2020-05-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag är ingen självhatande svensk som alla alarmister verkar vara.
Men redan idag tillåts norrmän boende i Borge men med jobb i Sverige resa mellan länderna.
Gällande Danmark skiter jag totalt i det som stockholmare. Åker jag söderut vill jag längre än till Danmark.

Sverige har 30163 som har fått corona, 4971 friskförklarade och 3679 döda.
Danmark har 10968 som har fått corona, 9301 friskförklarade och 548 döda.

Både Sverige och Danmark har sosse-styre men skillnaden är den att i

Sverige gömmer sig Löfvén och låter Tegnell ta ansvaret medan i
Danmark tar politikerna förarsätet med Mette Fredriksen främst och låter SSI (=danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten) spela andra eller tredje fiolen!
Senast redigerad av InteMuhammed 2020-05-18 kl. 17:13.
Citera
2020-05-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Helsingör vill ha in svenskar.

Enstaka vill ha in fler svenskar men totalt NEJ.
Citera
2020-05-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Försvinnande få personer i Sverige under 50 dör av vanlig influensa, finns ju även vaccin där, som man kan ta om man är i riskzon, osv.
Går man in på socialstyrelsen har det legat mellan 30 och 50 ungefär de senaste åren där dödsorsak varit influensa. Vi ligger f n på knappt 60 st covidoffer under 50 år. Gissningsvis en del som hade dukat under i influensa annars. Ser ut som inläggningskurvorna pekar uppåt igen. Folk började slappna av runt Valborg och det visar sig nu. Hoppas jag har fel och vi har nått peaken men jag är tveksam.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed

Danmark tar politikern förarsätet och låter SSI (=danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten) spela andra eller tredje fiolen!

Ett modernt samhälle ska inte stängas ned av princip enligt mig.
Det kan vara en jobbig och tuff princip. Men jag anser den ligga i min åsikts linje.
Citera
Medlem
Citat:
Enstaka vill ha in fler svenskar men totalt NEJ.

Helsingörs gränshandel med diverse ölbutiker vill ha tillbaka svenskarna. Men det är väl det.
Citera
2020-05-18, 17:15
Avslutad
Citat:

Danmark tar politikerna förarsätet med Mette Fredriksen främst och låter SSI (=danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten) spela andra eller tredje fiolen!

Oroväckande om man tror att politiker har bättre koll på smittskydd än experterna som faktiskt arbetar med det.
Citera
2020-05-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Oroväckande om man tror att politiker har bättre koll på smittskydd än experterna som faktiskt arbetar med det.

Det får framtiden utvisa men jag säger inte så mycket om de "så kallade experterna".
Citera
2020-05-18, 17:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Det är oroväckande om man tror att politiker har koll på nånting.
Citera
2020-05-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Som sagt syrgas låter bra och logiskt när man har svårt att andas. Men som (Eremona?) redan skrev är inte syrgas ändå lösningen på problemet.

När det gällde SARS i början av 2000-talet då var dödligheten bland de äldre 50%. Men ingen krävde lockdown av samhället. Nu är vi inte ens i närheten av dessa siffror.

Man ger morfin till patienter för att lindra deras dödsångest och krämpor. Jag kan inte se att det vore fel.

Alla 80+ dör ju inte. Alla behöver inte ens sjukhusvård. De som dör är mestadels de 85+ och jag kan inte för mitt liv se att livet som 90åring är på något sätt förlorat om man inte når ända upp till 100.

Det är 15% av den här gruppen som dör. Är det helt fruktansvärt enligt dig? Hur mycket borde samhällets resurser läggas på att de skulle få ett till extra år? Vore det ok att göra allt man kan för att sen försäkra dem till ett lidande när man mycket väl vet att rehabiliteringen av en 90+ troligtvis inte kommer att ge resultat?
Angående morfinplan och dess effekt på Cov-2 sjuka patienter, hänvisar jag till nedanstående artikel som talar för sig själv. Om en patient har svårt att andas och får morfin då slår man ut syre receptorerna och patienten slutar kämpar för att gå syre i sig. Det är ingen lindring. Detta ett effektivt medel att ta livet av såna patienter, speciellt om de är gamla.
När det gäller att förbruka resurser på de gamla, för det första det handlar inte om jätte mycket resurser. En sygas tub och ett dropp kostar inte så hemskt mycket för vården.
De här människorna har byggt upp ett samhälle. Ska de inte få belasta vården för en syrgas tub som kostar 500 spänn och lika mycket för ett dropp ?!
Nu pratar vi om palliativ vård. Syrgas ingår i den palliativa vården i hela världen. Det är internationella riktlinjer. Men inte just nu i Sverige.
Rädda liv känner ingen ålder. Hur kan du säga att en 85 åring lever på övertid ?
Känner många 85 åringar som trivs väldigt bra med livet.
Man kan diskriminera bort de äldre från vården pga deras ålder !
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27418553/
Citera
2020-05-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undrade just hur de skulle få fram siffror som bevisar deras hypoteser i ljuset av studierna i Spanien och andra länder. Så nu vet man det.

Är det här studien vi alla väntar på som skulle presenteras den här veckan?

Det ska komma en annan större studie över hela Sverige förstod jag på pressisen idag men kommer inte ihåg när den ska presenteras.
Citera
2020-05-18, 17:21
Medlem
Citat:

Tror du att det är politikerna i länder som Tyskland, Spanien, UK, Österrike osv, där politikerna får stå i rampljuset för dom beslut man gör gällande covid-19, är dom som står för den kompetensen?

Givetvis är smittskydd en av dom absolut viktigaste parametrarna i hur man hanterar en pandemi. Men det måste vägas samman med en rad andra parametrar. I slutändan är det politiska avvägningar och beslut som måste tas tas av politiker som kan stå till svars inför dom beslut som tagits. Väl underbyggda av expertmyndigheterna givetvis.
Citera
2020-05-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men något måste väl ändå vara fel när en och samma person har testat 7-9 gånger och fått olika besked.

Och en papaya var infekterad...:-).

Jag är jävligt frustrerad av att vi inte kommit igång med tester i stor volym. Riktigt svagt. Men samtidigt så förstår jag att det tar tid att validera och kvalitetssäkra olika typer av tester som poppar upp på marknaden. Dålig kvalitet på tester är sämre än inga tester, så jag får ge mig till tåls....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in