2020-05-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Haha du bara bevisar poängen jag gjorde i inlägget innan där.

👍 Dina inlägg är väldigt underhållande iaf.

Föredrar att tänka i termer av Vad gjorde vi för misstag, Hur kunde vi ha räddat liv. Där är det självklara svaret lockdown, masstesta, spåra. Ännu tidigare kunde man naturligtvis ha karantänat sportlovsresenärerna, en mkt billig åtgärd och hade räddat många liv.

Men det har vi dragit några ggr så det vet du.

Men du ville inte svara på frågan: Hur många tror du skulle dö i Sverige helt utan några som helst restriktioner?

Vi vet nu att 15% av de äldre äldre dör. Och sen några av de yngre. Så i värsta fall ....

Vi pratar inte om miljoner, inte om hundratusentals döda - utan...?
Citera
2020-05-18, 20:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Som jag har uppfattat det, så finns 2 huvudsakliga alternativ: att sträva efter flockimmunitet, eller att kväsa epidemin så mycket det går. Finns några andra alternativ, utöver variationer av nämnda alternativ?

Tidigare under epidemin, så var det många skribenter som hävdade att Sveriges strategi skulle hjälpa oss att komma igenom epidemin snabbt. Alternativet med att kväsa smittspridningen, skulle däremot medföra att man behöver leva med epidemin länge.

Nu verkar det som att Sverige kommer att plågas av epidemin länge, trots att vi hade en strategi som skulle ta oss igenom epidemin snabbt. Vad har vi vunnit? Vi har betalat ett högt pris i form att ett berg av döda svenskar.

Tidigare under epidemin, så var det många skribenter som hävdade att Sveriges strategi var nödvändig, eftersom vi annars skulle behöva isolera oss, och inte skulle kunna resa utrikes. Med flockimmunitet skulle vi däremot kunna resa runt i Världen.

Nu ser vi istället hur omvärlden stänger oss svenskar ute, på grund av risken att vi sprider smitta. Har vi vunnit eller förlorat rörlighet med strategin som bygger på flockimmunitet?

Du har av allt att döma alldeles rätt. Överlag ska man ju ha rätt bra på fötterna om man väljer att göra annorlunda jmf med andra länder. Att länder som tagit kontroll över smittspridningen och testar, smittspårar mm inte vill öppna gränsen mot ett land som låter smittan härja fritt är ju egentligen inte ett dugg förvånande. Det förvånar mig mer hur man skulle kunna tro något annat. Hur tänker man då?
Citera
2020-05-18, 20:42
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hela din grundpoäng är således att Sverige behöver "läxas upp" för sin hantering kring Corona. En del av denna uppläxning gör att människor i Sverige som inte fått träffa sin familj i Danmark på några månader borde fortsätta att inte få göra detta även om intar extrema försiktighetsprotokoll. Svensken ska bestraffas.
Läser du ens själv vad själv skriver?

Man läser lite som man vill men jag ska förklara.

Sverige hantering av denna pandemi är total katastrof. Det är på gränsen till att man medvetet mördat personer. Vår regering och våra ansvarig för detta är skyldiga.
Men eftersom det har gjort som det gjort så får Svenska folket lida för detta. Men vi har också haft naiva svenskar som inte varit kritiska utan man kommer vända kappan nu när andra länder reagerar emot Sverige.

Om ett land går emot en hel värld och kör sitt eget race och misslyckas så är det så att landet som får ta konsekvenserna och det är folket som blir drabbade.

Att köra någon snyft sak att familjer inte får träffa sina när och kära hjälper inte i detta läge. Jag har själv anhöriga äldre som jag inte träffat och jag har släktingar i flera länder i Europa som varit isolerade.
Jag säger som jag sagt förut. Jag förstår om andra länder inte vill ta emot Svenskar och jag förstår varför (där verkar det skilja åt oss)

Jag skäms över att vara Svensk i dessa tider och jag står inte bakom detta folkmord och den inkompetens som styr detta land. Önskar man hade tagit detta på allvar.
Sedan är det jävligt märkligt argument.

Först skriver man i flera månader att Sverige gör rätt och det vänder. Sedan fortsätter man kasta skit på alla som försöker förklara konsekvenserna.
Sedan blir det allvar av det hela och det blir konsekvenser.

Då skriker man

- Varför ska svensken straffas?

Ja du. Vad tror du själv varför?
Citera
2020-05-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Nej den nyliberala modell som svensk politik byggt på de senaste åren har definitivt exponeras som det fuskbygge det är.

Och med svindlande 729 miljarder kronor - tio års svenska försvarsbudgetar i bidrag till näringslivet som ska sen betalas av svenska folket råder ingen större tvekan om vem politikerna tjänar och hur tomt allt snack om bidragslinjen är.

https://www.breakit.se/artikel/24924/notan-for-svenska-stodet-till-naringslivet-10-forsvarsbudgetar
Lämnar dålig eftersmak när man vet hur det snåla(t)s i omsorgerna men plötsligt finns det obegränsade resurser.
Citera
2020-05-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Inte många i riskgrupp som håller med dig kan jag säga
Fan så fint att gå runt i Norge eller Nya Zeeland nu med ett par nya smittade om dagen och noll döda dvs i princip riskfritt att flanera på gator och torg och må gott så länge man fortsätter hålla avstånd och dylikt.
I Sverige? Ren terror. Smittan finns okontrollerat bland oss och såvida du inte sitter i karantän i 2 år så lär du till slut få det.

Haha men ge dig. Det känns som "ren terror" i Sverige? Jävla tönt. Släpp viruset ett tag och gör någonting annat, skiten har uppenbarligen påverkat dig mentalt. Terror!
Citera
2020-05-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Någon sorts omvänd försiktighetsprincip?!

Vi ska vara mycket försiktiga med att vidtaga skyddsåtgärder mot okända/nya hot innan vi vet att de verkligen är farliga. Så vi slipper skydda oss i onödan. Typ så?

Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad...

Sedan beror det såklart på situationen (vilket hot och vilka åtgärder det gäller).

Eller som man i tidigare informationsfilmer uppmanade folk att söka skydd under bord och stolar ifall kärnkraftkrig..

Det är också att skydda sig - frågan är bara hur effektivt det skyddet är.

Folk kände sig säkert "välomhändertagna" av regeringen och det gjordes ju "något" dvs producerades filmer så folk kunde känna sig trygga.
Citera
2020-05-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell till BBC: ”Det blev inte som vi hoppades”

Nej naturligtvis inte.
Han hade ju velat se många fler döda vid det här laget, dvs närmre flockimmunitet!
Citera
2020-05-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Lämnar dålig eftersmak när man vet hur det snåla(t)s i omsorgerna men plötsligt finns det obegränsade resurser.

Och under tiden de gösslar 10 försvarbudgetar över näringslivet sa har Jonas Sjöstedt lyckats tjata till sex miljarder till alla hjältar i vård och omsorg så de inte blir avskedade

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-krispaket-fran-regeringen-sex-miljarder-till-kommun-och-landsting/

Otroligt.
Citera
2020-05-18, 20:47
Medlem
Citat:
Vi var värsta landet i världen förra veckan sett till döda/capita.

Men journalistkåren är både för inkompetent och för korrupt för att ställa de ansvariga till svars för detta pågående massmord.
Även idag har Sverige mest döda/befolkning i världen!
https://i.imgur.com/Q3RGgEv.png
Senast redigerad av TonyDR 2020-05-18 kl. 20:54.
Citera
2020-05-18, 20:48
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Håller absolut med om att dålig kvalitet på tester är en katastrof.

Men... I dagsläget har Danmark utfört ca 460 000 tester och Norge ca 218 000, mot Sveriges ca 177 500.

Kanske man kunde dra nytta av andra länders validering och kvalitetssäkring?
Men de har inte bättre kvalitetssäkring på sina tester än Sverige.

Sverige har inget intresse av dåliga tester, eftersom det kan ge en felaktigt negativ bild av hur samhället mår.

Så... Danmark och Norge har haft lockdown och använder sig av dåliga tester?

Och antikropps-tester kan vi helt räkna bort, siffrorna är för pcr-tester.

Inget av de länder jag nämnde har haft en speciellt hård lockdown, förutom landskapet, tillika ön, Ösel i Estland. Där fick de en tidig epidemi pga besök av italiensk volleyboll-lag.
Citera
Medlem
Citat:
Tegnell till BBC: ”Det blev inte som vi hoppades”

På dagens PK lät det annorlunda:

"Det ringer folk från utlandet och undrar vilka metoder från Sverige som de skulle kunna använda."

Kändes som en aningen självgod kommentar med tanke på hur många dödsfall per capita vi har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PareidolicHuman
Tänk att fler dog av vaccinlös influensa i november 1993 respektive januari 2000 (i absoluta respektive relativa tal) jämfört med covid-19 i april 2020.

4000 döda med ett radikalt förändrat beteende.
Spanien 35000 trots lockdown 7 veckor.
Hade varit 100 000 i Spanien nu annars och 20 000 eller fler i Sverige med en sjukvårdskollaps med efterföljande samhällskollaps.
Men av någon anledning fattar du inte det. Otroligt faktiskt. Det är nämligen inget speciellt svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in