2020-05-18, 18:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att viruset inte sprids i den utsträckning man har trott och att dödligheten är högre än befarat. Det rapporterar utländska medier iallafall.
Å andra sidan läser man ju nya rapporter och påståenden varje dag från människor som borde kunna detta. Igår var väl WHO's tidigare chef ute och pratade om att immunitetsnivån i samhället redan var så utbredd att viruset var på väg att radera ut sig själv? Allt vi vet är att vi inte vet speciellt mycket om viruset ännu.
Många länder ändrar uppfattning efter denna Franska studie om jag förstått saken rätt. Håller på att läsa igenom den.
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/05/12/science.abc3517
Citera
2020-05-18, 18:10
Medlem
Ännu en antikroppsstudie dök upp idag. 1.97% av Luxemburgs befolkning hade antikroppar 15 apr - 5 maj. Ger en IFR kring 0.7%.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.11.20092916v1

På tal om immunitet, i Holland har man regelbundet följt tio försökspersoner från 1985 för att just utröna hur människors immunitet mot Coronavirus ser ut. Urvalet är litet men resultatet är nedslående och gäller samtliga fyra typer av Coronavirus som var med i studien:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.11.20086439v1.full.pdf
Citat:
An alarmingly short duration of protective immunity to coronaviruses was found by both analyses. We saw frequent reinfections at 12 months post‐infection and substantial reduction in antibody levels as soon as 6 months post‐infection

Sammantaget med de spanska och belgiska studierna ser vi bevisen växa att dödligheten snarare är 0.6-1.0%, låg andel av befolkningen är smittade och nu även så smått att någon långvarig immunitet kan vi inte räkna med.

Det ser ut som om FHM verkligen har valt den minst optimala vägen av de alla.
Citera
2020-05-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Så enligt dig har alltså Sverige lyckats relativt väl med att hindra spridningen? Eller ser du någon annan orsak till varför Sverige skulle ha väldigt låga immunitetssiffror? (Genuin fråga)

Låg befolkningsmängd och låg befolkningstäthet utanför storstäderna.

Det andra som talar för det är att svenskar inte skulle ha någon magisk gen som gör att vi inte dör.
Citera
2020-05-18, 18:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Så enligt dig har alltså Sverige lyckats relativt väl med att hindra spridningen? Eller ser du någon annan orsak till varför Sverige skulle ha väldigt låga immunitetssiffror? (Genuin fråga)
De har gravt missbedömt viruset och antagit att fler skulle ha smittats vid det här laget. Sveriges strategi är ju att smitta så många som möjligt i lagom takt så att sjukvården hinner med. De har ju aldrig gått ut för att stoppa smittspridningen, endast fördröja förloppet.

Målet är ju att uppnå flockimunitet innan ett vaccin kommer. Att detta ser ut att vara omöjligt i dagsläget gör att de har misslyckats fatalt.

Då det verkar som om det ej är så många som har antikroppar ( vi får se vad proverna visar som de snart ska meddela) hade det sparat mycket död och lidande om de hade gått ut med kraftiga restriktioner från början för att på så sätt förhindrat att så många dör.

Det går ju inte att besvara din fråga eftersom deras mål aldrig har varit att hindra smittan.

Anledningen till detta verkar vara klustersmitta.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-18 kl. 18:20.
Citera
2020-05-18, 18:11
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Problemet med dessa länder är att befolkningen inte har någon immunitet att prata om. När man lättar på restriktioner då sprider viruset fort, eftersom inget stoppar viruset - som det görs i Stockholm där en stor del av befolkningen redan är immun.

FYI bryr jag inte ett skvatt om någon skrattar åt mig. Det är fritt fram.
Du bara sitter och gissar och inbillar dig saker
Stor del redan immun? har du vetenskap att backa upp det med?
Citera
2020-05-18, 18:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Munskydd är bättre än total avsaknad av skydd var och fortsätter vara min poäng.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/skr-lag-bakom-utspelet-om-att-tona-ned-kraven/

Kan bara hålla med dig. Munskyddsförnekarna tycks bara finnas i Sverige medan hela övriga världen kör stenhårt med munskydd bland allmänheten.
Men som jag har sagt förut, det finns ju inga munskydd att köpa i Sverige och då kan man ju inte heller gå ut och säga att folk skall ha sådana på sig.
Citera
2020-05-18, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
I sådana fall är man direkt sjuk i huvudet.
Japp.
Citera
2020-05-18, 18:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja en pandemi orsakad av ett influensavirus - H1N1.

Och COVID-19 är också ett Coronavirus som också skapar influensor.
Citera
2020-05-18, 18:20
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag är jävligt frustrerad av att vi inte kommit igång med tester i stor volym. Riktigt svagt. Men samtidigt så förstår jag att det tar tid att validera och kvalitetssäkra olika typer av tester som poppar upp på marknaden. Dålig kvalitet på tester är sämre än inga tester, så jag får ge mig till tåls....

Håller absolut med om att dålig kvalitet på tester är en katastrof.

Men... I dagsläget har Danmark utfört ca 460 000 tester och Norge ca 218 000, mot Sveriges ca 177 500.

Kanske man kunde dra nytta av andra länders validering och kvalitetssäkring?

(Andra länder av intresse, absoluta tal: Litauen 231 000, Lettland 89 000, Finland 150 000, Estland 70 000. Åtminstone de två sista har också analyskapacitet att dela med sig av.)
Citera
2020-05-18, 18:22
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att viruset inte sprids i den utsträckning man har trott och att dödligheten är högre än befarat. Det rapporterar utländska medier iallafall.
Å andra sidan läser man ju nya rapporter och påståenden varje dag från människor som borde kunna detta. Igår var väl WHO's tidigare chef ute och pratade om att immunitetsnivån i samhället redan var så utbredd att viruset var på väg att radera ut sig själv? Allt vi vet är att vi inte vet speciellt mycket om viruset ännu.

Men om det är så, varför minskar Sveriges sjuka nu trots att få är immuna? Vi har samma restriktioner nu som för några veckor sedan när många blev sjuka, vad beror det på om inte immuniteten?
Citera
2020-05-18, 18:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det var beklagligt. Coronavirus är definitivt ingen vanlig influensa. Den kan smitta friska människor och döda dem på ett par veckor.
Det gör inte vanlig influensa. Jag tycker det är FHMs fel att började ge signaler om att det handlar om en vanlig influensa och att folk ska åka på jobbet som vanlig och leva som vanlig.
Detta felaktiga tankesätt har satt sina spår i samhället och resulterat i att Sverige har mer än 3 gg dödsfall som sina grannländer har tillsammans.
Tyvärr den svenska befolkningen blev lurad av felaktiga informationer och kommer att betala ett högt pris.

Jag upplever också att folk inte förstår skillnaden på en influensa och COVID-19. Har haft många influensor men efter en sådan behöver man inte habilitering i några månader.
Tror inte heller att det är så vanligt att läkare dör av en influensa som de har fått på jobbet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v941p/lakaren-reber-zandi-62-dog-av-coronaviruset
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/lakare-sjuk-i-covid-19-har-gatt-bort/
Citera
2020-05-18, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Vart hittade du statistik gällande andelen invandrare och BMI för avlidna i Sverige av covid-19? Låter som intressant data.
Det har varit intervjuer i Agenda nästan varje söndag gällande corona så ett tips är att kolla igenom dessa program, mycket matnyttigt. Senast intervjuade de en expert i Belgien om vad denne tycker om läget i Sverige mm, så inget om fetma. Däremot tidigare så har det sagts att människor med bmi 40+ har avlidit och mestadels äldre. Även en del yngre med högt bmi men då har det varit flest invandrare. De hade reportage om ett äldreboende i solna och ett boende söder om stan med samma ägare som hade väldigt många döda och de som arbetar där nekas nödvändigt skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in