sverige helt utan några som helst restriktioner?

Vi vet nu att 15% av de äldre äldre dör. Och sen några av de yngre. Så i värsta fall ....

Vi pratar inte om miljoner, inte om hundratusentals döda - utan...?

Vet inte varför jag skall svara på en fråga som du har sett svar på säkert flera hundra ggr i tråden, känns lite tjatigt.. men ok.

Jag har inte räknat på det själv men det de hade tänkt sig var väl antagligen mellan 50.000 - 70.000 människor, om man skulle upp till flockimmu och räknar med att 1% eller däromkring, kan dö.

För dig kanske det inte gör så mycket. Jag tycker det är alldeles för mycket redan nu.

Inom en vecka eller lite mindre, kommer vi ha 4.000 döda, det är sjukt många för ett litet land mitt ute i ingenstans. Vi skulle följt resten av Norden och klarat oss undan med några hundra döda max förhoppningsvis, likt de länderna, samt en vård som inte behöver skjuta upp 44.000 operationer osv. Vi är rätt körda, om man säger så...
Citera
2020-05-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även idag har Sverige mest döda/befolkning i världen!
https://i.imgur.com/lKzhm0q.png

Omöjligt, idag registrerades ju inte en käft
Citera
2020-05-18, 20:52
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Men... I dagsläget har Danmark utfört ca 460 000 tester och Norge ca 218 000, mot Sveriges ca 177 500.

Kanske man kunde dra nytta av andra länders validering och kvalitetssäkring?
Jag tror inte att EU eller andra europeiska länder samarbetar i dessa frågor tyvärr.

Det finns inget som hindrar samarbete. Tyskland tog patienter från Italien och Frankrike. En del av de första testerna i Finland analyserades i Estland och Sydkorea.

När jag först hörde Tegnell svamla om "hela kedjan" för över en månad sedan trodde jag bara det var idioti och ovilja. Men nu börjar jag mer och mer förstå att det nog antagligen ÄR själva provtagningen som är det stora problemet i Sverige (se expressen artikel som postades här i tråden i går).
Citera
2020-05-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
4000 döda med ett radikalt förändrat beteende.
Spanien 35000 trots lockdown 7 veckor.
Hade varit 100 000 i Spanien nu annars och 20 000 eller fler i Sverige med en sjukvårdskollaps med efterföljande samhällskollaps.
Men av någon anledning fattar du inte det. Otroligt faktiskt. Det är nämligen inget speciellt svårt att förstå.

Ena stunden gör vi i Sverige inget mer än begår folkmord, i nästa stund har vi ett RADIKALT förändrat beteende. Hur ska du ha det?
Gör vi inget eller är det ett radikalt ändrat beteende?
Citera
2020-05-18, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PareidolicHuman
Tänk att fler dog av vaccinlös influensa i november 1993 respektive januari 2000 (i absoluta respektive relativa tal) jämfört med covid-19 i april 2020.

Ja helt sjukt ju.
Kommer ihåg hur det var 93. Och även år 2000.
Gymnasium och universitet körde distansundervisning.
Det fanns förbud på max 50 pers.
Poliser kontrollerade restauranger så att folk inte trängdes.
De flesta som fick jobba hemma gjorde också det.
Ja, det var jobbiga tider det.
Citera
2020-05-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Omöjligt, idag registrerades ju inte en käft
Ursäkta fel bild här är dagens, Sverige mest döda/befolkning i världen 18 maj.
https://i.imgur.com/Q3RGgEv.png
Citera
2020-05-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
På dagens PK lät det annorlunda:

"Det ringer folk från utlandet och undrar vilka metoder från Sverige som de skulle kunna använda."

Kändes som en aningen självgod kommentar med tanke på hur många dödsfall per capita vi har.

Högsta dödstalen i världen/capita senaste 8 dagarna.... Och så har Tegnell mage och stå där och låtsas som att andra länder avundas oss. Fy Fan!
Citera
2020-05-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Högsta dödstalen i världen/capita senaste 8 dagarna.... Och så har Tegnell mage och stå där och låtsas som att andra länder avundas oss. Fy Fan!

Det har han ej sagt.
Däremot att man kan dra lärdom om vissa saker.
T.ex verkar det som att öppna skolor inte varit den katastrof som andra länder trott.
Citera
2020-05-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ena stunden gör vi i Sverige inget mer än begår folkmord, i nästa stund har vi ett RADIKALT förändrat beteende. Hur ska du ha det?
Gör vi inget eller är det ett radikalt ändrat beteende?

Vi gör ALLDELES för lite och därmed folkmord.
Trots då att folk jobbar hemifrån, klubbar är stängda, ingen kan resa etc. Det är en ganska radikal förändring.
Räcker det? Nej absolut inte- det vi får är ett jävla mellanläge där folk blir av med jobben och pinas samtidigt som vi närmar oss toppen på flest döda i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in