Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Som sagt syrgas låter bra och logiskt när man har svårt att andas. Men som (Eremona?) redan skrev är inte syrgas ändå lösningen på problemet.
När det gällde SARS i början av 2000-talet då var dödligheten bland de äldre 50%. Men ingen krävde lockdown av samhället. Nu är vi inte ens i närheten av dessa siffror.
Man ger morfin till patienter för att lindra deras dödsångest och krämpor. Jag kan inte se att det vore fel.
Alla 80+ dör ju inte. Alla behöver inte ens sjukhusvård. De som dör är mestadels de 85+ och jag kan inte för mitt liv se att livet som 90åring är på något sätt förlorat om man inte når ända upp till 100.
Det är 15% av den här gruppen som dör. Är det helt fruktansvärt enligt dig? Hur mycket borde samhällets resurser läggas på att de skulle få ett till extra år? Vore det ok att göra allt man kan för att sen försäkra dem till ett lidande när man mycket väl vet att rehabiliteringen av en 90+ troligtvis inte kommer att ge resultat?
Angående morfinplan och dess effekt på Cov-2 sjuka patienter, hänvisar jag till nedanstående artikel som talar för sig själv. Om en patient har svårt att andas och får morfin då slår man ut syre receptorerna och patienten slutar kämpar för att gå syre i sig. Det är ingen lindring. Detta ett effektivt medel att ta livet av såna patienter, speciellt om de är gamla.
När det gäller att förbruka resurser på de gamla, för det första det handlar inte om jätte mycket resurser. En sygas tub och ett dropp kostar inte så hemskt mycket för vården.
De här människorna har byggt upp ett samhälle. Ska de inte få belasta vården för en syrgas tub som kostar 500 spänn och lika mycket för ett dropp ?!
Nu pratar vi om palliativ vård. Syrgas ingår i den palliativa vården i hela världen. Det är internationella riktlinjer. Men inte just nu i Sverige.
Rädda liv känner ingen ålder. Hur kan du säga att en 85 åring lever på övertid ?
Känner många 85 åringar som trivs väldigt bra med livet.
Man kan diskriminera bort de äldre från vården pga deras ålder !
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27418553/