2020-05-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Varför ens bry sig vad folk kallar dig? Man kan ju ändra ståndpunkt efter tidens gång utan för den delen bli varken förnekare eller alarmist. Personligen har jag isolerat mig och min familj sedan mars, bara varit ute med hunden och handlat mat. Men jag är inte för att stänga samhället eller att folk generellt ska ha munskydd. Men visst att företag skulle kunna sätta regler för att få använda sig av deras tjänster.

Kollektivtrafik = munskydd, inget munskydd inget åka

Ja. Jag generaliserar för att vara tydlig. Företaget jag arbetar på har kontoret som utgångspunkt, trots att det är IT, jag sysslar med. Lite skumt.

Men jag kommer sitta hemma mer nu.
Igår blev 7 hemskickade med pågående (eller nyligen avslutad) sjukdom, efter dessa masstester som genomförs nu på många ställen.
Citera
2020-05-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
29 nya i Sydkorea, i huvudsak följder av utbrottet i klubbar i Seoul nyligen.

South Korea reported 29 additional cases of the new coronavirus Thursday, bringing the total number of infections in the country to 10,991.

The Korea Centers for Disease Control and Prevention said among the cases confirmed the previous day, 12 were from Incheon, six from Gyeonggi Province and four from Seoul. North Chungcheong Province reported three new cases.

Nearly 90 percent of the newly diagnosed patients, or 26 people, were found to have domestically transmitted infections in the aftermath of a fresh outbreak at clubs and bars in Seoul’s Itaewon area. Three were imported cases.

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200514000634
Man börjar ju undra hur i helvete världen ska klara att hålla smittan i check. Utbrott likt de där kommer ju dyka upp överallt när man återgår till någon form av vardag närmaste tiden. Inte på långa vägar över detta och man får nog ställa in sig på att "leva med" smittan ett bra tag framöver. Förhoppningsvis blir väl behandlingsalternativen bättre. Vaccin är nog långt borta.
Citera
2020-05-14, 10:13
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Den finska STM:s medicinska rådgivare, hälsovårdens specialläkare och docent i epidemiologi på Helsingfors universitet Mikko Paunio har givit sitt stöd till FHM och den svenska linjen.

Paunio har 30 års erfarenhet av smittskydd.

Det som är intressant i hans fall är att han i början av april ansåg att man borde försöka kväva viruset. Nu säger han att han hade fel.

Han säger att efter att ha tagit del av ”serologisk information” angående smittan, då har han ändrat sin ställning helt och hållet.

Enligt honom borde Finland följa Sveriges exempel och han anser att WHO hade fel när de gick ut i februari och påstod att Corona nästan jämt förorsakade en klinisk sjukdom hos den som smittades.

När det gäller IVA-vård och Corona så säger han att IVA-kapaciteten inte räckte till i Italien och Spanien, men i Tyskland har man 40.000 IVA-platser varav endast 1.500 används för tillfället och antalet IVA-patienter har aldrig varit högre än 2-3 tusen i Tyskland.

Enligt honom talar ”folk serologi” om att kliniska fall är endast en bråkdel av alla smittade och att hans uttalande stöds av forskning som gjorts bl.a. i USA, Kalifornien och i NY.

https://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/a/1569d26c-c693-40f4-9bfd-d8c23c3ef55b
Intressant men självklart lite läskigt att ”Sveriges strategi skulle vara rätt”. Det känns som liveidrott, festivaler e.tc bara är att glömma kommande åren med tanke på vilken risk till större lokala utbrott de kan generera.
Citera
2020-05-14, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Den finska STM:s medicinska rådgivare, hälsovårdens specialläkare och docent i epidemiologi på Helsingfors universitet Mikko Paunio har givit sitt stöd till FHM och den svenska linjen.

Paunio har 30 års erfarenhet av smittskydd.

Det som är intressant i hans fall är att han i början av april ansåg att man borde försöka kväva viruset. Nu säger han att han hade fel.

Han säger att efter att ha tagit del av ”serologisk information” angående smittan, då har han ändrat sin ställning helt och hållet.

Enligt honom borde Finland följa Sveriges exempel och han anser att WHO hade fel när de gick ut i februari och påstod att Corona nästan jämt förorsakade en klinisk sjukdom hos den som smittades.

När det gäller IVA-vård och Corona så säger han att IVA-kapaciteten inte räckte till i Italien och Spanien, men i Tyskland har man 40.000 IVA-platser varav endast 1.500 används för tillfället och antalet IVA-patienter har aldrig varit högre än 2-3 tusen i Tyskland.

Enligt honom talar ”folk serologi” om att kliniska fall är endast en bråkdel av alla smittade och att hans uttalande stöds av forskning som gjorts bl.a. i USA, Kalifornien och i NY.

https://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/a/1569d26c-c693-40f4-9bfd-d8c23c3ef55b

Hur många års erfarenhet har han av Sars-Cov-2?
Citera
2020-05-14, 10:14
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det stod väldigt klart och tydligt i huvudstadsbladet när karantänen togs bort. Att man inte heller då märkte ett dyft i siffrorna.

Och nu verkar hela karantänen varit olaglig hela vägen och JO uppmuntrar folket att kasta böterna för de som fick dem av polis då de bryter mot lagen. En soppa från början till slut.

Nej, det fungerade verkligen inte

Sista ordet om avspärrningen av Nyland är nog inte sagt, på många år än. Det blir intressant att se vad man slutligen kommer fram till.

Om inte annat så hade den en väldigt positiv effekt iom att intresset och krismedvetenheten hölls uppe. Och det var också positivt att se att det gick att göra, och att det lär ska ha varit relativt smidigt för de som trots allt behövde korsa landskapsgränsen (arbetspendling, hem från stugan, etc).

Du har rätt om böterna (men inte om olagligheten i själva avspärrningen) - det visade sig att det inte fanns något i lagstiftningen om möjliga straff för att bryta mot undantagsregler. Hoppsan! Här är något att fixa till.

Skulle f.ö. rekommendera svenska.yle.fi framom husis.
Citera
2020-05-14, 10:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag har väntat på någon nyhet som neutraliserar den spanska bomb som slog ner i går om att bara 5% av befolkningen bar på antikroppar där. Nu intervjuar svt någon expert, vars enda syfte är att släta över testen. Han seger tex att dessa 5% är på hela befolkningen och att han inte vet hur många som varit smittade i de värst drabbade regionerna och att det troligen är mycket mycket fler där. Till och med jag vet detta då de framgått i tidigare nyheter. 11% och 14%, (orkar dok inte dubbelkolla). De är alltså inte ens i närheten av flockimmunitet. Sedan tar han udden av allt genom att svamlar till något om att det råder stor osäkerhet hur långt man kommit i pandemin i Sverige och i övriga världen. Så lugn ingen fara, flockimmuniteten är räddad.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jan-albert-om-spanska-studien-rader-stor-osakerhet
Citera
2020-05-14, 10:16
Medlem
Citat:
IATA har väl inget med munskydd att göra?? Vad yrar du om???
Det kanske var någon annan förkortning, men du förstår ju vad jag menar. Svara på något relevant istället för att märka ord.
Citera
2020-05-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Man börjar ju undra hur i helvete världen ska klara att hålla smittan i check. Utbrott likt de där kommer ju dyka upp överallt när man återgår till någon form av vardag närmaste tiden. Inte på långa vägar över detta och man får nog ställa in sig på att "leva med" smittan ett bra tag framöver. Förhoppningsvis blir väl behandlingsalternativen bättre. Vaccin är nog långt borta.

Ja, sjukt är bara förnmanet. ska länder på riktigt hålla på sådär så fort de får en smitta eller vad är tanken?

Då kommer halva landet till slut ha dött av både fattigdom och svält. Såklart totalt ohållbart.

Kina stängde ner en hel stad nu igen efter ett fåtal smittade...
Vansinne.

Detta kommer ju finnas kvar för år framöver. Fattar inte länder detta eller vad håller de på med ärligt talat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag skulle vilja höra din slutsats. Känner att du tassar runt påståendet om att den samlade läkarkåren ingår i en hemlig konspiration om att döda alla äldre.... Är det så? Eller vad insinuerar du?
Hemlig konspiration? Knappast. Det har talats om tydligt i media om.
Stockholm är mest drabbat => platser tar slut => neka vård till gamla.
Stockholm är mindre drabbat => platser finns => gamla får vård (än så länge).
Hej och hå.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Och den rankingen baseras på vad?

Du vet mycket väl att vi har en bra sjukvård i Sverige internationellt sätt. Att du sen vill framhäva nått annat trams må så vara men det förändrar ju inte fakta.

Rankingen baseras på verkligheten.
Alternativt kan du ju läsa sidan själv istället för att ställa barnsliga frågor?

Jag framhäver inget, det var det DU som gjorde. Jagv säger inte Sveriges sjukvård är urkass.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tycker att det är väldigt tydligt vad som pågår.

Om man kollar på Skåne kontra Stockholm så har 11 personer 80-89 år fått iva i Stockholm, medans 10 i samma grupp fått iva i Skåne.
Detta när Stockholm har 10ggr fler fall.

Ni får dra era egna slutsatser...
Dödligheten är dubbelt så hög på Malmös IVA än på Karolinskas fyra IVA... Ungefär 50% vs. 25%.

Så förklaringen är nog mycket enklare än det du antyder. I början lägger sjukhusen in alla, även de äldsta, men efterhand så lär de sig att det inte har någon nytta för den patientgruppen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du griper efter halmstrån som din kompis Uffe Berätta hur ett HEPA filter på ett plan ska skydda dig när din granna till höger, mellan 30 och 40 cm ifrån dig hostar i din riktning?
Varför skulle hen göra det? Man får väl anta att folk följer rekommendationer att hosta i näsduk eller armveck och inte på sina medpassagerare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in