2020-05-17, 11:46
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det-sager-de-nya-siffrorna-om-sverige/

100 per bekräftat fall tror den experten exempelvis
Artikeln är från 5 april 2020.
Resonemanget faller på sin egen rimlighet och han har ingen studie el forskning till sitt stöd för sitt antagande, dessutom är han väldigt osäker på de siffror han presenterar.
"Albert: – Absolut. Jag tror att om vi nu har 5 000 bekräftade fall i Sverige, så har vi kanske 100 gånger fler som har infektionen eller haft den. Någonstans där, några hundra tusen, upp mot en halv miljon. Men ingen vet säkert. Det sa han 5:e april!

Hur lång tid kan det ta innan vi uppnår flockimmunitet?

Albert: – Det hänger helt på hur många som faktiskt har haft infektionen. Det kommer gå att börja få bättre klarhet i det inom några veckor,( ingen vet svaret från testerna ännu, 6 veckor senare) med hjälp av tester som visar om man haft infektionen. Men innan både vi och andra länder har bättre koll på det så blir det mest gissningar.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det-sager-de-nya-siffrorna-om-sverige/

Där har du din källa, föga trovärdig och dessutom full av frågetecken!

SLUTA SPRID FAKE NEWS!
Citera
2020-05-17, 11:46
Medlem
Citat:
Mycket farligare att duscha eller sätta sig i en bil. Denna rädslans pandemi är ett gigantiskt uppblåst konkursbo.

Men, den är Global!

Så, vad vi gör här är nära betydelselöst bara vi är beredda när allt startar upp igen, då bör vi troligen vara på samma nivå som resten av omvärlden för att bli accepterade eller har Ni en annan åsikt i det?

Det kanske blir problem om omvärlden försöker stoppa smittan samtiddigt som vi försöker sprida den att få bli en del i det utbyte mellan länder som kommer igång.

Men, vi kanske ska köra 5-årsplan och öppna allt och producera vad vi kan bara för att hålla landet igång varesig någon vill ha det producerade eller inte?
Eller just ja, vi kan ju inte då underleverantörer i andra länder står still...tänkte inte ppå det...
Citera
2020-05-17, 11:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men lägg ner, du sabbar ju hela tråden med ditt sinneslöa ljugande och tramsande.
Bara för att "folk dör annars också" innebär det väl för f-n inte att ett samhälle kan skita i en pandemi orsakat av ett virus som inte har nåt bot och som på ett par månader tar död på många tusen.
Jubelidiot är ju bara förnamnet på dig.

Förlåt att jag avviker från din åsiktskorridor och ger disharmoni i din bubbla. Men sanningen är att Covid-19 inte är närmelsevis så farligt som du tror. Du är lurad, grundlurad.
Citera
2020-05-17, 11:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Förlåt att jag avviker från din åsiktskorridor och ger disharmoni i din bubbla. Men sanningen är att Covid-19 inte är närmelsevis så farligt som du tror. Du är lurad, grundlurad.

Du avviker inte från nån "åsiktskorridor"
du avviker från den normala intelligens och det sunda förnuft människan har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Men, den är Global!

Så, vad vi gör här är nära betydelselöst bara vi är beredda när allt startar upp igen, då bör vi troligen vara på samma nivå som resten av omvärlden för att bli accepterade eller har Ni en annan åsikt i det?

Det kanske blir problem om omvärlden försöker stoppa smittan samtiddigt som vi försöker sprida den att få bli en del i det utbyte mellan länder som kommer igång.

Men, vi kanske ska köra 5-årsplan och öppna allt och producera vad vi kan bara för att hålla landet igång varesig någon vill ha det producerade eller inte?
Eller just ja, vi kan ju inte då underleverantörer i andra länder står still...tänkte inte ppå det...

Nja,global är den ju knappast.
Det finns mängder med länder där Covid 19 knappt ens är mätbart,och det finns vissa länder där ingen dör i Covid 19.

Vissa länder har större problem än andra.För flertalet nationer så förefaller Covid 19 vara ett så litet problem att det knappt förtjänar ett omnämnande.

Så här ser det ju ut om man blickar globalt.
Citera
Medlem
Kanske har denna artikel som publicerades i SvD på nätet redan igår lagts upp, men lägger upp den i alla fall

https://www.svd.se/sveriges-strategi-hyllas-av-den-amerikanska-hogern

"Sveriges strategi hyllas av amerikanska högern och även här i Europa av högerradikala grupper och kända konspirationsteoretiker"

Man kan ju undra varför det är ett sånt gnäll/hat här i tråden, eftersom FB har en överrepresentation av t ex högerradikala och även konspiratoriker. Tror mest en del hänger i tråden för att få spy sitt hat en stund....

Hur som helst så kan väl vi i Sverige begrava detta med att vi är landet lagom, och att vi inte vågar ta ställning. Vi kanske snarare är landat annorlunda, viket det finns en del andra tecken på, förutom hur vi väljer att hantera denna kris.
Citera
2020-05-17, 11:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vadå "är en klustersmitta"? Låter på dig som du tror det är en egenskap hos viruset. Smitta i kluster uppstår naturligtvis i stora familjer, klaner, stadsdelar och kyrkor etc. Där samma gäng umgås intensivt eller i varje fall mer med varandra än vad som vanligtvis sker i ett samhälle. Sedan kan ju hygien vara en faktor liksom kultur sätt att leva.

Vanlig förkylning uppträder lika dant men inte lika konsekvent för det är fler som har immunitet.

Det fördröjer ju en eventuell flockimmunitet och Sveriges strategi.

https://omni.se/forskare-varnar-for-smitta-i-kluster-kan-gora-att-flockimmuniteten-drojer/a/pL2r1w
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du avviker inte från nån "åsiktskorridor"
du avviker från den normala intelligens och det sunda förnuft människan har.

En intelligent människa inser när panik råder i onödan. Sedan finns den värsta sorten som enbart eldar pä rådande irrationell panik. Hade du befunnit dig pä min båt så hade jag kastat dig till sjöss eftersom din idioti kan smitta av sig på övrig besättning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns mängder med länder där Covid 19 knappt ens är mätbart,och det finns vissa länder där ingen dör i Covid 19.

Vissa länder har större problem än andra.För flertalet nationer så förefaller Covid 19 vara ett så litet problem att det knappt förtjänar ett omnämnande.

Du menar att det inte är en pandemi vi har att göra med?
Citera
2020-05-17, 11:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
https://www.facebook.com/asa.kristofersonhedlund (43 år)
Ni som känner mig vet att jag inte brukar vara aktiv på Facebook. Men nu har jag något viktigt att säga. Jag är sjuk i förmodad Covid-19 sedan mitten på mars, och är oroad över vad jag upptäckt.

I Sverige pratas det om att man antingen kan bli milt sjuk i Covid-19 eller drabbas svårt. Krutet läggs såklart på att förstå hur sjukdomen drabbar den senare gruppen, som ofta hamnar i intensivvård.
Men det finns en tredje grupp. Vi som blivit rejält sjuka med andningssvårigheter, hjärtproblem, feber, intensiv huvudvärk, nervproblem mm, men som som inte har organsvikt och som överlever utan syrgas och intubering. Eftersom vi inte skrivs in på sjukhus så testas vi inte heller. Vi får ingen diagnos och förblir osynliga i statistiken. Ingen kunskap om oss kan samlas.

Det riktigt obehagliga med denna grupp är att många utav oss inte blir bra. Personligen är jag nu på slutet av v 11 med feber. Det är alltså två månader. Jag orkar nästan ingenting. Jag är långtifrån ensam. Media rapporterar om oss som om vi vore enskilda undantag, men fb är pinfull med människor som inte blir bra inom de 2-6 veckor som kommuniceras. Symtomen är väldigt många och förvirrande men trötthet, feberpendlande, andningsproblem, hjärtproblem, smärtor i bröst och rygg är några av dem.

Människor i den här gruppen är rädda. Hur påverkas kroppen av så långvarig sjukdom? Kommer vi någonsin bli friska, kommer vi bli sjukskrivna, kommer Försäkringskassan tro oss?

Kunskapsläget i vården är extremt lågt gällande denna grupp. Men mest oroande är att man inte verkar göra något för att lära sig heller. Vi kodas inte in någonstans, så ingen kan forska eller ens samla information om detta. Folkhälsomyndigheten fortsätter att basunera ut att de flesta blir milt sjuka. Men hur kan de veta det, när de inte ens tar reda på hur många vi är? Man kan bara hitta det man söker efter och ingen verkar söka efter oss. Man utgår ifrån att det bara finns två scenarior, akut livshotande sjukdom eller mild luftvägsinfektion som går över på ett par veckor.

Vi måste förstå att det finns lägen mellan lite snuva och intensivvård. Det kommer kosta vårt samhälle enormt mycket i lidande och pengar om det visar sig att en grupp inte kommer tillbaka till arbetslivet. Även Italien rapporterar om denna grupp. Den finns och måste tas på allvar. Det måste komma direktiv uppifrån om att gruppen ska följas. Inte fortsätta vara osynlig i all statistik!

Jag mår ungefär som jag gjorde för en månad sedan. Jag har inte akut andnöd som i början av sjukdomen, men i övrigt mår jag inte bättre. I söndags hade jag 39,7. Vanligtvis kring 38,5. Hur länge orkar kroppen ha det så?

Jag vill inte ha en massa symtati eller en offerkofta. Jag vill att ni hjälper oss som är långtidssjuka att föra ut budskapet, att vi finns! Samhället måste börja samla information om fenomenet långstidsjukdom i Covid19. Tacksam för hjälp att sprida det budskapet.

Var rädda om er och ta denna sjukdom på allvar.
Långtidssjuka brukar väl aldrig få hjälp av vården utan avfärdas brutalt som SVBK, sveda- värk-och brännkärringar, och liknande. Welcome to reality!!! Tro for sjutton inte att ni är så speciella. Svensk sjukvård är inte bättre, har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det.
Citera
2020-05-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Detta mumlandet, är det ett argument för eller mot det jag skrev?

Så jag vet hur jag ska bemöta det alltså, förstår inte riktigt vad Ni menar.

Håller Ni med om att vi påverkas av omvärlden eller inte?
Har denna påverkan en praktisk betydelse hur vi kan och ska agera eller är det betydelselöst för oss vad resten gör?

Så vi lirar samma sport så att säga, lättare att diskutera då.
Citera
2020-05-17, 11:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är när det öppnas så blir det karantän n för svenskarna, kul åka på semester och sitta 14 dagar på ett hotell.
Nej och om de inte har gratis faciliteter är det ju ingen som har råd att sitta 14 dagar i karantän på ett hotell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in