2020-05-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Pekinginfluensan skulle jag gissa.
Varför hålla på och gissa?

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2013-12-27.pdf

Syns inget speciellt i statistiken över vårdade 1993. Lite högre för influensa än åren precis innan, men sedan ökar ju den siffran ännu mer under senare år. (Diagram 6)
Citera
2020-05-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Din länk handlar om ”kirurgiskt munskydd” och inte ”munskydd” i allmänhet som alla talar om här i tråden.

Citat:
Forskningen vid ett universitet i Hongkong visar att enklare munskydd kan mer än halvera smittspridningen. Smittspridningen minskade både om hamstrarna hade symtom eller var symtomfria.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/munskydd-minskar-smittrisk-i-hamsterf%C3%B6rs%C3%B6k-1.28107069
Citera
2020-05-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hittat svaret verkar det som...

Både december 1993 och januari 2000 berodde de höga dödstalen på ovanligt kraftiga influensaepidemier, som skördade många liv.

– Enligt en artikel i Läkartidningen var framför allt den under säsongen 1993 till 1994 kraftig. På den tiden fanns inte något vaccin, säger Tomas Johansson.

https://www.vk.se/2020-05-18/april-dodligaste-manaden-pa-nastan-30-ar

Ingen rolig sits när man inte har vaccin för en sjukdom som går på äldre... Hmm, känns välbekant på nåt sätt just nu, men med Covid då..
Fast säsongen 1993 till 1994 bör ju ha varit oktober 1993 till april 1994. Det SCB syftar på är ju april 1993.
Citera
Avslutad
Så april i år var den dödligaste månaden sedan december 1993. Illa såklart men jag kan inte erinra mig att det var sådan kalabalik 1993 som det varit i år? Då var vi väl ändå 2 miljoner färre invånare än vad vi är idag så läget var ju än värre då.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Panama-influensan sa någon annan. Jag blir snurrig av alla dessa influensor.

Låst artikel DN:

Peking-influensan har nått hela landet - DN.SE
11 Dec 1993 · Publicerad 1993-12-11 ... Den florerande Pekinginfluensan har nu spridit sig i hela landet. ... Influensan pågår för fullt och parallellt med Pekinginfluensan finns också...

https://www.dn.se/arkiv/inrikes/peking-influensan-har-natt-hela-landet/
Citera
2020-05-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag skulle snarare uttrycka mig att det klingar av som man hoppats från början...

Men, att vi måste veta anledningen innan vi agerar måste Ni hålla med om, eller?

Om restriktionerna fungerar och räcker så kan vi ju inte släppa dessa utan att det skenar igen, snarare förstärka de så det går snabbare istället.
Kanske till och med testa och isolera de positiva, om vi har bråttom att börja leva igen alltså, annars går det ju alltid att dra ut på det lite till om man uppskattar hur vi har det nu.

Nå, om testandet kommer igång innan det är över så får vi kansk något svar att förhålla oss till...
Jo, fast det är ju inte rena gissningar, och har aldrig varit det.

Jag skrev redan i mars månad här i tråden, att det verkar som att kurvan konsekvent bryter av när en region passerar 200-300 döda/1 miljon invånare (i hårt drabbade områden). Jag skrev redan då att det var ett sammanträffande som var alldeles för starkt för att kopplas till lockdowns eller andra åtgärder, utan det måste bero på immunitet. En del områden hade ju knappt haft några åtgärder alls.

Några veckor visade det sig stämma för alla hårt drabbade territorium jag känner till, oavsett strategi eller fas i utvecklingen som de införde dessa. Det stämmer för Spanien, Frankrike, Italien, Belgien, New York, UK, Andorra, Nederländerna och Stockholm.

Det är bara att dubbelkolla på worldometers. ALLA hårt drabbade områden har en kurva där antal döda/dag peakar någonstans mellan 200-300 döda/1M invånare. Därefter finns en lång rad länder som infört hårda åtgärder tidigt i utvecklingen, som har peakat innan detta p.g.a. att de stoppade utvecklingen innan den nådde upp till den här punkten. Men inga regioner har peakat senare än så.

Jag har visserligen en avancerad naturvetenskaplig högskoleutbildning i grunden, men jag är inget tidlöst geni som upptäckt något som ingen annan i världen tänkt på. Exakt vad FHM har baserat sina antaganden på, det vet inte jag, men jag utgår ifrån att de också har uppmärksammat det här. De har dessutom mycket mer detaljerad data att gå på, och kan bryta ner det i mindre områden och se om det stämmer på den lägre nivån också.

Om den här peaken inträffar när man nått en tredjedel eller en fjärdedel av flockimmunitet, och hur många som haft sjukdomen då (eller hur många som har antikroppar) det är mer än vad jag kan säga. Men kurvan bryter hursomhelst konsekvent av vid en nivå som antyder att dödligheten landar på 600-1500 döda/1M invånare, eller mellan 6,000 och 15,000 personer i Sverige.

Att det är högre än så på enstaka platser, som New York, tror jag (tills vidare) beror på att de hade enormt många onödiga dödsfall i samband med att vården totalkollapsade under trycket.
Citera
2020-05-18, 13:38
Medlem
Hur många döda idag?

Tror
+ 38 döda
+ 440 fall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag har fått höra från pålitliga källor att man har antikroppar i ca 4 veckor. Men sedan att det är risk för att de försvagas/försvinner eller att man iallafall blir mottaglig igen och kan bli sjuk igen. Vad innebär detta för flockimmunitet och Sveriges strategi att låta smittan sprida sig i lagom takt?
Vore intressant få veta varifrån du fått denna information.
Det är det man kunde misstänka ju!
En sån felchansning från FHM isf.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Moderaterna vill att svenska folket ska få sanningen serverad nu i sommar

Varför vill Ulf Kristersson störa statsminister Stefan Löfven och vår landsfader Anders Tegnells massmördande av våra äldre och svaga?

M vill se coronakommission före sommaren: ”Vi kan inte vänta tills krisen är över”

Citat:
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och partisekreteraren Gunnar Strömmer vill se en kommission om hanteringen av coronaviruset innan sommaren.
”Coronakrisen skiljer sig från tidigare kriser i ett väsentligt avseende: den äger rum under lång tid och saknar ett tydligt slut. Därför kan vi inte vänta med att tillsätta kommissionen tills krisen slutligen är över”, skriver de i en debattartikel i Dagens Nyheter.

I artikeln tar de upp flera punkter som de anser ska ingå i kommissionen och skriver att de förutsätter att ledamöterna kommer att utses i bred politisk enighet.

källa dn
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-05-18 kl. 13:41.
Citera
2020-05-18, 13:39
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag har fått höra från pålitliga källor att man har antikroppar i ca 4 veckor. Men sedan att det är risk för att de försvagas/försvinner eller att man iallafall blir mottaglig igen och kan bli sjuk igen. Vad innebär detta för flockimmunitet och Sveriges strategi att låta smittan sprida sig i lagom takt?
Det innebär i första hand att du ska vara mer kritisk till vad du anser vara "pålitliga källor"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Låst artikel DN:

Peking-influensan har nått hela landet - DN.SE
11 Dec 1993 · Publicerad 1993-12-11 ... Den florerande Pekinginfluensan har nu spridit sig i hela landet. ... Influensan pågår för fullt och parallellt med Pekinginfluensan finns också...

https://www.dn.se/arkiv/inrikes/peking-influensan-har-natt-hela-landet/
Publicerad 11 december 1993. Vilken månad 1993 syftar SCB på i pressmeddelandet?
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men i så fall HAR ju i alla fall Sverige drabbats lika hårt av ett virus ”bara” för 27 år sedan. Många vill ju få det till att vi inte drabbats lika hårt sen spanska sjukan.
På 90-talet dog det c:a 95 000 personer per år jämfört med runt 90 000 per år det senaste decenniet. Detta trots att befolkningen vuxit en del. Det beror på att barnkullarna som föddes i början av 1900-talet var mycket större än de var på 30-talet, och det påverkar antalet döda 80 år senare.

Mellan 1900 - 1913 föddes det fler än 130 000 barn varje år.
Mellan 1929 - 1938 föddes det 85 000 - 95 000 barn per år.

Se: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/befolkningsutveckling-fodda-doda-in--och-utvandring-gifta-skilda/
Senast redigerad av ncr04 2020-05-18 kl. 13:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in