Citat:
Inte ens jag tror att det här ska bli en "vanlig förkylning" i närtid.
Kanske på lång sikt (decennier) om viruset får cirkulera fritt och drivs mot mer symtomfria mutationer.
Man får nog räkna med att det kommer bli som en ny influensa. Ett virus som dödar hundratals personer per år i riskgrupper, och enstaka ur andra grupper. Det finns ju både antivirala och vaccin mot influensa, men människor dör ändå.
Jag känner mig helt trygg med att Sverige agerar rätt, av flera skäl. Men det betyder inte att det är "bra". Det finns inga bra alternativ just nu.
Kanske på lång sikt (decennier) om viruset får cirkulera fritt och drivs mot mer symtomfria mutationer.
Man får nog räkna med att det kommer bli som en ny influensa. Ett virus som dödar hundratals personer per år i riskgrupper, och enstaka ur andra grupper. Det finns ju både antivirala och vaccin mot influensa, men människor dör ändå.
Jag känner mig helt trygg med att Sverige agerar rätt, av flera skäl. Men det betyder inte att det är "bra". Det finns inga bra alternativ just nu.
Här är vi oeniga men det är ok, det fetade alltså, det är oenighet som driver oss framåt.
Jag anser att vi agerat helt fel av den anledningen att vi har extremt få bra alternativ kvar när vi inte agerar för att stänga in smittan vilket de som tidigt stoppat den har.
De kan bara släppa smittan fri när de vill, vi har inte alternativet att bara stoppa den när den redan spridit sig i samhället.
Detta måste vi dra lärdom av inför nästa pandemi, den kan vara "den riktiga" som faktiskt sätter vår existens på spel.
Nu verkar vi fått ett "frikort" denna gång då det visar sig att den klingar av, anledningen till det är vad vi måste ta reda på för att kunna ta nästa steg.
Är vi immuna pga högt mörkertal?
Är en stor grupp ej mottagliga?
Är det våra restriktioner som är orsaken?
Annat?
Orsaken att det klingar av nu är vad som måste styra vårt agerande, inte en förhoppning att det är den första listade anledningen, det kan vara förödande isf. om det är en felgissning.