2020-05-18, 17:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Totalt antal döda i Sverige i denna pandemi är 40000-60000 och i Region Stockholm 9000 lågt räknat.

Det här är ett inlägg som måste lyftas upp där det förtjänar att vara, i fablernas värld. Det är alltså 40000-60000 döda i covid-19 i Sverige enligt denne egenhändige siffersnickare. Fantastiskt, tänk så man kan hitta på i sin ensamhet.
Citera
2020-05-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Influensasäsong varar i ca 32 veckor, enligt Socialstyrelsen. Vi har bara haft covid-dödsfall sen 11 mars, blir väl ca 9 veckor nu.

Så ja som jag sagt där, dödligheten verkar bra mycket större i covid än influensa, enligt tillgänglig info. Covid försvinner nog inte helt, på ett tag, så vi kommer också att få många fler döda tyvärr. Om man tittar på "platån", så går den väldigt, väldigt sakta neråt. Dödstalen kommer sannolikt fortsätta in i sommaren.

Men detta är mitt sista inlägg för att påvisa att covid är allvarligare än influensa. Det är nog det mest söndertjatade ämnet i denna tråd..
På IFR-nivå pekar mkt på att det inte är någon jättedramatisk skillnad Covid vs säsongsinfluensa. Kanske en faktor 2-3. Men såklart, totalt, lutar mkt åt att typ 6ggr så många kommer smittas (jmf med en säsongsinfluensa). Dessutom sker covidsmitta hyfsat jämt fördelad, jmf med säsongsinfluensa där riskgruppe i stor utsträckning är vaccinerade. Så dödlighet i form av antal döda blir betydligt högre.
Senast redigerad av jerka11 2020-05-18 kl. 17:44.
Citera
2020-05-18, 17:43
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Folk slappnar av nu - och det är verkligen inte bra! För en månad sedan var det tre-fyra pers på varje buss här där jag bor, ensamresenärer, alla spred ut sig så att de fick maximalt avstånd till varandra, och alla satt alldeles stilla och stela, och bara andades genom näsan med ångest i blicken, typ. Idag var bussen mer än halvfull, och folk satt i grupper och pratade med varandra. Verkade inte vara rädda. Är det likadant där ni bor (om ni reser med kollektivtrafiken)?

Nej jag upplever samma. Åker helst inte kollektivtrafik, men i fredags åkte jag buss och det var massor med ungdomar och människor från jobbet, då. Det var som att vi kommit över pandemin redan då.
Citera
2020-05-18, 17:52
Medlem
Citat:
Folk slappnar av nu - och det är verkligen inte bra! För en månad sedan var det tre-fyra pers på varje buss här där jag bor, ensamresenärer, alla spred ut sig så att de fick maximalt avstånd till varandra, och alla satt alldeles stilla och stela, och bara andades genom näsan med ångest i blicken, typ. Idag var bussen mer än halvfull, och folk satt i grupper och pratade med varandra. Verkade inte vara rädda. Är det likadant där ni bor (om ni reser med kollektivtrafiken)?

Viruset kommer säkerligen puttra på ett bra tag framöver i olika delar av landet. Att läget lugnat sig inom sjukvården i Stockholm och toppen verkar ha nåtts har fått folk att slappna av rätt ordentligt dock. Normalläge nästan. Jag tycker dock att läget alltid varit rätt avslappnat i Stockholm generellt, även när läget var som värst i April.
Citera
2020-05-18, 17:54
Medlem
Citat:

Ja, tyvärr. Samma här. Skulle säga att det inte riktigt är uppe till samma gamla vanliga "extremnivå" (där man kunde stå 5-10 cm från varann, ofta tätt tryckta mot varann, i tunnelbanan). Det har dock fyllts på stadigt mer och mer senaste tiden, med folk, vad jag kan se i alla fall. Från nästan helt tomt till halvfullt, kanske man kan säga. Bara att hoppas att det inte tar fart igen med spridningen!
Citera
2020-05-18, 17:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Problemet med dessa länder är att befolkningen inte har någon immunitet att prata om. När man lättar på restriktioner då sprider viruset fort, eftersom inget stoppar viruset - som det görs i Stockholm där en stor del av befolkningen redan är immun.

FYI bryr jag inte ett skvatt om någon skrattar åt mig. Det är fritt fram.
Sverige har ju högst troligen inte heller någon större immunitet?
Citera
2020-05-18, 17:56
Medlem
Citat:

Åker inte buss men jag delar din uppfattning om att det börjar släppas på den tidigare disciplinen.
Citera
2020-05-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Sverige har ju högst troligen inte heller någon större immunitet?

Så enligt dig har alltså Sverige lyckats relativt väl med att hindra spridningen? Eller ser du någon annan orsak till varför Sverige skulle ha väldigt låga immunitetssiffror? (Genuin fråga)
Citera
2020-05-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exprimis
Det handlar om olika fall i länkarna, inte bara om de med njursjukdom. Jag måste fråga, har du egen erfarenhet av äldreboenden tex som personal , kanske chef eller kanske att du driver ett äldreboende?
Nej, jag pysslar inte med vård öht.

Men det bor bara sjuttiotusen personer på SÄBO. Det är ynka 0.7% av Sveriges befolkning. De som beviljats plats på SÄBO är alltså de sju promille sjukaste personerna i Sverige. Och den här pyttelilla gruppen står för hälften av våra dödsfall i COVID-19.

Jämför det med 70+, som är en jättestor grupp om 1.6 miljoner personer, eller drygt 15% av Sveriges befolkning. Sjuttioplussare driver företag och bygger fritidshus.

Det är viktigt att inte förväxla de här grupperna.
Citera
2020-05-18, 18:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ta UK t ex. Witty verkar fortfarande tycka att dom skulle fortsatt med samma strategi som Sverige haft. Boris Johnson svängde 180 grader och slutade lyssna på sina närmaste rådgivare bara för att Bozo Ferguson släppte en pajasrapport.
75% av gamlingarna som har dött har varit senila enligt radion.

En redan sjuk hjärna blev tydligen riktigt angripen av viruset till skillnad mot ej dementa.

Inte brukar de vara ute i det fria och springa runt. Snarare inlåsta på något hem.

Hur mycket smittspridning och dödlighet är det då egentligen ute bland vanligt folk?
Senast redigerad av Chantre 2020-05-18 kl. 18:05.
Citera
2020-05-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Så enligt dig har alltså Sverige lyckats relativt väl med att hindra spridningen? Eller ser du någon annan orsak till varför Sverige skulle ha väldigt låga immunitetssiffror? (Genuin fråga)

Att viruset inte sprids i den utsträckning man har trott och att dödligheten är högre än befarat. Det rapporterar utländska medier iallafall.
Å andra sidan läser man ju nya rapporter och påståenden varje dag från människor som borde kunna detta. Igår var väl WHO's tidigare chef ute och pratade om att immunitetsnivån i samhället redan var så utbredd att viruset var på väg att radera ut sig själv? Allt vi vet är att vi inte vet speciellt mycket om viruset ännu.
Citera
2020-05-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nej för att du vet inte så mycket. Hur skulle du kunna veta deras långsiktiga plan?
Jag tänker att de kanske borde vara öppna inför sin befolkning med vad planen är?

Det känns ju jävligt konstigt att lägga en triljard utan att ha en bra plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in