2020-05-24, 11:22
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att de kan sprida är inte samma sak som att de sprider.

Jo, det är det. Varför tror du Sverige har en större spridning än andra länder? För att folk sitter nära varandra på caféerna?
Citera
2020-05-24, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Har mycket svårt med den där Hallengren!

Vet ej om jag ska skratta eller gråta...

” Lena Hallengren anser att regeringen gjort sitt bästa för att hantera coronakrisen.
Samtidigt kan socialministern inte svara på om Sverige gjort rätt som gått emot strömmen.”

Bara att se henne

Efter aspie-idioten/FHM och tjocka statsminister är denna idioten personen jag mest av alla önskar hon ska drabbas av vad som helst som jag inte ens vågar nämna. Hon är för fan en vidrig människa som beter sig som värsta feminazist med bara en massa korkade uttalande. Bland första pris på idiotier hon slängt ut sej var när hon tyckte det var fel att berätta vilket sjukhus/äldreboende eller skola (minns inte vilket av dem) som hade fått in smittan för det var typ "kränkande för integritet". Men din fula jävla dumma kossa är du för fan helt blåst i huvudet?!?

Och sen säger hon att hon var "naiv". Och erkänner inte och skulle aldrig erkänna att hon gjort nåt fel. Bara varit "lite naiv". Men det är väl klart. Ingen vill erkänna att man gjort fel. Och det händer inte bara i politiken. Vem som helst som utför ett jobb vill för det mesta inte erkänna när man gjort en stor tabbe.

Men skillnaden är att om man har en roll som hon har där livet på folk kan hänga på kossans beslut, så får du för fan inte göra bort dej som du gör. Hon kommer fortsätta sitta kvar så länge galenskapen fortsätter. Hade man haft en opposition med balls då hade man skrikit sig hes för att den här jävla kossan skulle fått sparken och gått tillbaka att städa och laga mat, om hon ens klarar av det. Fy fan, vilken imbecill.
Citera
2020-05-24, 11:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet inte vad du anser om Italiens lockdown-dödstal om det nu visar sig att de dessutom har "glömt" att rapportera 19.000 Coronafall?

Inte kan de skryta om bra ekonomi heller när 1/6 av landets befolkning riskerar fattigdom.

Sen är ju inte antalet smittade oroväckande höga. Tvärtom. Man önskar ju att siffrorna inte stämmer. Fler ska vara smittade.
Är du igång igen med det där ”glömt”. Förvisso är det inte ovanligt med konspirationsteorier här på FB, men det där verkar vara ett desperat försök från dig att i sann svensk andra flytta fokus genom att peka fingret mot andra.

Överdödligheten i Italien har varit känd länge, den har även belysts här i tråden. Att utreda den nu har av förklarliga skäl inte haft högsta prio. Gräver man i den kanske siffran justeras åt endera hållet.

Det här har jag förklarat för dig tidigare, men det verkar inte gå in i dig (liksom med allt annat folk försöker förklara för dig).
Det är nåt sjukligt över dig, och undrar om vi inte hittar en framtida rättshaverist (eller blåljugande politiker) bakom användarnamnet ”sno”.
”Sno” som f ö är slang för ”stjäla” och ”snatta”.
Citera
2020-05-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Rent generellt är barn smittohärdar dom har virus och bakterier på sig med sig inte nödvändigtvis inne i kroppen.
Kanske det blir bättre nu när de får lära sig att tvätta händerna. Det kommer att märkas på en rad andra sjukdomar men fram för allt förkylningar.

Små barn är det. Det är precis därför far- och morföräldrar ska undvika pussandet på den snoriga ungen, eftersom den äldre då kan åka på förkylning - som kan leda till lunginflammation i värsta fall.

Men ungarna är ju inte sjuka jämt. Bara ungefär varannan månad.

Gymnasieungdomar däremot är som vi. De har bara immunförsvar - om de inte röker och knarkar och äter ordentligt.
Citera
2020-05-24, 11:25
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Att de kan sprida är inte samma sak som att de sprider. Vi har som exempel så vitt jag vet inte hört om nåt utbrott i nån skola alls (kanske nån?) så att ha skolorna öppna måste ses som rätt beslut.

Lek med ord. Varken mer eller mindre. Sker utbrott på skolor hela tiden bara att det hamnar aldrig på nyheterna.

Självklart sprider dom vidare.

Den som påstår annat är antingen barnlös och har ingen aning vad dom pratar om eller lögnare.
Citera
2020-05-24, 11:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
UD kommer säkert att förlänga sin rekommendation att undvika icke ej nödvändiga resor över hela sommaren. Så det spelar kula vilka länder som ej tar emot svenska turister.

Orsaken till UD:s rekommendation är att, om/när smittan tar fart på nytt i andra länder så kan de blixtsnabbt stänga sina gränser, införa karantäner, begränsa resor inom länderna och införa nya omfattande lockdowner.

Helt rätt beslut i så fall! Bra för Sverige. Bra för miljön. Bra för alla.

Och föresten tror jag att vi svenskar behöver hitta tillbaka till vårt eget land och natur. Jag har själv åkt till massa ställen tusentals mil bort men knappt varit norr om Dalarna. Hoppas på en kanonsommar på svenska campingar och i svenska naturen!
Citera
2020-05-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jo, det är det. Varför tror du Sverige har en större spridning än andra länder? För att folk sitter nära varandra på caféerna?

Som tur är slipper du gå ut om du inte vill. Och DU kan alltid välja ett bord längst inne i ett hörn där ingen sitter.
Citera
2020-05-24, 11:27
Medlem
Citat:
Att de kan sprida är inte samma sak som att de sprider. Vi har som exempel så vitt jag vet inte hört om nåt utbrott i nån skola alls (kanske nån?) så att ha skolorna öppna måste ses som rätt beslut.

Det är ju bara för att den informationen inte kommer ut. På min skola har väldigt många varit sjuka.
Citera
Avslutad
Slutsatser om beredskapen och om tidigare lärdomar 2013:

Citat:
”Sveriges beredskap har allvarliga brister om en allvarlig influensapandemi bryter ut. Influensaforskaren Björn Olsen är kritisk både till medicinlager och vaccinavtal som Sverige har inför en pandemi. – Det är inte en fråga om utan när en ny influensapandemi kommer spridas, säger han.

På Smittskyddsinstitutet anser man däremot att beredskapen är tillräcklig. Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, håller inte med Björn Olsen i kritiken.

– Vi har ganska bra förutsättningar att hantera nästa pandemi, säger han och tillägger att svenska myndigheter dragit stora lärdomar både från hanteringen av svininfluensan och fågelinfluensalarmet innan dess.”

https://svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass

Slutsatser 2020:

Citat:
”Vi diskuterar hur vi kan förenkla olika saker när det gäller skyddsutrustning och sådant. Bristen på skyddsutrustning är ett av de mest överhängande problemen. Den omfattande materielkrisen från förra året hänger kvar i minnet.

Då tog basal sjukvårdsutrustning slut under ett leverantörsbyte i fem regioner. Planerade operationer ställdes in, sjukvårdspersonal åkte runt och köpte plasthandskar och handsprit.

”I Sverige finns det inga nationella beredskapslager och regionerna har gått över till ”just in time”-leveranser.

– Det är Ikea-syndromet, inget finns på plats utan det är alltid på väg någonstans. Det gäller även sjukvården, många sjukhus får leveranser flera gånger per dag med olika saker, säger Anders Tegnell.

Det är väldigt olyckligt. Jag hoppas att vi verkligen drar lärdom av det den här gången, för det har vi inte gjort tidigare.”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samma studie:
Citat:
Opening up schools and kindergartens is unlikely to impact COVID-19 mortality rates in older people, according to a systematic review that spanned 47 publications and was conducted by researchers at Karolinska Institutet

Det är ju sant så längre äldre sköter sig.

Nu består inte hela samhället av äldre personer, vilket Sveriges världsrekordsstora samhällsspridning visar. Det finns många människor som har

Högt blodtryck
Hjärt- kärlsjukdom
Lungsjukdom (ej astma)
Fetma
Diabetes

Dessa kastas bara under bussen.
Citera
2020-05-24, 11:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalixrom
Det är ju bara för att den informationen inte kommer ut. På min skola har väldigt många varit sjuka.
Aha. Ja då har jag helt enkelt dragit fel slutsats.
Citera
2020-05-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalixrom

Informationen inte kommer ut. Lägg ner nu.
Klart den skulle göra det om skolor skulle drabbas av smitta till höger och vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in