2020-05-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är som åldringarna som kräver odödlighet för att de har betalat så mycket skatt..
Lustigt nog har jag inte hört åldringarna klaga. De verkar allmänt coola med situationen. Förutom att de ruttnar på att sitta inne.

Ångesten inför döden brukar vara som störst runt 40 år, och de som klagar högst är nog dessa.
Citera
2020-05-18, 13:40
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Spanjorer är hatade här i Sverige också kan du hälsa dem.

Apropå svenskarnas självbild. Tror bara afghanerna gillar er, för ni försörjer dem utan motprestation. Här en ögonblicksbild från MSM från Grekland.

"I år slipper vi fotsvetts-svenskarna" Rhodos, Grekland.

Bitterheten är total nu hos svenskarnna när Greklands turistindustri öppnar upp för en exklusiv skara länder som klarade av att hantera corona pandemin.

"sedan frågar han mej varför vi inte bryr oss om våra gamla?
- Jag vet inte vad jag skall svara på det. "

Till saken hör att Grekland skyddar och älskar sina äldre, inga vårdavrättningshem där.

Kan det bero på bristande hygien (grekens anmärkning om fotsvett) och hjärtlöshet mot den egna äldre befolkningen att vi inte klarade pandemin som grannarna?

Klart i alla fall att svenskarnas semestrar inte kommer bli av 2020 eller 2021.
Citera
2020-05-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fast säsongen 1993 till 1994 bör ju ha varit oktober 1993 till april 1994. Det SCB syftar på är ju april 1993.

December 1993 skrev Aftonbladet om som den dödligaste månaden..

Googlade bara runt lite och hittade då förklaringen i en artikel, att dödligheten då berodde på influensa men att man ej hade vaccin till influensan.

Om det stämmer eller om finns ytterligare förklaringar vet jag ej.
Citera
Medlem
En liten reflektion runt hur världen valt att agera i Corona-pandemin. Jag förminskar inte riskerna och allvaret med viruset, snarare en intressant observation.

Idag så har ungefär 300,000 människor dött av Corona i världen.

I Italien så har ungefär 30,000 människor dött av Corona.

I USA så har ungefär 90,000 människor dött av Corona.

En klar majoritet har vart personer över 70år

Ser vi istället till Cancer:

Det dör ungefär 10,000,000 människor av cancer i världen, per år

I Italien så dör ungefär 175,000 människor av cancer per år

I USA så beräknas 606,000 människor dö i cancer detta år

Ungefär hälften är personer under 70år

Cancer är vidare en väldigt grym sjukdom som skapar en otroligt långdragen och plågsam sjukdom, och kräver behandlingar som är extremt kostsamma för ett samhälle.

Världen forskar såklart väldigt mycket inom Cancer och det läggs väldigt stora resurser på det.

MEN

I mina ögon så har världen vidtagit åtgärder mot Corona-pandemin som aldrig någonsin skådats (möjligtvis vid tidigare världskrig). Vi totalt stänger ner världen, vi prioriterar Corona-sjuka framför andra sjukdomar, vi investerar helt plötsligt astronomiska summor pengar och resurser i vård, forskning, mediciner och framtida vacciner.

Samtidigt så tuffar Cancern oberört vidare och skövlar fler dödsoffer än vad jag tror Corona-viruset någonsin skulle ha potential till.

Vad är det som gör att vi är villiga att genomföra såna otroligt drastiska åtgärder mot denna pandemi, om vi ställer det i jämförelse med ex. Cancer?

Skulle agerandet mot cancer vara proportionerligt så skulle vi sedan länge infört total lockdown, totalt förbjuda cigaretter, biltrafik, fet mat. Allt som skulle kunna leda till Cancer. Vi skulle vidare ha investerat otroliga resurser, mer än vad vi gör, i forskning och sjukvård.

Min gissning är att vi låtit rädslan i största grad styra. Rädslan inför det okända och för ett relativt snabbt sjukdomsförlopp. Jämfört med Cancer så är det en sjukdom vi vant oss vid och en sjukdom som många gånger ger ett utdragen förlopp.

Som sagt, jag förminskar inte riskerna med denna pandemi, snarare hur vi människor i världen väljer att agera. Kan slutligen tillägga att jag gärna hade sett att världen valt att agera med denna kraft mot Cancer, i form av än mer ökad forskning och än mer resurser till behaldningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Publicerad 11 december 1993. Vilken månad 1993 syftar SCB på i pressmeddelandet?

December....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
På 90-talet dog det c:a 95 000 personer per år jämfört med runt 90 000 per år det senaste decenniet. Detta trots att befolkningen vuxit en del. Det beror på att barnkullarna som föddes i början av 1900-talet var mycket större än de var på 30-talet, och därför blir det färre döda 80 år senare.

Mellan 1900 - 1913 föddes det fler än 130 000 barn varje år.
Mellan 1929 - 1938 föddes det 85 000 - 95 000 barn per år.

Se: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/befolkningsutveckling-fodda-doda-in--och-utvandring-gifta-skilda/
Det var väl också generellt högre dödlighet ju längre tillbaka i tiden man tittar. Medellivslängden har ju stadigt ökat.
Citera
2020-05-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Apropå svenskarnas självbild. Tror bara afghanerna gillar er, för ni försörjer dem utan motprestation. Här en ögonblicksbild från MSM från Grekland.

Bitterheten är total nu hos svenskarnna när Greklands turistindustri öppnar upp för en exklusiv skara länder som klarade av att hantera corona pandemin.

Till saken hör att Grekland skyddar och älskar sina äldre, inga vårdavrättningshem där.

Kan det bero på bristande hygien (grekens anmärkning om fotsvett) och hjärtlöshet mot den egna äldre befolkningen att vi inte klarade pandemin som grannarna?

Grekerna kommer öppna upp för alla länder inom kort.
Även fast jag hoppas de ej gör det.
Desto fler länder som portar andra länder desto snabbare kan vi säga adjö till EU.
Citera
2020-05-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag tror att du oroar dig bara din egna ekonomi inte människoliv . Dina pengar i börsen och i banken är bara siffror kan bli stulen av över en natt av stora börshajar och kapitalister.
Ekonomi blir inte mindre drabbas med detta strategi. Sverige beroende till omvärlden med sin export . Om det inte finns
förfrågan du kan inte producera och exportera.
Det ser ut många länder överger globalismen blir stänger sin ekonomi.
Det hjälper inte trixa med arbetslöshet siffror
långsiktigt. De som premieras med full lön idag kommer systemet för eller senare.
Sverige har inte vunnit extra med sin strategi
ekonomisk .Bara mycket hög antal döda som bonus.
Det är ju sant att Sverige kommer drabbas hårt av att världsekonomin går dåligt.

Jag hör dock inte själv till en grupp som förlorar ekonomiskt på COVID-19 eller en nedgång i världsekonomin (om vi inte pratar fullständig samhällskollaps). Så jag pratar inte ur egenintresse.
Citera
2020-05-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det du fetat är inte speciellt märkligt. Smittsamhet eller risken för återinfektion minskar inte i de fall jag nämnt. Att virusen initialt hade en betydligt högre CFR är naturligt då de också var Novel från början. Naturligtvis utvecklas immunförsvaret över tid, men det jag tror är riskabelt är att utgå ifrån att det sker så snabbt att vi inom en 20-års period kommer kunna leva som vi gjorde innan pandemin

Det KAN bli så, men läget känns minst sagt svajigt.
Jag är med på vad du säger. Men det är allmänt känt att immunförsvaren bekämpar infektioner på mycket kortare tid och mycket mer effektivt, när man får en infektion en andra gång.

Det här med att "en förkylning varar en vecka" är en siffra som baseras på att immunförsvaret har minnesceller som känner igen en patogen.

Om du blir infekterad med en ny patogen så kan det ta ett par veckor innan du bildar antikroppar. Det är därför det tar flera veckor att uppmäta antikroppar för COVID-19. Hade det varit en gammal vanlig förkylning så hade du börjat bilda antikroppar direkt när du insjuknat.
Citera
2020-05-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm

Vad trött jag blir på alla ni som skriver om Sverige och Svenskar som någon annan.
Då du, och dina sympatisörer skriver begriplig Svenska, så antar jag att även ni är Svenskar?

Vilka menar ni i så fall, alla i detta land förutom er? Eller har ni en egen definition av vad en Svensk är? Om inte så idiotförklarar ni ju er själva då ni, vare sig ni vill eller inte, är en direkt(och indirekt) anledning till att Sverige ser ut och är som det är idag (både på gott och ont).

Eller är du egentligen alban, som sitter i trygga och underbara Albanien, har lärt dig Svenska och spenderar din tid med att smutskasta andra nationer?

Eller är det bara så enkelt att du och ni inte har någon som helst självrespekt och älskar att hata er själva?
Citera
2020-05-18, 13:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
"för majoriteten kommer det här viruset kännas som en vanlig influensa".
Majoriteten ? Majoriteten kan vara 51% .
Vad händer till 49 %? De använder alltid detta luriga och otydliga språk på PK.
Samstämmiga uppgifter (statistik) från länderna i Europa ger vid handen att just den variant som är störst i Europa visar att ungefär 80% av alla smittade får lindriga eller knappt märkbara symptom.

Men det är som sagt de övriga 20% som råkar illa ut (av vilka ca 5% dör), och de verkar inte Herr Giesecke vilja kännas vid. Obegripligt att han får mediatid. Och dessutom är han ganska duktig på att förolämpa andra länders ledare. Stolle.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-18 kl. 14:00.
Citera
2020-05-18, 13:49
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Debattartikel i dagens GP:

Bo Rothstein: Coronakrisen är ett sammanbrott för den svenska modellen
KulturdebattEfter coronapandemin kommer det knappast gå att fortsatt framhäva bilden av Sverige som ordningens, trygghetens och humanitetens hemvist på jorden.

Enl. Rothstein är det på två områden Sverige egentligen står ut i jämförelse och där vår hantering av coronasmittan havererat. Det kommer att få konsekvenser på den framtid självbilden vi har av Sverige som välfärdsstat:
Idag den 13 maj när detta skrivs, är Sverige det land i Europa där flest människor i förhållande till folkmängden har rapporterats som avlidna till följd av coronaviruset. Statistiken är förvisso inte perfekt, men det ser ut som att medan de flesta andra länder i Europa sedan ett par veckor har ett kraftigt sjunkande antal avlidna per dag så ligger Sverige stabilt högt.

Tidigare hårt drabbade länder som Belgien, Spanien och Italien ligger i nuläget bättre till än Sverige, för att inte tala om Tyskland och våra nordiska grannländer. Sverige, denna trygghetens, humanitetens, pragmatismens, ärlighetens, välfärdens, tillitens, ordningens och den rationella politikens hemort på jorden är nu vad gäller sannolikheten att avlida till följd av denna pandemi det farligaste landet att befinna sig i Europa. Man kan jämföra med regionerna i södra Italien, t ex Kalabrien, Apulien och Sicilien, kända för sin irrationella politik, djupa misstro mellan människor, relativa fattigdom och svårartade korruption. Med tillsammans ungefär samma invånarantal som Sverige hade de idag den 13 maj sammanlagt bara sex avlidna vilket skall jämföras med Sveriges etthundrafyrtiosju. Ser man till de totala siffrorna har Sverige under denna tid har Sverige nästan ett fem gånger så högt dödstal som dessa regioner i södra Italien. Jämför man med stockholmsregionen blir skillnaden tiofaldig.
Vad är det då som har felat? För det första så har vi haft restriktioner vi med om än frivilliga. Så där ligger nog inte skillnaderna. Det finns andra framträdande faktorer som skiljer oss åt från andra:
Det första är inom den epidemiologiska forskningen. Motsättningarna mellan de olika lägren inom denna disciplin förefaller avgrundsdjupa. Jag har inte anledning att ta ställning till vilket av de båda lägren som har rätt, men jag trodde aldrig jag skulle uppleva att man inom ett etablerat medicinsk forskningsområde skulle se något som detta. Istället för ett ordnat och sansat vetenskapligt samtal byggt på en gemensam syn på vad som skall räknas som ”god forskning” har vi sett förolämpningarna och misstänkliggörandet hagla.

Den andra genomklappningen handlar förmodligen om äldreomsorgen. Den svenska välfärdstaten har i den internationella samhällsvetenskapliga forskningen stått som modell för det mest omfattande sociala trygghetssystem som världen har skådat. Otaliga jämförande studier, där också undertecknad i någon mån bidragit, har pekat på den svenska välfärdspolitiken som den samhällsmodell som den som bäst varit ägnad att skapa mänsklig välfärd.
Det som jag tycker är mest påtagligt inom forskningen är att vi har sett två skolor där den ena har fått vara måttstocken. Den moderna modellbaserade och den traditionella epidemiologin, den förstnämnda uppenbarligen allenarådande på FHM.

Vår äldrevård som vi har kunnat skryta om har på de sista åren utarmats till den grad att det nästan blivit ett lågstatusyrke att jobba inom det. På vissa hålla har det snarare blivit ett integrationsprojekt där många nya svenskar utan utbildning eller språk utfört många av sysslorna. Det och det förhållande att det inte fanns någon som helst beredskap i form av skyddsutrustning ledde fram till den tragedi vi ser idag. Lägg därtill en i hast framtagen vårdpolicy från Socialstyrelsen som togs fram i ljuset av det faktum att man förstod att sjukvården skulle haverera om de hårt drabbade äldre människor skulle dyka upp på våra akutmottagningar runt om i landet. Det är rent kriminellt det som har fått pågå med våra äldre och andra svaga grupper i vårt samhälle:
Erik Salaneck, ansvarig läkare för smittskyddsarbetet på Akademiska sjukhuset i Uppsala skräder inte orden: ”Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ’det här är lugnt, det här kommer inte hit’. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts” (Expressen 11 maj).
Jag tror som sagt att denna gången kommer vi att få se ett efterspel. Det kommer inte att gå lika enkelt att fly från ansvar. Vi har dessutom ögonen på oss och jag tror att den svenska modellen får en helt annan klang i framtiden och det ingen att vara stolt över:
Coronapandemin orsakar inte bara lidande och död. Frågan är vad den kommer att göra med den svenska självbilden. Det kommer knappast gå att fortsatt framhäva bilden av Sverige som ordningens, trygghetens och humanitetens hemvist på jorden.

https://www.gp.se/kultur/kultur/coronakrisen-%C3%A4r-ett-sammanbrott-f%C3%B6r-den-svenska-modellen-1.28044594

Bästa debattartikeln.

TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in